Gå til innhold

Slik blir coronapåsken

Fremhevede innlegg

Skrevet
Migle90 skrev (42 minutter siden):

Er det idet hele tatt praktisk mulig å stenge kommunegrensene? Det ville i så fall krevd vannvittig mye ressurser. Og hva skal en gjøre med dem som bor i en kommune og jobber i en annen? 

Det vil ikke være mulig å gjennomføre i praksis. Vi snakker altså om et land som ikke klarer å bemanne alle gremseovergangene til andre land engang. 

Så er det rimelig lite hensiktsmessig. De som et på jobb nå, de må være på jobb. Hvis man bor i Asker og jobber i Oslo og er på jobb daglig nå, er sannsynligheten høy for at man har et arbeid som ikke lar seg løse av hjemmekontor. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Gagaen
Skrevet
Capt. Obvious skrev (6 timer siden):

Det er veldig nylig. Man kunne kanskje begynt med dem tidligere, men nei.

Og ja, det er jævlig drøyt når man begynner å nekte privatpersoner tilgang til sine hjem. Da har man begynt på en farlig vei på samme måte som enkelte andre land man ikke vil sammenligne seg med. 

Hold deg hjemme, så er alt mye enklere og du kan være glad og ikke joine de bitre. 

Gjest Gagaen
Skrevet

Folk gjør dette vanskeligere enn det er . Jeg har sett hver eneste pressekonferanse og har ikkje problem med å tolke reglene. HVA er det som er så vanskelig? Det er sosial avstand som ligger til grunn for det meste, så lenge man har det i bakhodet så skjønner man ikke. 

Og det eneste jeg ikke forstår er hvordan folk kan rettferdiggjøre utenlandsreiser nå. Jeg har ikke vært lenger enn til nabokommuna siden august, mange i familien har jeg knapt truffet dette året osv. Men jeg er vandt med det og det er greit å leve slik litt til. 

Skrevet
Muskath skrev (13 timer siden):

Nei, det er sikkert mange som deg, som ikke lar seg diktere verken den ene eller andre veien. Det er bare å kjøre på med sitt da. 

Handler ikke om å la seg diktere eller ikke men at det skal gå en grense når det gjelder tiltak. 

• Liker 1
Skrevet
Gagaen skrev (10 timer siden):

Hold deg hjemme, så er alt mye enklere og du kan være glad og ikke joine de bitre. 

Gagaen skrev (10 timer siden):

Folk gjør dette vanskeligere enn det er . Jeg har sett hver eneste pressekonferanse og har ikkje problem med å tolke reglene. HVA er det som er så vanskelig? Det er sosial avstand som ligger til grunn for det meste, så lenge man har det i bakhodet så skjønner man ikke. 

Og det eneste jeg ikke forstår er hvordan folk kan rettferdiggjøre utenlandsreiser nå. Jeg har ikke vært lenger enn til nabokommuna siden august, mange i familien har jeg knapt truffet dette året osv. Men jeg er vandt med det og det er greit å leve slik litt til. 

Nå er det ikke nødvendigvis alle som har det så jævlig enkelt som deg, der du aldri har et sterkt behov for å dra lenger enn til nabokommunen. Men det er jo det som er problemet med disse tiltakene, folk med skylapper ser sjelden lenger enn sin egen nese. 

• Liker 2
Skrevet

Voksne ansvarlige folk skal greie å ta en hyttetur uten å føre til smitteutbrudd. Problemet er de andre. De som endelig kan gjøre noe annet siden de er i områder med høy smitte. Barn som skal besøke besteforeldre i andre byer, men må få lov å svømme og dra i aktivitetspakker fordi det endelig er mulig. Dette er et problem. De få som skal være med på alt, ikke de som sitter i solveggen på hytta og leser påskekrim. 

Jeg er for nasjonal nedstengning av attraksjoner, basseng osv i påskeferien. Om folk ikke klarer å vise hensyn, må de få begrensinger. Ja, det går ut over alle. Det er uansett bedre med en uke eller to med begrenset tilbud, enn smitteutbrudd, karanternarantene, skolestening og mer til.

Kanskje vi drar på hyttetur, kanskje vi lar vær. Vi kan gjøre det trygt, og er ikke lengre enn en normal pendletur unna. 

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet
Capt. Obvious skrev (På 13.3.2021 den 9.02):

Nå er det ikke nødvendigvis alle som har det så jævlig enkelt som deg, der du aldri har et sterkt behov for å dra lenger enn til nabokommunen. Men det er jo det som er problemet med disse tiltakene, folk med skylapper ser sjelden lenger enn sin egen nese. 

Har jeg det enkelt? Hva vet du om det ? Jeg har familie i mange kommuner men jeeg har lojalt fulgt tiltak og latt være å reise. Men det har kosta tårer og savn. Men likevel ; jeg angrer ikke på at jeg har fulgt tiltak og råd og holdt meg, mine og den vesle kommuna mi godt som smittefri. 

• Opprett ny...