Gå til innhold

Ingen bryr seg...


Thomasine

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106873

Denne saken er tragisk... :tristbla:

Stakkars mann... :tristbla:

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å blande seg, men her var det altså mange i bussen ( ses av bildet!) og sammen ville de uten problem klart og overmanne voldsmennene!!!

Er man alene skal man aldri blande seg - det kan bli fatalt, men i dette tilfelle...

:riste: :riste: burde passasjerene i bussen skamme seg... :riste: :riste: :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg. Jeg fatter ikke at de bare kunne sitte og se på at dette skjedde. Bussjåføren burde stoppet bussen, tilkalt politiet og stoppet galskapen.

Både bussjåføren og passasjerene burde skamme seg. Og selvfølgelig gjerningsmennene. De har jeg ikke ord for. Jeg blir så sinna altså. De fortjener akkurat den samme behandlingen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrekkelig

Man risikerer å bli ødelagt for livet selv, forfulgt og trakkasert i evigheter etterpå, uten at politiet hjelper deg, eller om man legger en av angriperne i gips en tid; man blir straffet ENDA hardere av myndighetene selv!!!

Resultat; man snur seg en annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man risikerer å bli ødelagt for livet selv, forfulgt og trakkasert i evigheter etterpå, uten at politiet hjelper deg, eller om man legger en av angriperne i gips en tid; man blir straffet ENDA hardere av myndighetene selv!!!

Resultat; man snur seg en annen vei.

Ja, og derfor sa jeg at jeg kan til en viss grad forstå at man velger å la vær å hjelpe til /blande seg om man er alene - men når man er så mange at man kan overmanne voldsmennene...??!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor sa jeg at jeg kan til en viss grad forstå at man velger å la vær å hjelpe til /blande seg om man er alene - men når man er så mange at man kan overmanne  voldsmennene...??!!  :roll:

The most common explanation of this phenomenon is that, with others present, observers all assume that someone else is going to intervene and so they each individually refrain from doing so. This is an example of how diffusion of responsibility leads to social loafing. People may also assume that other bystanders may be more qualified to help, such as being a doctor or police officer, and their intervention would thus be unneeded. People may also fear "losing face" in front of the other bystanders, being superseded by a "superior" helper, or offering unwanted assistance. Another explanation is that bystanders monitor the reactions of other people in an emergency situation to see if others think that it is necessary to intervene. Since others are doing exactly the same, everyone concludes from the inaction of others that other people do not think that help is needed. This is an example of pluralistic ignorance and social proof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man har ingen garanti for at de andre ville hjelpe til om man selv tok initiativ. Det er lett å sitte i sin trygge kontorstol og si at man ville gjort noe, men det er ikke like lett når man er i samme situasjon. Jeg vil også minne om historien om kvinnen som ble drept i New York mens 40 (!) stod inne, i sitt trygge hjem, og så på. Og ikke en eneste ringte til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lett å si, ingen av oss var der. Har selv ringt politi under en slosskamp og blitt truet til å legge på av voldsmennene. Det var utrolig ubehagelig.

Busser burde hatt alarmknapp hos føreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller om man legger en av angriperne i gips en tid; man blir straffet ENDA hardere av myndighetene selv!!!

Resultat; man snur seg en annen vei.

Hørte om en fyr som hadde en butikk, så kom det en raner inn og truet med pistol, og butikkeieren fant seg ikke i dette, og slo ham ned med balltreet.

Etterpå saksøker raneren butikkeieren for vold.

Da blir man ganske målløs!

men denne situasjonen som trådstarter beskriver er helt grusom. Jeg liker å tro (håper) at jeg selv ville gjort noe, for å hjelpe, men jeg har aldri vært i lignende situasjon så jeg vet ikke jeg heller...

Håper voldsmennene får streng straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den undrende
Man risikerer å bli ødelagt for livet selv, forfulgt og trakkasert i evigheter etterpå, uten at politiet hjelper deg, eller om man legger en av angriperne i gips en tid; man blir straffet ENDA hardere av myndighetene selv!!!

Resultat; man snur seg en annen vei.

Ja, det er nok en svært avskrekkende faktor for å tørre og hjelpe. Ikke minst synes jeg at det er teit at kriminelle i slike saker har bedre rettssikkerhet enn offrene. Det er jo helt teit at om du forstuer en erm når du legger slike i bakken, så er det "mer ulovlig" enn de som skambanker noen.

Og ikke minst som Arkana sier, så er det ikke sikkert at de andre tredva passasjerene stiller seg bak deg om du selv tar initiativet (har opplevd det selv). Her var det jo flere gjerningsmenn også. Som sagt er det jo den saken i USA hvor de egentlig var trygge og likevel ringte ingen om hjelp, og den saken i Tyskland hvor en jente ble utsatt for en grov voldtekt i en gate og alle gikk forbi. Sistnevnte var det bare én gjerningsmann, men ingen tok initiativ og grep inn.

Det er helt tragisk at ingen griper inn, selv om det kan være forståelig. For min sin del handler det mer om samfunnet og moral enn unnskyldende årsaker. For offeret sin del så må det være dobbelt så overgripende det at ingen griper inn, en selve overgrepet (for en surrealistisk og forferdelig opplevelse det må ha vært). Rene marerittet! Men alvorlig: I gamle dager har min aldrende far opplevd svært lignende saker, og der var det aldri snakk om at den valige mann i gata ikke reagerte! Vel, i storbyer andre steder i verden hadde han opplevd slik "likegyldighet" (vet at mange vil, men ikke tør) men aldri her i Norge (før de siste tyve årene). Det var vanlig at den som så overgrepet først reagerte, og dermed at alle rundt "backet opp" og jaget, banket opp eller la gjerningsmann/menne i bakken til politiet kom.

Hvorfor har det blitt slik?

Og hvorfor godtar vi at det er slik?

Synes vi virkelig det er bedre med likegyldighet enn med rasende mobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt teit at om du forstuer en erm når du legger slike i bakken, så er det "mer ulovlig" enn de som skambanker noen.

Slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den undrende

Det skulle stå arm ikke erm(et).

Jo, jeg vet om flere saker hvor gjerningsmann ikke har fått noen straff mens de som "tok seg av det" ble straffet.

Husker godt en historie om en butikk som hadde blitt ranet fem ganger av samme mann. Butikkeier hadde ringt til politiet hver gang, og enten så kom de for sent, eller så kunne de ikke rykke ut. Enda han hadde sett hvem gjerningsmannen var, skjedde ingen ting. Eieren varslet også politiet på forhånd den femte gangen, da raneren alltid dukket opp når han hadde fåt store leveranser. Når han kom ringte han politiet. Den sjette gangen hadde eieren sittet i det mørke salgslokalet og ventet med et jernrør. Han sa raneren skulle sitte på en stol til politiet kom. Da politiet kom ble gjerningsmann sluppet fri mens butikkeier fikk straff for å ha bittet fast gjerningsmannen på en stol (han hadde ikke slått eller lignende). Mannen måtte oppleve at han måtte slå butikken sin konkurs, da han etter gjentatte ran og hærverk ikke kunne holde bedriften levende. Er det rart at mannen ble bitter på politit, rettssystemet og det norske samfunnet etter dette? Og etter at han stod frem i media med historien sin, hadde flere butikkeiere og kioskeiere fortalt journalisten som dekket historien om flere lignende, egne historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle stå arm ikke erm(et).

Jo, jeg vet om flere saker hvor gjerningsmann ikke har fått noen straff mens de som "tok seg av det" ble straffet.

Det er en annen sak. men det tilfellet du beskrev er ikke mer straffbart for den som overfaller en gjerningsmann. Alt handler om forholdmsessighet, nødvendighet og muligheten til å benytte andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ha grundig kjennskap til lovverket og jus før man skal tørre å forsvare seg eller andre mot vold eller ran...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg hadde tort å gripe inn, men det er ikke lett å si hvordan man hadde reagert. Bussjåføren prøvde å ringe politiet, men voldsmennene truet ham til å legge på røret. Det gjorde vel sitt til at de andre pasasjerene heller ikke torte å gripe inn. MEN rart at ikke flere av de 30 pasasjerene prøvde å ringe politiet?

Utrolig rart at ikke trikker og busser har alarmknapp, som Melk sa? Mye lettere for føreren å få kjapp kontakt med politi eller vektere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Det er helt hårreisende!!!!

Hvofor ringte ikke sjåføren til ambulanse da mannen lå bak i bussen forslått og blødde!!!!!?? Han slapp han bare av på en holdeplass! Og han "glemte " i det hele tatt at mannen var der til en kvinnelig passasjer kom og så at det lå en mann og blødde bak i bussen!!! Med en gang overfallerne gikk av bussen burde han ringt polititet! Jeg får vondt inni meg når jeg tenker på denne mannen, som har fått hele livet sitt ødlagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne saken er så tragisk at hver gang jeg leser den blir jeg fysisk syk. Håper inderlig at straffen blir lang. Selv om det er høyst sannsynlig at disse gutta kommer mer kriminell ut av fengslet. Men hva kan man gjøre. Fengsel har kun to funksjoner, straffe og beskytte oss andre lovlydige borgere pr. i dag.

Dette med at ingen bryr seg er like skremmende. Jeg vet ikke helt hvordan jeg selv har reagert, men hvis alle reagerer samtidig så kan man jo føle trygghet til hverandre. Har selv opplevd (sett) blind vold og må si at jeg reagerte instinktivt, jeg åpnet bildøren midt i farten og var på tur ut for å hjelpe. Samboer måtte hanke meg inn, men nå etter å ha levd noen år i denne byen, tror jeg kanskje at man kalkulerer mer med fare. Vet ikke....det er bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke turt å gripe inn selv, men ville nok ringt politiet og iallefall sett etter hvordan han hadde det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha grundig kjennskap til lovverket og jus før man skal tørre å forsvare seg eller andre mot vold eller ran...

:roll:

Det er nettopp det man ikke trenger, så lenge man bruker sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft, og "skjule seg bak" Nødvergeloven. Man bruker ikke mer makt enn hva man blir utsatt for selv.

Men i en slik situasjon som det antageligvis var på denne bussen vil det være vanskelig å stå opp alene mot mange. Hvertfall her i Oslo. Word travel fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...