Gå til innhold

FHI: Innvandrer etterlever tiltakene i større grad enn etnisk norske

ErGlad

Anbefalte innlegg

Visum skrev (4 timer siden):

I rapporten står det at det er størst motstand blant Øst-Europeere(eks. polakkere) og afrikanere enn asiatere. 

Ja, men jeg snakket om England (vaksinemotstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visum skrev (10 timer siden):

FHI slår fast i en ny rapport at innvandrer i større grad etterlever smitteverntiltakene i større grad enn etnisk norske.

Den slår også fast at innvandrere fra Øst-europeiske land er langt større grad skeptisk til vaksine enn resten av befolkningen.

Spørsmål:

1. Hvorfor er det da mer smitte i innvandringstette bydeler i Oslo?

2. Hvorfor er Øst-europeere (polakker, Litauen etc.) langt mer skeptisk til vaksine enn resten av befolkningen?  

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/holdninger-til-vaksine-og-etterlevelse-av-rad-om-sosial-distansering-og-hygiene-blant-innvandrere-i-forbindelse-med-koronapandemien-rapport-2021.pdf

Fordi undersøkelsene har vært nettbasert og kun har vært tilgjengelig på norsk er det knyttet stor usikkert til om resultatene er representative for innvandrere i Norge som helhet. Deltakelse krever både Bank-ID innlogging og relativt gode språkferdigheter i norsk. Det er derfor sannsynlig at innvandrere som er godt integrert er bedre representert enn andre innvandrere.

Så nei. Det er representativt for innvandrere som meg - som kan språket og er godt integrert. Men ikke for innvandrere generelt. Grunnen ser man i Oslo.

Når det gjelder vaksineskepsis, er det trolig fordi anti-vaksineteorier er veldig populære i disse landene og med tanke på historien der er de kanskje litt mer tilbøyelige til skepsis når det gjelder myndigheter og hva de blir fortalt. Tenk deg at i mange år har deres egne myndigheter løyet til dem daglig - man utvikler ikke sånn plutselig tro i det man blir fortalt bare fordi man nå lever i demokrati.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (6 timer siden):

De hadde neppe bodd trangt om de evnet å regulere egen familieforøkelse i noen grad. Normalt tilpasser man begge deler til hverandre, men å masseprodusere unger og samtidig ikke løfte en finger for å ordne noe annet enn en offentlig finansiert boligløsning ser ut til å være kulturen her. Så kommer alle "forståihjel-folka" og peker på små boliger og få fritidsklubber.

Etter det er egentlig alle ganske fornøyde - uten å ha løst noe som helst...

Hear, hear.

Familieplanlegging er ikke noe de kan og vokser opp med. Men når man tar i betraktning kultur og religion som forbyr prevensjon, så kan man i praksis bli gravid igjen kort tid etter fødsel. 

Det er ikke boligen som er liten, det er familien som er stor. Eller de som bor 3 generasjoner i samme bolig. Er det ikke enebolig med god nok plass til alle, er det helt ... ja.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (12 timer siden):

De hadde neppe bodd trangt om de evnet å regulere egen familieforøkelse i noen grad. Normalt tilpasser man begge deler til hverandre, men å masseprodusere unger og samtidig ikke løfte en finger for å ordne noe annet enn en offentlig finansiert boligløsning ser ut til å være kulturen her. Så kommer alle "forståihjel-folka" og peker på små boliger og få fritidsklubber.

Etter det er egentlig alle ganske fornøyde - uten å ha løst noe som helst...

Men de gjør jo det. Det er selvfølgelig en del som er kommet til landet med store familier, men familier med innvandrerbakgrunn i Norge får ikke flere barn enn andre norske familier. Det er dessuten mer vanlig at flere generasjoner bor under samme tak.

Det stemmer at det er høyere arbeidsledighet blant innvandrere, men de fleste jobber jo og det bilde du prøver å tegne av at alle innvandrere er hjemme og lager barn på statens regning stemmer rett og slett ikke.

Jeg tror ikke her en typisk "forståihjel", men det er liten tvil om at bo- og arbeidsforhold med høyere smitterisiko helt klart er med på å trekke opp smittetallene. Dette er ikke unikt for Norge heller og du ser den samme tendensen andre steder i verden, uavhengig av etnisitet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (3 minutter siden):

Men de gjør jo det. Det er selvfølgelig en del som er kommet til landet med store familier, men familier med innvandrerbakgrunn i Norge får ikke flere barn enn andre norske familier. Det er dessuten mer vanlig at flere generasjoner bor under samme tak.

Det stemmer at det er høyere arbeidsledighet blant innvandrere, men de fleste jobber jo og det bilde du prøver å tegne av at alle innvandrere er hjemme og lager barn på statens regning stemmer rett og slett ikke.

Jeg tror ikke her en typisk "forståihjel", men det er liten tvil om at bo- og arbeidsforhold med høyere smitterisiko helt klart er med på å trekke opp smittetallene. Dette er ikke unikt for Norge heller og du ser den samme tendensen andre steder i verden, uavhengig av etnisitet. 

Ja, det gjør de. Det er selvvalgt og høyst frivillig og kommer utelukkende av manglende evner til å tilpasse mengden barn med den virkeligheten man befinner seg i. Å peke på små boliger i den sammenhengen er derfor falskt. En bolig kan aldri bli for liten, men den kan romme for mange folk. Det er kjernen i saken. Det er ikke boligens størrelse som er problemet.

Innvandrerfamilier står for en langt høyere fødselsrate enn etniske nordmenn.

Nei, de fleste jobber ikke. Enkelte grupper har under 10% yrkesdeltakelse. I Norge regnes man som sysseslsatt om man har lønnet arbeid en time pr uke. På den måten får man gjemt bort en ekstrem andel arbeidsledighet i statistikken. Ingen kan leve av en time arbeid i uken, men det ser pent ut på papiret. Juks og bedrag. Forståihjel-kulturen er vår undergang.

Ja, bo- og arbeidsforhold har selvsagt noe å si for smittetall. Men det har i mye større grad å gjøre med at kulturen med å leve sine liv helt på siden av samfunnet ellers aksepteres av forståihjel-folka, som har tatt makt over å definere den situasjonen de vil innbille oss er virkeligheten. Men ikke alle lar oss lure.

For det er dette som er virkeligheten. En fullstendig feilet kultur leves ut, stikk i strid med det samfunnet de befinner seg i. Det jobbes ikke, det skapes ikke gode liv i  boliger tilpasset familien og pengene som trengs forventes å komme av seg selv. Det læres ikke språk, det følges ikke regler eller normer og det bidraget til samfunnet som eventuelt skjer er utelukkende negativt.

Ikke bare setter det nasjonen tilbake i en pandemi, som nå, gjentatte ganger, det koster også langt mer penger enn det finnes totalt sett.

Men igjen, det gir arbeidsplasser til folk som både kan og vil forståihjel og derfor vil vi heller aldri komme til roten av problemet for å finne en løsning.

Kort oppsummert er du altså bare nok en "nyttig idiot" for noe som aldri kommer til å fungere. Ha en fin dag.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (18 timer siden):

Eventuelt at de har en lemfeldig omgang med sannheten når de blir spurt. Virkeligheten viser oss jo tydelig at de ikke bryr seg en millimeter.

De eneste jeg har sett drite 100% i smittevernstiltak er østlendinger (hvite i huden). Betyr det at alle fra Oslo driter i smittevernstiltak? I følge din sannhet stemmer min hypotese..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (2 minutter siden):

De eneste jeg har sett drite 100% i smittevernstiltak er østlendinger (hvite i huden). Betyr det at alle fra Oslo driter i smittevernstiltak? I følge din sannhet stemmer min hypotese..

Nå kverulerer du eller later du som om du ikke forsto hva A-hunter skrev. Man ser i hvilke bydeler i Oslo smitten er høyest de siste månedene. Det er ikke der hvor ''hvite i huden'' er vanligvis bosatt. Hva du har sett er irrelevant. Jeg har sett svært mange mørkhudede uten munnbind på butikk og kollektivtrafikk og uten å bruke antibac ved ankomst til butikken, så hva med din hypotese? Hvis du er uenig i A-hunters påstand, får du finne motargumenter istedet for å kverulere. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nå kverulerer du eller later du som om du ikke forsto hva A-hunter skrev. Man ser i hvilke bydeler i Oslo smitten er høyest de siste månedene. Det er ikke der hvor ''hvite i huden'' er vanligvis bosatt. Hva du har sett er irrelevant. Jeg har sett svært mange mørkhudede uten munnbind på butikk og kollektivtrafikk og uten å bruke antibac ved ankomst til butikken, så hva med din hypotese? Hvis du er uenig i A-hunters påstand, får du finne motargumenter istedet for å kverulere. 

Du forklarer A-hunters hypotese ut fra hva du selv mener. Ingen av dere argumenterer og viser til kilder - dere argumenterer ut fra egne opplevelser og oppfatning av virkeligheten. Jeg mener ingenting - hverken at innvandrere bidrar til mer smitte, eller at etnisk norske bidrar til mer smitte. Min argumentasjon var rett og slett bare et bidrag til hvor enkelt det er å sverte grupper - ut fra eget ståsted. Det blir litt for enkelt å argumentere slik A-hunter gjør rett og slett..like enkelt som mitt tilsvar til hans/hennes innlegg er. Poenget gikk deg over hodet; selv om jeg har truffet en gruppe østlendinger som driter i smittevern, kan jeg ikke påstå at denne gruppen er representanter for hele Oslo området. Likeledes kan ikke du påstå at ingen innvandrere bruker munnbind og antibac - fordi du har truffet flere som ikke bruker det på kollektivtransporten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, ca 60% av sykehusinnleggelsene ang Korona i Oslo er innvandrere. Vi er ca 1 mill innvandrere i Norge. Burde ikke  kalkulatoren vært benyttet her FHI ?  Kan iflg slike tall ikke være mulig at innvandrere gjør den beste jobben..

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (Akkurat nå):

Du forklarer A-hunters hypotese ut fra hva du selv mener. Ingen av dere argumenterer og viser til kilder - dere argumenterer ut fra egne opplevelser og oppfatning av virkeligheten. 

Trenger du kilder? Følger du ikke med nyhetene, pressekonferansene og alt av informasjon og statistikk som kommer ut?

Her er en liten quiz med 2 spørsmål:

Hvilket sykehus i Oslo fikk sin intensivavdeling fylt og hvilke bydeler har sykehuset ansvar for? 

Hvilke bydeler får hjemmeskole for 5-7.trinn og hvem bor i disse bydelene?

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13398754-1615363137/Tjenester og tilbud/Koronavirus/Koronastatistikk/Statusrapport koronastatistikk 9.3.2021.pdf

Se side 9.

Totalt i Oslo er 3,1 prosent av befolkningen registrert smittet. Bydel Stovner har størst andel registrerte smittede, med 5,9 prosent. Deretter følger bydelene Grorud (4,7 prosent), Søndre Nordstrand (4,5 prosent) og Alna (4,4 prosent). Bydelene Nordre Aker og Ullern har lavest andel, med henholdsvis 1,7 og 1,8 prosent.

Spørsmålet er - hva baserer du din oppfatning av virkeligheten på?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Skulle gjerne sett en grundig gjennomgang av metoden her, samt definisjonen av «innvandrer». Somalia, Tyrkia, og Afghanistan hadde det f.eks. vært interessant å sett nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (3 minutter siden):

Akkurat, ca 60% av sykehusinnleggelsene ang Korona i Oslo er innvandrere. Vi er ca 1 mill innvandrere i Norge. Burde ikke  kalkulatoren vært benyttet her FHI ?  Kan iflg slike tall ikke være mulig at innvandrere gjør den beste jobben..

Litt ''rasistisk'' statistikk her:

40540764.jpg?chk=4F38AF

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, NorthernLight said:

Det tror jeg ikke på. Jeg og flere andre har vært på Oslo Øst flere ganger og alle har inntrykk av at man ikke er like flink på smittevern der. Hver gang jeg har sett afrikanske gjenger i matbutikken feks (antar de er fra Somalia) så har ingen av de brukt munnbind og de har ikke brydd seg om avstand. På Oslo Vest er det selvfølgelig norske gjenger som ikke bruker munnbind også, men der har jeg iallefall sett at alle i gjengen har brukt munnbind flere ganger. 

Jeg har også sett flere etnisk norske der som ikke bruker munnbind. De fleste av de afrikanske (ihvertfall I bydelen der jeg har vært) har vært flinke med munnbind) hvorfor er det så viktig for deg I alle innleggene dine og skrive at det er afrikanere sin skyld? Er du rassist? Og hvordan vet du at de du har sett er afrikanere? Og hvordan vet du hvor de kommer fra? Afrika er ikke ett land men ett stort kontinent😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovelymother skrev (1 minutt siden):

Jeg har også sett flere etnisk norske der som ikke bruker munnbind. De fleste av de afrikanske (ihvertfall I bydelen der jeg har vært) har vært flinke med munnbind) hvorfor er det så viktig for deg I alle innleggene dine og skrive at det er afrikanere sin skyld? Er du rassist? Og hvordan vet du at de du har sett er afrikanere? Og hvordan vet du hvor de kommer fra? Afrika er ikke ett land men ett stort kontinent😉

Hvorfor skal man være rasist for å dele sin egen erfaring? Er du rasist mot de hvite da fordi du uttaler deg negativt om nordmenn? :daane:På tide å slutte å se rasisme overalt.

Man kan faktisk se forskjell i utseendet på en somalier og en fra Midt-Østen. Man kan også se forskjell i utseendet på en fra Nigeria og en fra Irak. Bare for å gi noen eksempler. I stor grad kan man gjette seg fram til regionen om ikke det konkrete landet noen kommer fra. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Trenger du kilder? Følger du ikke med nyhetene, pressekonferansene og alt av informasjon og statistikk som kommer ut?

Her er en liten quiz med 2 spørsmål:

Hvilket sykehus i Oslo fikk sin intensivavdeling fylt og hvilke bydeler har sykehuset ansvar for? 

Hvilke bydeler får hjemmeskole for 5-7.trinn og hvem bor i disse bydelene?

https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13398754-1615363137/Tjenester og tilbud/Koronavirus/Koronastatistikk/Statusrapport koronastatistikk 9.3.2021.pdf

Se side 9.

Totalt i Oslo er 3,1 prosent av befolkningen registrert smittet. Bydel Stovner har størst andel registrerte smittede, med 5,9 prosent. Deretter følger bydelene Grorud (4,7 prosent), Søndre Nordstrand (4,5 prosent) og Alna (4,4 prosent). Bydelene Nordre Aker og Ullern har lavest andel, med henholdsvis 1,7 og 1,8 prosent.

Spørsmålet er - hva baserer du din oppfatning av virkeligheten på?

Svaret ditt, er fortsatt ikke et svar på svaret mitt: man kan ikke dra alle under en kam. Dessuten handler vel dette snarere om asylpolitikk gone wrong? Samler man altfor mange mennesker i en altfor liten del av landet, er smitte uungåelig. Uavhengig av hudfarge. Om disse menneskene i tillegg har jobber hvor man utsettes/eksponeres for mengder sosial kontakt hver eneste dag (busssjåfør, taxisjåfør, renholder, assistent osv) - vel, da er sannsynligheten større for smitte der, enn hos et menneske som har hjemmekontor hver dag? Enig? Så da blir poenget; ut fra forutsetning er det naturlig at enkelte grupper blir mer eksponert for smitte og dermed drar opp smittestatistikken. Det betyr ikke at den ene gruppen driter i smittevern, slik enkelte gjerne har lyst å fremstille det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovelymother skrev (11 minutter siden):

Hvis det nå var dokumentert at etniske nordmenn var de klart dårligste på å følge smittevern/ansvar så hadde vi vel vært mest forbannet på de? Det tror jeg da,, Da hadde vi ikke vært rasistiske, men forrædere tenker jeg. Dam if you do, Dam if you dont`t...

Endret av PITTY
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Drizzt said:

Hvorfor skal man være rasist for å dele sin egen erfaring? Er du rasist mot de hvite da fordi du uttaler deg negativt om nordmenn? :daane:På tide å slutte å se rasisme overalt.

Man kan faktisk se forskjell i utseendet på en somalier og en fra Midt-Østen. Man kan også se forskjell i utseendet på en fra Nigeria og en fra Irak. Bare for å gi noen eksempler. I stor grad kan man gjette seg fram til regionen om ikke det konkrete landet noen kommer fra. 

Men det kan godt hende at de er norske?! Det kan godt hende de er født og oppvokst I norge og bodd I norge I hele sitt liv. Jeg dømmer ingen jeg sier bare at I oslo øst I bydelen jeg har vært på besøk I er det flere "hvite som går uten munnbind" er ikke rassist nei men jeg kommenterte en bruker som er veldig rassistisk det har jeg sett I mange av trådene til vedkommende inkludert dine og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skylder KORONA på innvandrere, skriv nøyaktig hvilken gruppe det gjelder!! Det er da mange forskjellige innvandrere i Norge! Jeg som følger alle smittevernstiltaker, ikke sett foreldre, venner på mange måneder, og bare holder meg hjemme etter jobb blir skikkelig forbannet når dere sier «ALLE» innvandrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (19 timer siden):

FHI slår fast i en ny rapport at innvandrer i større grad etterlever smitteverntiltakene i større grad enn etnisk norske.

Den slår også fast at innvandrere fra Øst-europeiske land er langt større grad skeptisk til vaksine enn resten av befolkningen.

Spørsmål:

1. Hvorfor er det da mer smitte i innvandringstette bydeler i Oslo?

2. Hvorfor er Øst-europeere (polakker, Litauen etc.) langt mer skeptisk til vaksine enn resten av befolkningen?  

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/holdninger-til-vaksine-og-etterlevelse-av-rad-om-sosial-distansering-og-hygiene-blant-innvandrere-i-forbindelse-med-koronapandemien-rapport-2021.pdf

Dette er bare PK pissprat. Det er i de områdene i Oslo som har flest innvandrere at smitten brer om seg. Ikke rart så trangbodd som mange bor der, og ikke minst kulturforskjellene som gjør at det og holde avstand når man bor i en "gettho" ikke er lett. FHI = Politisk korrekthet til fingerspissene. Her skal ikke noen føle seg krenket fakte aller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
Drizzt skrev (19 minutter siden):

Litt ''rasistisk'' statistikk her:

40540764.jpg?chk=4F38AF

Jeg bare sier det. Hadde vi ikke tatt inn alle disse fra nevnte land så hadde vi sannsynligvis kunnet leve tilnærmet normalt og folk hadde fått beholde jobbene sine.

Dette er belønningen vår for å være dumsnille, og vi skal betale de dyre konsekvensene de neste 1000 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...