Gå til innhold

Hvordan behandles/ dempes deres angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til psykolog, men har innimellom perioder med angst, og de timene hos psykologen fjerner jo ikke denne angsten.

Jeg lurer derfor på hvordan dere demper angsten. Kan man få noe angstdempende, og hvem skriver ut dette, fastlege eller psykolog? 

Er inne i en veldig dårlig periode nå, og angsten sliter meg helt ut å jeg vil bare ha dempet den.

Har ikke vært psykisk syk så lenge (2 år ca) så dette er en situasjon jeg har lite erfaring med. Derfor jeg spør her. 

Anonymkode: 57856...929

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege skriver ut beroligende. En psykolog kan ikke skrive ut resepter. 

Anonymkode: 0fbba...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulike metoder og verktøy, noen hjelper godt. Pusteøvelse hver dag. Og eksponeringsteknikker - basert på teorien om at man skal strekke seg passe langt, så vil man over tid klare mer og mer. Har virkelig opplevd en bedring etter at jeg lærte meg at jeg er den eneste som kan gjøre noe med situasjonen, i stedet for å tenke at jeg trenger tid, skjerming, psykolog eller medisiner. 

Anonymkode: b5d0a...f93

AnonymBruker
Skrevet

Personlig bruker jeg meditasjon og visualisering.

Meditasjonen er for å komme seg ut av hodet, dempe tankene og få litt avstand. Visualiseringen bruker jeg for å forandre hvordan hjernen min fungerer. Jeg setter meg ned på en komfortabel plass, lukker øynene og ser for meg at kroppen min er full av grønn røyk (sånn gusjegeønn angst-farge. Velg en farge du forbinder med angsten din). Så puster jeg inn og ut dypt og sakte, med en pause mellom innpust og utpust. Hver gang jeg puster ut, så visualiserer jeg at jeg puster ut den grønne røyken. Når den kommer ut munnen og treffer luften, så går den fra grønn til en rolig, behagelig, frisk blåfarge. Så puster jeg inn denne blå røyken, som da siger helt ned i føttene og fyller tærne og presser den grønne, kjipe røyken lengre opp i kroppen, som jeg da puster inn. Ved hver utpust blir jeg kvitt mer av denne røyken, og ved hver innpust, så blir jeg mer og mer fylt av blå røyk. Til slutt er jeg stappfull av blå, behagelig røyk, og all den grønne angst-røyken er ute av kroppen. 

Det tar litt tid å trene seg opp til å visualisere, men kjenner jeg på angst en dag, og jeg setter meg ned og gjør denne øvelsen, så er angsten helt borte det øyeblikket jeg gjør meg ferdig, og da kjennes både kropp og hode rolig og avslappet ut. 

Anonymkode: 49ba3...5d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos fastlegen min utallige ganger og fikk veldig lite hjelp. Jeg begynte å utvikle noe helseangst, dødsangst, i tillegg til den GAD som jeg slet med fra før av. Så det eneste fastlegen kunne gjøre for meg var egentlig bare å forsikre meg om at jeg var frisk... igjen og igjen. Og at mine plager, smerter, osv. kom av angsten. Jeg dro ofte til privat lege også for å bare undersøke at alt var som det skulle, ettersom jeg fikk en rekke rare symptomer og vondter her og der pga. angsten.

Men jeg skjønte etter hvert at det var langt fra lett å komme inn hos psykolog eller DPS eller noe her i byen jeg bor i, jeg ble omtalt som "ressurssterk" hos mine leger som i bunn og grunn betød at de skrev ut et behandlingsopplegg for panikkangst jeg skulle følge selv. Skulle med andre ord være min egen "behandler". 

Det har tatt mange mange måneder med eksponering, og fokus på å endre tankemønster. Jeg har utfordret meg selv på mange områder, har samtidig prøvd å fokusere på å få fysisk aktivitet, være sosial når det er mulig, jobbe litt, osv. Har rett og slett bare måttet "stå" i det på de verste dagene. Slet mye med hjertebank og uregelmessig høy puls i begynnelsen, så legen skrev ut medisiner for det, men tok det bare noen dager, ettersom pulsen gikk kraftig ned. Nå sliter jeg ikke så mye med høy puls i hvile lenger, mest ekstraslag.

Jeg er fortsatt ikke frisk.... tror nok aldri jeg vil bli frisk-frisk. Men jeg fungerer, og det er vel egentlig langt mer enn jeg hadde sett for meg for ett år siden. Jeg valgte ikke å gå til privat psykolog, men hadde jeg ikke blitt bedre i løpet av året hadde jeg helt klart gjort det. Når man må vente på det offentlige, kan det gå lang lang tid. Om man ikke blir bedre, eller bare blir verre i ventetiden bør man vurdere å legge pengene på privat psykolog, om man har råd.

Anonymkode: 2f80c...b91

AnonymBruker
Skrevet

Dummeste du gjør er å bruke medisiner til daglig. I spesielle vanskelige situasjoner er noe helt annet. Men ikke ty til medisiner! Du skaper bare et enda større problem. Angsten blir mye skumlere og verre. Du vil i tillegg bli rusavhengig og du vil oppleve bivirkninger som gir enda mer angst.

Det eneste som funker er å lære mer om angsten. Forstå hvorfor det oppstår og å vite at du dør ikke. Hva som funker for deg, kan være noe helt annet enn det som funker hos meg. Men det som funker for meg er å ignorere det rett og slett. Jeg fikk i starten beskjed om å føle på angsten, virkelig kjenn etter og gå igjennom hele kroppen fra topp til tå. Noter ned mentalt alle symptomene som oppsto. Med det så ble jeg ikke redd angsten og angsten gikk over mye fortere og jeg slapp angstanfall. Nå så legger jeg merke til angsten "Der er du ja" også fortsetter jeg som før. Jeg ble bekvitt sosial angst på den måten. Panikkangst er vanskeligere å bli frisk av, men den er ikke like belastende og skummel som før. Et anfall kommer, også går det og sånn går nå dagene. Verre enn som så er det ikke. Jeg har mindre "angst for angsten" nå når jeg forstår angsten mer. 

Jeg hadde det mye verre de årene jeg gikk på medisiner. Mer angst. Mer frykt for angsten. Mer panikkanfall. Og ikke minst, et fordømt helvete å slutte på medisiner som er som rus. Det burde bli ulovlig å gi ut slike medisiner til alle som har angst. Man må jobbe med angsten, ikke medisinere det vekk! Angsten er et symptom på noe annet og når du fjerner medisinen så er fortsatt problemet der. Du blir ikke frisk av slike medisiner og de bør ikke brukes daglig. Jeg er avhengig av dem i visse situasjoner som omhandler kropp og nakenhet, men ellers så klarer jeg greit å stå i angsten uten dem. Samme hvor mye jeg griner, spyr, rister, besvimer og alle symptomene som kommer med angst, så klarer jeg det uten dem. 

Anonymkode: b34ee...aef

AnonymBruker
Skrevet

Hard trening er min eneste medisin og det hjelper. 

Anonymkode: 11b3a...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Huff, det er grusomt med angst. Har hatt angst siden jeg var liten. Helseangst, angst for folk, ja mye forskjellig.

Det eneste som hjelper meg er å unngå ting jeg vet gir meg en dårlig følelse. Rett og slett leve stabilt og «kjedelig.» Ikke utsette seg selv for nye situasjoner hvor man kan få angst. Og få nok søvn.

Jeg går mye tur med hunden, koser meg med sjokolade og tenner lys og sånt, sånt gjør at jeg føler meg trygg og klarer å holde føttene plantet på bakken iallefall 😅

Anonymkode: 47692...d99

AnonymBruker
Skrevet

Når timene med psykolog ikke hjelper, hva er poenget med psykolog? 

Jeg følte at samtalene var bare prat om alt og ingenting, men angsten ble ikke mindre, så jeg avsluttet "terapien". 

Anonymkode: 108bc...13e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg følte at samtalene var bare prat om alt og ingenting, men angsten ble ikke mindre, så jeg avsluttet "terapien". 

samme her. tar en sobril i krisesituasjoner, ellers lever jeg rolig; lignende en bruker over her beskrev det. bruker mindfullness app for bedre søvn. og en og annen gang en sovetablett. rutiner rundt måltid er viktig for meg.

Anonymkode: 31dd0...356

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har innsett at jeg må bruke medisin hver dag. 
Bruker bare beroligende et pr g i året.

Eller er det ssri og anafranil daglig som hjelper meg, og holder meg på en jevn kurve

-moki

Anonymkode: 9d1ab...120

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gikk privat. Til noen som virkelig er god på kognitiv terapi, og teknikker/verktøy jeg kunne bruke. Som også var tydelig på når jeg ville ha nytte av en ny prat, og ikke. Det er ikke psykologen som gjør deg frisk, men de gir deg metodene du trenger slik at du selv jobber deg gjennom det. 

AnonymBruker
Skrevet

For noen så vil det ikke skje at angstnivået havner på null. Av og til må man nøye seg med bedring. Og ta beroligende i de verste situasjonene. 

Anonymkode: 2170c...d85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gikk privat. Til noen som virkelig er god på kognitiv terapi, og teknikker/verktøy jeg kunne bruke. Som også var tydelig på når jeg ville ha nytte av en ny prat, og ikke. Det er ikke psykologen som gjør deg frisk, men de gir deg metodene du trenger slik at du selv jobber deg gjennom det. 

Jeg gikk også privat, men følte at det ikke var nyttig. At alle disse "metodene" kunne jeg finne på nettet eller høre om fra bekjente. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 

Ser det stilles spørsmål om hvorfor gå til psykolog når det ikke hjelper. Psykologen skal jo ikke helbrede meg, men gi meg verktøy. Jeg føler at jeg har fått forståelse for mange ting av adferd og reaksjoner som jeg ubevist har hatt opp igjennom årene. Skjønner nå at det har vært min måte å beskytte meg selv på. Selv om jeg ikke er kvitt angsten, så føler jeg at jeg har nytte av timene hos psykolog.

Angsten har nok fått gro skikkelig fast hos meg da jeg ubevist har vært i "beredskap" i 45-50 år for å klare å overleve. Da jeg var barn og ungdom så var det ikke snakk om psykisk helse, og mobbing var bare noe man måtte leve med. 

Ser også at jeg advares mot å bruke medisiner. Jeg er ikke ute etter å gå på medisiner hver dag, men i de periodene jeg har det riktig ille, som inatt f.eks, da sovnet jeg ikke før utpå morgenkvisten og våknet litt etter av at jeg skalv av angst. Angsten lar meg ikke få fri om natten engang. Det er da jeg skulle ønske at jeg kunne dempe angsten. Noen ganger så har jeg også tenkt tanken på at alkohol kanskje kunne dempe angsten, men det er en farlig tanke som jeg har slått fra meg.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går til psykolog, men har innimellom perioder med angst, og de timene hos psykologen fjerner jo ikke denne angsten.

Jeg lurer derfor på hvordan dere demper angsten. Kan man få noe angstdempende, og hvem skriver ut dette, fastlege eller psykolog? 

Er inne i en veldig dårlig periode nå, og angsten sliter meg helt ut å jeg vil bare ha dempet den.

Har ikke vært psykisk syk så lenge (2 år ca) så dette er en situasjon jeg har lite erfaring med. Derfor jeg spør her. 

Valium

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk også privat, men følte at det ikke var nyttig. At alle disse "metodene" kunne jeg finne på nettet eller høre om fra bekjente. 

Jeg leste alt jeg kom over, og prøvde alt, før jeg til slutt valgte å finne en psykolog. Hun ga meg likevel veldig mye, ting man ikke finner på nett. I første timen lyttet hun, til neste hadde hun en plan som var skreddersydd meg. Når det gjaldt ting som pusteøvelser sa hun rett ut "gjør det, men det bruker vi ikke tid på sammen, det finnes mange gode apper". Hun forstod at jeg var en person som trengte å forstå teorien bak angst godt, og tegnet diagrammer og illustrasjoner som fikk ting til å klikke  på plass for meg, ting jeg ikke kunne lese meg til selv. Jeg forstod rett og slett meg selv og alt som skjedde med meg i vår tredje konsultasjon, og det var et av de viktigste stegene mine mot å klare å hjelpe meg selv. 

Jeg sier ikke det fungerer for alle. Men at en riktig og god psykolog kan hjelpe enkelte veldig, det tror jeg ikke vi skal avfeie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Personlig bruker jeg meditasjon og visualisering.

Meditasjonen er for å komme seg ut av hodet, dempe tankene og få litt avstand. Visualiseringen bruker jeg for å forandre hvordan hjernen min fungerer. Jeg setter meg ned på en komfortabel plass, lukker øynene og ser for meg at kroppen min er full av grønn røyk (sånn gusjegeønn angst-farge. Velg en farge du forbinder med angsten din). Så puster jeg inn og ut dypt og sakte, med en pause mellom innpust og utpust. Hver gang jeg puster ut, så visualiserer jeg at jeg puster ut den grønne røyken. Når den kommer ut munnen og treffer luften, så går den fra grønn til en rolig, behagelig, frisk blåfarge. Så puster jeg inn denne blå røyken, som da siger helt ned i føttene og fyller tærne og presser den grønne, kjipe røyken lengre opp i kroppen, som jeg da puster inn. Ved hver utpust blir jeg kvitt mer av denne røyken, og ved hver innpust, så blir jeg mer og mer fylt av blå røyk. Til slutt er jeg stappfull av blå, behagelig røyk, og all den grønne angst-røyken er ute av kroppen. 

Det tar litt tid å trene seg opp til å visualisere, men kjenner jeg på angst en dag, og jeg setter meg ned og gjør denne øvelsen, så er angsten helt borte det øyeblikket jeg gjør meg ferdig, og da kjennes både kropp og hode rolig og avslappet ut. 

Anonymkode: 49ba3...5d2

Dette er svært undervurdert. Det er vanskelig med meditasjon i starten, man får ikke helt den effekten man ønsker. Jeg sliter med angst, depresjon og et enormt tankekaos. Så langt har ikke meditasjon hjulpet sånn kjempe mye, men det er noe jeg må øve på og bli flinkere til. Det er vanskelig å overdøve de skrikende tankene når de står på som verst, og mens jeg mediterer kan jeg fortsatt høre dem rope i bakgrunnen. Etter hvert som jeg blir flinkere til å meditere så vil de sannsynligvis forsvinne. 

En annen ting som er ekstremt undervurdert er fysisk aktivitet og generelt det å ta vare på helse og kropp. Å behandle seg bra. Egenomsorg. Det å prestere, nå sine små mål, være til nytte. Psyken vår er sammensatt av mange små brikker og når mange av dem mangler så er det lett at det går i oppløsning. Siden jeg har slitt med angst og depresjon i mange år har jeg prøvd det meste, og det å faktisk ta tak i sin egen helse har vært nøkkelen for meg. Jeg har fortsatt depressive perioder og noen ganger kan jeg kjenne på intens angst, men jevnt over er ting bedre. Regelmessig trening og mosjon, et variert kosthold med fokus på å få i seg nok vitaminer og næringsstoffer er gull verdt. Det er mange som vil påstå at "jammen det er ikke så lett", men dette er jo faktisk ikke lett. De færreste er aktive nok, sunne nok og tar godt nok vare på kroppen og helsen sin. Det er et stort arbeid å ta vare på helse og kropp i en verden fylt av tjas og mas. Spesielt om du har andre enn deg selv å ta hensyn til. 

Ta vare på deg selv, elsk deg selv, gjør deg selv godt. 

Anonymkode: d46b6...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ofte handler kognitiv samtaleterapi om at man også selv må være deltakende. Om man ikke reflekterer over egen situasjon eller har selvinnsikt så vil behandlingen være fullstendig poengløs. Som pasient/klient hos en psykolog har du selv et ansvar for å ta grep, det er ikke slik at din psykolog er i besittelse av magiske ord som vil løse dine problemer. Dette burde du snakket med psykologen din om, ikke bare avslutte terapien. Det er også slik at det finnes dårlige psykologer der ute, så da må du bytte. Åpen kommunikasjon er jo åpenbart det viktigste i samtaleterapi. Du skal lære deg å forstå egne tanker og din egen hjerne. Da må du snakke og formidle, og bli kjent med deg selv. Om du syns at samtalene med psykologen ikke er givende så må du si dette til psykologen. 

Dessverre er det altfor mange som skylder på systemet og påstår at ingenting hjelper, når de selv ikke tar i et tak og er innsiktsfulle nok til å skjønne at deres problem ligger i eget hode. Mange fraskriver seg ansvar og legger skyld på omgivelser. Det er fort gjort, har vært der selv mange ganger og gjør det fortsatt noen ganger. Men det er ikke sunt og ikke den riktige måten å bli frisk på. 

Anonymkode: d46b6...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusteøvelser og yoga 

Anonymkode: a3419...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...