GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #141 Skrevet 18. mars 2021 Jane Eyre skrev (3 timer siden): Det jeg også stiller meg kritisk til er hvis vaksinen ikke gir en varig beskyttelse mot covid-19 og at dette blir en sesong vaksine. Forventes det at hele Norges befolkning skal vaksineres mot covid-19 med to vaksiner hvert år? 10 millioner vaksiner hvis alle skal ha. Hvem skal i såfall utføre vaksinasjon? Kan ikke tenke meg at fastlegene som allerede er presset med sine viktige oppgaver skal ha tid til dette ? Derfor er alt dette styret ingen vits kanskje når det blir de som i dag vaksinerer seg for sesong influensa må fortsette med det når det gjelder korona?? Vet ikke
GrønnNellik68 Skrevet 18. mars 2021 #142 Skrevet 18. mars 2021 Justlooking skrev (28 minutter siden): Har du lest denne? 😊 https://www.tv2.no/a/13893370/ Er jo en vits hele opplegget. Det høres bare handlekraftig på de ukentlige presse konferansene de har😂😂😂
youcancallmejune Skrevet 18. mars 2021 #143 Skrevet 18. mars 2021 Helst bør vi vel alle sitte hjemme til pandemien er over og glemt siden vaksinemotstanderne og de som ikke tåler vaksine ikke får reise på kjempelenge. Å nei, jeg har funnet fram passet og er klar som et egg. Ferdigvaksinert 🙂 2
Enmanelskeråhate Skrevet 18. mars 2021 #144 Skrevet 18. mars 2021 (endret) Justlooking skrev (45 minutter siden): Har du lest denne? 😊 https://www.tv2.no/a/13893370/ Vel arbeidsreiser er det egne regler for og da Norske statsborgere må teste innen 24t er det nok ikke her problemet med importsmitte ligger Endret 18. mars 2021 av Enmanelskeråhate
Mmmwhatever Skrevet 18. mars 2021 #145 Skrevet 18. mars 2021 Det er i og for seg helt greit med vaksinepass - når alle har fått tilbud om vaksine. Så kan antivaxxerne ha Norgesferie i det neste tiåret, samme for meg. Men ordningen med vaksinepass er jo et desperat forsøk fra EU (les: Middelhavslandene) for å redde sommersesongen 2021. Hverken mer eller mindre. EU kan jo ha egne ordninger med fritak for innreisekarantene hvis man er vaksinert alt de vil. Men jeg tviler på at Norge vil gjøre noe tilsvarende i sommer - med mindre vi plutselig får en hel bråte med vaksiner før sommeren slik at alle kan fullvaksineres før 1. juli - for det vil bli ramaskrik. Og hva med ungene? 🤷🏻♀️ Jeg tror barn må vaksineres også etterhvert, men det skjer i alle fall ikke før sommeren. Spent på hvordan EU tenker å løse denne floken her! 3
Example Skrevet 18. mars 2021 #146 Skrevet 18. mars 2021 youcancallmejune skrev (2 timer siden): Helst bør vi vel alle sitte hjemme til pandemien er over og glemt siden vaksinemotstanderne og de som ikke tåler vaksine ikke får reise på kjempelenge. Å nei, jeg har funnet fram passet og er klar som et egg. Ferdigvaksinert 🙂 Det kan dog hende at de som er vaksinerte nå (helsepersonell) nektes å reise av beredskapsgrunner. Det skjedde jo i fjor, og kan bli en problemstilling igjen.
Gjest Rocka69 Skrevet 21. mars 2021 #147 Skrevet 21. mars 2021 Vel om ikke Norge eller EU sier det høyt, så sier ihvertfall toppsjefen for Qantas det klar i dette intervjuet med BBC. https://www.bbc.com/news/business-56460329 Du må være vaksinert eller ha hatt Covid-19 for å kunne kjøpe billetter hos Qantas. Og at mange andre flyselskaper vurderer det samme, nemlig å endre sine billettbetingelser på at du må vise dokumentasjon på vaksine eller at du har vært syk. Og det er ikke noe myndigheter kan gjøre med dette, dette er private selskaper. Og som har en plikt til å beskytte sine ansatte. Og uten denne dokumentasjonen, så får du ikke kjøpt billetter. Og ja disse private selskapene kan si at også barn må være vaksinerte. Konsekvensen blir som Lufthansa sin toppsjef uttalte i januar, han tror ikke at flytrafikken blir normalisert før i 2025/2026 (ikke bare på grunn av vaksine, men også for at mange piloter vil miste sine lisenser til å fly og må utsjekkes på nytt) Det betyr at en negativ test, ikke nødvendigvis gjør at du kan reise med fly til Kreta eller Mallorca - selv om de lokale myndighetene sier at det er greit å komme med en negativ test (med ev karantene i enkelte land). Og det kan godt være at fergeselskap vil også følge etter. Det vil at uvaksinerte og de som ikke har hatt Covid-19, kanskje får en bilferie i stedet i de nærmeste årene, men at de blir fysisk utelukket fra plasser som krever fly eller skip. Men det er mange fine steder i Hellas, Kroatia, Italia, Spania og Frankrike man kan nå med bil uten bruk av ferger og fly. Det tar tid å reise, men Nord-Italia er tre 10-12 timers dager fra Oslo med bil - så man må bake inn en uke som reisetid i ferien.
Firefine Skrevet 21. mars 2021 #148 Skrevet 21. mars 2021 Jeg som bor i Oslo vil bli veldig glad hvis ferdigvaksinerte kan dra! Selvsagt! Vil vi at hele eller deler av næringslivet/turismen skal gå konkurs? Vi må jo ikke bli kommunister av pandemien. 1
Gjest Rocka69 Skrevet 21. mars 2021 #149 Skrevet 21. mars 2021 Og selv om arbeidsreiser kan klassifiseres som nødvendige, så kan plutselig flyreisen til Erna eller Ine til Brussel ikke bli noe av hvis de ikke er vaksinerte eller har hatt covid-19 og kan dokumentere dette over for flyselskapet-de vil ikke få kjøpt billetter. De kan selvsagt beordre Forsvaret til fly de ned med Hercules, men som vi alle vet eliten vet å sno seg - da blir plutselig Erna, Ine og alle de rundt de vaksinert på timen. Men det blir veldig synd på de som ikke har vært syke eller har fått vaksinen (som ikke er motstandere-de har jeg ingen sympati med) og som ikke har verken sertifikat eller bil - men som sitter og venter i vaksinekøen. De må bli hjemme på hjemstedet, eller håpe på at busselskaper og togselskap ikke innfører de samme betingelser som flyselskap sterkt vurderer nå. Men de som da sitter og venter i køen, de synes jeg virkelig synd på. Og ikke minst foreldre med barn, som ikke får reise med barna fordi barna ikke får flybilletter. Men trolig så vil Pfizer vaksinen bli godkjent for barn over 10 ved juletider, og kanskje for mindre neste sommer. De har i hvertfall begynt med fase 3 testing i Brasil av denne vaksinen på barn ned mot 6 år. Og det kan være at andre vaksiner som ikke er kommet så langt i testingen enda, blir godkjent i løpet av året eller neste år og da for spedbarn også. Men til slutt så vil alle som vil ha vaksine, være vaksinerte og kan dra hvor de vil med alle kommunikasjonsmidler inkl fly, mens vaksinemotstanderne som ikke vil la seg teste eller bruke munnbind - vel de får et problem som bare kan løses av at de får sykdommen og blir friske, eller gir opp motstanden mot vaksinen. Og skulle ikke forundre meg om at kjøpesenter vil innføre kontroller også etterhvert. Tross alt de er private bedrifter som kan avvise kunder av en eller annen årsak, mangel på dokumentasjon på vaksinering eller at man har hatt Covid-19 vil være en juridisk holdbar begrunnelse for å beskytte andre kunder eller ansatte. Jeg vet at det er personer som ikke kan ta vaksiner på grunn av medisinske årsaker, og overfor disse så vil betingelser som flyselskaper vil legge på billettkjøp være særs urettferdige. Og de vil det også være synd på.
Derfor Skrevet 21. mars 2021 #150 Skrevet 21. mars 2021 På sikt vil det aldri funke å nekte folk å reise uten vaksine. Men jeg synes det er bra med mindre reising rundt i verden. 1
Iso1 Skrevet 21. mars 2021 #151 Skrevet 21. mars 2021 Jeg kommer nok til å leve og reise i Norge som vanlig mens jeg venter på vaksine. Utlandet får vente til etter eventuelle vaksine hvis jeg overlever den. Det vet man jo tydeligvis ikke for sikkert. Nekter å bare sitte å vente.
Mekkapekka Skrevet 21. mars 2021 #152 Skrevet 21. mars 2021 Jeg er skeptisk til at mine barn skal få covid vaksine... man vet jo absolutt nada om langtidsvirkninger... nei utlandet får vente et par år tenker jeg, til man vet mer... tror uansett at covid er kommet for å bli. 2
Nalini Skrevet 21. mars 2021 #153 Skrevet 21. mars 2021 Vaksinepass fungerer kun ved flyreiser. Ellers må eu innføre grensekontroller på veier , og det er ikke aktuelt. De bruker trussel om vaksinepass for å få flest mulig til å ta vaksinen. Vaksinepass i år, men ikke i fremtiden. 2
Gjest Rocka69 Skrevet 21. mars 2021 #154 Skrevet 21. mars 2021 frysja skrev (2 timer siden): Vaksinepass fungerer kun ved flyreiser. Ellers må eu innføre grensekontroller på veier , og det er ikke aktuelt. De bruker trussel om vaksinepass for å få flest mulig til å ta vaksinen. Vaksinepass i år, men ikke i fremtiden. Du har nok delvis rett, EU vil nok ikke innføre grensekontroll på veiene. Men på grunn av ISPS reglene så vil fergeselskap kunne gjøre det samme. Uten vaksinepass - ingen billett. Ergo blir øyer kanskje ikke mulig å nå for uvaksinerte. Og for uvaksinerte nordmenn, vel det kan hende man må kjøre over Øresund og Storebælt i Danmark, før man setter kursen gjennom Tyskland og til Middelhavet. Men det er ikke sikkert at du få kjøpt billett til Kiel hos Colorline, eller Køben med DFDS eller Hellenic Seaways til Skiathos eller Kreta uten vaksinedokumentasjon.
Enmanelskeråhate Skrevet 21. mars 2021 #155 Skrevet 21. mars 2021 Rocka69 skrev (8 timer siden): Vel om ikke Norge eller EU sier det høyt, så sier ihvertfall toppsjefen for Qantas det klar i dette intervjuet med BBC. https://www.bbc.com/news/business-56460329 Du må være vaksinert eller ha hatt Covid-19 for å kunne kjøpe billetter hos Qantas. Og at mange andre flyselskaper vurderer det samme, nemlig å endre sine billettbetingelser på at du må vise dokumentasjon på vaksine eller at du har vært syk. Og det er ikke noe myndigheter kan gjøre med dette, dette er private selskaper. Og som har en plikt til å beskytte sine ansatte. Og uten denne dokumentasjonen, så får du ikke kjøpt billetter. Og ja disse private selskapene kan si at også barn må være vaksinerte. Konsekvensen blir som Lufthansa sin toppsjef uttalte i januar, han tror ikke at flytrafikken blir normalisert før i 2025/2026 (ikke bare på grunn av vaksine, men også for at mange piloter vil miste sine lisenser til å fly og må utsjekkes på nytt) Det betyr at en negativ test, ikke nødvendigvis gjør at du kan reise med fly til Kreta eller Mallorca - selv om de lokale myndighetene sier at det er greit å komme med en negativ test (med ev karantene i enkelte land). Og det kan godt være at fergeselskap vil også følge etter. Det vil at uvaksinerte og de som ikke har hatt Covid-19, kanskje får en bilferie i stedet i de nærmeste årene, men at de blir fysisk utelukket fra plasser som krever fly eller skip. Men det er mange fine steder i Hellas, Kroatia, Italia, Spania og Frankrike man kan nå med bil uten bruk av ferger og fly. Det tar tid å reise, men Nord-Italia er tre 10-12 timers dager fra Oslo med bil - så man må bake inn en uke som reisetid i ferien. Tviler på at Nordmenn har tenkt å fly quantas til Hellas😂 3
Enmanelskeråhate Skrevet 21. mars 2021 #156 Skrevet 21. mars 2021 Rocka69 skrev (3 timer siden): Du har nok delvis rett, EU vil nok ikke innføre grensekontroll på veiene. Men på grunn av ISPS reglene så vil fergeselskap kunne gjøre det samme. Uten vaksinepass - ingen billett. Ergo blir øyer kanskje ikke mulig å nå for uvaksinerte. Og for uvaksinerte nordmenn, vel det kan hende man må kjøre over Øresund og Storebælt i Danmark, før man setter kursen gjennom Tyskland og til Middelhavet. Men det er ikke sikkert at du få kjøpt billett til Kiel hos Colorline, eller Køben med DFDS eller Hellenic Seaways til Skiathos eller Kreta uten vaksinedokumentasjon. Litt av en fantasi du har, mye fri dikting og lite fakta i disse postene dine😀 2
Gjest Rocka69 Skrevet 21. mars 2021 #157 Skrevet 21. mars 2021 (endret) Er det også fri fantasi at kapteinen på et hvilket som helst fly kan vurdere en eller flere passasjerer som unsafe for flight? Og at om en, flere eller flykapteiner bestemmer seg for å kontrollere om du har vaksinepass for slippe deg ombord? Og om da flyselskap prøver å overstyre denne rettigheten en kaptein har gjennom de internasjonale ICAO-reglene til si at en passasjer er unsafe for flight, så kan ikke en flykaptein rapportere dette til luftfartsstilsyn verden over eller ICAO? Er dette også fri fantasi? Hvis du tror det, så har du ikke bare fantasi - da har det tippet over for deg - Enmanelskeråhate! For en flykaptein er den som har det siste ordet om hvem som kan fly med et fly. Det holder faktisk bare med at du faktisk bærer en caps med TRUMP eller Make America Great Again - så vil flykapteiner i Delta og American sette deg av flyet. Og nekter du, så vil de tilkalle politiet - og du havner på no-fly-lists. Sjekk ut Youtube og Twitter så finner du videoen. Så om Flykaptein Rolfsen på SAS maskinen fra Gardermoen til Chania bestemmer seg for å sjekke om passasjerene har vaksinepass eller ei, så er det hans avgjørelse om de er unsafe for flight eller ikke. Ikke SAS, ikke du, ikke jeg, ikke Erna - men kun Flykaptein Rolfsen. Og hvorfor driver Apollo og kansellerer flighter etter flighter fra Norge i sommer, jo fordi regjeringen er sendrektige med vaksinepass - slik at Apollo ikke tør ta sjansen på at de sender 200 passasjerer til Kreta og må umiddelbart returnere til Norge. Det er faktisk begrunnelsen de har gitt til passasjerer som skulle til f.eks Skiathos i august, der flightene er nå kansellert for sesongen 2021. Er dette også fri fantasi? Er det fri fantasi av meg å si at Apollo har sitt hovedmarked med turer fra Norden til Hellas i sommersesongene? Endret 21. mars 2021 av Rocka69 skrivefeil
Gjest Rocka69 Skrevet 21. mars 2021 #158 Skrevet 21. mars 2021 Og her er de greske reglene som gjelder akkurat i dag: https://travel.gov.gr/#/ Er disse også fri fantasi? Enmanelskeråhate!
Betasuppe Skrevet 21. mars 2021 #159 Skrevet 21. mars 2021 On 3/17/2021 at 10:12 PM, Daraya said: Jeg tipper at når folk med vaksinepass får tilbake sine rettigheter vil de som ikke får tilbudt vaksine gi beng i alle tiltak og begrensninger, særlig de unge som har meget lav risiko uansett. Å kunne bevege seg fritt er ikke en belønning men en rettighet vi alle ble fratatt for å beskytte de gamle. Kanskje da vil Sveriges strategi om flokkimmunitet fungere? Nemlig. De som er livredde for corona og influensa (som også er et coronavirus) får bare isolere seg selv, og ikke holde hele samfunnet som gissel bare fordi de er redde, skrøpelige og usunne. I tillegg skal folk straffes for at Norge surrer med vaksinene slik at ingen blir vaksinert. Jeg trodde alt skulle åpnes da de mest skrøpelige fikk sin vaksine. Det fikk de, og nå har myndighetene bare flyttet målstreken og stadig senker alderen for når alt er greit. 4
Forever22 Skrevet 21. mars 2021 #160 Skrevet 21. mars 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Forever22, mod
Fremhevede innlegg