Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 9.15):

Det finnes ingen objektiv verdi.

Mennesker er mer verdt enn dyr...for mennesker.

For hunder er hunder mer verdt enn mennesker.

For løver er løver mer verdt enn mennesker.

Alle arter vurderer "verdi" ut fra sitt eget ståsted. Det er ikke mulig å vurdere "verdi" utenfra.

Anonymkode: aa32b...cb9

Om det ikke finnes objektiv verdi, så finnes ikke moral. Da handler alt om å bedre sin egen situasjon, en psykopat verden.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/15/2021 at 7:57 AM, AnonymBruker said:

Verdsetter vi mennesker mer enn dyr ...?

Ikke når man ser objektivt på det.

Det er helt akseptabelt at man tar livet av 15.000 små mennesker hvert år i Norge - man kan kalle dette fostre eller hva man vil, men hadde de fått lov til å vokse opp, hadde de blitt mennesker.

Tipper det hadde blitt ramaskrik i mediene og store protester om man i stedet tok livet av 15.000 små, søte hunder.

Anonymkode: 1bff6...3a4

Vi tar livet av mye mer enn 15 000 dyr hvert år, gang det tallet med 20 så er du i nærheten. 325 000 dyr blir unødvendig drept. Sånn om du faktisk ville se objektivt på det da..

Anonymkode: 14443...f42

• 2 uker senere...
Skrevet

Fordi menneskene har "bestemt det". Jeg blir irritert når feks rovdyr blot drept fordi de har skadet et menneske. 

Hvorfor? Rovdyr driter i om det er et menneske eller en hjortekalv. Det er instinkter. 

Vi mennesker har et enormt ego. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
little fairy skrev (19 timer siden):

Fordi menneskene har "bestemt det". Jeg blir irritert når feks rovdyr blot drept fordi de har skadet et menneske. 

Hvorfor? Rovdyr driter i om det er et menneske eller en hjortekalv. Det er instinkter. 

Vi mennesker har et enormt ego. 

Dette høres det ut som du har tenkt mye på. Meget gode refleksjoner.

Anonymkode: a79e4...a15

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest DRITER selvfølgelig en lang marsj i alt som heter "dyrevelferd"

Ta all informasjonen  som har kommet frem de siste par årene angående grisebønderog hvordan produserer de svinekjøtt i andre land, i forhold til hos norske bønder? Sannsynligvis LAAAANGT verre enn dette! Alle disse avsløringene forteller oss at "tilsynet" overhodet ikke er godt nok. Myndighetene burde klare å kikke bøndene i kortene, når bøndene aller minst forventer det.

Det er selvfølgelig latterlig enkelt å lage seg et slags "glansbilde" av hvordan kjøtt blir produsert når man kontakter bøndene, og forteller at de kommer på inspeksjon om en eller to måneder. Inspeksjonene burde være helt uanmeldte, og når bøndene aller minst forventer det. Det er også veldig betenkelig at bransjen selv aldri har tatt en tøddel med "ansvar" og stengt ute de aller verste bøndene som har blitt avslørt. Dette viser oss at de overhodet aldri bryr seg.

Anonymkode: 4c9a8...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 20.13):

Dyr ødelegger ikke naturen og forurenser sånn som oss mennesker.

Anonymkode: e3b23...b4e

Vi er ikke det, objektivt sett. Men all verdivurdering er subjektiv. Vi anser oss selv som mer verdt, fordi vi jo er mennesker selv. En kråke, om den kunne synse om slikt, ville sagt at kråker er mer verdt.

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg bryr meg mer om mennesker enn dyr fordi det er min art. Selvfølgelig har jeg også empati for andre dyrearter enn menneskene men jeg er nok biologisk skapt til å beskytte mine egne og derfor setter jeg en høyere verdi hos mennesker enn dyr. Verdi på den måten er jo ikke objektivt. Andre dyr bryr seg sikkert også om sine egene arter mer enn andre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...