Gå til innhold

Oslo vurderer stengte frisører, fysio og tannleger om smitten ikke går ned

NorthernLight

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Enda en tulling said:

Ja, kan ta med dem også.
Men føringene er nok satt på toppen.

Så du tror ikke byrådet i Oslo bestemmer over byen?  At de har hatt kontakt med helsemyndighetene er nok sannsynlig ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

appelsinjuice skrev (1 time siden):

Ja, det virker litt sånn, all den tid de ikke tør å stenge det som fremstår som den største driveren for smittespredningen nå, nemlig skolene. 🤔

Det er kanskje bare meg som ikke forstår hvordan det er å «skjerme barna» å ikke stenge skolene helt i 2 uker, når virkeligheten er at mange barn allerede har måttet gjennomføre flere karantener med hjemmeskole. Hørte nylig om noen som var i sin 4. karantene. 

Hva får deg til å tro at å stenge skolene i to uker skulle hjulpet så mye? 

Tallene vi fikk tidligere i uken tilsier at 2300 av 90 000 elever i Oslo er i karantene, og da inkludert ventekarantene. Tallet høres høyt ut, men i prosent snakker vi ikke om så mange som skulle tro. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Apollonia said:

Og tannproblemer kan være veldig akutt. Er man uheldig kan det gjøre så vondt at man ikke er i stand til å jobbe, ta seg av barna sine, kjære bil osv, og ubehandlede infeksjoner i tennene kan gå i kjeven og bli kronisk. Er virkelig ikke tannleger definert som samfunnskritisk? Og tannleger er vel en av de yrkesgruppene som har hatt minst smitte gjennom hele pandemien, fordi de var drevne på hygienetiltak fra før. Fysioterpai er vel også nødvendig for mange. Da kan de heller stenge frisører, blomsterbutikker og spa. 

Selvfølgelig vil det være mulig å få akutt hjelp til tennene. Nå krisemaksimerer du.  Det er latterlig hvordan folk holder på i denne tråden. Ikke rart det er mye smitte rundt omkring! Folk eier ikke tenkeevne, sorry at jeg sier det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (40 minutter siden):

Man kan vel i grunnen fastslå at dette ikke kommer til og hjelpe noen verdens ting. Dette var bare et lurt tiltak i fjor  og særlig tannleger var utsatt da, men ikke med de tiltakene som er nå. Nå må man våge og gå til roten av problemet og det er på tide og høre på ekspertene. De har anbefalt full kortvarig lock down lenge nå. Og ikke denne unødvendige langvarige halvveis stengingen. Vi skåner ikke barna nå. Rødt , gult , karantene , rødt, gult, karantene ...Hvor lenge skal man holde på slik. Mange foreldre kan bli alvorlig syke , og mange blir arbeidsledige. Hvordan skal de forsørge barna godt nok ... Få ned smitten, åpne opp forsiktig med enda mer smittevern overalt  . Vi vet jo hva som virker fra ifjor og nå har vi vaksiner som vil hjelpe på sikt. 

Tre grunner til at dette ikke vil funke like bra i år:

* I fjor stengte man de fleste skolene i to måneder. Ikke to uker som folk her snakker om. Det er ingenting som tilsier at to uker vil være nok. 

* Vi har en mer smittsom variant, den lar seg ikke slå ned like lett. 

* Folk er lei og slitne, og barna er spesielt utsatt. Jeg ville aldri skjermet mitt barn fra andre nå. Foreldre vil i stor grad la barns være ute med venner for å ta vare på deres psykiske helse i best mulig grad. 

Også har man selvsagt de enorme konsekvensene av dette tiltaket. Enorme. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apollonia skrev (41 minutter siden):

Og tannproblemer kan være veldig akutt. Er man uheldig kan det gjøre så vondt at man ikke er i stand til å jobbe, ta seg av barna sine, kjære bil osv, og ubehandlede infeksjoner i tennene kan gå i kjeven og bli kronisk. Er virkelig ikke tannleger definert som samfunnskritisk? Og tannleger er vel en av de yrkesgruppene som har hatt minst smitte gjennom hele pandemien, fordi de var drevne på hygienetiltak fra før. Fysioterpai er vel også nødvendig for mange. Da kan de heller stenge frisører, blomsterbutikker og spa. 

De stengte tannlege en periode i fjor også, men at det var åpent for akutte behandlinger. Blir vel det samme nå pm det skulle bli stengt, siden både tannskader og tannverk kan oppstå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 minutter siden):

* I fjor stengte man de fleste skolene i to måneder. Ikke to uker som folk her snakker om. Det er ingenting som tilsier at to uker vil være nok. 

* Folk er lei og slitne, og barna er spesielt utsatt. Jeg ville aldri skjermet mitt barn fra andre nå. Foreldre vil i stor grad la barns være ute med venner for å ta vare på deres psykiske helse i best mulig grad. 

Vi har samme mål egentlig men ikke samme oppskrift . Tiltakene har enorme konsekvenser  ja. Derfor må de effektiviseres og forkortes. Nå har ikke FHI og regjeringen greid og løse situasjonen men greid og forlenge den noe veldig. På tide og høre på de andre ekspertene. Jo to uker vil gjøre mye. Det er inkubasjonstiden for viruset . Vi kan bryte mange smittekjeder. Skolebarn kan testes med spyttprøver før oppstart. Og flest mulig av voksne også av de som har mest utsatte jobber. Alle må være hjemme mest mulig unntatt de i samfunnskritiske jobber. Full lock down. Den smitten som er igjen løser vi med tisk og bedre smittevern overalt samt vaksinering. Og det er rett årstid. Dette har eksperter sagt lenge. På tide og høre på professorer i smittevern nå !

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.E skrev (15 minutter siden):

Vi har samme mål egentlig men ikke samme oppskrift . Tiltakene har enorme konsenkvenser ja. Derfor må de effektiviseres og forkortes. Nå har ikke FHI og regjeringen greid og løse situasjonen men greid og forlenge den noe veldig. På tide og høre på de andre ekspertene. Jo to uker vil gjøre mye. Det er inkubasjonstiden for viruset . Vi kan bryte mange smittekjeder. Skolebarn kan testes med spyttprøver før oppstart. Alle må være hjemme mest mulig unntatt de i samfunnskritiske jobber. Full lock down. Den smitten som er igjen løser vi med tisk og bedre smittevern samt vaksinering. Og det er rett årstid. Dette har eksperter sagt lenge. På tide og høre på professorer i smittevern nå !!

Det vil helt sikkert minske smitten noe, men ikke være i nærheten av nok til at vi kommer til å komme på et så lavt nivå at det ikke vil stige igjen, og man er tilbake der man var.

Hadde man enda holdt det man lover med tidsbegrensningen på slike tiltak, kunne det fungert. Men med den trackrecorden man har nå, så stoler ikke folk på det.

Da må myndighetene si at man åpner skolene igjen uansett etter påske. Kanskje man ville fått folk med på et krafttak. For barn, unge og foreldre nå betyr to uker egentlig "på ubestemt tid". Og da vil foreldre slippe ungene ut fra dag 1 ,med god grunn. For det verste for barn og unge er uforutsigbarhet. Spørsmålet jeg fikk oftest i hjemmeskoleperioden var "når tror du skolen åpner igjen?" 

Så her faller man litt for eget grep. Tilliten er tynnslitt.

Endret av Example
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (14 minutter siden):

Det vil helt sikkert minske smitten noe, men ikke være i nærheten av nok til at vi kommer til å komme på et så lavt nivå at det ikke vil stige igjen, og man er tilbake der man var.

Hadde man enda holdt det man lover med tidsbegrensningen på slike tiltak, kunne det fungert. Men med den trackrecorden man har nå, så stoler ikke folk på det.

Da må myndighetene si at man åpner skolene igjen uansett etter påske. Kanskje man ville fått folk med på et krafttak. For barn, unge og foreldre nå betyr to uker egentlig "på ubestemt tid". Og da vil foreldre slippe ungene ut fra dag 1 ,med god grunn. For det verste for barn og unge er uforutsigbarhet. Spørsmålet jeg fikk oftest i hjemmeskole perioden var "når tror du skolen åpner igjen?" 

Så her faller man litt for eget grep. Tilliten er tynnslitt.

Skjønner det. Skolene kan ikke være lenge stengt lenge. Men de jobber vel med nye smitteverns veiledere også? Ordentlig smittevern kan hjelpe en del for forebygging. Tror nok ikke alt kan åpnes på en gang for helt i mål kommer vi ikke. Men skoler må først åpne, og butikker med 2 meter og munnbind er sikkert trygt. Man kunne egentlig brukt påsken pluss noen dager til , til og få ned smitten. Kanskje den går ned litt pga stengte skoler. Men det blir litt for kort. Men isteden tillates reiser på kryss og tvers og med mindre man bare sitter på egen hytte er det neppe smart. Jeg egentlig redd reiser i påsken, når vi har så høy smitte som nå, er lite lurt. Som vi får svi for lenge...

Endret av J.E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (28 minutter siden):

Herregud når det går opp for folk hva myndighetene har holdt på med i ett år - da vil jeg helst ikke være i samme rom. 
I dag, ett år etter at vi stengte ned landet for første gang: 0,85 % er døde (mesteparten over 80 år). Altså 99,15 % av de smittede har overlevd 🙂

I land hvor viruset har gått mer eller mindre «fritt»: dødelighet mellom 0,24 % og 2,9 % av de smittede, mesteparten eldre mennesker. 
Så skal ikke folk på 30 år få gå til tannlegen her i Norge? I rest my case! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Skjønner det. Skolene kan ikke være lenge stengt lenge. Men de jobber vel med nye smitteverns veiledere også? Ordentlig smittevern kan hjelpe en del for forebygging. Tror nok ikke alt kan åpnes på en gang for helt i mål kommer vi ikke. Men skoler må først åpne, og butikker med 2 meter og munnbind er sikkert trygt. Man kunne egentlig brukt påsken pluss noen dager til , til og få ned smitten. Kanskje den går ned litt pga stengte skoler. Men det blir litt for kort. Men isteden tillates reiser på kryss og tvers og mindre man bare sitter på egen hytte er det neppe smart. Jeg egentlig redd reiser i påsken når vi har så høy smitte som nå er lite lurt. Som vi får svi for lenge.

Nakstad er vel egentlig mer redd for de som er hjemme enn de som reiser, noe som egentlig er logisk. At folk er på egne hytter, er ikke noen smittefare. Barn med påskeferie hjemme betyr nok en oppblomstring i smitten i den aldersgruppen. 

Skal de stenge MÅ de være tydelige på åpning. De må eksplisitt si at "skolene åpner igjen 2. påskedag uansett smittesituasjon". Da kan det hende man får en del med seg. Folk er klok av skade. Politikere har misbrukt den norske tilliten i et år nå, og får igjen nå. 

Å stenge skoler uten dette vil gi forminsket effekt, og forlenge tiltaket bare enda mer, og da konsekvensene. 

Jeg mener uansett at de bør være åpne. De negative konsekvensene er så store at det ikke er verdt det. Det er på tide at vi voksne tar ansvar og ikke skyver barna foran seg i denne kampen. Det er ikke barna vi er redde for skal dø av dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (57 minutter siden):

Var på et sykehus idag og flere ansatte hadde ikke munnbind 

Uprofesjonelt... Jeg var på legevakten ifjor høst når det var endel smitte. Stod vakter i døra og sa alle måtte ha på munnbind. Ikke en eneste lege eller sykepleier brukte det. Legen som skulle sjekke meg gikk helt oppi trynet mitt uten munnbind.

Endret av NorthernLight
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisører burde de stengt for lenge siden. Ser ingen grunn til at folk skal prioritere hår nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (6 minutter siden):

Uprofesjonelt... Jeg var på legevakten ifjor høst når det var endel smitte. Stod vakter i døra og sa alle måtte ha på munnbind. Ikke en eneste lege eller sykepleier brukte det. Legen som skulle sjekke meg gikk helt oppi trynet mitt uten munnbind.

Det er veldig dårlig. Synes det er ille at man ikke beskytter pasientene. Det er bare Norge og Sverige som gjør dette da. Det ville være utenkelig i et annet land. Først mente man at det holdt med en meter avstand. Men så ble det bevist fra forskere at de minste aerosolene kunne komme seg lenger og holde seg i lufta og forårsake luftsmitte. Da begynte WHO og anbefale munnbind overalt.  Men nei ikke Norge... flere har dødd pga utbrudd på sykehus. Med munnbind kunne smitten kanskje i hvert fall noe av smitten  vært unngått. I Sverige vet man heller ikke hva man kunne gjort annerledes for og unngå alle dødsfallene  på sykehjemmene. Er det virkelig et mysterie at man bør forsøke og begrense smitte ved og bruke smittevernsutstyr under en pandemi ...ble gjort for 100 år siden ved spanskesyken. Men alt dette bunner selvsagt i FHI om at det ikke var nødvendig. Rart siden resten av verden mener det er nødvendig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 time siden):

Så du tror ikke byrådet i Oslo bestemmer over byen?  At de har hatt kontakt med helsemyndighetene er nok sannsynlig ja. 

Formelt sett har de vel en viss råderett over byen men den er jo ikke total. Hva var poenget igjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Det er veldig dårlig. Synes det er ille at man ikke beskytter pasientene. Det er bare Norge og Sverige som gjør dette da. Det ville være utenkelig i et annet land. Først mente man at det holdt med en meter avstand. Men så ble det bevist fra forskere at de minste aerosolene kunne komme seg lenger og holde seg i lufta og forårsake luftsmitte. Da begynte WHO og anbefale munnbind overalt.  Men nei ikke Norge... flere har dødd pga utbrudd på sykehus. Med munnbind kunne smitten kanskje i hvert fall noe av smitten  vært unngått. I Sverige vet man heller ikke hva man kunne gjort annerledes for og unngå alle dødsfallene  på sykehjemmene. Er det virkelig et mysterie at man bør forsøke og begrense smitte ved og bruke smittevernsutstyr under en pandemi ...ble gjort for 100 år siden ved spanskesyken. Men alt dette bunner selvsagt i FHI om at det ikke var nødvendig. Rart siden resten av verden mener det er nødvendig. 

Ja det er dårlig. Hadde jeg ikke hatt på 3m P3 maske som de bruker på intensiven noen steder, så hadde jeg sagt ifra at det ikke er greit. Jeg er enig, dessverre har mange blitt smittet på sykehus..

1 meter er ikke bra nok, i flere land sier de 2 meter avstand. FHI sa jo at munnbind ikke hadde effekt, hallo i luken.. Tok jo flere mnd før de anbefalte det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare stenger inne folkene som driter i smittevern🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ Så kan resten av landet holde åpent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjonym skrev (44 minutter siden):

Frisører burde de stengt for lenge siden. Ser ingen grunn til at folk skal prioritere hår nå.

Da måtte jo nesten hele Oslo ha stengt ned..siden det stort sett er klipping av hår, og koking av kaffe de bedriver 🤪🤪 (Jeg bare tuller..neida..joda..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (3 timer siden):

Hvordan kan de forsvare å stenge tannleger?! Dårlig tannhelse kan være svært skadelig!

Og ikke minst, fysioterapeuter? Mange er jo helt avhengige av fysioterapi for å klare seg gjennom hverdagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, NorthernLight said:

1 meter er ikke bra nok, i flere land sier de 2 meter avstand. 

2 meter er jo er jo en liten lengde da, ingen som klarer å holde det når man er ute  <_<  Leste et sted at disse mutasjonene smitter via luften? Hjelper ikke med 1-2 meters avstand da om man er i en heis eller lignende... O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...