Vera Skrevet 19. mars 2021 #501 Del Skrevet 19. mars 2021 Robert Koch skrev (20 timer siden): Så langt jeg kjenner til, er planen at vi som har fått dose 1 av AZ-vaksinen vil få en boosterdose med en av de andre vaksinene - dersom AZ tas av markedet. Dette er sannsynligvis uproblematisk, men spørsmålet er på hvilket tidspunkt det vil være mest effektivt å sette dose nr. 2 for å sikre immunologisk hukommelse. Hvordan vil en kombinasjonen av RNA og Viral vektor vaksiner være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 19. mars 2021 #502 Del Skrevet 19. mars 2021 Disse legene gjorde avgjørende vaksine-funn – VG Denne saken var ganske fin selv om det er mest en oppsummering. Sitat – Vår teori om at dette er en kraftig immunrespons som høyst sannsynlig kommer etter vaksinen, har blitt funnet. I samarbeid med seksjon for avansert trombocyttimmunologi ved UNN har vi nå påvist spesifikke antistoffer mot blodplater som kan gi et slikt bilde, som vi kjenner fra andre deler av medisinen, men da med medikamenter som utløsende årsak, forklarte han da. Finnes det noe sted hvor de har delt mer spesifikke funn? Det ser jo helt klart ut som om de også har gjort seg opp noen flere tanker både på forhånd og i etterkant som ikke deles, men dette er skrevet for at "alle" skal skjønne det. Jeg er litt nysgjerrig på hvor likt det er noen av tilstandene som er en følge av infeksjon av SARS-CoV-2? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hardkoktegg Skrevet 19. mars 2021 #503 Del Skrevet 19. mars 2021 (endret) Astra Zeneca-saken: – Tilstanden er enkel å diagnostisere. Og den kan behandles. Tilstanden med blodpropp som rammet tre helsearbeidere, kan behandles. Og den er enkel å diagnostisere. Skadene som rammet tre helsearbeidere, er enkel å diagnostisere – og kan behandles, ifølge leder for Avdeling for blodsykdommer og professor i hematologi Geir Tjønnfjord ved Rikshospitalet. – En veldig enkel, rask og billig blodprøve kan avdekke om pasienten har for få blodplater. https://www.aftenposten.no/norge/i/qAQnzO/astra-zeneca-saken-tilstanden-kan-behandles Hvordan behandles den tilstanden? Artikkelen ble publisert i går. Jeg får ikke lest hele, da jeg ikke har abonnement. Endret 19. mars 2021 av Hardkoktegg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hardkoktegg Skrevet 19. mars 2021 #504 Del Skrevet 19. mars 2021 (endret) Helsearbeideren følte seg ikke skikkelig dårlig før ti dager etter hun fikk vaksinen. Dagen etter døde 34-åringen av hjerneslag. Avdelingslederen på Tynset døde ikke av blodpropp slik som den ansatte ved sjukehuset på Lillehammer gjorde etter at hun fikk vaksinen. Men Legemiddelverket utelukker ikke at også hjerneblødningen kvinna fikk også kan ha sammenheng med vaksinen. Nå er det aktuelt for kommunen å bidra med hjelp til å skaffe familien pasientskadeerstatning, dersom det viser seg at hun døde på grunn av vaksinen. https://www.nrk.no/innlandet/helsearbeider-pa-tynset-dode-ti-dager-etter-astrazeneca-vaksine-1.15424104 Kommunelege Bjørnstad Tuveng på Tynset sa angående det at de har hatt mange henvendelser til legevakt og legekontoret, at det har vært naturlig hos noen å måle blodplater. Da har man jo følt at det å ha normale verdier kan ha en avklarende effekt, så man kan utelukke at det dreier seg om alvorlige bivirkninger, sa kommunelegen. Endret 19. mars 2021 av Hardkoktegg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 19. mars 2021 #505 Del Skrevet 19. mars 2021 Hardkoktegg skrev (1 time siden): Astra Zeneca-saken: – Tilstanden er enkel å diagnostisere. Og den kan behandles. Tilstanden med blodpropp som rammet tre helsearbeidere, kan behandles. Og den er enkel å diagnostisere. Skadene som rammet tre helsearbeidere, er enkel å diagnostisere – og kan behandles, ifølge leder for Avdeling for blodsykdommer og professor i hematologi Geir Tjønnfjord ved Rikshospitalet. – En veldig enkel, rask og billig blodprøve kan avdekke om pasienten har for få blodplater. https://www.aftenposten.no/norge/i/qAQnzO/astra-zeneca-saken-tilstanden-kan-behandles Hvordan behandles den tilstanden? Artikkelen ble publisert i går. Jeg får ikke lest hele, da jeg ikke har abonnement. Paywall, men blodfortynnende/antikoagulerende? Det skulle være lett å diagnostisere få blodplater isolert sett, typisk får man veldig lett blødninger i huden også, men at det er mulig å behandle betyr ikke at det alltid er lett, de har jo slitt med behandling av de som har vært syke... Jeg har ikke sett noen veldig detaljerte beskrivelser av hva som skjer, men det høres ut som at antistoffer får blodet til å koagulere/klumpe seg og at man får få blodplater som følge av dette. På en måte er vel dødsfall av f.eks. indre blødning og blodpropp to sider av samme sak her, dersom dette stemmer. Er det noen som har sett noen detaljerte forklaringer på hvorfor? De har jo "løst det" nå, men har de delt funnene sine? Jeg er nysgjerrig på hva de fant... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 19. mars 2021 #506 Del Skrevet 19. mars 2021 Det skyldes nok i hovedsak genetikk som i kombinasjon med immunforsvaret man har i akkurat den perioden kan bli skummelt. Risikoen for negative prognoser av korona er høyere. Når det er sagt kan man jo selvfølgelig håpe på en annen vaksine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 20. mars 2021 #507 Del Skrevet 20. mars 2021 (endret) 11 hours ago, Majer said: Det skyldes nok i hovedsak genetikk som i kombinasjon med immunforsvaret man har i akkurat den perioden kan bli skummelt. Risikoen for negative prognoser av korona er høyere. Når det er sagt kan man jo selvfølgelig håpe på en annen vaksine I Norge har det dødd 10 personer under 50 av Covid. Av ca 55 000 registrert smittede. Sikkert ikke så feil å anta at det har vært minst 100 000 som faktisk har vært smittet. For denne aldersgruppen er risikoen for å dø av covid minimal (kan selvfølgelig bli større om sykehuskapasiteten blir sprengt). Jeg vet ikke hvorvidt disse dødsfallene har vært m/u risikofaktorer Det er ganske etisk betenkelig å gi denne gruppen en vaksine som man har nesten like stor risiko for å dø av som sykdommen i seg selv.. samtidig, så vil denne risikoen kunne forsvares for grupper av befolkningen der risikoen for å død av covid er mye større. Dersom det også er sånn at den sykdommen man får av vaksinen ikke er farlig om den oppdages tidlig og behandling begynner tidlig, så vil man jo kunne bruke vaksinen dersom det er lett å oppdage den tidlig nok bare man vet hva man skal se etter. Endret 20. mars 2021 av gjest:) 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 20. mars 2021 #508 Del Skrevet 20. mars 2021 gjest:) skrev (1 time siden): I Norge har det dødd 10 personer under 50 av Covid. Av ca 55 000 registrert smittede. Sikkert ikke så feil å anta at det har vært minst 100 000 som faktisk har vært smittet. For denne aldersgruppen er risikoen for å dø av covid minimal (kan selvfølgelig bli større om sykehuskapasiteten blir sprengt). Jeg vet ikke hvorvidt disse dødsfallene har vært m/u risikofaktorer Det er ganske etisk betenkelig å gi denne gruppen en vaksine som man har nesten like stor risiko for å dø av som sykdommen i seg selv.. samtidig, så vil denne risikoen kunne forsvares for grupper av befolkningen der risikoen for å død av covid er mye større. Dersom det også er sånn at den sykdommen man får av vaksinen ikke er farlig om den oppdages tidlig og behandling begynner tidlig, så vil man jo kunne bruke vaksinen dersom det er lett å oppdage den tidlig nok bare man vet hva man skal se etter. Jeg er ikke uenig i det siste, men vi vet ikke hvordan det påvirker. Infeksjoner har potensiale til å skape mye skade. Mildere virus enn korona er kjente for å endre hjernen til ellers friske mennesker. Ikke sikkert vi får vite hvor mye det påvirker før de som er unge i dag er pensjonister 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 20. mars 2021 #509 Del Skrevet 20. mars 2021 gjest:) skrev (1 time siden): I Norge har det dødd 10 personer under 50 av Covid. Av ca 55 000 registrert smittede. Sikkert ikke så feil å anta at det har vært minst 100 000 som faktisk har vært smittet. For denne aldersgruppen er risikoen for å dø av covid minimal (kan selvfølgelig bli større om sykehuskapasiteten blir sprengt). Jeg vet ikke hvorvidt disse dødsfallene har vært m/u risikofaktorer Det er ganske etisk betenkelig å gi denne gruppen en vaksine som man har nesten like stor risiko for å dø av som sykdommen i seg selv.. samtidig, så vil denne risikoen kunne forsvares for grupper av befolkningen der risikoen for å død av covid er mye større. Dersom det også er sånn at den sykdommen man får av vaksinen ikke er farlig om den oppdages tidlig og behandling begynner tidlig, så vil man jo kunne bruke vaksinen dersom det er lett å oppdage den tidlig nok bare man vet hva man skal se etter. De fleste av de døde under 50 hadde underliggende tilstander. Jeg vil gjerne ha tall på hvor mange % uten underliggende tilstander og under 50 år som dør av corona, i forhold til hvor mange som dør av astra zeneca vaksinen. Ser Frankrike nå kun gir AZ vaksinen til de over 55, for at fordelene skal veie opp for risikoen. Litt festlig siden den i utgangspunktet ble ansett som tryggest for de yngre. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 20. mars 2021 #510 Del Skrevet 20. mars 2021 velociraptor skrev (1 time siden): De fleste av de døde under 50 hadde underliggende tilstander. Jeg vil gjerne ha tall på hvor mange % uten underliggende tilstander og under 50 år som dør av corona, i forhold til hvor mange som dør av astra zeneca vaksinen. Ser Frankrike nå kun gir AZ vaksinen til de over 55, for at fordelene skal veie opp for risikoen. Litt festlig siden den i utgangspunktet ble ansett som tryggest for de yngre. Den første som døde etter vaksinasjon med AstraZeneca i Danmark var en kvinne på 60 år. https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12847662/ansat-i-region-hovedstaden-er-doed-efter-nylig-astrazenecavaccination/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 20. mars 2021 #511 Del Skrevet 20. mars 2021 *luna* skrev (39 minutter siden): Den første som døde etter vaksinasjon med AstraZeneca i Danmark var en kvinne på 60 år. https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12847662/ansat-i-region-hovedstaden-er-doed-efter-nylig-astrazenecavaccination/ Ja jeg vet det. Men en på 60 har større sjangs for å dø av covid-19 også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 20. mars 2021 #512 Del Skrevet 20. mars 2021 En kvinne (47) ble innlagt på Haukeland sykehus to uker etter hun ble vaksinert med AstraZeneca. Det ble påvist blodpropp i begge lungene. I ukene etter hun ble vaksinert hadde hun slitt med press i lungene, svetting, lite energi og hodepine. Hun er nå utskrevet. Hun får behandling med blodfortynnende, er sykemeldt og sier selv at hun ikke er i god form. Hennes historie viser at det er viktig å kontakte lege hvis man har slike symptomer. https://www.nrk.no/vestland/joanna-fikk-blodpropp-kort-tid-etter-astrazeneca-vaksinen-1.15424700 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 20. mars 2021 #513 Del Skrevet 20. mars 2021 (endret) velociraptor skrev (17 minutter siden): Ja jeg vet det. Men en på 60 har større sjangs for å dø av covid-19 også. Ja, jeg er enig i det. Jeg mener likevel at det bør undersøkes grundigere før man vurderer å vaksinere personer over 55 år med AstraZeneca. Endret 20. mars 2021 av *luna* 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorTh Skrevet 20. mars 2021 #514 Del Skrevet 20. mars 2021 Det meldes nå fra Danmark at ytterligere to dansker har fått blodpropp etter vaksinasjon med vaksine fra AstraZeneca, og en av dem er død. En annen er innlagt på sykehus, skriver regionens avis: - Region Hovedstaden i Danmark kan bekrefte at to av våre ansatte har vært innlagt på sykehus med symptomer på blodpropp i hjernen og hjerneblødning. En er dessverre død, skriver avisen. Det danske legemiddelverket sier at den nylig innlagte på sykehus er en 30 år gammel kvinne som ble tatt til sykehus med symptomer på blodpropp i hjernen. Dette skjedde innen 14 dager etter at hun ble vaksinert med AstraZeneca vaksine. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-03-20-ansat-i-region-hovedstaden-doed-efter-astrazeneca-vaccine 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 21. mars 2021 #515 Del Skrevet 21. mars 2021 To nye tilfeller: https://www.nrk.no/osloogviken/to-pasienter-dode-av-blodpropp-ved-ous-_-undersoker-sammenheng-med-vaksinering-1.15427519 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 21. mars 2021 #516 Del Skrevet 21. mars 2021 Uff, dette er ikke bra. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kortiho Skrevet 21. mars 2021 #517 Del Skrevet 21. mars 2021 Cherilyn skrev (På 11.3.2021 den 10.52): Konspirasjoner ute og går igjen ser jeg. Hva annet er nytt? Hva sier du til denne kommentaren din nå? Sånn i etterpåklokskapens lys? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hardkoktegg Skrevet 21. mars 2021 #518 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) parmanoia skrev (1 time siden): Uff, dette er ikke bra. Enig. Det må være ekkelt for de som er vaksinert med den vaksinen, å ikke vite om kanskje nettopp de får slike alvorlige reaksjoner. Jeg håper at de som er vaksinert er snar med å kontakte lege dersom de får de symptomene som Camilla Stoltenberg opplyste om i Nrk-artikkelen. Det sto noe om måling av blodplater i en annen nrk-artikkel. Kommunelege Bjørnstad Tuveng på Tynset sa angående det at de har hatt mange henvendelser til legevakt og legekontoret, at det har vært naturlig hos noen å måle blodplater. Da har man jo følt at det å ha normale verdier kan ha en avklarende effekt, så man kan utelukke at det dreier seg om alvorlige bivirkninger, sa kommunelegen. https://www.nrk.no/innlandet/helsearbeider-pa-tynset-dode-ti-dager-etter-astrazeneca-vaksine-1.15424104 Symptomer Direktør Camilla Stoltenberg i Folkehelseinstituttet ber folk som er vaksinert med AstraZeneca-vaksinen være oppmerksomme på fire symptomer: om de har uttalt og vedvarende sykdomsfølelse. om de har uttalte smerter. om de har fått uvanlige blåmerker. om de har tegn til blødninger i huden. https://www.nrk.no/osloogviken/to-pasienter-dode-av-blodpropp-ved-ous-_-undersoker-sammenheng-med-vaksinering-1.15427519 Endret 21. mars 2021 av Hardkoktegg 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 21. mars 2021 #519 Del Skrevet 21. mars 2021 (endret) . Endret 3. juni 2021 av T1gerlilje 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student86 Skrevet 21. mars 2021 #520 Del Skrevet 21. mars 2021 T1gerlilje skrev (Akkurat nå): Dette kommer jo virkelig ikke som noe sjokk. Vi som har vært skeptiske til vaksiner som ikke er FDA-godkjente har jo vært redde for nettopp dette. Når skal folk skjønne at alt vi vil ha er mer kunnskap, og ikke splitting av befolkningen ved å kalle folk enten vaksinemotstandere eller dumme sauer som følger strømmen? Alt jeg kan si, er at det er fort gjort å la seg rive med av frykt. Og frykt kan føre med seg mye. Er også lett å være etterpåklok. Selv foretrekker jeg å se situasjoner an før jeg gjør noe, er opptatt av sikkerhet og å ha nok kunnskap først. Synes heller ikke noe om å stigmatisere andre, uansett syn på korona eller vaksiner. Bedre å diskutere saklig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg