Blokkfløyte Skrevet 18. mars 2021 #481 Del Skrevet 18. mars 2021 (endret) Mmmwhatever skrev (9 minutter siden): ... må man vurdere den risikoen opp ved risikoen man løper ved å gjennomgå infeksjon. Nærmere bestemt riskikoen for å i det hele tatt bli smittet med påfølgende risiko for å utvikle alvorlig sykdom? Det er jo ikke alle som får korona. Er litt usikker på hva sjansen forå bli smittet er i dag i ulike deler av landet. Og så avhenger det av hvordan man ser på vaksineringen; som individuell beskyttelse eller for å hindre smitte. Risken må jo vurderes opp mot nytteverdien av å vaksinere helsearbeidere både mes tanke på smitte og individuell beskyttelse. Endret 18. mars 2021 av Blokkfløyte 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 18. mars 2021 #482 Del Skrevet 18. mars 2021 Nå mener de at funnene viser at vaksinen faktisk trigget immunresponsen hos disse pasienten. Sitat Vår teori om at dette er en kraftig immunrespons som høyst sannsynlig kommer etter vaksinen, har blitt funnet. I samarbeid med seksjon for avanserttrombocyttimmunologi ved UNN har vi nå påvist spesifikke antistoffer mot blodplater som kan gi et slikt bilde, som vi kjenner fra andre deler av medisinen, men da med medikamenter som utløsende årsak, forklarer overlegen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Giselle Skrevet 18. mars 2021 #483 Del Skrevet 18. mars 2021 Og hva med oss som har tatt den da? Skal vi bare sitte å vente og se om vi blir syke eller ikke? 😬🤞🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 18. mars 2021 #484 Del Skrevet 18. mars 2021 4 hours ago, MissLucy said: her sier Solveig Grødeland at feil teknikk kan forklare blodpropp, men ikke lave blodplater: https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-teori-feil-kan-gi-voldsom-reaksjon/73543068 Rent teoretisk kan man nok tenke seg at man også kan se lave blodplatetall i et sånt scenario - men jeg er enig i at det er uhyre spekulativt. Jeg finner det enda mindre sannsynlig at man klarer å injisere i en blodåre ved forsøk på intramuskulær injeksjon i et område med så lite store kar som i deltoideus, uten at man merker det. 3 hours ago, Blekkulfina said: Vår teori om at dette er en kraftig immunrespons som høyst sannsynlig kommer etter vaksinen, har blitt funnet. I samarbeid med seksjon for avanserttrombocyttimmunologi ved UNN har vi nå påvist spesifikke antistoffer mot blodplater som kan gi et slikt bilde, som vi kjenner fra andre deler av medisinen, men da med medikamenter som utløsende årsak, forklarer overlegen. – Du sier høyst sannsynlig? – Vi har årsaken. Og det er ingen andre ting enn vaksinen som kan forklare at vi har fått den immunresponsen, sier Holme. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QmwR1V/professor-om-mistenkte-vaksinebivirkninger-aarsaken-er-funnet Det er nok riktig at vaksinen er den utløsende årsaken - men det vi ikke vet, er om det er noe ved disse få pasientene som gjør at denne reaksjonen finner sted, eller om det er en global risiko for vaksinerte. Det er det ikke sikkert vi klarer å finne ut heller. Spørsmålet er om denne vaksinen vil gi slik risiko på en generell og tilfeldig basis, eller om det finnes disponerende faktorer vi ikke kjenner til hos pasienter som er tilsynelatende friske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 18. mars 2021 #485 Del Skrevet 18. mars 2021 32 minutter siden, Giselle said: Og hva med oss som har tatt den da? Skal vi bare sitte å vente og se om vi blir syke eller ikke? 😬🤞🏻 Jeg tenker vi skal forholde oss rolige, og ikke skape dystopiske scenarier. Hvis det er gått mer enn ti dager, tror jeg ikke det er grunn til noen bekymring. Dersom dette i det hele tatt er en generell bivirkning som ikke er knyttet til pasientspesifikke forhold, er den også uhyre sjelden. Jeg har tatt første dose, og er ikke bekymret i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 18. mars 2021 #486 Del Skrevet 18. mars 2021 Robert Koch skrev (29 minutter siden): Rent teoretisk kan man nok tenke seg at man også kan se lave blodplatetall i et sånt scenario - men jeg er enig i at det er uhyre spekulativt. Jeg finner det enda mindre sannsynlig at man klarer å injisere i en blodåre ved forsøk på intramuskulær injeksjon i et område med så lite store kar som i deltoideus, uten at man merker det. Det er nok riktig at vaksinen er den utløsende årsaken - men det vi ikke vet, er om det er noe ved disse få pasientene som gjør at denne reaksjonen finner sted, eller om det er en global risiko for vaksinerte. Det er det ikke sikkert vi klarer å finne ut heller. Spørsmålet er om denne vaksinen vil gi slik risiko på en generell og tilfeldig basis, eller om det finnes disponerende faktorer vi ikke kjenner til hos pasienter som er tilsynelatende friske. Ja som jeg tidligere nevnte kan det jo såklart tenkes at disse som ble rammet i Norge nå hadde en spesiell genetisk disposisjon eller var predisponert til å få en slik reaksjon av andre grunner, og hvis så er tilfellet hadde det jo vært en stor fordel for evt videre vaksinering å finne ut hva dette eventuelt gikk i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Giselle Skrevet 18. mars 2021 #487 Del Skrevet 18. mars 2021 Robert Koch skrev (28 minutter siden): Jeg tenker vi skal forholde oss rolige, og ikke skape dystopiske scenarier. Hvis det er gått mer enn ti dager, tror jeg ikke det er grunn til noen bekymring. Dersom dette i det hele tatt er en generell bivirkning som ikke er knyttet til pasientspesifikke forhold, er den også uhyre sjelden. Jeg har tatt første dose, og er ikke bekymret i det hele tatt. Den ene av de alvorlig syke som er innlagt ble akutt dårlig på den 11. dagen 🙈 Blir spennende å se hva det blir til, om de vil fortsette med Astrazeneca i Norge eller ikke, og hva som skjer med oss som allerede har fått en dose. Skal vi få Pfizer som dose nr 2? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 18. mars 2021 #488 Del Skrevet 18. mars 2021 42 minutter siden, Giselle said: Den ene av de alvorlig syke som er innlagt ble akutt dårlig på den 11. dagen 🙈 Blir spennende å se hva det blir til, om de vil fortsette med Astrazeneca i Norge eller ikke, og hva som skjer med oss som allerede har fått en dose. Skal vi få Pfizer som dose nr 2? 🤔 Så langt jeg kjenner til, er planen at vi som har fått dose 1 av AZ-vaksinen vil få en boosterdose med en av de andre vaksinene - dersom AZ tas av markedet. Dette er sannsynligvis uproblematisk, men spørsmålet er på hvilket tidspunkt det vil være mest effektivt å sette dose nr. 2 for å sikre immunologisk hukommelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 18. mars 2021 #489 Del Skrevet 18. mars 2021 Tutte skrev (8 timer siden): Lurer også på om det samme ville skjedd om de fikk noen av de andre type vaksinene. Siden det har skjedd med så få. Ingen av de andre vaksinene har blitt brukt i så stor grad på yngre mennesker. Ihvertfall ikke her til lands. Jeg kan spekulere i at dette kan skje med de andre vaksinene også fordi alle fungerer noenlunde likt og får kroppen til å danne forsvar med å produsere dette spike-proteinet på forskjellige måter. Det kan være stor forskjell i forekomst og alt det der men mekanismen som får dette til å skje bør være der hos alle vaksiner dersom det er en immunrespons. Vi får se nå som stadig yngre vaksineres, men jeg tror vi vil se tilfeller av dette med de andre vaksinene også. Det har for så vidt vært dødsfall med de andre, men ikke så "klart" knyttet mot selve vaksinen som her. Utah woman, 39, dies 4 days after 2nd dose of COVID-19 vaccine; autopsy ordered | KUTV Det står ikke så mye detaljer her men dette kan godt være et slikt tilfelle. Jeg har sett en artikkel med flere detaljer og beskrivelse av forløp men fant den ikke nå. En person er død i Sverige nå... One Swedish person dead after getting AstraZeneca vaccine shot - Medical Products Agency (msn.com) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 18. mars 2021 #490 Del Skrevet 18. mars 2021 Robert Koch skrev (6 timer siden): Så langt jeg kjenner til, er planen at vi som har fått dose 1 av AZ-vaksinen vil få en boosterdose med en av de andre vaksinene - dersom AZ tas av markedet. Dette er sannsynligvis uproblematisk, men spørsmålet er på hvilket tidspunkt det vil være mest effektivt å sette dose nr. 2 for å sikre immunologisk hukommelse. Jeg er skeptisk til å få en dose til med en annen vaksine. Blande to forskjellige vaksiner som er laget på forskjellig måte. Og det må de da i så fall undersøke om er mulig i all hast. Føler at dette blir å leke med egen helse i desperasjon. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 18. mars 2021 #491 Del Skrevet 18. mars 2021 Ny rapport fra Legemiddelverket: Uke 10: (09.03) Uke 11: (18.03) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trude4 Skrevet 18. mars 2021 #492 Del Skrevet 18. mars 2021 Drit skummelt 😱 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. mars 2021 #493 Del Skrevet 19. mars 2021 Little Diva skrev (9 timer siden): Ny rapport fra Legemiddelverket: Uke 10: (09.03) Uke 11: (18.03) moderna ser tryggest ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 19. mars 2021 #494 Del Skrevet 19. mars 2021 Maleficenta skrev (5 minutter siden): moderna ser tryggest ut. Ja, virker sånn at det foreløpig er den som er å foretrekke. Ser de har endret på alderstabellen fra uke 10 til 11. uke 10 har de samlet aldersgruppen fra 18-29 år. I uke 11 er det fra 0-29 år. Er det noen barn som har fått vaksinen nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 19. mars 2021 #495 Del Skrevet 19. mars 2021 Maleficenta skrev (25 minutter siden): moderna ser tryggest ut. Kommer jo helt an på hvor mange som har fått den, det burde stått i tabellen. Bare dødstallene sier ikke så mye når de står alene. Jeg kjenner en del som har fått pfizer eller astra, men ingen som har fått moderna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 19. mars 2021 #496 Del Skrevet 19. mars 2021 likestilling skrev (På 16.3.2021 den 15.59): Jeg er ikke av dem som sier at dette er "vanlig blodpropp" og tror absolutt at det er vaksinen, men jeg synes det er rart om de ikke har sett et slikt sykdomsbilde før? Det er flere tilstander / blodproblemer som kan gi en kombinasjon av intravaskulær koagulering og som følge av dette lite blodplater, som høres ut som det de har...? Sa han noe mer som skiller det fra disse? I så fall er jo det interessante opplysninger. The Impact of COVID-19 Disease on Platelets and Coagulation - PubMed (nih.gov) For meg høres det ut som noe som ikke er ulikt dette. Sjelden ja, men ikke helt ukjent? Jeg tror, som tidligere, at vaksinen trigger noe lignende og at det er immunforsvaret som løper løpsk, men nøyaktig mekanisme er det vanskelig å gjette på med de sparsomme opplysningene vi har... Selvfølgelig har de sett det også i England, de gir faen i det og prøver å redde økonomien, noen dødsfall tillater de simpelt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. mars 2021 #497 Del Skrevet 19. mars 2021 Tamsi skrev (1 time siden): Kommer jo helt an på hvor mange som har fått den, det burde stått i tabellen. Bare dødstallene sier ikke så mye når de står alene. Jeg kjenner en del som har fått pfizer eller astra, men ingen som har fått moderna. Det er sant. Det skulle stått. Men i spsnia får de moderna og de er flere enn oss, men vet ikke hvor mange de har vaksinert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. mars 2021 #498 Del Skrevet 19. mars 2021 Little Diva skrev (2 timer siden): Ja, virker sånn at det foreløpig er den som er å foretrekke. Ser de har endret på alderstabellen fra uke 10 til 11. uke 10 har de samlet aldersgruppen fra 18-29 år. I uke 11 er det fra 0-29 år. Er det noen barn som har fått vaksinen nå? er vel ingrn under 18 som får vaksinen ennå 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 19. mars 2021 #499 Del Skrevet 19. mars 2021 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Det er sant. Det skulle stått. Men i spsnia får de moderna og de er flere enn oss, men vet ikke hvor mange de har vaksinert Nå kom jeg tilfeldigvis over tallene på nrk.no. Ca 33000 med moderna mot over 500 000 pfizer står det nederst i denne saken. https://www.nrk.no/vestland/vaksineringen-i-bergen_-sentralbadet-star-tomt-og-uviss-tilgang-pa-pfizer-vaksiner-1.15421482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 19. mars 2021 #500 Del Skrevet 19. mars 2021 Robert Koch skrev (På 15.3.2021 den 21.15): Dette er jo nøyaktig hva jeg siktet til tidligere i dag, da jeg fikk en relativt hånlig beskjed om at jeg ikke visste hva jeg snakket om. Dette er et fenomen som kalles DIC (Disseminert Intravaskulær Koagulasjon), og som er en fryktet komplikasjon ved kraftige inflammatoriske reaksjoner. Som jeg sa, er dette en relativt vanlig komplikasjon ved slike tilstander - men det er uvanlig etter vaksinering. 1. Det er svært usannsynlig. 2. Hvis man gir immundempende medisiner, risikerer man at vaksinen får svekket eller ingen effekt. Jeg trodde at feks en transplantert ikke kunne ta vaksinen - fordi han faktisk kan bli alvorlig syk av selve vaksinen som følge av at immunforsvaret er hemmet (pga immundempende medisiner). Dette gjelder da vaksiner med levende virus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg