Gå til innhold

Forbud mot sosiale sammenkomster i Oslo: Positivt eller negativt?

Psilocybe

Forbud mot sosiale sammenkomster i Oslo: Positivt eller negativt?   

202 stemmer

1. 1. Er det positivt eller negativt med forbud mot alle sosiale sammenkomster i Oslo?

• Positivt
      131
    • Negativt
      71

Anbefalte innlegg

Det skal trolig innføres forbud mot sosialt samvær i hovedstaden nå, og i den anledning lurte jeg på hva folket her syns om det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så langt er alle avgitte stemmer positive. 

Kanskje man også burde forby sosialt samvær innad i kjernefamilien? Hva med å ta barna fra foreldrene sine, for å slå ned smitten? 

En annen populær mulighet er å stenge riks- og europaveiene (sette opp kontrollpunkter), slik at ferdsel på veiene kun blir mulig for varetransport, utrykningsbiler og utvalgte yrkesgrupper. 

Endret av Psilocybe
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig for fullt portforbud. Maks 1 gang i uka på butikken, kun gå 3 turer med hunden per dag, kun kritisk personell får dra på jobb. Det hadde vært digg

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheTrollHunter skrev (1 minutt siden):

Er veldig for fullt portforbud. Maks 1 gang i uka på butikken, kun gå 3 turer med hunden per dag, kun kritisk personell får dra på jobb. Det hadde vært digg

Det blir fort fler som må på jobb enn man tenker da. Etterhvert som det baller på seg må barnehageansatte, kollektivsnåfører, butikk og apotekansatte, masse it-folk som har ansvar for diverse samfunnsnøvdneoge funksjoner, folk som jobber med vann og avløp, søppel osv... er ikke bare å sende leger på jobb og så ferdig med det liksom..

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Kan gå med på innstramminger ift hvor mange og hvor ofte og sånn, men ikke flatt forbud nei. Negativt. 

Et slikt forbud kommer nok ikke folk til å respektere, så jeg har vondt for å tro at det kommer til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

§ 102.

Alle har rett til respekt for privatlivet og familielivet sitt, for heimen sin og kommunikasjonen sin. Det må ikkje utførast husransakingar, så nær som i kriminelle tilfelle.

Dei statlege styresmaktene skal sikre eit vern om den personlege integriteten.

Dette bestemte vi oss for å ha i normale tider. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er teit dersom det skal være i 2 uker frem til Påske, så åpne opp så folk reiser innlands og samles i hopetall i påskeferien. De burde da heller ha det til og med etter påsken er over, eller innføre det fra og med påskeferien. Jeg tipper det er da smitten kommer til å skyte i været, sånn som etter vinterferien. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt innføre forbud så lenge de er klare over at ekstremt mange ikke kommer til å følge det. 

skjønner heller ikke helt poenget med at jeg ikke skal få lov å se de 3 personene jeg fast møter i uka (utenom de jeg bor med), men det er helt greit at jeg ila en arbeidsdag møter 25 barn, 25 foreldre og 10 kollegaer

Endret av Spicymami
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Dette bestemte vi oss for å ha i normale tider. 

Nå står det om å stenge skolene eller begrense sosial kontakt. Du som brenner så mye for åpne skoler, uavhengig av konsekvenser må da i det miste være for dette.

Eller er det en liten glipp? Hva mener du egentlig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheTrollHunter skrev (17 minutter siden):

Og hvordan ser samfunnet vårt ut etter dette? Den mentale helsa? Arbeidsledigheten? Selvmordstallene? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Å i det hele tatt å vurdere å forby sosiale sammenkomster er ikke bra. Vet ikke hva de legger i det, men folk trenger å møte andre. Man trenger ikke stor fest, men man trenger sosial kontakt. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Du skal så inderlig vell tåle den urett som ikke rammer deg selv 🙈 

Oslofolk har betalt den høyeste prisen i landet. Så at barna i byen skal få det enda tøffere er jeg svært skeptisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser noen her som syns slike tiltak er for strenge, men et overveldende flertall er altså positive. Ikke direkte overraskende. 

Endret av Psilocybe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (3 minutter siden):

Oslofolk har betalt den høyeste prisen i landet

Sånn går det dessverre når man ikke har tatt importsmitte alvorlig og har hatt grensene vidåpne fra ifjor sommer til januar i år. Ikke hadde man testplikt en gang. Pluss at man ikke har hatt bra nok tiltak ellers.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Psilocybe said:

Jeg ser noen her som syns slike tiltak er for strenge, men et overveldende flertall er altså positive. Ikke direkte overraskende. 

Det er fordi at de fleste av oss skjønner hvordan man bryter smittekjeder, og nødvendigheten av å gjøre dette. Hadde man stilt spørsmålet "liker du et forbud mot sosiale sammenkomster?" ville vi ha fått helt andre svar.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å stenge barnehager og skoler er katastrofe. Alle taper så vanvittig mye på det - barna får ikke læringen og sosialiseringen de sårt trenger og deres foreldre får heller ikke jobbet når så mye tid går med til barnepass og hjemmeskole. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (35 minutter siden):

Kommer sikkert noen festfolk og folk som ikke skjønner alvoret med Covid-19 som stemmer på at det er aaaalt for strengt.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått så er det Oslo øst og de som ikke er født i Norge som har størst problemer. Både når det gjelder overvekt av de som ligger på sykehus og barn og ungdommer på de skolene med flest barn av innvandrere. Skyt meg om jeg tar feil. Synes derfor at innsatsen må settes inn der. Om det gjelder vaksiner eller andre tiltak for å få ned smitten i de aktuelle problemområdene. Nabokommunene vil alltid gjøre det samme som Oslo så de samme tiltakene bør også gjelde der. Vi må sette skytsen der det trengs mest synes jeg, mulig noen er uenige.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Det er fordi at de fleste av oss skjønner hvordan man bryter smittekjeder, og nødvendigheten av å gjøre dette. Hadde man stilt spørsmålet "liker du et forbud mot sosiale sammenkomster?" ville vi ha fått helt andre svar.

Eventuelt fordi det er folk som ikke bor i Oslo som svarer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...