Gå til innhold

Strenge tiltak innføres i hele Viken.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Wanda1984 skrev (2 timer siden):

Regjeringen kommer til å få merke at de får en sykere befolkning etter korona; ungdommen sliter psykisk, dvs fler avbryter utdanning og kommer ikke i jobb og blir ufør på sikt. Vi vil sikkert få flere alkoholikere da polet har vært oppe og mulighetene gitt for selvmedisinering for de som sliter under hele koronatiden. Kroppslige plager øker da mange folk har blitt inaktive....selvmordtallet øker da folk mister livsgrunnlaget sitt eller/og tålte ikke isolasjonen. Og kanskje mange av barna som vokser opp for ocd i forhold til bakterier etter all spritinga og holder avstand til andre blir den nye normen...😅 mye ironi her, men har på følelsen av at dette kan blir noe bivirkninger av koronahåndteringa...

Det hadde vi nok merket uansett. Dersom korona fikk herje fritt hadde befolkingen garantert reagert med dårligere psykisk helse, alkoholmisbruk, inaktivitet, ensomhet og selvmord likevel. I tillegg hadde helsevesenet blitt overbelastet og nåde den som får slag, kreft eller skal føde barn. De kan ikke garanteres noe som helst. 

Går det an å tenke lengre enn nesetippen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

EnKoppTe skrev (1 minutt siden):

Det hadde vi nok merket uansett. Dersom korona fikk herje fritt hadde befolkingen garantert reagert med dårligere psykisk helse, alkoholmisbruk, inaktivitet, ensomhet og selvmord likevel. I tillegg hadde helsevesenet blitt overbelastet og nåde den som får slag, kreft eller skal føde barn. De kan ikke garanteres noe som helst. 

Den du siterer får nok en del rett dessverre. Isolasjonen har vært det verste for mange, isolasjon fører sjelden til god livskvalitet og god helse for å si det sånn. 

Velferdsstaten kan vi om 10-20 år vinke farvel til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moon_child skrev (11 timer siden):

Det skjer hjemme fest hver eneste helg, i all fall her jeg bor. Det er ingen statikk som linker smittespredningen til kjøpesenter. Nedstengingen av kjøpesenteret gir ingen mening når smitten florer i skoler og barnehager🤔.

Her i området er nettopp dette et problem, problematisert av smittevernlege, kommuneoverlege osv.

Og som sagt mye av smitten kommer fra ungdom som henge opp kjøpesenter, busser, hjemmefester som igjen tar den med deg til skolen, til søsken som går i barnehage og til sine foreldre. 

Ergo fornuftig med stengte kjøpesenter osv, og forbud mot å ha besøk av mer enn 1-2.

Videre må det føles opp, rapporteres og politiet må slå ned på fester som arrangeres fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Den du siterer får nok en del rett dessverre. Isolasjonen har vært det verste for mange, isolasjon fører sjelden til god livskvalitet og god helse for å si det sånn. 

Velferdsstaten kan vi om 10-20 år vinke farvel til. 

Jeg er ikke uenig, men dette hadde nok blitt tøft uansett. Det blir feil å tro at alt hadde løst seg dersom vi bare slapp tiltakene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnKoppTe skrev (36 minutter siden):

Jeg er ikke uenig, men dette hadde nok blitt tøft uansett. Det blir feil å tro at alt hadde løst seg dersom vi bare slapp tiltakene. 

Ingen som snakker om å droppe absolutt alle tiltak, men man bør nok begynne å tenke over hva slags samfunn man ønsker seg i fremtiden hvis alt skal handle om korona i 1-10 år til. Med store deler av næringslivet nedlagt, så blir det lite skattepenger, og med det lite offentlig velferd. Kan bli mye fattigdom i tiårene som kommer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda1984
EnKoppTe skrev (45 minutter siden):

Er ikke imot nedstengningen jeg, men folk må være forberedt på bivirkninger av tiltaka og toleranse for de som blir preget av det...lever som før jeg, bortsett fra jeg savner treningsentret. 

Folk er jo så dømmende mot de som faller utenfor 4A normalen...men tror vi vil se økningen av disse tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Ingen som snakker om å droppe absolutt alle tiltak, men man bør nok begynne å tenke over hva slags samfunn man ønsker seg i fremtiden hvis alt skal handle om korona i 1-10 år til. Med store deler av næringslivet nedlagt, så blir det lite skattepenger, og med det lite offentlig velferd. Kan bli mye fattigdom i tiårene som kommer. 

Ja, det tror jeg at det blir. Kommer til å bli mange uteliggere i årene fremover. 😕 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Det er ikke regjeringen som innførte de tiltakene. Så når du sier at du er fornøyd med tiltakene regjeringen kom med i går regnet jeg med at du siktet til nedstengingen av Viken fylke. Det er Oslo kommune som stengte skoler i går. 

Ok, jeg beklager! Det er meningsløst å stenge ned hele Viken, for det er et stort fylke.
Det jeg mente er at de har stengt ned ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo og det er et fornuftig valg.

Og det er forresten stengt ned skoler i Viken også, som følge av det som skjedde i går.

Endret av Fredagslunch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Drizzt said:

Jeg finner ikke info om det iallefall. Sist var varehus som selger byggevarer ett av unntakene, men nå? Det blir jo helt krise hvis håndverkere må slutte å jobbe på dagen og ikke får fullført jobben sin. Det er kontrakter og ikke minst unødvendig lidelse. Tenk noen som bor i leilighet og er midt i oppussing av eneste bad og skal både være innestengt i 1 måned OG uten bad? Det må være en feil der ...

Da kunne det kanskje være unntak for nødvendige bad, men ikke for unødvendige nye kjøkken. (Folk må bite tenna sammen og prøve så godt de kan å holde ut med skammen over å ha et fire år gammelt kjøkken. Nordmenn er vel verdens mest oppussingsglade folk, ingen skal få meg til å tro at alt er nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
must skrev (4 timer siden):

Problemet for meg, er å kalle Viken en enhetlig region. Det er rimelig langt fra Halden til Geilo, og for eksempel å stenge treningssenter (men ikke frisører?) på små steder uten smitte, synes jeg er et merkelig tiltak. Folk fra Drammen drar neppe til Flesberg på shopping og trening, for å sette det litt på spissen. 

Jeg er mer for lokale tiltak som raskt tilpasses situasjonen i den enkelte kommune. 

Jeg synes også det er merkelig å stenge steder der det ikke er spredd smitte, samtidig som skoler og barnehager holdes åpne, når vi vet at det er flere som har blitt smittet der. Misforstå meg rett, jeg synes absolutt terskelen for å stenge skolene skal være høy, men smittevernmessig synes jeg argumentasjonen er rar. For meg fremstår noe av nedstengingen mer som virkemiddel for politikerne til å vise handlekraft, enn som et målrettet smitteverntiltak. 

Og hvorfor hele Viken? Nå kan alle som ville slå sammen kommuner (de har bare blitt fattigere etter dette) og fylker (som nå får lide under unødvendige tiltak) angre bittert. Det hjelper selvsagt ikke å være etterpåklok. Jeg var sterkt imot kommune og fylke sammenslåing. 

Personlig så rammes jeg ikke mye av tiltakene, husholdningen vår har økt inntekt etter korona og vi har plass nok. De fleste i familien jobber i samfunnskritiske yrker og rammes heller ikke hardt. Det er et tap for barna når idretten må stenge og det sosiale begrenses. Det er trist. Jeg er trist på deres vegne. Enda mer trist for ungdommen og unge studenter som har fått livet begrenset over lengst tid. Engasjementet mitt i saken er barn og unge, de som sliter psykisk eller ikke får behandlet fysiske sykdommer som følge av dette. Og virkelig medlidenhet med alle som går konkurs og blir permittert. I det store og hele syntes jeg tiltakene tar mer enn de gir. Man får være realistisk: vi burde ha alt åpent, men bruke munnbind og vaske hender, og la pandemien rase ferdig. Kanskje blir det meg som får det tøft, eller kanskje blir det deg. Sånn er livets lotteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Absolutt. Har blitt en damned if you do damned if you don't-situasjon dette. 

Apropos næringslivet, så kommer vel det til å ta seg opp så snart folk ikke er bekymret for smitte. Jeg hadde virkelig ønsket at vi kunne få vaksine snart. 

Endret av EnKoppTe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (5 timer siden):

Da kunne det kanskje være unntak for nødvendige bad, men ikke for unødvendige nye kjøkken. (Folk må bite tenna sammen og prøve så godt de kan å holde ut med skammen over å ha et fire år gammelt kjøkken. Nordmenn er vel verdens mest oppussingsglade folk, ingen skal få meg til å tro at alt er nødvendig)

Jeg ringte rundt i dag forskjellige varehus og det viser seg at de fleste er stengt, men man kan bestille varer på nettet og hente med klikk og hent. Noen veldig få varehus er åpne, men kun for bedrifter og ikke for private personer. Men alle kan bestille med klikk og hent. En venninne i Asker var i dag og hentet med klikk og hent produkter fra Megaflis. Da hadde de laget en ordning der hvor det er varemottak med angitte parkeringsplasser hvor man kan parkere bilen, åpne bagasjedøra og få varene plassert direkte i bagasjerommet. Det virker som om oppussingen av badet hennes går sin gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (11 timer siden):

Svarer du sånn til andre også? En tjukk person kan jo bare spise agurk ikke sant? 

Det er svært vanskelig for mange å motivere seg til å trene alene. Så realiteten er ikke at de gjør masse calisthenics på egen hånd, men at de setter seg foran TVen og drikker.

(og før du angriper meg, slapp helt av, jeg trener uansett, har treningsrom med turnringer, ribbevegg, pull up bar, slynge og vekter hjemme. Men de fleste jeg kjenner har faktisk ikke det, og de fleste klarer heller ikke å motivere seg til å trene alene.)

For mange MÅ de faktisk få trene sammen med andre, innendørs. Og det er 5 minus i dag. Det er begrenset hvor mange pullups jeg orker å ta i en utendørs metall-stang som holder 5 minus, og også hvor givende det er å jogge i svinkulda.

Hvis man vil ned i vekt, så finnes det konkrete tiltak som gir det resultatet, ja.

Man kan velge å se problemer eller løsninger. Det handler mye om holdninger også. 

Hvis du er ute etter bekreftelse på at ting er kjipt og vanskelig, så får du si det rett ut, da, så får du heller det enn forslag til løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iea skrev (5 minutter siden):

Hvis man vil ned i vekt, så finnes det konkrete tiltak som gir det resultatet, ja.

Man kan velge å se problemer eller løsninger. Det handler mye om holdninger også. 

Hvis du er ute etter bekreftelse på at ting er kjipt og vanskelig, så får du si det rett ut, da, så får du heller det enn forslag til løsninger. 

Si at jeg ønsker å danse salsa. Da ser jeg ikke at fotball, langrenn eller tur i skogen er et alternativ til det. Eller hvis jeg ønsker meg en ponni, så er ikke en rotte et alternativ, selv om begge deler er pattedyr.

Realiteten er at folk flest trener mindre når treningssentrene, breddeidretten, danseskoler, yogastudioer og ca alt som gjør trening lystbetont, stenger. Det er negativt for folkehelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Si at jeg ønsker å danse salsa. Da ser jeg ikke at fotball, langrenn eller tur i skogen er et alternativ til det. Eller hvis jeg ønsker meg en ponni, så er ikke en rotte et alternativ, selv om begge deler er pattedyr.

Realiteten er at folk flest trener mindre når treningssentrene, breddeidretten, danseskoler, yogastudioer og ca alt som gjør trening lystbetont, stenger. Det er negativt for folkehelsen. 

Nei, men man får ikke alltid ting akkurat som man vil, når man vil. Da handler det om å gjøre det beste ut av det, omstille seg, være kreativ og finne løsninger. Sette seg ned og gi opp er hvertfall ikke godt for noe. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iea skrev (13 minutter siden):

Nei, men man får ikke alltid ting akkurat som man vil, når man vil. Da handler det om å gjøre det beste ut av det, omstille seg, være kreativ og finne løsninger. Sette seg ned og gi opp er hvertfall ikke godt for noe. Enig?

Å protestere på urettferdighet og dårlige tiltak er da å gjøre noe. 

Snur du bare ryggen til og finner på noe annet uansett? Hva om du fikk sparken fordi du var gravid? Bare å finne en ny jobb? Hva om du mistet huset ditt av en eller annen helt urimelig grunn? Bare begynne å spare til ny? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng nå det jævla polet da! Hardbarka alkiser kan vel få sin sprit på resept, slik andre som trenger sterke medisiner får. Da kan man jo se hvor mange som faktisk er reelt interessert i å gå til legen for problemet sitt.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Leilighetene i Groruddalen er ikke mindre enn leilighetene ellers i Oslo, men barnekullene er større og det er det som leder til problemet med såkalt «trangboddhet» slik at smitten herjer.

Det er aldeles ikke samfunnets skyld, men foreldrenes, så slutt å skyve trangboddhet foran dere for å slippe å si det som det er. Det er noen som blåser en lang marsj i fellesskapet her og fellesskapet må ta regningen som vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celaeno skrev (På 15.3.2021 den 22.47):

Jaja.. får vel isolere meg hjemme med take-away og en flaske vin til treningssentrene åpner igjen.. 

Lenge leve folkehelsa.. 🙄

Vinen må i så fall være alkoholfri. Alkohol bør forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...