Gå til innhold

Hvorfor er mennesker mer verdt en dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (4 timer siden):

Biene er mere verdt en en hund. En hund er ingen nytte dyr.

På næringskjeden kanskje men inni stua di  hvordan er d da? Kommer d inn en ukjent hund å surrer rundt i stua di, kan du slå den ihjel like lett som en bie som er drit plagsom? 
Folk flest velger å heller slå ihjel insektet. Hunden har en noe høyere intelligens, tilhører noen og har en verdi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SinfulBby skrev (4 timer siden):

På næringskjeden kanskje men inni stua di  hvordan er d da? Kommer d inn en ukjent hund å surrer rundt i stua di, kan du slå den ihjel like lett som en bie som er drit plagsom? 
Folk flest velger å heller slå ihjel insektet. Hunden har en noe høyere intelligens, tilhører noen og har en verdi..

Ja. Katter og hunder som ikke har noe på tomta mi å gjøre,forsvinner overaskende fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Ja. Katter og hunder som ikke har noe på tomta mi å gjøre,forsvinner overaskende fort.

Ja når de ser deg så er de over alle hauger😍😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (1 minutt siden):

Ja når de ser deg så er de over alle hauger😍😂

Hehehe,ja kan si det sånn. Hvertfall ikke i "blant" oss lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Hehehe,ja kan si det sånn. Hvertfall ikke i "blant" oss lengre.

Haha kanskje du kan utvikle en hunde/kattesmekker med strøm ? 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (Akkurat nå):

Haha kanskje du kan utvikle en hunde/kattesmekker med strøm ? 👀

Trenger ikke det, har haglegevær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror alle dyr tenker det samme, at deres art er den viktigste. 

Anonymkode: 69ead...6af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (4 timer siden):

På næringskjeden kanskje men inni stua di  hvordan er d da? Kommer d inn en ukjent hund å surrer rundt i stua di, kan du slå den ihjel like lett som en bie som er drit plagsom? 
Folk flest velger å heller slå ihjel insektet. Hunden har en noe høyere intelligens, tilhører noen og har en verdi..

Men det er jo ikke på grunn av intelligensen at hunder anses som mer verdt. De er mer like oss. De har mye likt kroppsspråk som oss. En rotte er mer intelligent enn en hund, men de fleste reagerer mer om noen dreper en hund enn om noen dreper en rotte. Griser er også mer intelligente enn hunder, men det er mye mer ramaskrik over at kinesere spiser hund enn over at det drepes 1,5 milliarder (!!) griser hvert år, de fleste av dem etter å ha levd helt grusomme liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 20.13):

Dyr ødelegger ikke naturen og forurenser sånn som oss mennesker.

Anonymkode: e3b23...b4e

Mennesker er mindre verdt enn dyr i mine øyne. 

Anonymkode: 8e2de...3de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 20.13):

Dyr ødelegger ikke naturen og forurenser sånn som oss mennesker.

Anonymkode: e3b23...b4e

Vi er ikke mer verdt enn dyr. De som mener det er artssjåvinister (like ille som å være sexist og rasist)

Anonymkode: 6d6a9...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel i instinktene våre å ville redde vår art over noen andre. Handler om å ikke bli utrydda.

Når det skal sies, synes jeg vi er likeverdige. Men jeg elsker dyr høyere enn mennesker og hadde sikkert redda en fremmed ku over et fremmed menneske. Kattene mine hadde jeg redda over alle utenom samboer kanskje. Har mange gode venner og stor familie, men kattene kommer først(2?). 

Anonymkode: c414d...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fordi dette er en idé uten rot i virkeligheten som har dukket opp i menneskets forkvaklede selvopphøyde tenkesett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen objektiv verdi.

Mennesker er mer verdt enn dyr...for mennesker.

For hunder er hunder mer verdt enn mennesker.

For løver er løver mer verdt enn mennesker.

Alle arter vurderer "verdi" ut fra sitt eget ståsted. Det er ikke mulig å vurdere "verdi" utenfra.

Anonymkode: aa32b...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker legger verdier i alt, det ligger i vår natur. 

Selv anser jeg barn generelt av høyeste verdi. Av mennesket generelt, så er eldre av lavest verdi. MEN mine besteforeldre har igjen mer verdi enn fremmede barn, fordi jeg er så glad i dem. MEN igjen: i en husbrann redder jeg det fremmede barnet, og ikke mine besteforeldre. 

Når det kommer til dyr, så anser jeg kjæledyr som hund og katt av høyere verdi enn mus og diverse gnagere. Hund og katt tilføyer mer glede til meg personlig, og gir dem høyere verdi i mine øyne. 
Insekter har lite verdi for meg personlig, men enkelte har høy nytteverdi naturlig sett, og jeg er derfor engasjert i bl.a. en organisasjon som ivaretar humler. Nytteverdi er en verdi for seg selv, men en verdi likefullt. 

Hvorfor må man dra sine verdier over èn kam? Mennesker har en egen verdi. Dyr en egen. Hva og hvem man vil redde ut av et brennende hus, kommer an på ens personlige forhold og erfaringer.

Anonymkode: 96b3c...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke meg selv som noe viktigere enn en katt eller maur. Alle er en del av den samme helheten og alle har sin hensikt. Som er like viktig i mine øyne.

Anonymkode: 42cc4...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg anser ikke meg selv som noe viktigere enn en katt eller maur. Alle er en del av den samme helheten og alle har sin hensikt. Som er like viktig i mine øyne.

Anonymkode: 42cc4...f9c

Ja riktig. Det er bullshit. Ser du deg for når du går på sti i marken? Du tar lett livet av en maur, men ikke et menneske! 

Anonymkode: 597c2...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (På 15.3.2021 den 18.28):

Men det er jo ikke på grunn av intelligensen at hunder anses som mer verdt. De er mer like oss. De har mye likt kroppsspråk som oss. En rotte er mer intelligent enn en hund, men de fleste reagerer mer om noen dreper en hund enn om noen dreper en rotte. Griser er også mer intelligente enn hunder, men det er mye mer ramaskrik over at kinesere spiser hund enn over at det drepes 1,5 milliarder (!!) griser hvert år, de fleste av dem etter å ha levd helt grusomme liv.

Griser ser jo dumme ut.

Anonymkode: 72cde...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Klart mennesker er mer verdt enn dyr. Med tanke på at menneske er på et høyere stadium. Vår eksistens innvendig et bedre enn dyrs, funksjonsmessig. Om et dyr kunne velge, vill de sikkert heller vært et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 20.22):

Eksempel: avlivning

Hvis man skal basere ting på "universale sannheter" så har vel ingenting verdi, siden verdi i seg selv er et menneskelig konsept.

Anonymkode: b2800...717

Det der er vel den tristeste tanken noen kan ha om verden. For da kan en jo like godt drepe seg selv.

Jeg er ikke enig i at ingen ting har verdi, for det finnes ingen annen verdi enn universell verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2021 den 7.57):

Verdsetter vi mennesker mer enn dyr ...?

Ikke når man ser objektivt på det.

Det er helt akseptabelt at man tar livet av 15.000 små mennesker hvert år i Norge - man kan kalle dette fostre eller hva man vil, men hadde de fått lov til å vokse opp, hadde de blitt mennesker.

Tipper det hadde blitt ramaskrik i mediene og store protester om man i stedet tok livet av 15.000 små, søte hunder.

Anonymkode: 1bff6...3a4

Du trenger ikke å gjøre det verre enn det er. I 2020 var det 11.000 aborter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...