Gå til innhold

Hva er galt med ordet prostituert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har venner som er veldig opptatt av likestilling, og er veldig engasjerte i kropp, femininisme og identitet. De mener at ordet prostituert er helt feil. Det er diskriminerende og nedsettende. Det heter sexarbeider.

Jeg kan godt forstå at hore er utdatert og veldig ugreit, men prostituert? Det er ikke et ord jeg bruker ofte,  men hvis du skal beskrive noen som selger sex,  kan jeg ikke forstå hvorfor prostituert er feil? Jeg spør med et åpent sinn. Jeg har ikke noe imot å si sexarbeider istedet for prostituert hvis det er mer korrekt og respektfullt,  men jeg har aldri hørt om at det er er nedsettende ord,  før vennene mine fortalte meg det 

Anonymkode: 6795a...58e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Problemet er at prostituert betyr det det betyr. Nemlig en som selger seksuelle tjenester. Så finner man på nye ord som «sexarbeider», men om få år vil folk ha forstått at det også betyr det det betyr og da blir det plutselig nedverdigende og byttes ut med enda et nytt ord.

Negro, colored, black, african, african-american, african roots. Akkurat nå er det visst «Person of color» (og «melaninrik» på norsk) som er rett å bruke, men om få år kommer vi til å se like stygt på de som bruker disse ordene som om de hadde sagt «neger». Da må vi finne på nye ord. Melaninrik ble sett på som stigmatiserende for bare få år tilbake, men nå er det visst foretrukket. 

Anonymkode: 19b17...9ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at prostituert betyr det det betyr. Nemlig en som selger seksuelle tjenester. Så finner man på nye ord som «sexarbeider», men om få år vil folk ha forstått at det også betyr det det betyr og da blir det plutselig nedverdigende og byttes ut med enda et nytt ord.

Negro, colored, black, african, african-american, african roots. Akkurat nå er det visst «Person of color» (og «melaninrik» på norsk) som er rett å bruke, men om få år kommer vi til å se like stygt på de som bruker disse ordene som om de hadde sagt «neger». Da må vi finne på nye ord. Melaninrik ble sett på som stigmatiserende for bare få år tilbake, men nå er det visst foretrukket. 

Jeg tror du er inne på noe.  Du har gode poeng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man negative assosiasjoner ved et ord så kommer krenkede mennesker og klager. Opprinnelige er ordet nokså nøytralt, men de krenkede klarer å bygge såpass mye stigma rundt et ord, slik at det blir byttet ut med et synonym. Ofte går synonymene igjennom samma prosessen, og vi har igjen rykket tilbake til start.

Endret av GudSelv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En rose er en rose, og en hore er en hore, som salige Shakespeare ville sagt det. 

Anonymkode: fdf46...018

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hørt før at ordet prostituert skal være nedsettende? Men jeg synes egentlig ordet sexarbeider ikke er bedre, fordi det høres mer "normalt ut". Jeg kan forstå at noen tenket det bare er positivt at det høres normalt ut, men selv synes jeg ikke det. Fordi jeg er imot at folk skal betale for sex, så derfor synes jeg ikke det er bra å normalisere det. Ordet hore blir oppfattet som ganske nedsettende, så det blir hvert fall feil å bruke. Prostituert er vel ganske nøytralt, er det ikke? Verken positivt eller negativt ladet, og derfor tenker jeg det er helt greit å si. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg om det ordet? 

Anonymkode: 98d53...467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har venner som er veldig opptatt av likestilling, og er veldig engasjerte i kropp, femininisme og identitet. De mener at ordet prostituert er helt feil. Det er diskriminerende og nedsettende. Det heter sexarbeider.

Jeg kan godt forstå at hore er utdatert og veldig ugreit, men prostituert? Det er ikke et ord jeg bruker ofte,  men hvis du skal beskrive noen som selger sex,  kan jeg ikke forstå hvorfor prostituert er feil? Jeg spør med et åpent sinn. Jeg har ikke noe imot å si sexarbeider istedet for prostituert hvis det er mer korrekt og respektfullt,  men jeg har aldri hørt om at det er er nedsettende ord,  før vennene mine fortalte meg det 

Det blir negative assosiasjoner til et slikt ord. Det er jo ikke noe positivt å assosiere prostitusjon med. Sexarbeider er også et negativt ladet ord men det har ikke blitt dratt like mye ned i sølen foreløpig. Når det skjer så vil feministene bytte ut ordet igjen. 

Det går ikke ann å få en positiv klang over noe synonym til prostitusjon, netopp fordi det ikke er noe positivt yrke eller handling. 

Anonymkode: ff576...b42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fruentimmer, sjøge, hore, prostituert, sexarbeider. Det endrer seg nokså ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting er galt med prostituert. Jeg nekter å bruke sexarbeider. 

Anonymkode: 07a44...3df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snart er sexarbeider det nye ordet som ikke er lov og si. Lurer på hva det neste ordet blir. 

Anonymkode: c5c0f...d8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...