Gå til innhold

Er det helt umulig at en lege kan steppe inn ved mangel på intensivsykepleiere?

pinnelinn

Anbefalte innlegg

Gjest Kastanjefrø
SagaP skrev (2 minutter siden):

Der var du vet du - to sekunder etter at jeg skrev at du tilførte debatten nada! Ble egoet ditt krenket? 
Jeg har svart deg gjentatte ganger på avsporingene dine, gjort deg oppmerksom på at det var sidespor slik som andre har gjort i denne tråden. 
Bruk Google framfor å be andre redegjøre på sidesporspørsmålene dine når du ikke klarer å tolke de svarene du får 🙂

Jeg tolker svarene dine helt fin, om jeg ikke hadde klart det, ville jeg heller ikke kunne vurdert om det faktisk var motargumenter. Videre opplever jeg det som rart at du kaller det «mine» avsporinger, da jeg siterte en annen person som kritiserte helseforetakmodellen. (Det er logisk sett da også den personen som avsporte). 

Videre virker det som om du enda ikke har forstått det jeg skrev, selv om du har sitert meg en rekke ganger. Det jeg sa var at om du skal kritisere noe, må du også kunne forklare hva et bedre alternativ er. Jeg er fullt innenforstått med både fordelene og ulempene av dagens helseforetakmodell (iaf. Bedre enn enhver person som er på kvinneguiden), og poenget var aldri at jeg argumenterte for at modellen er så fantastisk, (som du ikke evnet å forstå), men at det er få reelle alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena
Robert Koch skrev (7 timer siden):

Dette er definitivt ikke pensum på medisinstudiet. Riktig nok er mye av fysiologien som ligger til grunn for hvordan dette utstyret skal brukes en stor del av pensumet, men leger er ikke lært opp til å sette opp og bruke denne apparaturen. Og de færreste leger har tilstrekkelig detaljkunnskap til å fungere i intensivavdeling, hvis ikke de har en spesialitet som berører dette. En lege er ikke bare en lege,  og kan ikke bare plasseres i en hvilken som helst avdeling.

Man ville vel ikke satt en gynekolog til å transplantere nyrer, eller en øyelege til å behandle risikosvangerskap? Det er en grunn til at man bruker anestesileger ved operasjoner, og ikke bare setter en tilfeldig hudlege til å kikke litt på vitalia underveis.

Hva skal man egentlig si til et så unyansert utsagn? En intensivavdeling har veldig spesialiserte, delegerte oppgaver. De færreste leger kan utrette noe som helst der inne, det krever spesialkompetanse, og arbeidet er i en delikat symbiose med intensivsykepleiere.

Man kunne like gjerne si:

Generaler kan vinne kriger. De trenger ikke soldater til å gjøre det.

Meget godt oppsummert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
SagaP skrev (5 timer siden):

Men nå er det ikke umulig å kurse både sykepleiere og leger på kort tid for å kunne håndtere covid pasienter på intensiv. 
Beklager men jeg synes folk gjør dette adskillig mer komplisert og vanskelig enn hva det er: 

https://www.pingvinavisa.no/intensiv-opplaering-skal-sikre-covid-19-beredskap/

Har du kompetanse innen anestesi- eller intensivbehandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker svarene dine helt fin, om jeg ikke hadde klart det, ville jeg heller ikke kunne vurdert om det faktisk var motargumenter. Videre opplever jeg det som rart at du kaller det «mine» avsporinger, da jeg siterte en annen person som kritiserte helseforetakmodellen. (Det er logisk sett da også den personen som avsporte). 

Videre virker det som om du enda ikke har forstått det jeg skrev, selv om du har sitert meg en rekke ganger. Det jeg sa var at om du skal kritisere noe, må du også kunne forklare hva et bedre alternativ er. Jeg er fullt innenforstått med både fordelene og ulempene av dagens helseforetakmodell (iaf. Bedre enn enhver person som er på kvinneguiden), og poenget var aldri at jeg argumenterte for at modellen er så fantastisk, (som du ikke evnet å forstå), men at det er få reelle alternativer.

Nå har du fått et svar fra Robert Koch som har slått beina under alle argumentene dine. Jeg merker meg at du ikke har tørt å svare ham 🙂

Nå kjenner jeg at jeg er lei av deg. Ta med deg stråmannsargumentasjonen din og ta deg en hvil. Kanskje evner du til å ta inn informasjon om du får deg et halvt døgn på øret 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
SagaP skrev (3 minutter siden):

Nå har du fått et svar fra Robert Koch som har slått beina under alle argumentene dine. Jeg merker meg at du ikke har tørt å svare ham 🙂

Nå kjenner jeg at jeg er lei av deg. Ta med deg stråmannsargumentasjonen din og ta deg en hvil. Kanskje evner du til å ta inn informasjon om du får deg et halvt døgn på øret 🙂

Jeg har ikke svart Koch fordi han heller ikke har presentert ett eneste argument jeg er uenig i, kanskje du ville sett det om du «merket» deg litt mindre og tenkte litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke svart Koch fordi han heller ikke har presentert ett eneste argument jeg er uenig i, kanskje du ville sett det om du «merket» deg litt mindre og tenkte litt mer.

Haha - nå ler jeg så jeg grinet her 🙂 Er du dum eller bare virker det sånn?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...