Gå til innhold

FHI: Innvandrer etterlever tiltakene i større grad enn etnisk norske

ErGlad

Anbefalte innlegg

Visum skrev (17 timer siden):

Etter å ha lest deler av rapporten. Så er det en ting de understreker. De har ikke jobber der du kan ha hjemmekontor. I tillegg bor de trangt.

De fleste nordmenn har heller ikke hjemmekontor. Svært mange er lærere, sykepleiere, politi, jobber i barnehager etc. Disse yrkesgruppene har veldig mange flere nærkontakter på jobb enn en renholder eller en som jobber på 7-11 bak et plexiglass.

Visum skrev (14 timer siden):

Vi bør være glad for at innvandrere i det hele tatt hører på Erna og føder flere barn, noe vi etniske norske er ikke er like flinke til å følge.

For jordkloden trenger vi at befolkningen går ned. For velferdsstaten Norge trenger vi at det fødes mennesker som skatter mest mulig. Barn med foreldre som er analfabeter og er i en søskenflokk på 8 har ikke de beste forutsetningene for å havne i den kategorien. Selv om enkelte heldigvis klarer det likevel.

Visum skrev (14 timer siden):

Poenget er at de får flere barn. Det er viktig både for meg og deg.

Kun hvis man går ut i fra at alle disse barna kommer ut i full jobb

Jdz skrev (1 time siden):

Men de gjør jo det. Det er selvfølgelig en del som er kommet til landet med store familier, men familier med innvandrerbakgrunn i Norge får ikke flere barn enn andre norske familier. Det er dessuten mer vanlig at flere generasjoner bor under samme tak.

Det stemmer at det er høyere arbeidsledighet blant innvandrere, men de fleste jobber jo og det bilde du prøver å tegne av at alle innvandrere er hjemme og lager barn på statens regning stemmer rett og slett ikke.

Jeg tror ikke her en typisk "forståihjel", men det er liten tvil om at bo- og arbeidsforhold med høyere smitterisiko helt klart er med på å trekke opp smittetallene. Dette er ikke unikt for Norge heller og du ser den samme tendensen andre steder i verden, uavhengig av etnisitet. 

Andelen afrikanere i arbeid er kun 51.4 % sysselsatte. Og for å regnes som sysselsatt snakker vi absolutt ikke om å jobbe fulltid.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/fortsatt-vekst-i-sysselsettingen-blant-innvandrere

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Har du for vane og føle deg krenket over noe så generelt som "innvandrer" som begrep. Det er omtrent som om noen sier til meg i utlandet at nordmenn er noen ufordragelige tullinger :)  Tar det ikke akkurat inn over meg hva noen mener om nordmenn på generelt grunnlag når jeg vet at jeg ikke er en av tullingene :)  Følger du smittervernsreglene så kan du ha verdens beste samvittighet og er ikke en av "tullingene :) 

Det du sier er ikke noe å sammenligne. Her ofrer man mye, holder seg hjemme, ikke treffer venner, ikke besøker foreldre, besteforeldre, går med munnbind hele tiden, helt isolert fra andre, og DELRIMERT. Og så kommer du hit og sammenligner noe så tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
Collan skrev (15 timer siden):

1. Det er svært stort grad av overlapp mellom "innvandrertette bydeler" og "trangbodde bydeler" i Oslo. Hvis en stor familie bor sammen i en liten leilighet der barna går i hver sin klasse på skolen er det bortimot umulig å unngå at resten blir smittet hvis en i familien blir smittet.

Det er fortsatt deres egne valg som fører til at de bor så mange på liten plass. Har du bare råd/plass til 1 barn, så ikke få 7! Det er ekstremt usolidarisk når det går ut over resten av samfunnet.

Rett og slett drittsekkoppførsel både mot barna og fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (33 minutter siden):

Vi er ca 1 mill innvandrere i Norge.

1.400.000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
A-hunter skrev (1 time siden):

Ja, det gjør de. Det er selvvalgt og høyst frivillig og kommer utelukkende av manglende evner til å tilpasse mengden barn med den virkeligheten man befinner seg i. Å peke på små boliger i den sammenhengen er derfor falskt. En bolig kan aldri bli for liten, men den kan romme for mange folk. Det er kjernen i saken. Det er ikke boligens størrelse som er problemet.

Innvandrerfamilier står for en langt høyere fødselsrate enn etniske nordmenn.

Nei, de fleste jobber ikke. Enkelte grupper har under 10% yrkesdeltakelse. I Norge regnes man som sysseslsatt om man har lønnet arbeid en time pr uke. På den måten får man gjemt bort en ekstrem andel arbeidsledighet i statistikken. Ingen kan leve av en time arbeid i uken, men det ser pent ut på papiret. Juks og bedrag. Forståihjel-kulturen er vår undergang.

Ja, bo- og arbeidsforhold har selvsagt noe å si for smittetall. Men det har i mye større grad å gjøre med at kulturen med å leve sine liv helt på siden av samfunnet ellers aksepteres av forståihjel-folka, som har tatt makt over å definere den situasjonen de vil innbille oss er virkeligheten. Men ikke alle lar oss lure.

For det er dette som er virkeligheten. En fullstendig feilet kultur leves ut, stikk i strid med det samfunnet de befinner seg i. Det jobbes ikke, det skapes ikke gode liv i  boliger tilpasset familien og pengene som trengs forventes å komme av seg selv. Det læres ikke språk, det følges ikke regler eller normer og det bidraget til samfunnet som eventuelt skjer er utelukkende negativt.

Ikke bare setter det nasjonen tilbake i en pandemi, som nå, gjentatte ganger, det koster også langt mer penger enn det finnes totalt sett.

Men igjen, det gir arbeidsplasser til folk som både kan og vil forståihjel og derfor vil vi heller aldri komme til roten av problemet for å finne en løsning.

Kort oppsummert er du altså bare nok en "nyttig idiot" for noe som aldri kommer til å fungere. Ha en fin dag.

Hvordan snur vi trenden? Vi burde prøve å bringe tilbake den kulturen som bygget opp Norge før masse-innvandringen. Langsiktig, kunnskapsbasert og føre-var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakistanere(født her/eller ikke), har en annen kultur og et større behov for sosialisering enn hos oss nordmenn. Vi er jo nærmest asosiale i forhold. Tenk også Italia, middagsbordet der kjenner ingen grenser. De fikser alt dette ganske dårlig nå. Den varmblodige kulturen for familie og sosial kontakt er sjarmerende det, men akkurat nå passer dette litt dårlig..

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest In absentia
Vera skrev (57 minutter siden):

Du forklarer A-hunters hypotese ut fra hva du selv mener. Ingen av dere argumenterer og viser til kilder - dere argumenterer ut fra egne opplevelser og oppfatning av virkeligheten. Jeg mener ingenting - hverken at innvandrere bidrar til mer smitte, eller at etnisk norske bidrar til mer smitte. Min argumentasjon var rett og slett bare et bidrag til hvor enkelt det er å sverte grupper - ut fra eget ståsted. Det blir litt for enkelt å argumentere slik A-hunter gjør rett og slett..like enkelt som mitt tilsvar til hans/hennes innlegg er. Poenget gikk deg over hodet; selv om jeg har truffet en gruppe østlendinger som driter i smittevern, kan jeg ikke påstå at denne gruppen er representanter for hele Oslo området. Likeledes kan ikke du påstå at ingen innvandrere bruker munnbind og antibac - fordi du har truffet flere som ikke bruker det på kollektivtransporten. 

Det finnes da masse statistikk som viser at den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen er svært overrepresentert. Det har også vært meldt om store sammenkomster, bryllup, religiøse feiringer, daglige masse-besøk på caféer osv i disse miljøene.

At du vrir dette om til at folk «sverter enkelte grupper ut i fra eget ståsted» er helt utrolig. Hva har du å tjene på å motarbeide fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Hvordan snur vi trenden? Vi burde prøve å bringe tilbake den kulturen som bygget opp Norge før masse-innvandringen. Langsiktig, kunnskapsbasert og føre-var.

Vi får ikke snudd noen trend når 85% av velgerne hvert fjerde år ber på sine knær om mye mer av akkurat det samme.

• Norge, 1970:   0 % innvandrere (0,0 millioner)
  • Norge, 2020: 25 % innvandrere (1,4 millioner)

Selv konservative politikere og partier har slukt bløffen om at innvandring liksom skal kunne løse noe i fremtiden. Og de maler på selv der dokumentasjonen på alle problemene ligger klart som i dagen:

• Oljefondet er svidd av på fremtidige pensjonsforpliktelser til innvandrerbefolkningen alene
  • Norge går 250 milliarder i underskudd - hvert år - utelukkende pga innvandringen
  • En svært lav andel viser vilje til integrasjon, i stedet leves livene helt på siden av samfunnet rundt
  • Yrkesdeltagelsen er svært lav, andelen i full stilling er omtrentlig 0
  • Yrkesdeltagelsen er svært kort. Etter fem år i Norge jobber ikke engang arbeidsinnvandrerne mer
  • Den skattefinansierte næringen som leverer tjenester til innvandrerne er eneste vekstsektor i Norge i tillegg til offentlig sektor i seg selv. 

Og hva sier folket? #50erikkenok, sier de mens de finner seg en stemmeseddel på et parti som ikke engang tør å drøfte en av alle utfordringene over.

Norge er et konkursbo, drevet frem av uansvarlige politikere og et folk som ikke forstår konsekvenser, bare brød og sirkus, betalt av skattepenger for å hindre et opprør av enorme dimensjoner...

#sistemann-slukker-lyset

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
A-hunter skrev (5 minutter siden):

Vi får ikke snudd noen trend når 85% av velgerne hvert fjerde år ber på sine knær om mye mer av akkurat det samme.

• Norge, 1970:   0 % innvandrere (0,0 millioner)
  • Norge, 2020: 25 % innvandrere (1,4 millioner)

Selv konservative politikere og partier har slukt bløffen om at innvandring liksom skal kunne løse noe i fremtiden. Og de maler på selv der dokumentasjonen på alle problemene ligger klart som i dagen:

• Oljefondet er svidd av på fremtidige pensjonsforpliktelser til innvandrerbefolkningen alene
  • Norge går 250 milliarder i underskudd - hvert år - utelukkende pga innvandringen
  • En svært lav andel viser vilje til integrasjon, i stedet leves livene helt på siden av samfunnet rundt
  • Yrkesdeltagelsen er svært lav, andelen i full stilling er omtrentlig 0
  • Yrkesdeltagelsen er svært kort. Etter fem år i Norge jobber ikke engang arbeidsinnvandrerne mer
  • Den skattefinansierte næringen som leverer tjenester til innvandrerne er eneste vekstsektor i Norge i tillegg til offentlig sektor i seg selv. 

Og hva sier folket? #50erikkenok, sier de mens de finner seg en stemmeseddel på et parti som ikke engang tør å drøfte en av alle utfordringene over.

Norge er et konkursbo, drevet frem av uansvarlige politikere og et folk som ikke forstår konsekvenser, bare brød og sirkus, betalt av skattepenger for å hindre et opprør av enorme dimensjoner...

#sistemann-slukker-lyset

Hva skal vi gjøre? Kjenner at jeg gruer meg til mine barn skal vokse opp i dette og jeg selv skal bli gammel her. Ikke at det er så mye bedre noe annet sted. Den trygge havnen som en liten stund eksisterte i Europa bryter sammen fra innsiden.

Om få tiår er det som sør-Amerika og Midt-Østen her. Korrupsjon, vold, arbeidsledighet, land i oppløsning. De ligger ikke bak oss, men foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 minutter siden):

Hva skal vi gjøre? Kjenner at jeg gruer meg til mine barn skal vokse opp i dette og jeg selv skal bli gammel her. Ikke at det er så mye bedre noe annet sted. Den trygge havnen som en liten stund eksisterte i Europa bryter sammen fra innsiden.

Om få tiår er det som sør-Amerika og Midt-Østen her. Korrupsjon, vold, arbeidsledighet, land i oppløsning. De ligger ikke bak oss, men foran. 

Den ene siden av jordkloden vil over til den andre siden av jordkloden. Byr nok på utfordringer ja. Sverige har turt å invitere til debatt med en slik problemstilling for fremtiden. Tar kanskje et par år før Norge tør å ta slike ord i sin munn er jeg redd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
PITTY skrev (17 minutter siden):

Den ene siden av jordkloden vil over til den andre siden av jordkloden. Byr nok på utfordringer ja. Sverige har turt å invitere til debatt med en slik problemstilling for fremtiden. Tar kanskje et par år før Norge tør å ta slike ord i sin munn er jeg redd.

Enkelte av de gruppene som vil over gjør alt de makter for å ødelegge grunnen til at de i det hele tatt ville hit.

Det er særlig de religiøse som nekter å kaste av seg den største grunnen til at deres egne land henger etter som er problemet. Ikke-religiøse innvandrere fra land som Kina og India klarer seg i motsetning helt utmerket. De religiøse bringer bare med seg idioti og vold. 

Kriminalitet, uthuling av systemet, brudd på samfunnets spilleregler, utnytting av velferd, null vilje til å tilpasse seg. Ukultur, usystem og uvitenskap. Det blir vår undergang. Covid-smitten er kun et lite symptom på et mye større problem.

Vi trenger system, regler og at alle bidrar på høyt nivå, både fysisk og intellektuelt. Vi burde kopiere Sør-Korea og Japan, og slå hardt ned på de som motarbeider systemet. Være seg ikke-integrerbare innvandrere eller norske arbeidsvegrere som f.eks. unge uføre. Skulle gjerne likt å vite hvordan nevnte land behandler slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (3 minutter siden):

Enkelte av de gruppene som vil over gjør alt de makter for å ødelegge grunnen til at de i det hele tatt ville hit.

Det er særlig de religiøse som nekter å kaste av seg den største grunnen til at deres egne land henger etter som er problemet. Ikke-religiøse innvandrere fra land som Kina og India klarer seg i motsetning helt utmerket. De religiøse bringer bare med seg idioti og vold. 

Kriminalitet, uthuling av systemet, brudd på samfunnets spilleregler, utnytting av velferd, null vilje til å tilpasse seg. Ukultur, usystem og uvitenskap. Det blir vår undergang. Covid-smitten er kun et lite symptom på et mye større problem.

Vi trenger system, regler og at alle bidrar på høyt nivå, både fysisk og intellektuelt. Vi burde kopiere Sør-Korea og Japan, og slå hardt ned på de som motarbeider systemet. Være seg ikke-integrerbare innvandrere eller norske arbeidsvegrere som f.eks. unge uføre. Skulle gjerne likt å vite hvordan nevnte land behandler slike.

Ja, det har vel vært kilden til tanke om undergang. Befolkningsvekst, krig og dritt etc.. Kanskje var det viruset kloden trengte nå for å få regulert litt på øko-systemet som vi vel er en en del av. Er det Armageddon det heter?.. Bibelen har kanskje fått rett i sine spådommer, 7 uår.. etc. Kjenner ikke helt teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovelymother skrev (1 time siden):

Men det kan godt hende at de er norske?! Det kan godt hende de er født og oppvokst I norge og bodd I norge I hele sitt liv. Jeg dømmer ingen jeg sier bare at I oslo øst I bydelen jeg har vært på besøk I er det flere "hvite som går uten munnbind" er ikke rassist nei men jeg kommenterte en bruker som er veldig rassistisk det har jeg sett I mange av trådene til vedkommende inkludert dine og.

Født og oppvokst i Norge er ingen garanti for at man er norsk, integrert eller tilhører Norge kulturelt. Man kan anta at siden man er født og oppvokst et geografisk sted at man også tilhører dette stedet kulturelt, men det er til syvende og sist kulturen man vokser opp i, i familien og miljøet, som har noe å si. 

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om du mener det er rasistisk å uttale seg kritisk til innvandrere. Du får mene det, det gjør det ikke riktig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare skyter inn at jeg regner med at det kommer til å bli flere innvandrerkritiske i landet, og antageligvis en del rasister også. Det er et såpass stort fokus på hvilke bydeler det gjelder og stort fokus på at det er bydeler med mange innvandrere i avisene at det ikke er til å unngå etter min mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (5 minutter siden):

Bare skyter inn at jeg regner med at det kommer til å bli flere innvandrerkritiske i landet, og antageligvis en del rasister også. Det er et såpass stort fokus på hvilke bydeler det gjelder og stort fokus på at det er bydeler med mange innvandrere i avisene at det ikke er til å unngå etter min mening. 

Det er viktig med riktig og utfyllende opplysninger. Da kan alle danne seg informerte meninger og valg. Feier man under teppe det ubehagelige, gjør man bare ting verre fordi en eller annen dag i fremtiden dukker alt opp på overflaten.

Ved å vise og vite hvilke bydeler som har mest smitte kan man også rette tiltak der og mot gruppene som bor der.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (5 minutter siden):

Det er viktig med riktig og utfyllende opplysninger. Da kan alle danne seg informerte meninger og valg. Feier man under teppe det ubehagelige, gjør man bare ting verre fordi en eller annen dag i fremtiden dukker alt opp på overflaten.

Ved å vise og vite hvilke bydeler som har mest smitte kan man også rette tiltak der og mot gruppene som bor der.

Ja, jeg er helt enig med deg i det du sier. Jeg tror bare at det kommer til å bli langt mer fokus på disse tingene, også etter korona, både med fordeler og ulemper. Med så mye oppmerksomhet som saken har i avisene så er det ikke til å unngå at det vil bli snakk om det. 

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rasismekortet som noen trekker frem i tide og utide er interessant. Regjeringen skøv Abid Raja, en kulturminister av alle ting, fremfor seg for å rette en pekefinger mot de miljøer de mente var overrepresentert for smitte. Formål? Unngå rasismekortet mest av alt tror jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Pakistanere(født her/eller ikke), har en annen kultur og et større behov for sosialisering enn hos oss nordmenn. Vi er jo nærmest asosiale i forhold. Tenk også Italia, middagsbordet der kjenner ingen grenser. De fikser alt dette ganske dårlig nå. Den varmblodige kulturen for familie og sosial kontakt er sjarmerende det, men akkurat nå passer dette litt dårlig..

Jeg støtter denne forklaringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 time siden):

Du har helt rett. Midt-Østen er malen på hvordan dette landet vil se ut om få år. Sverige er der allerede og de ligger bare noen få prosentpoeng foran (34% innvandrere mot våre 25%).

Ikke bare Midt-Østen forresten, vi har importert folk fra resten av Asia, Afrika og Sør-Amerika som har med seg alle sine evige konflikter. På den måten blir vi en smeltedigel av all verdens elendighet samlet på et lite areal. En pandemi er ingenting sammenlignet med det som venter oss.

I Norge, og Norden, er det dessverre lang tradisjon i å først begynne slukkearbeidet når bygningen er overtent. Før det skal det skjules, lyves, forfalskes og brunbeises så lenge det går.

Til og med når pandemien utelukkende spres seg i innvandrermiljøer nekter man konsekvent å adressere problemet. Man stenger mye heller ned hele samfunnet. Alt for å unngå å treffe spikeren på hodet. Må man forklare noe nærmere skylder man på trangboddhet, som om en bolig noensinne har vært for liten...

Så nei, det finnes ingen løsning og løsningen er uansett ikke her hvor gjestene fordeles foran vertskapet i alle sammenhenger. Du ser på et fullstendig ødelagt land og lurer på hvor det gikk så galt. Men du glemmer nok at denne nasjonen ikke vil reddes. Den vil heller bli mer ødelagt ved mer av det samme.

Over lang tid i historien sto det hundretusenvis av mennesker på de europeiske fjellene mot Asia og nedkjempet ethvert forsøk på invasjon fra øst ved å ofre sitt eget liv. Vår takk er å danse på graven deres mens vi roper og hoier "bare kom".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Drizzt said:

Født og oppvokst i Norge er ingen garanti for at man er norsk, integrert eller tilhører Norge kulturelt. Man kan anta at siden man er født og oppvokst et geografisk sted at man også tilhører dette stedet kulturelt, men det er til syvende og sist kulturen man vokser opp i, i familien og miljøet, som har noe å si. 

Jeg bryr meg ikke nevneverdig om du mener det er rasistisk å uttale seg kritisk til innvandrere. Du får mene det, det gjør det ikke riktig.

Alle som føler seg norsk og er født og oppvokst I norge I hele liver sitt og er norske statsborgere er norske jo. Uavhengi av hudfarge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...