Robert Koch Skrevet 12. april 2021 #561 Del Skrevet 12. april 2021 13 minutter siden, likestilling said: Vi er nok sikkert enige om alt annet enn ordlegging når det gjelder dette "Evidens" i denne betydningen kan fint være en sterk sannsynlighetsovervekt og samlede indisier. Det er sant at vi vet hva som skjer og ikke hvorfor eller mekanismen bak, men jeg vil absolutt hevde at det er "evidens" her; "evidence", om spørsmålet er om vaksinen er årsak til blodproppene vi har sett. Det er åpenbart/innlysende en kausal årsakssammenheng og det oppfyller normale krav til "evidens" innen vitenskap. Man kan f.eks. lese konklusjonen fra den tyske studien: Selv om de ikke eksplisitt skriver "evidence" her er det et klart "ja" på spørsmålet de stiller. Dette handler ikke om begrepet evidens, men om at man ikke vet hvilken mekanisme som utløser dette fenomenet. Selv om den tyske studien går litt lengre i å anta mulige mekanismer, har heller ikke denne noen forklaring. Vi kjenner ikke årsaksmekanismen. Selv om det er vanskelig å bestride at det finnes en årsakssammenheng, så vet vi fortsatt ikke hva denne består i. Nei, det er ikke “åpenbart/innlysende en kausal årsakssammenheng.” Det er bare overveiende sannsynlig. Og det er strengt tatt godt nok for øyeblikket. Men evidensen mangler. Det blir spennende å se hva videre forskning kommer frem til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 12. april 2021 #562 Del Skrevet 12. april 2021 Robert Koch skrev (5 minutter siden): Dette handler ikke om begrepet evidens, men om at man ikke vet hvilken mekanisme som utløser dette fenomenet. Selv om den tyske studien går litt lengre i å anta mulige mekanismer, har heller ikke denne noen forklaring. Vi kjenner ikke årsaksmekanismen. Selv om det er vanskelig å bestride at det finnes en årsakssammenheng, så vet vi fortsatt ikke hva denne består i. Nei, det er ikke “åpenbart/innlysende en kausal årsakssammenheng.” Det er bare overveiende sannsynlig. Og det er strengt tatt godt nok for øyeblikket. Men evidensen mangler. Det blir spennende å se hva videre forskning kommer frem til. Ingen har påstått at vi kjenner en årsaksmekanisme? Det er årsakssammenhengen jeg (og andre) snakker om. Etter normale vitenskapelige standarder har vi evidens. Det er et fremmedord så det er vanskelig å finne norske kilder, men man kan finne det på andre språk. Scientific evidence - Wikipedia Sitat Scientific evidence is evidence that serves to either support or counter a scientific theory or hypothesis. Such evidence is expected to be empirical evidence and interpretable in accordance with scientific method. Standards for scientific evidence vary according to the field of inquiry, but the strength of scientific evidence is generally based on the results of statistical analysis and the strength of scientific controls. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 12. april 2021 #563 Del Skrevet 12. april 2021 19 minutter siden, likestilling said: Ingen har påstått at vi kjenner en årsaksmekanisme? Det er årsakssammenhengen jeg (og andre) snakker om. Etter normale vitenskapelige standarder har vi evidens. Det er et fremmedord så det er vanskelig å finne norske kilder, men man kan finne det på andre språk. Scientific evidence - Wikipedia Når vi ikke har noen mekanisme, har vi heller ikke et sikkert årsaksforhold. Det handler ikke om hvilket ord man bruker. Det er fortsatt overveiende sannsynlig at årsakssammenhengen er der, men vi kan ikke vise til noe utover sammenfall i tid. Jeg tenker ikke å bruke mer tid på akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raffalayla Skrevet 12. april 2021 #564 Del Skrevet 12. april 2021 (endret) Jeg vet ikke om jeg selv kommer til å ta imot tilbudet om vaksine, vingler frem og tilbake.. Det jeg derimot vet, er hvor absurd det er å lese folk som skriver «bla bla, sjansen for blodpropp er minimal, jeg er glad jeg tok astraZeneca vaksine»- det er som om disse stakkars unge menneskene som døde etter å ha satt vaksinen ikke er annet en våpen i kampen mellom «herregud, jeez, storm i vannglass-konspirasjonsfjols, ta dere sammen» og de som er skeptiske til vaksine (blant dem, ja, en del konspirasjonsfjols, men langt i fra utelukkende). Kan vi, om enn bare i et kort minutt, ta innover oss hvor tragisk det faktisk det er at en ung kvinne på 32 dør på grunn av en handling hun utfører ikke bare for sitt eget, men for alle oss andres beste. Kanskje hun tenkte, «dette gjør jeg for deg bestemor»? kanskje hadde hun selv barn? en mann hun elsket? «Herregud, ta dere sammen, antivaxere. Jeg tok vaksinen, og hadde gjort det igjen»... vel, dessverre er ikke alle som tok den så heldige at de kan sitte på kvinneguiden og skrive akkurat det. De kan ikke. De er døde. Det er lov å være betenksom, skeptisk og det som er. Endret 12. april 2021 av Raffalayla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 13. april 2021 #565 Del Skrevet 13. april 2021 Coronaviruset: - Legemiddelverket: - Dramatisk vending (dagbladet.no) Sitat Ifølge The New York Times er det nå registrert seks tilfeller av en sjelden form for blodpropp hos personer som har fått denne vaksinen. Blodproppene skal ha inntruffet omtrent to uker etter vaksinasjonen. Alle de seks var kvinner mellom 18 og 48 år. En av kvinnene er død, mens en annen er innlagt på sykehus, og tilstanden hennes beskrives som kritisk. Det begynner å bli noen klare indikasjoner her på at dette problemet med vaksinene ikke er forbeholdt AZ sin... Det store spørsmålet nå er om det er s-proteinet eller vektorviruset? Jeg holder en knapp på spike-proteinet, som jeg har sagt siden starten. Vektorviruset gir en kraftigere immunrespons en mRNA, så det er mulig det i praksis ikke vil skje med disse vaksinene, men det kan i teorien være mulig. Ikke helt trygge vaksiner kombinert med et veldig smittsomt virus som muterer er dårlig nytt... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 14. april 2021 #566 Del Skrevet 14. april 2021 Ryddet for innhold med opphavsrett, helseskadelig innlegg, antivaksinedebatt, brukerdebatt, brukerangrep, brudd på koronarommets retningslinjer og svar til dette. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carola96 Skrevet 17. april 2021 #567 Del Skrevet 17. april 2021 Robert Koch skrev (På 11.4.2021 den 1.48): Jeg tillater meg å være uenig. Selv om det er en del sammenfallende patofysiologi, så innebærer TTP også dannelse av schistocytter, som følge av økt intravaskulær hemolyse. Det ser vi ikke ved VITT/VIPIT (Det hadde vært fint om man standardiserte nomenklaturen snart). Jeg har lest studien du henviser til. Det står ikke noe der om at disse pasientene benyttet hormonpreparater. Det står muligens ikke noe i studien om at hele tre av pasientene benyttet hormonpreparater, men i offentlige uttalelser i media kommer dette tydelig frem. Får dog ikke henvist til artikkelen da den ligger bak betalingsmur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 17. april 2021 #568 Del Skrevet 17. april 2021 2 minutter siden, Carola96 said: Det står muligens ikke noe i studien om at hele tre av pasientene benyttet hormonpreparater, men i offentlige uttalelser i media kommer dette tydelig frem. Får dog ikke henvist til artikkelen da den ligger bak betalingsmur. Ja, det står i aftenposten at to brukte medikamentell prevensjon, og én var på hormonell behandling for plager ved menopause. Jeg ser at i "table 1" i studien (https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2104882) er dette nevnt, og det er redelig (jeg så ikke dette ved første gjennomlesning). På den annen side, har dette neppe noen betydning, og det er heller ikke tatt med i øvrig diskusjon i publikasjonen. Jeg klarer heller ikke å se at dette skulle ha noen betydning. Mekanismen man ser, har neppe noen forbindelse til slik medikasjon. Men jeg synes det er positivt at du tar det med i betraktningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 17. april 2021 #569 Del Skrevet 17. april 2021 Raffalayla skrev (På 12.4.2021 den 10.28): Jeg vet ikke om jeg selv kommer til å ta imot tilbudet om vaksine, vingler frem og tilbake.. Det jeg derimot vet, er hvor absurd det er å lese folk som skriver «bla bla, sjansen for blodpropp er minimal, jeg er glad jeg tok astraZeneca vaksine»- det er som om disse stakkars unge menneskene som døde etter å ha satt vaksinen ikke er annet en våpen i kampen mellom «herregud, jeez, storm i vannglass-konspirasjonsfjols, ta dere sammen» og de som er skeptiske til vaksine (blant dem, ja, en del konspirasjonsfjols, men langt i fra utelukkende). Kan vi, om enn bare i et kort minutt, ta innover oss hvor tragisk det faktisk det er at en ung kvinne på 32 dør på grunn av en handling hun utfører ikke bare for sitt eget, men for alle oss andres beste. Kanskje hun tenkte, «dette gjør jeg for deg bestemor»? kanskje hadde hun selv barn? en mann hun elsket? «Herregud, ta dere sammen, antivaxere. Jeg tok vaksinen, og hadde gjort det igjen»... vel, dessverre er ikke alle som tok den så heldige at de kan sitte på kvinneguiden og skrive akkurat det. De kan ikke. De er døde. Det er lov å være betenksom, skeptisk og det som er. Veldig enig med deg i dette. Jeg leste (på tv2.no, tror jeg) om en som proklamerte at hun med glede kan dø av koronavaksinen. Det handlet vel om det å ofre for fellesskapet, at man må alle ofre noe for å få en slutt på pandemien. Jeg synes det var veldig provoserende lesing. Vi er i Norge ikke i en så prekær smittesituasjon at det er en akseptabel risiko å ta. Jeg er absolutt for vaksiner, og har tatt første dosen AstraZeneca. Jeg er nå glad for at jeg har tatt en koronavaksine, både for egen del og de rundt meg. Men jeg hadde ikke tatt den hvis jeg visste om risikoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg