AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Skrevet 16. mars 2021 Lurer litt på hva dere andre tenker om dette, en bekjent av meg har kjøpt seg en 8 uker gammel valp og tatt ut en måneds ferie for å være hjemme med den. Fra valpen er 12 uker gammel skal den være alene hjemme i bur mens eier er på jobb. 8 timers arbeidsdag + 30-45 min reisevei hver vei, så altså mellom 9 og 10 timer i bur hver dag. Er dette vanlig? Anonymkode: b3056...f73
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Skrevet 16. mars 2021 Mange vil si at "det går fint, hunder tilpasser seg". Men personlig mener jeg at det ikke er greit. Hunder er sosiale flokkdyr. Å være alene 9-10 timer hver dag er ikke greit, og det er fryktelig egoistisk av folk å skaffe hund når de ikke har tid eller mulighet til å gi hunden et godt, stimulerende liv. Ogs skal hunden sitte i bur i tillegg? Nei nei nei. Eieren bør ha valpen på et avgrenset område (valpegrind eller et rom/del av huset hvor den ikke kan skade seg selv). Også bør hun ha valpepasser, for 9-10 timer alene for en 12 uker gammel valp er absolutt ikke greit. Hvordan tenker eieren å gjøre det med do og mat? Valper på 12 uker skal spise 4 ganger om dagen. Det er også fysisk umulig for en valp i den alderen å holde seg så lenge. Valper vil helst ikke gjøre fra seg hvor den sover, men det vil være umulig for den å holde seg, og buret vil da bli fullt av urin og avføring i løpet av de 9-10 timene. Noen folk burde ikke ha dyr. Anonymkode: d1138...b54 11
Arx Skrevet 16. mars 2021 #3 Skrevet 16. mars 2021 Jeg bruker ikke bur selv, så det kan jeg ikke si så mye om. Men å forlate en 12 uker gammel valp 9 timer om dagen ville jeg ikke gjort, det er veldig lenge for valpen å være hjemme alene. Med forrige valp hadde jeg en skoleelev som luftet valpen i 13-14 tiden etter skolen, så det ikke ble så mange timer alene av gangen. Den jeg har nå trengte jeg ikke stresse med, så hun var ikke hjemme alene i det hele tatt på den alderen. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 Jeg er helt enig i at det er for lenge å være alene og ikke minst i bur, men jeg vet jo at det er mange som jobber heltid og har hund, så er derfor jeg lurte på om dette var vanlig. Lurer litt på hva slags oppdretter som selger hund til et liv som dette. Anonymkode: b3056...f73
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 For meg er det bare et ord som gjelder for sånt, og det er dyremishandling. Anonymkode: 51999...7dd 9
Diamant20 Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 Ikke greit! En 12 uker valp klarer ikke å holde seg i nærheten av så lenge, hun må ta den med på jobb eller få noen til å passe den (student, pensjonist, uføretrygdet). Det er i tillegg å be om separasjonsangst. 6
linnea.k Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Jeg synes det er dyreplageri å stenge en hund inne i et bur en hel arbeidsdag. En hund skal ha valgmuligheter, f.eks kunne velge mellom å ligge varmt eller kaldt, sitte, stå eller strekke seg godt ut. Det er jo bare trist hvor mye hundene skal tilpasse seg oss. De skal ligge stille i et bur i 8 timer, ligge i ro når vi er hjemme, gå en tur når VI vil, og ligge pent igjen til kveldsturen. Det minste de kan slippe er jo å være innestengt i et bur. Mye bedre og anbefalt å stenge av et område i gangen hvor de kan bevege seg, men samtidig ikke "passe på" hele huset. Og hun bør dra hjemom midt i arbeidsdagen i noen uker, valper kan ikke holde seg så lenge. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 12 uker??! Det er IKKE greit! Han er en liten valp som trenger omsorg, og skal ikke bli forlatt på den måten. Anonymkode: 92afd...139 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 linnea.k skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er dyreplageri å stenge en hund inne i et bur en hel arbeidsdag. En hund skal ha valgmuligheter, f.eks kunne velge mellom å ligge varmt eller kaldt, sitte, stå eller strekke seg godt ut. Det er jo bare trist hvor mye hundene skal tilpasse seg oss. De skal ligge stille i et bur i 8 timer, ligge i ro når vi er hjemme, gå en tur når VI vil, og ligge pent igjen til kveldsturen. Det minste de kan slippe er jo å være innestengt i et bur. Mye bedre og anbefalt å stenge av et område i gangen hvor de kan bevege seg, men samtidig ikke "passe på" hele huset. Og hun bør dra hjemom midt i arbeidsdagen i noen uker, valper kan ikke holde seg så lenge. Vi har hatt alle våre hunder i bur når de har vært alene deres første leveår, til vi har vært sikre på at de klarer å være alene uten å ødelegge ting. Etter det har de fått lov til å være løs i gangen, og på enkelte rom. Burene er alltid store nok til at hunden kan gjøre alle de tingene du fremhever her. En så ung valp skal selvfølgelig ikke være så lenge alene. Når valpen er 12 uker har den jo normalt akkurat kommet i gang med hjemmealenetrening. Hadde jeg vært henne hadde jeg hatt den med på jobb i hvert fall til den var 4 mnd samtidig som hun trener på at den skal være alene i andre settinger, deretter begynt å la den være alene kortere dager. Anonymkode: a6fd9...7bf
Tvist Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt alle våre hunder i bur når de har vært alene deres første leveår, til vi har vært sikre på at de klarer å være alene uten å ødelegge ting. Etter det har de fått lov til å være løs i gangen, og på enkelte rom. Burene er alltid store nok til at hunden kan gjøre alle de tingene du fremhever her. En så ung valp skal selvfølgelig ikke være så lenge alene. Når valpen er 12 uker har den jo normalt akkurat kommet i gang med hjemmealenetrening. Hadde jeg vært henne hadde jeg hatt den med på jobb i hvert fall til den var 4 mnd samtidig som hun trener på at den skal være alene i andre settinger, deretter begynt å la den være alene kortere dager. Anonymkode: a6fd9...7bf Har de vært alene så lenge? Hvorfor ikke bare ha de løs i gangen, og fjerne alt de kan ødelegge der? Skjønner ikke hvorfor hunder plutselig ble burdyr. 3
linnea.k Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt alle våre hunder i bur når de har vært alene deres første leveår, til vi har vært sikre på at de klarer å være alene uten å ødelegge ting. Etter det har de fått lov til å være løs i gangen, og på enkelte rom. Burene er alltid store nok til at hunden kan gjøre alle de tingene du fremhever her. En så ung valp skal selvfølgelig ikke være så lenge alene. Når valpen er 12 uker har den jo normalt akkurat kommet i gang med hjemmealenetrening. Hadde jeg vært henne hadde jeg hatt den med på jobb i hvert fall til den var 4 mnd samtidig som hun trener på at den skal være alene i andre settinger, deretter begynt å la den være alene kortere dager. Anonymkode: a6fd9...7bf Det stemmer ikke at et bur kan være stort nok til det jeg nevner, den kan jo ikke velge mellom å ligge varmt eller kaldt i et bur (og da mener jeg feks madrass eller gulv). Hvordan kan du mene at et bur tillater disse valgmulighetene? For å ha nok plass til naturlig bevegelse og adferd, skal en hund ha 5 kvm plass. Tviler på at burene er så store? Jeg er av den oppfatning at man eventuelt fjerner det hunden kan ødelegge, det har funket fint for meg. 4
Gjest Smeltemann Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer litt på hva dere andre tenker om dette, en bekjent av meg har kjøpt seg en 8 uker gammel valp og tatt ut en måneds ferie for å være hjemme med den. Fra valpen er 12 uker gammel skal den være alene hjemme i bur mens eier er på jobb. 8 timers arbeidsdag + 30-45 min reisevei hver vei, så altså mellom 9 og 10 timer i bur hver dag. Er dette vanlig? Anonymkode: b3056...f73 Det blir for lenge for hunden å være alene hjemme.
Gjest Linny111 Skrevet 16. mars 2021 #13 Skrevet 16. mars 2021 4 hours ago, linnea.k said: Det stemmer ikke at et bur kan være stort nok til det jeg nevner, den kan jo ikke velge mellom å ligge varmt eller kaldt i et bur (og da mener jeg feks madrass eller gulv). Hvordan kan du mene at et bur tillater disse valgmulighetene? For å ha nok plass til naturlig bevegelse og adferd, skal en hund ha 5 kvm plass. Tviler på at burene er så store? Jeg er av den oppfatning at man eventuelt fjerner det hunden kan ødelegge, det har funket fint for meg. Bare nyskjerrig her, for valpen vår tygger mye. Skal man fjerne alt av lister og kanter slik at hele rommet bare er ren vegg? For hun tygger på at som er, selv det som sitter fast og ikke kan fjernes. Heldigvis trenger hun ikke være alene hjemme ennå, men det er på tide å begynne å øve på det.
Diamant20 Skrevet 16. mars 2021 #14 Skrevet 16. mars 2021 Linny111 skrev (6 minutter siden): Bare nyskjerrig her, for valpen vår tygger mye. Skal man fjerne alt av lister og kanter slik at hele rommet bare er ren vegg? For hun tygger på at som er, selv det som sitter fast og ikke kan fjernes. Heldigvis trenger hun ikke være alene hjemme ennå, men det er på tide å begynne å øve på det. Sikker på at hun vil gjøre det når hun er alene? Vår bare sover når vi er borte, og det gjorde hun som valp også.
Gjest Linny111 Skrevet 16. mars 2021 #15 Skrevet 16. mars 2021 Just now, Diamant20 said: Sikker på at hun vil gjøre det når hun er alene? Vår bare sover når vi er borte, og det gjorde hun som valp også. Hun er labrador og mister haugevis av tenner nå. Hun gjør ikke annet enn å tygge for tiden. Men skal prøve å plassere henne i gangen og sette opp kamera og se
Tvist Skrevet 16. mars 2021 #16 Skrevet 16. mars 2021 Linny111 skrev (26 minutter siden): Bare nyskjerrig her, for valpen vår tygger mye. Skal man fjerne alt av lister og kanter slik at hele rommet bare er ren vegg? For hun tygger på at som er, selv det som sitter fast og ikke kan fjernes. Heldigvis trenger hun ikke være alene hjemme ennå, men det er på tide å begynne å øve på det. Hva med å kjøpe inn kompostgjerde? Så kan du evt gjerde inn listene. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #17 Skrevet 16. mars 2021 Linny111 skrev (20 minutter siden): Hun er labrador og mister haugevis av tenner nå. Hun gjør ikke annet enn å tygge for tiden. Men skal prøve å plassere henne i gangen og sette opp kamera og se Mulig hun legger seg ned for å sove- såfremt dere ikke går for fort frem med hjemme-alene treningen og hun blir stresset. Pass også på å ha ting for henne å tygge på liggende fremme. En sånn evighetsball med kyllingssmak kjøpt på dyrebutikken kan være lurt, pluss noen leker som er gode å tygge på 🙂 Anonymkode: d1138...b54 1
Gjest Linny111 Skrevet 16. mars 2021 #18 Skrevet 16. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig hun legger seg ned for å sove- såfremt dere ikke går for fort frem med hjemme-alene treningen og hun blir stresset. Pass også på å ha ting for henne å tygge på liggende fremme. En sånn evighetsball med kyllingssmak kjøpt på dyrebutikken kan være lurt, pluss noen leker som er gode å tygge på 🙂 Anonymkode: d1138...b54 Vi har ikke trent mye på det unntatt at hun er alene på stua om vi er korte turer på badet. Men hun er ikke så gammel, så tenker et er greit å begynne forsiktig nå. Jeg jobber hjemmefra utenom korona, men er greit med en hund som tåler at man ikke alltid er hjemme.
linnea.k Skrevet 16. mars 2021 #19 Skrevet 16. mars 2021 Linny111 skrev (1 time siden): Bare nyskjerrig her, for valpen vår tygger mye. Skal man fjerne alt av lister og kanter slik at hele rommet bare er ren vegg? For hun tygger på at som er, selv det som sitter fast og ikke kan fjernes. Heldigvis trenger hun ikke være alene hjemme ennå, men det er på tide å begynne å øve på det. Har aldri opplevd at en valp tygger på alt som er, men har hørt om en som var veldig understimulert. Kompostgjerde som noen nevner er isåfall en god løsning, og gi valpen mye å tygge på imens den er alene. Kalveører feks er supert.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #20 Skrevet 16. mars 2021 Linny111 skrev (1 time siden): Vi har ikke trent mye på det unntatt at hun er alene på stua om vi er korte turer på badet. Men hun er ikke så gammel, så tenker et er greit å begynne forsiktig nå. Jeg jobber hjemmefra utenom korona, men er greit med en hund som tåler at man ikke alltid er hjemme. Hvor gammel er hun? Dere kan begynne med å gå inn og ut ytterdøra. Gå ut, lukk døra og gå inn igjen med én gang. Gjør det flere ganger om dagen, og lat som ingenting når dere kommer inn igjen, så vil hu begynne å se på at dere går ut ytterdøra som ikke en Big deal. Ta gjerne på jakke osv, gå ut og inn med en gang, ta av jakken. Gjør det flere ganger hver dag, så vil hun slutte å bry seg. Så øker dere med noen sekunder før dere går inn, også mer og mer. Anonymkode: d1138...b54 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå