Gå til innhold

Byrådet i Oslo stengte skoler til tross for at FHI rådet dem til å la være


Example

Anbefalte innlegg

Capt. Obvious skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke merkelig holdning all den tid det tydeligvis er ressursforskjeller mellom mange skoler. 

Jo, det er fortsatt en merkelig holdning. For hva legger du i ressurser? Melby har annonsert at det ikke skal stå på pengene. Og som nevnt, skolene sparte mye penger i vår. Budsjettet til alt fra praktisk estetiske fag til fravær krympet jo over natta. Og skoleeier har også et ansvar for å sørge for å gi det tilbudet man er pålagt å gi. Så jeg forstår ikke helt hva det er man mener man mangler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vampen skrev (16 minutter siden):

Jo, det er fortsatt en merkelig holdning. For hva legger du i ressurser? Melby har annonsert at det ikke skal stå på pengene. Og som nevnt, skolene sparte mye penger i vår. Budsjettet til alt fra praktisk estetiske fag til fravær krympet jo over natta. Og skoleeier har også et ansvar for å sørge for å gi det tilbudet man er pålagt å gi. Så jeg forstår ikke helt hva det er man mener man mangler? 

Hvor mange lærere det faktisk er på de ulike skolene, som slik jeg har forstått de jeg kjenner: Ofte henger sammen med skolens størrelse. Poenget er at det er enklere å reallokere ressurser i større miljøer enn små. Det er for så vidt ikke noe some er spesielt for skoler, men gjelder mange arbeidsmiljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (14 minutter siden):

Hvor mange lærere det faktisk er på de ulike skolene, som slik jeg har forstått de jeg kjenner: Ofte henger sammen med skolens størrelse. Poenget er at det er enklere å reallokere ressurser i større miljøer enn små. Det er for så vidt ikke noe some er spesielt for skoler, men gjelder mange arbeidsmiljøer.

Mnja, antall lærere henger sammen med antall elever. Vi har heller ikke noen overflødige lærere, og vi har flere elever å dekke opp. Vi hadde fortsatt våre egne timer mens vi var på skolen med de svakeste. Jeg tror ikke dette handler om ressursene, men om at en del skoler ikke klarer å organisere tilbudet ordentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen skrev (33 minutter siden):

Mnja, antall lærere henger sammen med antall elever. Vi har heller ikke noen overflødige lærere, og vi har flere elever å dekke opp. Vi hadde fortsatt våre egne timer mens vi var på skolen med de svakeste. Jeg tror ikke dette handler om ressursene, men om at en del skoler ikke klarer å organisere tilbudet ordentlig. 

Joda, men skoler med flere elever (og da flere lærere) er jo da også større. Jo flere lærere, jo enklere kan det være å sy sammen opplegg der noen lærere er på skole, mens andre lærere fokuserer på digital hjemmeundervisning. Mitt inntrykk var at det ikke vår så enkelt på de mindre skolene de jeg kjenner er lærere ved, siden man ikke like enkelt kan reallokere mellom disse undervisningsformene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (6 timer siden):

Joda, men skoler med flere elever (og da flere lærere) er jo da også større. Jo flere lærere, jo enklere kan det være å sy sammen opplegg der noen lærere er på skole, mens andre lærere fokuserer på digital hjemmeundervisning. Mitt inntrykk var at det ikke vår så enkelt på de mindre skolene de jeg kjenner er lærere ved, siden man ikke like enkelt kan reallokere mellom disse undervisningsformene. 

Hvorfor er det enklere med flere lærere? Det er fortsatt også flere elever, flere klasser, og ingen med ledig tid på timeplanen sin. Og som nevnt, lærere på skolen hadde fortsatt timene sine med hjemmeundervisning også. Så ingen ble «frikjøpt» fra egne timer for å være på skolen. Så jeg ser fortsatt ikke at det skulle være vanskeligere for en mindre skole å få det til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det enklere med flere lærere? Det er fortsatt også flere elever, flere klasser, og ingen med ledig tid på timeplanen sin. Og som nevnt, lærere på skolen hadde fortsatt timene sine med hjemmeundervisning også. Så ingen ble «frikjøpt» fra egne timer for å være på skolen. Så jeg ser fortsatt ikke at det skulle være vanskeligere for en mindre skole å få det til? 

Fordi man enklere kan slå sammen klasser for digital undervisning osv. Har man i utgangspunktet veldig få lærere så har man jo mindre handlingsrom. 

Nei, du skjønner kanskje ikke det, men dette er altså basert på samtaler med de lærerne jeg kjenner ved mindre skoler. Om du ikke tror på det får være opp til deg selv, men det forandrer nå ikke det at det var vrient å få det til på skolene de jobber, og det er derfor man er bekymret for barnas fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampen skrev (På 17.3.2021 den 10.23):

Jeg leste akkurat en artikkel i VG hvor forskere som har sett på effekten av skolestenging i vår også bekreftet det jeg har sagt hele tiden, generelt taklet norske elever hjemmeskole bra. Det er de såkalt sårbare elevene som av forskjellige årsaker sliter, mens resten klarer seg greit. Og da synes jeg det er merkelig at ikke diskusjonen handler mer om hvordan man skal hjelpe disse sårbare elevene. Ikke bare den individuelle skole eller lærer, men hele storsystemet. 

Denne var interessant. Det gjelder ikke bare de sårbare elevene, de kommer på toppen av alle andre som ikke har det bra med hjemmeskole.

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-eldre-ungdommer-sliter-under-pandemien-1.15360247?fbclid=IwAR2VZ6hcsCRIxYFgI8nAG1180U4fAPUG9I7iZPAy931lgXo2nlwlzipqePo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (9 timer siden):

Fordi man enklere kan slå sammen klasser for digital undervisning osv. Har man i utgangspunktet veldig få lærere så har man jo mindre handlingsrom. 

Nei, du skjønner kanskje ikke det, men dette er altså basert på samtaler med de lærerne jeg kjenner ved mindre skoler. Om du ikke tror på det får være opp til deg selv, men det forandrer nå ikke det at det var vrient å få det til på skolene de jobber, og det er derfor man er bekymret for barnas fremtid. 

Men vi slo altså ikke sammen noen klasser, vi fulgte timeplanen og hadde timene våre med klassene våre. Ingen gikk ut av sine vanlige timer. 
 

Joda, jeg skjønner det. Mitt poeng er fortsatt at jeg synes det ser ut som en del skoler har vært dårlig på å organisere, eller se hvordan de kan løse det. Og da er det trist at det er så lite fokus på kvalitet og løsninger i debatten. For det er fullt mulig, også for mindre skoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (7 timer siden):

Denne var interessant. Det gjelder ikke bare de sårbare elevene, de kommer på toppen av alle andre som ikke har det bra med hjemmeskole.

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-eldre-ungdommer-sliter-under-pandemien-1.15360247?fbclid=IwAR2VZ6hcsCRIxYFgI8nAG1180U4fAPUG9I7iZPAy931lgXo2nlwlzipqePo

60% sier de lærte mindre og 60% sier at hverdagen ble bedre? Jeg tror jeg avstår å mene så mye om funn som spriker i alle retninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 15 000 elever ble utsatt for vold eller overgrep hjemme under forrige hjemmeskoleperiode i Oslo, om Oslo ligger på snittet. 

15 000 - bare i Oslo. 

Derfor sitter det langt inne, og bør fremdeles sitte langt inne, å stenge skoler. 

Dette handler om perspektiver litt utenfor koronabobla vi lever i om dagen. 

Jeg vil anta at skolestengingene vil få rimelig hard medfart når vi ser tilbake på disee årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen skrev (6 minutter siden):

60% sier de lærte mindre og 60% sier at hverdagen ble bedre? Jeg tror jeg avstår å mene så mye om funn som spriker i alle retninger. 

Poenget er vel at ikke en gang alle ungdommer er tilfreds med hjemmeskole. Det er helheten i teksten som betyr noe og ikke nødvendigvis tallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (22 minutter siden):

Poenget er vel at ikke en gang alle ungdommer er tilfreds med hjemmeskole. Det er helheten i teksten som betyr noe og ikke nødvendigvis tallene. 

Og dette er selvrapporterte tall. Enkelte elever vil ha igjen hjemmeskole fordi det var deilig, mindre faglig trykk osv. De mener gjerne selv at de presterte bedre enn de faktisk gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 minutter siden):

Og dette er selvrapporterte tall. Enkelte elever vil ha igjen hjemmeskole fordi det var deilig, mindre faglig trykk osv. De mener gjerne selv at de presterte bedre enn de faktisk gjorde.

Ja, er nok ikke så enkelt at alt nødvendigvis blir bedre av hjemmeskole. I Bufdirs nyeste rapport kommer det frem at stadig flere ungdommer føler seg i økende grad ensomme.

Selv om hjemmeskole er positivt for noen så vil savnet etter medelever og tilhørighet veie mye mer. 

Bufdir skriver også om en ny gruppe med sårbare barn og unge som rammes av store omveltninger under denne pandemien. Blant annet grunnet bekymringer rundt foreldrenes vanskelige livssituasjon, ensomhet, engstelighet for egen helse og fremtiden, og økte psykiske helseplager.

Det lille avbrekket de fikk av skolehverdagen blir tatt fra dem, og de blir istedenfor sittende hjemme i eget tankespinn, virker det som. 

https://www.regjeringen.no/contentassets/07a94a46945c43408c50a168e540079d/statusrapport-nr-12-fra-koordineringsgruppen-til-bfd.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampen skrev (20 timer siden):

Men vi slo altså ikke sammen noen klasser, vi fulgte timeplanen og hadde timene våre med klassene våre. Ingen gikk ut av sine vanlige timer. 
 

Joda, jeg skjønner det. Mitt poeng er fortsatt at jeg synes det ser ut som en del skoler har vært dårlig på å organisere, eller se hvordan de kan løse det. Og da er det trist at det er så lite fokus på kvalitet og løsninger i debatten. For det er fullt mulig, også for mindre skoler. 

Slik jeg forstår det, så var det så få lærere på disse skolene at det var vanskelig å finne handlingsrom, så det er nok forskjeller på skoler som er utslagsgivende vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Example said:

Og 15 000 elever ble utsatt for vold eller overgrep hjemme under forrige hjemmeskoleperiode i Oslo, om Oslo ligger på snittet. 

15 000 - bare i Oslo. 

Derfor sitter det langt inne, og bør fremdeles sitte langt inne, å stenge skoler. 

Dette handler om perspektiver litt utenfor koronabobla vi lever i om dagen. 

Jeg vil anta at skolestengingene vil få rimelig hard medfart når vi ser tilbake på disee årene. 

Stenging av skolene ifjor var en gigatabbe. Det gikk rett imot anbefalningene fra FHI og de dataene man allerede da hadde om vanilla-viruset som ikke gjorde barn og ungdom syke.

Dette er fakta og udiskutertbart, men hjelper nok lite mot visse brukere som arrogant avfeier alle perspektiver som ikke har med null visjonen deres av smitte å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (2 timer siden):

Stenging av skolene ifjor var en gigatabbe. Det gikk rett imot anbefalningene fra FHI og de dataene man allerede da hadde om vanilla-viruset som ikke gjorde barn og ungdom syke.

Dette er fakta og udiskutertbart, men hjelper nok lite mot visse brukere som arrogant avfeier alle perspektiver som ikke har med null visjonen deres av smitte å gjøre..

Stengningen i fjor var feil, da viruset smittet lite blant barn, men å stenge i år er mer riktig, da det i stadig større grad handler om britisk mutasjon som spres lettere blant barn, og smitter hele familier og utsatte lærere uten smittevern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blekkulfina skrev (9 minutter siden):

Stengningen i fjor var feil, da viruset smittet lite blant barn, men å stenge i år er mer riktig, da det i stadig større grad handler om britisk mutasjon som spres lettere blant barn, og smitter hele familier og utsatte lærere uten smittevern. 

Og med det kan vi i grunn takke myndigheter og tiltakshissige medier og myndigheter for at det ikke skjer nå. 

Tiltak har konsekvenser, også det at å iverksette nye tiltak når det trengs blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...