Gå til innhold

FHI: Innvandrer etterlever tiltakene i større grad enn etnisk norske

ErGlad

Anbefalte innlegg

Vera skrev (27 minutter siden):

Hva er oddsen for at en gruppe på 20-30 stk (som reiser sammen) som snakker Østlandsdialekt - kommer fra Sørlandet tenker du? 

Sikkert ikke veldig høy. Men, her i denne tråden har du prøvd å sende et stikk til de som har snakket om mørkhudede. Det har du mislykkes med og for å få frem poenget ditt så fortsetter du å kverule med meg.

Hadde du sagt at de du har observert som ikke følger smittevern har hvit hud så ja, helt ok. Men, du har bestemt at de du har sett som ikke følger smittevern er norske østlendinger, basert på at de snakker østlandsk.

Hvis jeg ser personer med asiatisk opprinnelse så kan ikke jeg si om vedkommende er fra Filippinene, Thailand eller Vietnam. Og hvis jeg først har hørt dem prate og vet at de er fra Thailand så kan jeg ikke bestemme om de er fra Bangkok, Phuket eller Koh Samui basert på aksent eller dialekt. 

Poenget er at du snakker som om du vet når du i realiteten bare antar og det må du slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

malifika skrev (1 minutt siden):

Sikkert ikke veldig høy. Men, her i denne tråden har du prøvd å sende et stikk til de som har snakket om mørkhudede. Det har du mislykkes med og for å få frem poenget ditt så fortsetter du å kverule med meg.

Hadde du sagt at de du har observert som ikke følger smittevern har hvit hud så ja, helt ok. Men, du har bestemt at de du har sett som ikke følger smittevern er norske østlendinger, basert på at de snakker østlandsk.

Hvis jeg ser personer med asiatisk opprinnelse så kan ikke jeg si om vedkommende er fra Filippinene, Thailand eller Vietnam. Og hvis jeg først har hørt dem prate og vet at de er fra Thailand så kan jeg ikke bestemme om de er fra Bangkok, Phuket eller Koh Samui basert på aksent eller dialekt. 

Poenget er at du snakker som om du vet når du i realiteten bare antar og det må du slutte med.

Eh..jeg tror du misset poenget mitt i innlegget du henviser til..poenget mitt var jo nettopp at man ikke kan trekke alle østlendinger under en kam..eller sørlendinger..eller vestlendinger..eller nordlendinger..poenget mitt var at enkelte i denne tråden snakker om innvandrere som en homogen gruppe, og da blir debatten temmelig ensformig og flat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carinaholly skrev (På 16.3.2021 den 9.54):

Når dere skylder KORONA på innvandrere, skriv nøyaktig hvilken gruppe det gjelder!! Det er da mange forskjellige innvandrere i Norge! Jeg som følger alle smittevernstiltaker, ikke sett foreldre, venner på mange måneder, og bare holder meg hjemme etter jobb blir skikkelig forbannet når dere sier «ALLE» innvandrere. 

Somaliere. Pakistanere. Tyrkere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en interessant artikkel her :

"På Stovner senter er det streng håndhevelse og egne vakter. På grønnsaksbutikken 50 meter unna sier ansatte at det er «ingen som bryr seg om reglene»."

https://www.nettavisen.no/nyheter/store-kontraster-pa-stovner-flere-korona-verter-settes-inn-i-kampen-mot-skyhoy-smitte/s/12-95-3424103733

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 'bad apples' i alle miljøer. Bedehusmiljøet på Askøy utenfor Bergen gir tydeligvis blaffen i smittevernreglene. Lørdag ble det bekreftet 26 nye smittetilfeller. Fredag ble det rapportert inn 17 smittetilfeller. Ordføreren i Askøy sier at hoveddelen av de smittede er fra bedehusmiljøet. Det startet ute i Øygarden, men det har vært stor aktivitet mellom bedehusene i kommunen. Nå har kommunen satt rundt 1000 personer i karantene. Utbruddet har forgreininger til flere skoler og barnehager. (Dagbladet)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det derfor vi fikk inn så mye smitte fra utlandet? Bra at statistikken forteller sannheten da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (På 15.3.2021 den 14.48):

Storfamilier/trangboddhet. Umulig å isolere innad i husstanden.

overrepresentasjon av folk som jobber i yrker/næringer der hjemmekontor er umulig.

overrepresentasjon av innbyggere som må benytte t-bane og buss hver dag feks til og fra jobb.

håper ingen faktisk trodde at «innvandrere i Oslo øst» er dårligere til å etterleve smittevernråd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MattDa skrev (3 minutter siden):

Er det derfor vi fikk inn så mye smitte fra utlandet? Bra at statistikken forteller sannheten da..

Polsk importsmitte er vel svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visum said:

Polsk importsmitte er vel svaret.

Ja, det er der vi tar inn mest arbeidsinnvandrere fra. Mest fra øst europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...