Gjest Linny111 Skrevet 16. mars 2021 #21 Skrevet 16. mars 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammel er hun? Dere kan begynne med å gå inn og ut ytterdøra. Gå ut, lukk døra og gå inn igjen med én gang. Gjør det flere ganger om dagen, og lat som ingenting når dere kommer inn igjen, så vil hu begynne å se på at dere går ut ytterdøra som ikke en Big deal. Ta gjerne på jakke osv, gå ut og inn med en gang, ta av jakken. Gjør det flere ganger hver dag, så vil hun slutte å bry seg. Så øker dere med noen sekunder før dere går inn, også mer og mer. Anonymkode: d1138...b54 Fire og en halv måned. Skal prøve dette. 1 hour ago, linnea.k said: Har aldri opplevd at en valp tygger på alt som er, men har hørt om en som var veldig understimulert. Kompostgjerde som noen nevner er isåfall en god løsning, og gi valpen mye å tygge på imens den er alene. Kalveører feks er supert. Hun er absolutt ikke understimulert. Vi går tur, gjemmer godbiter, trener på nye ting og gir henne licking mat og Kong hver dag. Labradorer tygger MYE i denne alderen og bruker generelt munnen til alt mulig. Er i flere grupper på Facebook og det er visst en kjent greie, så er ikke bekymret for det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #22 Skrevet 16. mars 2021 Min hund sover i bur, men døren til buret er fjernet. Sånn har hun sovet siden hun var valp, men på eget rom. Der jeg bodde før, hendte det at hun hoppet opp i sengen og la seg, siden det sto en seng på rommet. Nå ligger hun på "kontoret" om natten, men hår hun er alene hjemme har hun tilgang til kontoret, gangen, kjøkkenet og badet, ca 55 kvm. Hun har aldri ødelagt noe annet enn sine egne leker. Det er alt for lenge for en hund å ligge i stengt bur i over 8 timer hver dag, selv for en voksen hund. En unghund bør ikke være hjemme alene lenger enn 5 timer. Har man ikke tid til å ha hund, bør man ikke skaffe seg valp. Anonymkode: 50cb7...7ec 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #23 Skrevet 17. mars 2021 Tvist skrev (18 timer siden): Har de vært alene så lenge? Hvorfor ikke bare ha de løs i gangen, og fjerne alt de kan ødelegge der? Skjønner ikke hvorfor hunder plutselig ble burdyr. Nei de har ikke vært alene så lenge. Vi har da selfølgelig startet helt på scratch og bygget det opp gjennom dette første leveåret. Vi gjorde det først. Hun bebegynte å ødelegge veggene når hun kjedet seg. Bur var det beste alternativet for vår hund i denne begrensede tidsperioden. Jeg var mye hjemme dette året siden jeg var student så hun var aboslutt ikke noe burdyr nei. linnea.k skrev (18 timer siden): Det stemmer ikke at et bur kan være stort nok til det jeg nevner, den kan jo ikke velge mellom å ligge varmt eller kaldt i et bur (og da mener jeg feks madrass eller gulv). Hvordan kan du mene at et bur tillater disse valgmulighetene? For å ha nok plass til naturlig bevegelse og adferd, skal en hund ha 5 kvm plass. Tviler på at burene er så store? Jeg er av den oppfatning at man eventuelt fjerner det hunden kan ødelegge, det har funket fint for meg. Som du ser av svaret over så prøvde vi det først men hunden begynte å grave i veggen når hun kjedet seg, og ble generelt mer stresset av lyder utenifra. Bur var nødvendig i denne perioden for henne. (Som jeg skrev i opprinnelig innlegg gjaldt dette kun det første leveåret hennes og jeg kan legge til at jeg studerte på dette punktet og var mye hjemme med henne.) Jeg sier ikke at bur er den beste løsningen generelt, men at folk må ha forståelse for at hunder er forskjellige og for noen vil det være bedre å ha begrenset plass når man trener på å være alene. I buret slo hun seg til ro, sov og var generelt rolig. Og jo. Buret var stort nok i forhold til hennes størrelse til at hun kunne reise seg opp, strekke seg, bevege seg rundt. Hadde teppe/seng i den ene enden og kjøligere i den andre enden av burdet. Anonymkode: a6fd9...7bf 1
Diamant20 Skrevet 18. mars 2021 #24 Skrevet 18. mars 2021 Linny111 skrev (På 16.3.2021 den 19.28): Hun er labrador og mister haugevis av tenner nå. Hun gjør ikke annet enn å tygge for tiden. Men skal prøve å plassere henne i gangen og sette opp kamera og se Kjøp et stort tyggebein (så hunden ikke kan sette det i halsen så lett) også gjør dere sånn som en nevner her. Vi har golden, hun har gnagd litt på lister et par steder, men overraskende lite.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #25 Skrevet 18. mars 2021 Linny111 skrev (På 16.3.2021 den 19.19): Bare nyskjerrig her, for valpen vår tygger mye. Skal man fjerne alt av lister og kanter slik at hele rommet bare er ren vegg? For hun tygger på at som er, selv det som sitter fast og ikke kan fjernes. Heldigvis trenger hun ikke være alene hjemme ennå, men det er på tide å begynne å øve på det. Vår hund gjorde også det. Vi hadde ikke annet valg enn å ha i bur fra 4 måneders alder (da 4 timer pr dag, før noen luftet). Vi prøvde løs, men da valpen hadde revet i stykker en ledning (som takk Gud ikke var koblet til noe), samt begynt å tygge på ledningen på veggen, så torte jeg ikke mer. Vi har ingen rom uten innlagt strøm, og vi kan ikke fjerne strømledninger i veggen.. Anonymkode: eda87...755 1
Gjest Linny111 Skrevet 18. mars 2021 #26 Skrevet 18. mars 2021 6 hours ago, Diamant20 said: Kjøp et stort tyggebein (så hunden ikke kan sette det i halsen så lett) også gjør dere sånn som en nevner her. Vi har golden, hun har gnagd litt på lister et par steder, men overraskende lite. Jeg tror hun har tre hundre ting hun får lov å tygge på, men selvsagt er det morsommere med ting hun ikke får lov til. Det er to steder i huset som har hjørner som sitter fast, og de tygger hun en del på. Hun tygger også på bordkanter og stolben. Nå er tannfellingen i gang for fullt (hun har mistet fire tenner på tre dager), så det blir nok mye bedre om en måneds tid. Jeg har nettopp kjøpt enda en diger boks med tyggesaker til valp, så får vi bare fortsette med Kong og alt som er 😂 Det er virkelig ikke så ille, og vi har billige Ikea-møbler. Jeg er bare så redd for at hun plutselig skal tygge på noe hun ikke bør, spesielt ledninger, da hun tar alt mulig rart i munn. Heldigvis svelger hun veldig sjelden andre ting enn mat.
Diamant20 Skrevet 18. mars 2021 #27 Skrevet 18. mars 2021 Linny111 skrev (26 minutter siden): Jeg tror hun har tre hundre ting hun får lov å tygge på, men selvsagt er det morsommere med ting hun ikke får lov til. Det er to steder i huset som har hjørner som sitter fast, og de tygger hun en del på. Hun tygger også på bordkanter og stolben. Nå er tannfellingen i gang for fullt (hun har mistet fire tenner på tre dager), så det blir nok mye bedre om en måneds tid. Jeg har nettopp kjøpt enda en diger boks med tyggesaker til valp, så får vi bare fortsette med Kong og alt som er 😂 Det er virkelig ikke så ille, og vi har billige Ikea-møbler. Jeg er bare så redd for at hun plutselig skal tygge på noe hun ikke bør, spesielt ledninger, da hun tar alt mulig rart i munn. Heldigvis svelger hun veldig sjelden andre ting enn mat. Vi hadde hunden på badet de få gangene vi trente på å være alene mens hun var i sin verste bitealder. Ikke så mye å skade seg eller skade der😅
Gjest Linny111 Skrevet 18. mars 2021 #28 Skrevet 18. mars 2021 29 minutter siden, Diamant20 said: Vi hadde hunden på badet de få gangene vi trente på å være alene mens hun var i sin verste bitealder. Ikke så mye å skade seg eller skade der😅 Ikke dum idé 😂 Vi har sperret av spisestuen, og der er det ikke så mye hun liker å bite på (nytt hus og vi har ikke fylt opp helt med møbler), så det blir nok området hennes til å begynne med. Vi har bur, men vil helst ikke stenge henne inne i det. Hun er utrolig fin da. Vi har bare valpeproblemer, men alle problemene blir littegrann bedre hver dag, og det føler jeg er det viktige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå