Mozart73 Skrevet 16. mars 2021 #1 Del Skrevet 16. mars 2021 Hva er begrunnelsen for å ha åpne vinmonopol? Stanse grensepasseringer til Sverige (Er jo ulovlig)? Er Ola N0ordmann sine behov for polvarer virkelig viktigere enn å skjerme barn og unge mot viruset(les stenge barnehager og skoler)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønder Skrevet 16. mars 2021 #2 Del Skrevet 16. mars 2021 2 minutter siden, Mozart73 said: Hva er begrunnelsen for å ha åpne vinmonopol? Stanse grensepasseringer til Sverige (Er jo ulovlig)? Er Ola N0ordmann sine behov for polvarer virkelig viktigere enn å skjerme barn og unge mot viruset(les stenge barnehager og skoler)? Det skjer mye smitte i barnehager og skoler. Skjer det mye smitte på Vinmonopolet? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 16. mars 2021 #3 Del Skrevet 16. mars 2021 Alkohol er veldig viktig. Ja, norske folk må ha en jevn tilgang på alkohol, det vil være umenneskelig å kreve at folk skal være edruelige når det er en pandemi. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klott Skrevet 16. mars 2021 #4 Del Skrevet 16. mars 2021 Mozart73 skrev (4 minutter siden): Hva er begrunnelsen for å ha åpne vinmonopol? Stanse grensepasseringer til Sverige (Er jo ulovlig)? Er Ola N0ordmann sine behov for polvarer virkelig viktigere enn å skjerme barn og unge mot viruset(les stenge barnehager og skoler)? Vinmonopolet og bhg/skole kan virkelig ikke sammenlignes. Det er to ytterpunkter som ikke har lik forutsetning for smittevern blant annet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 16. mars 2021 #5 Del Skrevet 16. mars 2021 1.Mobilitet - man vil forhindre dette 2. Smitterisiko - Vinmonopolet har fra dag 1 hatt ekstremt godt smittevern og fullstendig kontroll 3. Medisinsk - brå avgiftning på alkohol er livsfarlig for alkoholikere - og potensielt også deres pårørende. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. mars 2021 #6 Del Skrevet 16. mars 2021 Klott skrev (Akkurat nå): Vinmonopolet og bhg/skole kan virkelig ikke sammenlignes. Det er to ytterpunkter som ikke har lik forutsetning for smittevern blant annet. Nei, men fulle folk er visst en smitterisiko, og fulle folk gjør ting de ikke skal - derav sjenkestopp. Ingen trenger sprit. Regjeringen sier det er fordi alkoholikere skal ha tilgang på 'medisinen" sin men vi vet jo alle at det er helt vanlige folk som kjøper dette. Som sagt, innfør resept på sprit til fylliker. Ingen trenger å være drita på hjemmekontor på sprit. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. mars 2021 #7 Del Skrevet 16. mars 2021 Fabienne skrev (1 minutt siden): 1.Mobilitet - man vil forhindre dette 2. Smitterisiko - Vinmonopolet har fra dag 1 hatt ekstremt godt smittevern og fullstendig kontroll 3. Medisinsk - brå avgiftning på alkohol er livsfarlig for alkoholikere - og potensielt også deres pårørende. De fleste av oss pårørende driter faktisk i hva alkoholikerne opplever. De gir jo faen i oss andre resten av sin fulle patetiske tid. Slutt og lulle med egoistene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 16. mars 2021 #8 Del Skrevet 16. mars 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Nei, men fulle folk er visst en smitterisiko, og fulle folk gjør ting de ikke skal - derav sjenkestopp. Ingen trenger sprit. Regjeringen sier det er fordi alkoholikere skal ha tilgang på 'medisinen" sin men vi vet jo alle at det er helt vanlige folk som kjøper dette. Som sagt, innfør resept på sprit til fylliker. Ingen trenger å være drita på hjemmekontor på sprit. Mener du den gjennomsnittlige polkunden handler sprit for å drikke seg gjennom arbeidsdagen? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atrix Skrevet 16. mars 2021 #9 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) Hvis ikke alkohol selges åpent, så har det historisk etablert seg kriminelle miljøer som selger alkohol i stedet. Feks mafia. Ingen vet hvor lenge pandemien vil vare. Stenges polene, vil det gi grobunn for ulovlig salg av alkohol med ditto inntjeningsmuligheter for kriminelle nettverk. Endret 16. mars 2021 av Atrix 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. mars 2021 #10 Del Skrevet 16. mars 2021 Jdz skrev (Akkurat nå): Mener du den gjennomsnittlige polkunden handler sprit for å drikke seg gjennom arbeidsdagen? Nei, men INGEN trenger varene på Vinmonopolet. Det er ingen logisk årsak bak polets åpningstid. Det er kun penger i kassa som gjelder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Swoosh Skrevet 16. mars 2021 #11 Del Skrevet 16. mars 2021 Fabienne skrev (5 minutter siden): 1.Mobilitet - man vil forhindre dette 2. Smitterisiko - Vinmonopolet har fra dag 1 hatt ekstremt godt smittevern og fullstendig kontroll 3. Medisinsk - brå avgiftning på alkohol er livsfarlig for alkoholikere - og potensielt også deres pårørende. Butikkene er jo ikke stengt, der er det alkohol å få tak i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 16. mars 2021 #12 Del Skrevet 16. mars 2021 Atrix skrev (2 minutter siden): Hvis ikke alkohol selges åpent, så har det historisk etablert seg kriminelle miljøer som selger alkohol i stedet. Feks mafia. Ingen vet hvor lenge pandemien vil vare. Stenges polene, vil det gi grobunn for ulovlig salg av alkohol. Dette er også et poeng - forhindre kriminalitet. Både når det gjelder ekte vare og hjemmebrent. I tillegg vil økt forekomst av hjemmebrenning medføre betydelig helserisiko. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 16. mars 2021 #13 Del Skrevet 16. mars 2021 Swoosh skrev (1 minutt siden): Butikkene er jo ikke stengt, der er det alkohol å få tak i. Ja? Jeg nevner grunnene til at polet fortsatt holder åpent. Det er ikke min private synsing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 16. mars 2021 #14 Del Skrevet 16. mars 2021 Elhaym skrev (Akkurat nå): Nei, men INGEN trenger varene på Vinmonopolet. Det er ingen logisk årsak bak polets åpningstid. Det er kun penger i kassa som gjelder. Trenger og trenger. Etter et år med tilnærmet 100% alenetid er jeg svært takknemlig for å kunne ta meg et glass vin når jeg føler for det. Med tanke på hvor gode Vinmonopolet er til å fylle sin samfunnsoppgave, ser jeg ingen grunn til at de skal måtte stenge. Ingen trenger frisør eller blomsterforretning heller, men de har likevel fått lov til å holde åpent. Smitterisiko hos frisøren er sannsynligvis mye høyere. Hvorfor er det Vinmonopolet som får deg til å tenne alle plugger? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Swoosh Skrevet 16. mars 2021 #15 Del Skrevet 16. mars 2021 Fabienne skrev (Akkurat nå): Ja? Jeg nevner grunnene til at polet fortsatt holder åpent. Det er ikke min private synsing. Jeg mente ifh til de som trenger alkoholen pga avhengighet, det finnes på butikken også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 16. mars 2021 #16 Del Skrevet 16. mars 2021 Jdz skrev (Akkurat nå): Trenger og trenger. Etter et år med tilnærmet 100% alenetid er jeg svært takknemlig for å kunne ta meg et glass vin når jeg føler for det. Med tanke på hvor gode Vinmonopolet er til å fylle sin samfunnsoppgave, ser jeg ingen grunn til at de skal måtte stenge. Ingen trenger frisør eller blomsterforretning heller, men de har likevel fått lov til å holde åpent. Smitterisiko hos frisøren er sannsynligvis mye høyere. Hvorfor er det Vinmonopolet som får deg til å tenne alle plugger? Barna mine får ikke trene men alkoholikere skal få handle, og du skal få kose deg med vin? Jeg blir uvel av at voksne folk anser alkohol som en nødvendighet. De aller fleste hadde vel klart seg uten polet frem til 10 april. Finnes masse annet enn alkohol du kan ha alenetid med. Alkoholisme er et stort problem - hverdagsalkoholisme og. For barna mine som ikke har fått trent med venner på evigheter oppleves det rart at polet av alle ting skal prioriteres. Frisør skaper ikke uønsket adferd. Alkohol gjør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
13579 Skrevet 16. mars 2021 #17 Del Skrevet 16. mars 2021 Swoosh skrev (1 minutt siden): Butikkene er jo ikke stengt, der er det alkohol å få tak i. Fabienne skrev (11 minutter siden): 1.Mobilitet - man vil forhindre dette 2. Smitterisiko - Vinmonopolet har fra dag 1 hatt ekstremt godt smittevern og fullstendig kontroll 3. Medisinsk - brå avgiftning på alkohol er livsfarlig for alkoholikere - og potensielt også deres pårørende. Skal man hindre mobilitet, må alle vinmonopol stenges, Smitterisiko er det selv med godt smittevern, Vinmonopolene bør stenges. Alkoholikere som får problemer, bør innlegges på sykehus for behandling. Vinmonopolene bør stenges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fabienne Skrevet 16. mars 2021 #18 Del Skrevet 16. mars 2021 Swoosh skrev (Akkurat nå): Jeg mente ifh til de som trenger alkoholen pga avhengighet, det finnes på butikken også. Jeg vil påstå at det er langt høyere smitterisiko på en matbutikk enn på polet. I tillegg er det faktisk sånn at øl ikke er tilstrekkelig for alvorlig alkoholiserte mennesker. Dette er et medisinsk faktum. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Swoosh Skrevet 16. mars 2021 #19 Del Skrevet 16. mars 2021 13579 skrev (Akkurat nå): Skal man hindre mobilitet, må alle vinmonopol stenges, Smitterisiko er det selv med godt smittevern, Vinmonopolene bør stenges. Alkoholikere som får problemer, bør innlegges på sykehus for behandling. Vinmonopolene bør stenges. Å legge de inn vil igjen skape press på sykehus, som Vi ikke ønsker. Og mange alkoholikere vil likevel glippe gjennom uten hjelp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 17. mars 2021 #20 Del Skrevet 17. mars 2021 Elhaym skrev (4 timer siden): Barna mine får ikke trene men alkoholikere skal få handle, og du skal få kose deg med vin? Jeg blir uvel av at voksne folk anser alkohol som en nødvendighet. De aller fleste hadde vel klart seg uten polet frem til 10 april. Finnes masse annet enn alkohol du kan ha alenetid med. Alkoholisme er et stort problem - hverdagsalkoholisme og. For barna mine som ikke har fått trent med venner på evigheter oppleves det rart at polet av alle ting skal prioriteres. Frisør skaper ikke uønsket adferd. Alkohol gjør. Det er utrolig kjipt at barna dine ikke får trene, det er jeg 100% enig i, og om jeg måtte velge det ene eller det andre hadde det vært 0% problem for meg å handle vin på nett om det gjorde at barna dine kunne trene igjen. Men saken er at motsetningsforholdet du presenterer ikke er reelt. Barneidrett er stengt i deler av landet fordi risikoen for smittespredning her er høy, ikke for å holde Vinmonopolet åpent. Selv om Vinmonopolet hadde stengt hadde barna dine fortsatt ikke fått trene. Det stemmer at alkohol skaper uønsket adferd hos noen, men å stenge Vinmonopolet hjelper dessverre ikke på dette heller. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg