Gå til innhold

Håndtegn for å kunne varsle om vold, signal om hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Canada har nå under korona/covid-19 innført et tegn for å kunne signalisere fremmede om f.eks vold i nære relasjoner, kanskje vi burde innføre dette her også?

I de utvalgte kommentarene står det også om at i Nederland så har de innført en nasjonal greie hvor man kan komme på apoteket og si "maske-19" for å varsle. Ser også at det allerede fantes et tegn for hjelp som få vet om, og tegn eksisterer jo på alle tegnspråk for døve, men dette er ikke noe hørende bruker.

Vi vet at det mest sannsynlig er flere enn normalt som er fanget i giftige/voldelige/farlige relasjoner nå under dette året, spesielt i de regionene som har vært mest nedstengt. Man får beskjed om å holde seg hjemme, og veldig mange tilbud, både lavterskel, fastlege, psykolog osv. foregår digitalt. Dette gjør det enklere for en voldsutøver å beholde kontroll over offeret, og offeret har færre sjanser til å få kontakt med noen utenifra, og opplever oftere konflikt og vold hjemme. 

Jeg har selv stått i denne situasjonen, før korona, og allerede da var det helt sinnsykt tøft å forsøke å komme seg bort, jeg gjorde ikke det før volden eksalerte og politiet kom på døren. 

Kan det være smart å ha slike tegn unviversiellt? 

 

https://www.boredpanda.com/hand-signal-help-danger/

hand-signal-help-danger-6050b87ad3742__7

 

hand-signal-help-danger-6050b87c3ae40__7

 

Anonymkode: 4b39b...1ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge slike saker da behandles på normal måte gjennom politi og rettsvesen, synes jeg det er en god idé.

Anonymkode: 7f742...fbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en unødvendig omvei.

Anonymkode: ed411...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som en unødvendig omvei.

Anonymkode: ed411...14e

Jeg skulle til å svare igjen generelt, men så så jeg at du hadde svart.

Unødvendig omvei? Jeg stod flere ganger med følelsen av at jeg hadde lyst til å skrike det ut, men turte ikke. Jeg forsøkte å gi tegn til noen av hans venner, men de lo jo bare av meg. Og jeg hadde ingen kontakt med noen av mine gamle venner, total-isolert. Om jeg hadde hatt et slikt tegn, og kunne varslet f.eks på apotek eller til hvem som helst som ville kunne hjulpet meg, så hadde det jo vært kjempebra. F.eks da jeg var å tok abort med ham på sykehuset, jeg husker jeg hadde veldig lyst til å få sagt noe, men han var jo alltid rundt meg..

Anonymkode: 4b39b...1ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ingen hjelper, uansett hva du sier eller hva slags tegn du bruker, så jeg skjønner ikke poenget. Hvis noen gjør det tegnet, hva skal man liksom forvente at folk gjør?

Anonymkode: d0082...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

F.eks da jeg var å tok abort med ham på sykehuset, jeg husker jeg hadde veldig lyst til å få sagt noe, men han var jo alltid rundt meg..

Det er sikkert sånn du tenker på det i ettertid, men du kunne ha skrevet en lapp på do og lagt i hånda på en sykepleier, du bare gjorde det ikke. Og det skjønner jeg, jeg har stått i situasjonen selv, og det er jævlig skummelt og man klarer ikke tenke ordentlig. 
 

Anonymkode: d0082...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sikkert sånn du tenker på det i ettertid, men du kunne ha skrevet en lapp på do og lagt i hånda på en sykepleier, du bare gjorde det ikke. Og det skjønner jeg, jeg har stått i situasjonen selv, og det er jævlig skummelt og man klarer ikke tenke ordentlig. 
 

Anonymkode: d0082...19f

når skal den lappen skrives hvis du er konstant overvåket? Hvilken garanti har du for at ikke sykepleieren viser lappen til din voldelige partner og sier "er hun sliten, se den rare lappen hun skrev til meg?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kath H. skrev (16 minutter siden):

når skal den lappen skrives hvis du er konstant overvåket? Hvilken garanti har du for at ikke sykepleieren viser lappen til din voldelige partner og sier "er hun sliten, se den rare lappen hun skrev til meg?".

Når skal det tegnet vises hvis du er konstant overvåket? Hvilken garanti har du for at ikke den du viser det til ser på din voldelige partner og sier «er hun sliten, jeg har ikke gått på sånn tegnspråkkurs jeg»? 

Anonymkode: d0082...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes dette er en veldig god idé, men jeg må bare spørre deg som har vært igjennom dette selv: hva ville du helst at den personen du varslet til hadde gjort? Ringt politiet?

Anonymkode: ed38f...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kath H. skrev (1 time siden):

når skal den lappen skrives hvis du er konstant overvåket? Hvilken garanti har du for at ikke sykepleieren viser lappen til din voldelige partner og sier "er hun sliten, se den rare lappen hun skrev til meg?".

De tar slike saker på alvor! 

Anonymkode: 05127...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, jeg synes dette er en veldig god idé, men jeg må bare spørre deg som har vært igjennom dette selv: hva ville du helst at den personen du varslet til hadde gjort? Ringt politiet?

Anonymkode: ed38f...4b8

Det er slike spørsmål som må besvares i samme omgang.

De fleste vil ønske å hjelpe noen som har det vondt. De aller fleste vet heller ikke hvordan.

Dermed kan det fort hende at man gjør vondt verre ved å gjøre feil ting. ref kommentarene ovenfor.

Jeg ser ingen grunn til at ikke alle skal kunne vite hva det tegnet betyr, men det er like viktig å vite hvordan man bør reagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til voldsofre,er å " bestille time for  blodprøvetagning " på sykehus / legesenter ,,,sjekke om man har får lite jern,vit D eller noe lignende... Sykepleiere og helsepersonell er å stole på for hjelp! Lukkede dører,,de rådfører seg med vakthavende lege ( en autoritet)  - og da får man hjelp ❤

Anonymkode: 75058...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan bestille en legetime. Ikke naturlig at mannen følger inn. Har opplevd i jobbsammenheng flere ganger, at damer kommer til legetime, for så å bli direkte sendt til krisesenter. 

Anonymkode: 004cc...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...