Gå til innhold

Hvorfor er mennesker mer verdt en dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dyr ødelegger ikke naturen og forurenser sånn som oss mennesker.

Anonymkode: e3b23...b4e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, masse dyr som ødelegger økosystemer og truer andre arter med utryddelse. Der er vi ikke alene.

Anonymkode: b2800...717

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivt, så er ikke mennesker mer verdt enn dyr. Men subjektivt, så er vi det. Mennesker er mer verdt enn dyr fordi vi mennesker legger mer verdi i mennesker, ikke fordi det er en slags cosmic, universal sannhet at mennesker er verdt mer. 

Anonymkode: 557ad...34c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig... Det er ingen "åpenbar" grunn til at mennesker er mer verdt enn dyr. Ja, mennesker er verdt mer enn dyr i mange menneskers øyne, men vi er ikke mer verdt objektivt.

Anonymkode: 27e06...7ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dyr hadde spist oss til lunsj hvis ikke vi mennesker hadde klart å krabbe oss til toppen av næringskjeden... Nå er det vi som spiser dyr til lunsj istedenfor... Et mye bedre alternativ spør du meg...

Endret av ltfutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tider behandler vi dyr med langt mer verdighet enn det vi gjør med mennesker.

Anonymkode: cef53...28c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Til tider behandler vi dyr med langt mer verdighet enn det vi gjør med mennesker.

Anonymkode: cef53...28c

Eksempel: avlivning

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Objektivt, så er ikke mennesker mer verdt enn dyr. Men subjektivt, så er vi det. Mennesker er mer verdt enn dyr fordi vi mennesker legger mer verdi i mennesker, ikke fordi det er en slags cosmic, universal sannhet at mennesker er verdt mer. 

Anonymkode: 557ad...34c

Hvis man skal basere ting på "universale sannheter" så har vel ingenting verdi, siden verdi i seg selv er et menneskelig konsept.

Anonymkode: b2800...717

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest intelligente vil jo alltid regjere og bestemme. 
En bie er mindre verdt en en hund fks.. osv..

åså har vi næringskjeden da, den har nok litt å si og🤔

Endret av SinfulBby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi verdisette mennesker og dyr? Vi er levende skapninger, ikke ting...

Anonymkode: b4e3a...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal vi verdisette mennesker og dyr? Vi er levende skapninger, ikke ting...

Anonymkode: b4e3a...269

Det vil være situasjoner der det er umulig å ikke verdsette dyr lavere enn mennesker. Sult er en av de vanligste. 

Så er det perspektivet, de fleste synes det er bedre at dyr dør enn at de selv dør av sult. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdsetter vi mennesker mer enn dyr ...?

Ikke når man ser objektivt på det.

Det er helt akseptabelt at man tar livet av 15.000 små mennesker hvert år i Norge - man kan kalle dette fostre eller hva man vil, men hadde de fått lov til å vokse opp, hadde de blitt mennesker.

Tipper det hadde blitt ramaskrik i mediene og store protester om man i stedet tok livet av 15.000 små, søte hunder.

Anonymkode: 1bff6...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Verdsetter vi mennesker mer enn dyr ...?

Ikke når man ser objektivt på det.

Det er helt akseptabelt at man tar livet av 15.000 små mennesker hvert år i Norge - man kan kalle dette fostre eller hva man vil, men hadde de fått lov til å vokse opp, hadde de blitt mennesker.

Tipper det hadde blitt ramaskrik i mediene og store protester om man i stedet tok livet av 15.000 små, søte hunder.

Anonymkode: 1bff6...3a4

Denne funker ikke som argument.. I Norge tar man da livet at over 15 000 dyr hver eneste dag! Har du ikke sett små søte kyllinger på samlebånd for å kværnes? Skadedyr som f.eks mus. Dyr som jaktes på. Og ikke minst dyr i oppdrett både fisk og husdyr.

Og så er jeg ikke enig i at en klump med celler teller som et menneske, men det blir en helt annen sak igjen.

Anonymkode: 14443...f42

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er mer eller mindre verdt. Når jeg sier at mammaen min er mer verdt enn deg, er det fordi jeg syntes det. Mennesker syntes menensker er mer verdt enn dyr. Men det er ingen absolutte lover som gjør det sant. Det er kun meningen til mennesket. 

Anonymkode: f45e9...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 20.14):

Joda, masse dyr som ødelegger økosystemer og truer andre arter med utryddelse. Der er vi ikke alene.

Anonymkode: b2800...717

Men de gjør det ikke mot bedre vitende.

Anonymkode: e4ebe...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har bedre evner, liksom, tilpasser oss bedre.

Derfor er det veldig rart for meg at mange mennesker krever å være verdifull, men samtidig når de møter noen som er penere, smartere, dyktigere, så føyer de seg ikke etter dette prinsippet, akkurat. Da blir det full mental forstyrrelse.

Anonymkode: 45b50...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (På 13.3.2021 den 20.23):

Den mest intelligente vil jo alltid regjere og bestemme. 
En bie er mindre verdt en en hund fks.. osv..

åså har vi næringskjeden da, den har nok litt å si og🤔

Det er skummelt å sette intelligens opp mot verdi. Mener du da at mennesker med downs eller med lavere IQ er mindre verdt, og kanskje bare kan avlives? Hvor går den IQ-grensen? 

stan skrev (På 13.3.2021 den 20.31):

Det vil være situasjoner der det er umulig å ikke verdsette dyr lavere enn mennesker. Sult er en av de vanligste. 

Så er det perspektivet, de fleste synes det er bedre at dyr dør enn at de selv dør av sult. 

De fleste synes også det er bedre at ukjente mennesker dør enn at de selv og mennesker de er glad i dør. Og alle som har kjæledyr synes det dyret er mer verdt enn fremmede mennesker, hvis ikke ville de jo gitt pengene de bruker på mat, forsikring, utstyr etc til bistand i utlandet og dermed reddet noen liv.

Men jeg vil heller ha dyrene mine enn å redde noen ukjente mennesker i en totalt overbefolket verden.

Anonymkode: decd4...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SinfulBby skrev (På 13.3.2021 den 20.23):

Den mest intelligente vil jo alltid regjere og bestemme. 
En bie er mindre verdt en en hund fks.. osv..

åså har vi næringskjeden da, den har nok litt å si og🤔

Biene er mere verdt en en hund. En hund er ingen nytte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfisk regelen. Vi bryr oss mer om gullfisken som svømmer rundt i en bolle i vårt eget hus, enn en fremmed person på andre siden av kloden. Vi føler mer når gullfisken vår dør, enn når en fremmed mann på et gamlehjem sovner inn.

Individuelt legger vi mer verdi i de som er nære oss- mennesker OG dyr, enn de som er mer fremmed for oss. Som en art, så legger vi mer verdi i vår egen art enn arter som er mer fremmed for oss. Mennesker har mer verdi enn dyr fordi i dette tilfellet er det mennesker som bestemmer verdien. En sjimpanse vil nok tilegne mer verdi til egen art enn mennesker. 

Objektivt, så har ingenting mer verdi enn noe annet.

Anonymkode: 557ad...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er skummelt å sette intelligens opp mot verdi. Mener du da at mennesker med downs eller med lavere IQ er mindre verdt, og kanskje bare kan avlives? Hvor går den IQ-grensen? 

De fleste synes også det er bedre at ukjente mennesker dør enn at de selv og mennesker de er glad i dør. Og alle som har kjæledyr synes det dyret er mer verdt enn fremmede mennesker, hvis ikke ville de jo gitt pengene de bruker på mat, forsikring, utstyr etc til bistand i utlandet og dermed reddet noen liv.

Men jeg vil heller ha dyrene mine enn å redde noen ukjente mennesker i en totalt overbefolket verden.

Anonymkode: decd4...0a7

Njaaa... jeg mener nå bare at vi mennesker er OVER dyrene.. og noen dyr er over enkelte andre dyr igjen.. 

går ikke de med Downs innunder mennesker da? Her har man jo en variabel rate alt fra 60-150 i IQ -ish uten at jeg vet helt hvor tallene bunner og topper for en over 18... Ett menneske som skulle ha like lav IQ som en hund fks vil fortsatt være Over hunden i mine øyne.. er jo en grunn til at vi er på toppen av næringskjeden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er verdt veldig mye og jeg hadde han før barna mine kom. Men jeg hadde ofret han for barna mine om jeg måtte velge mellom dem.

Anonymkode: 371bc...7da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...