Gå til innhold

31 har fått blodpropp etter vaksinering i Norge

TantePose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drizzt skrev (16 timer siden):

Har de personene underliggende tilstander som gjør dem mer disponert for dannelse av blodprop? Det er flere faktorer og indikatorer for dette og da er det kanskje lurt å fraråde denne vaksinen for denne gruppen? Eventuelt ta vaksinen med antikoagulerende sprøyter?

Lurer jeg også på, håper det kommer frem. Har selv Factor V Leiden Mutasjon..

PunkCouture skrev (15 timer siden):

To personer i min svigerfamilie har tatt vaksine. Begge ble skikkelig dårlige. Den ene er en kvinne på 60 år. Veldig hardtarbeidende og tøff dame. Ble litt uvel etter vaksine 1, og skikkelig dårlig etter vaksinedose 2. Det var visst snakk om kaldsvetting og smerter i hele kroppen (muskler og ledd). Nå er hun sykemeldt. Samme symptomer på den andre. Mann på 29. Han har vært veldig dårlig, men klart å presse seg på jobb. 

Men det er jo normale og forventede bivirkninger etter en vaksine, ikke noe alvorlig. Og om han klarte å gå på jobb er det virkelig ikke ille.

Robert Koch skrev (15 timer siden):

Det er en påstand du ikke har noe belegg for å fremsette.

Vi har svært sparsomt med data om pasientene, deres sammensetning og sykehistorie..............

Virker som om du har god peiling; noen tanker om Leiden mutasjon er sannsynlig å gi økt fare for komplikasjoner ifm vaksinen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, *luna* said:

Det har blitt sagt at de var relativt unge og tidligere friske. Dette er veldig spesielt og kan ha sammenheng med vaksinen.. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wenlan/behandlende-lege-om-blodpropp-funn-ikke-sett-noe-i-denne-gaten-foer

Det er jo ikke sånn at alle vet om at ee har f.eks leiden-mutasjon.

Men nå har det jo kommet frem at det er tre stk lagt inn med en en tilstand som er mye mer sjelden enn "vanlig blodpropp", så det blir interessant å se hva utfallet av vurderingen blir. Plutselig sitter vi uten AZ-vaksina.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Psilocybe said:

Men du selv sa at 3 av 15 tester er falske positive? 

(FHI sier forøvrig at 14 av 15 positive tester er falske positive. Derfor pleide de å fraråde massetesting av symptomfrie, mens de nå, av en eller annen grunn, anbefaler det.) 

Hvor stor andel av de positive testene som er falske positive avhenger av hvor stor andel som testes i hhv gruppen som er reelt positive og ikke positive og hvor store disse gruppene er.

Så sånn teoretisk:

Når det er lav smitte i samfunnet har det mindre hensikt å teste de uten symptomer fordi de fleste positive testene vil være falske positive, og man vil bruke veldig mye ressurser uten stor effekt på smittespredning.

Nå når det derimot er mye mer smitte vil mange flere av de positive etter massetesting være reelle positive, og effekten av massetesting vil være mye større.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS_ skrev (8 timer siden):

Argumentet var av 8352 registrerte med smitte, er det 177 innlagte. 177 er et svært høyt tall. Spesiellt mtp at de fleste nå er relativt unge. Men dersom 3 av 15 tester er falske positive som jeg antyder? Vel, da blir selvfølgelig andelen innlagte ennå høyere! Takk for at du understreker poenget mitt og beviser at Covid er ennå farligere enn tidligere antatt.

Nå vil selvfølgelig noen argumentere med at noen ikke tester seg, falske negative og andelen med smitte kan være høyere enn det som blir rapportert, og joda, det stemmer forsåvidt også. Men når vi plusser på litt og trekker fra litt, så ender vi vel temmelig nært det som blir oppgitt likevel? Og vi er tilbake der vi startet: En masse folk blir alvorlig syke av Covid, og nesten ingen blir alvorlig syke av vaksinen. Begge deler er udiskutable fakta.

Og apropos 14 av 15: https://www.faktisk.no/artikler/r8q/er-14-av-15-positive-koronaprover-falske

FHI regner med at de avdekker under halvparten av smittetilfellene, så du kan i hvert fall doble tallet ditt der. 

Drizzt skrev (18 timer siden):

Har de personene underliggende tilstander som gjør dem mer disponert for dannelse av blodprop? Det er flere faktorer og indikatorer for dette og da er det kanskje lurt å fraråde denne vaksinen for denne gruppen? Eventuelt ta vaksinen med antikoagulerende sprøyter?

Siden de uvanlig nok samtidig har lave blodplater vil vel antikoagulerende øke sjangsen for hjerneblødning etc sterkt... Vil tro man i så fall må bruke en annen vaksine på de som er ekstra disponert for blodpropp, hvis det viser seg å ha sammenheng.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, LastSummer said:

Lurer jeg også på, håper det kommer frem. Har selv Factor V Leiden Mutasjon..

[...]

Virker som om du har god peiling; noen tanker om Leiden mutasjon er sannsynlig å gi økt fare for komplikasjoner ifm vaksinen? 

Det er vanskelig å si når man ikke vet mer om hva vi faktisk står overfor. Risikoen er også avhengig av om du er hetero- eller homozygot - altså om genfeilen er arvet fra én av foreldrene eller begge.

Uansett, dette medfører, som du sikkert vet, at ett av proteinene som er sentrale i koagulasjonskaskaden fungerer unormalt (faktor V) - og dette påvirker interaksjonen med et annet protein (protein C), som fører til at nedbrytning av blodpropper ikke fungerer normalt. Resultatet er at det lettere dannes små blodpropper. Dersom fenomenet vi nå ser dreier seg om disseminasjon av små blodpropper i hele kroppen (som er forenlig med det som er blitt publisert), kan det absolutt forklares med denne tilstanden. Da vil også koagulasjonsfaktorer brukes opp fortere enn kroppen klarer å produsere dem, og resultatet er blødninger.

Men vi vet ikke om det er dette som skjer. Det finnes adskillige andre forklaringer. Det er mange som snakker om at virusinfeksjonen i seg selv gir økt risiko for lignende tilstander. Det er riktig - men det er også en hel del infeksjonsmediert vevsskade som skal til for å gi samme forklaringsmodell, og som det er usannsynlig at vaksinen kan bevirke. Det er neppe én enkeltårsak til dette, og ved infeksjon dreier det seg sannsynligvis om et delikat samspill mellom dysregulering av benmarg, dysfunksjonell aktivering av megakaryocytter i lungekretsløpet, ulike organskader, skade på celler på innsiden av blodårene og sirkulerende signalstoffer fra immunceller (interleukiner, TNF-alfa, interferoner, reaktive oksygenforbindelser etc. etc.). Vaksinen vil ha begrenset repertoir i forhold til alt dette, men det er ikke helt utenkelig at proinflammatoriske signalstoffer kan spille en vesentlig rolle. Det vil de i så fall neppe gjøre for så veldig mange pasienter, og faktor V-mutasjon er ikke involvert i denne reguleringen. Det blir først et problem hvis denne signalkaskaden utløses. Og er man heterozygot, er det ikke sikkert det vil ha noen større innvirkning i det hele tatt.

Men bunnlinjen er fortsatt: VI har ikke sett særlig mange tilfeller av dette, og antallet er fortsatt langt fra i nærheten av å overstige normalforekomsten i en befolkning. VI vet ikke om disse pasientene har hatt underliggende, udiagnostiserte tilstander, eller om de i utgangspunktet har hatt noen form for uregulert mangeltilstand som har kunnet føre til dette. Det er veldig bra at man gjør en grundig undersøkelse av om det er en kobling til vaksinen. Jeg heller fortsatt til at det ikke foreligger en slik forbindelse, men jeg kan ikke si det sikkert. Om forbindelsen finnes, kan det godt være at dette kun er noe som oppstår hos pasienter med visse predisposisjonelle risikofaktorer, eller andre risikofaktorer som gjerne kan være knyttet til andre forhold, som livsstil, ernæringsstatus, legemiddelbruk etc.

Det er egentlig umulig å gi et fyldestgjørende, definitivt svar på dette. Vi får avvente hva de finner.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, gjest:) said:

Hvor stor andel av de positive testene som er falske positive avhenger av hvor stor andel som testes i hhv gruppen som er reelt positive og ikke positive og hvor store disse gruppene er.

Så sånn teoretisk:

Når det er lav smitte i samfunnet har det mindre hensikt å teste de uten symptomer fordi de fleste positive testene vil være falske positive, og man vil bruke veldig mye ressurser uten stor effekt på smittespredning.

Nå når det derimot er mye mer smitte vil mange flere av de positive etter massetesting være reelle positive, og effekten av massetesting vil være mye større.

Det man raskt glemmer, er at selv når man har justert for antall falske prøvesvar etter positiv prediktiv faktor, vil antallet falske positive prøver stadig reduseres mot null, fordi man har rutiner for å kjøre tester på nytt der svaret er beheftet med usikkerhet, eller det ikke er samsvar mellom pasientens kliniske bilde og prøvesvaret.

Falske positive prøver er ikke noe større problem. Det er mye verre om en prøve er falsk negativ. Altså - det er bedre at enn frisk person sette i isolasjon, enn at en syk person ikke blir isolert.

qt-PCR er en svært nøyaktig metode, og den er belagt med rutiner som eliminerer det aller meste av uspesifikke prøvesvar. Jeg er møkk lei av at folk uten kompetanse om dette sprer løgner om at testene er upålitelige. Det er de ikke. Hvis PCR var en så upålitelig teknologi, ville vi måttet forkaste samtlige DNA-bevis i rettsvesenet, og alle farskapssaker som noensinne er blitt ført for retten, basert på DNA-testing. Det er akkurat samme teknologi som brukes i disse sakene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys
Carola96 skrev (17 timer siden):

Norske medier melder den 13. mars 2021, nøyaktig 1 år etter at pandemien ble en realitet her i Norge, om at 3 relativt unge Norske helsearbeidere er innlagt på Rikshospitalet med blodpropp etter å ha blitt vaksinert med AstraZenecas Covid-19-vaksine. Det meldes også om at samtlige av disse har lave blodplater og økt blødningstendens både generelt og i huden, noe som vanskeliggjør gjennomføring av trombolyse (medikamentell oppløsning av blodproppen) grunnet økt blødningsfare. Min teori om hva som har hendt disse helsearbeiderene er at vaksinens virkningsmekanisme, det vil si å vaksinens evne til å istandgjøre immunsystemet til å starte produksjon av antistoffer mot spike-proteinene på viruset ved produksjon av antistoffer, har begynt å angripe antigenene på de røde blodcellene. Dette forutsetter muligens at alle de rammede helsearbeiderne Rhesus positive, eller eventuelt har andre disponerende faktorer slik som Leidenmutasjon eller Von Willebrands sykdom, uten at jeg kan uttale meg nærmere om dette. Når immunforsvaret begynner å angripe de røde blodcellenes antigener forekommer en prosess som kalles hemolyse, det vil si at de røde blodcellene ødelegges mye raskere enn normalt. En form for intravaskulær hemolyse (hemolyse som forekommer inne i blodårene) kan forekomme ved trombotisk trombocytopenisk purpura (TTP). Dette er en tilstand som medfører lavt innhold av blodplater i blodet, lav blodprosent (lav hemoglobin), og dannelse av flere små blodpropper. Utifra informasjonen som er presentert i media har jeg forøvrig en hypotese om at helsearbeiderne har pådratt seg TTP som følge av vaksineringen. Dette er en svært sjelden tilstand som anslås å kun oppstå hos 4‐11 individer per 1 000 000. Til opplysning så har 3 vaksinerte helsearbeidere av totalt 120 000 vaksinerte meget sannsynlig pådratt seg denne tilstanden som følge av AstraZenecas Covid-19-vaksine. Tilstanden har forøvrig høy dødelighet uten riktig behandling, men ved god behandling i form av utskiftning av blodplasma, vil prognosene være svært gode.

Siterer du noen her? I såfall, hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NTB:

Tilstanden for de tre helsearbeiderne som er innlagt på Rikshospitalet med blodpropp etter å ha fått AstraZeneca-vaksinen, er fortsatt svært alvorlig.

– Det er ingen endring av vesentlig karakter i tilstanden, sier pressevakt Hedda Holth ved Oslo universitetssykehus (OUS) til NTB søndag.

Alle tre skal være relativt unge.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Carola96 said:

Har hverken sitert enkeltpersoner eller organisasjoner i min post, men har dog benyttet Norsk Helseinformatikk sine nettsider om TTP som faktasjekk: https://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/trombotisk-trombocytopenisk-purpura/

Men nå er det jo mange andre muligheter enn TTP. Jeg skjønner ikke hvorfor folk vil stille diagnoser uten å ha nok informasjon til å fastslå noe som helst....

Kan vi ikke være litt mer edruelige når vi ikke har tilgang på pasientdata?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16
Chiubi skrev (6 timer siden):

Nå er det jo en mye mer uvanlig tilstand enn bare blodpropp, som disse helsearbeiderne har fått. Overlegen som behandler dem sier han aldri har sett noe lignende før. Visst en blanding av blodpropp og lavt antall blodplater, som kompliserer behandlingen. Hvis jeg forstod det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mattie16 said:

Nå er det jo en mye mer uvanlig tilstand enn bare blodpropp, som disse helsearbeiderne har fått. Overlegen som behandler dem sier han aldri har sett noe lignende før. Visst en blanding av blodpropp og lavt antall blodplater, som kompliserer behandlingen. Hvis jeg forstod det rett.

De koagulasjonsforstyrrelsene vi ser hos covidpasienter er "mye mer uvanlige" enn en vanlig blodpropp. Men det er en rekke fysiologiske premisser for dette som ikke er tilgjengelige hos de som "bare" har fått vaksine.

Det er begrenset informasjon som har nådd offentligheten, men det siteres i hvert fall fra rikshospitalet at de tre som er innlagt har blodpropp og/eller hjerneblødning. 

Det er faktisk helt umulig å konkludere med noe som helst uten ytterligere pasientopplysninger - og det får vi ikke. Med tanke på den lave forekomsten, er det fortsatt lite sannsynlighet for at dette skyldes vaksinen. Men helt sikker kan man ikke være før det er undersøkt næmere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattie16 skrev (1 time siden):

Så er det er valg mellom pest og kolera

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
Robert Koch skrev (1 time siden):

De koagulasjonsforstyrrelsene vi ser hos covidpasienter er "mye mer uvanlige" enn en vanlig blodpropp. Men det er en rekke fysiologiske premisser for dette som ikke er tilgjengelige hos de som "bare" har fått vaksine.

Det er begrenset informasjon som har nådd offentligheten, men det siteres i hvert fall fra rikshospitalet at de tre som er innlagt har blodpropp og/eller hjerneblødning. 

Det er faktisk helt umulig å konkludere med noe som helst uten ytterligere pasientopplysninger - og det får vi ikke. Med tanke på den lave forekomsten, er det fortsatt lite sannsynlighet for at dette skyldes vaksinen. Men helt sikker kan man ikke være før det er undersøkt næmere.

Du ville selv tatt hvilken som helst av coronavaksinene? 

Ingen (i så fall er de fryktelig naive) tror at forekomsten av alvorlige bivirkninger ligger på null; det gjør den aldri, så hva vil et "spiselig" tall være? Når er det ikke "spiselig lenger? 

Encefalitt med potensielt dødelig utgang er bivirkning av MMR vaksinen for 1 av 1000- 5000, og folk her i tråden gir barna sine den uten å tenke seg om to ganger, så sett i perspektiv bør 30 blodpropper passere om ikke hele denne tråden er et eneste stort hykleri. ( sier selvsagt ikke at vi ikke skal følge det vanlige vaksinasjonsprogrammet, men eksempel for å sette det hele i perspektiv.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, theTitanic said:

Du ville selv tatt hvilken som helst av coronavaksinene? 

Selvfølgelig. Og jeg er vaksinert. Med Astra Zenecas ChAdOx-vaksine.

Og selvfølgelig finnes det hverken vaksiner eller andre legemidler som ikke har alvorlige bivirkninger. Hvor man trekker grensen, er en vurdering av kost-/nytteverdi. Slike terskelverdier ligger alltid veldig lavt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (2 timer siden):

Det er jo kommet mer ut i media enn blodpropp og/eller hjerneblødning. Tror ikke jeg har lest en eneste artikkel som har sagt bare dette, så her skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Steinar Madsen fra legemiddelverket er forresten ute i media i kveld med kritikk av AZ hva angår ensidig fokus de lave tallene:

Sitat

Han sier han er overrasket over hvor bastant Astra Zeneca har uttalt seg om tilfellene av blodpropp hos personer som har fått selskapets koronavaksine.

Sitat

Madsen mener for sin del at det ikke er nok å se på statistikken alene.

Hvis du ser på de store tallene, er det nemlig helt riktig at det ikke er noe som tyder på at Astra Zenecas vaksine mot covid-19 gir økt antall blodpropper. 

Men så har du enkelttilfeller, slik som disse fire tilfellene i Norge, som har helt spesielle sykdomsbilder. Det er en annen måte å drive legemiddelovervåking på, sier Madsen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/R9oVJ5/astra-zeneca-faar-refs-for-vaksineuttalelse

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blokkfløyte said:

Det er jo kommet mer ut i media enn blodpropp og/eller hjerneblødning. Tror ikke jeg har lest en eneste artikkel som har sagt bare dette, så her skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Steinar Madsen fra legemiddelverket er forresten ute i media i kveld med kritikk av AZ hva angår ensidig fokus de lave tallene:

https://www.aftenposten.no/norge/i/R9oVJ5/astra-zeneca-faar-refs-for-vaksineuttalelse

Vi må faktisk forholde oss til at vi ikke har tilgang til pasientjournalene. Geir Bukholm ved FHI opplyser om følgende:

• De har hjerneblødning og/eller blodpropp. Felles for alle er at de har nedsatt antall blodplater. 
  • De er både kvinner og menn. 
  • De er alvorlig syke.
  • De kommer fra forskjellige helseforetak. 
  • Det er ikke kjent om de har underliggende sykdommer.

Dette betyr at hverken, jeg, du eller andre kan bygge noen tanker på noe nevneverdig mer materiale enn dette. Det er forøvrig uetisk å grafse i journaler for pasienter man ikke har noen relasjon til eller behandlingsansvar for. Jeg er faktisk litt usikker på hva du kritiserer meg for....?

Jeg er ikke uenig med Steinar Madsen. Han er en svært fornuftig og dyktig mann. Men heller ikke han motsier at de store tallene ike antyder noen sammenheng. Derimot påpeker han at disse få tilfellene er så vidt spesielle at man må gjøre grundige undersøkelser. Det er helt sammenfallende med hva jeg selv mener - og ikke direkte indikativt for at dette er en konsekvens av vaksinen. Det vet vi faktisk ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...