Gå til innhold

Nakstad sier at de fleste som legges inn med Covid-19 nå er i 50 årene, men også mange i 60 årene og en god del i 40 årene.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (53 minutter siden):

Det har også vært en del 80- og faktisk 90-åringer på intensiv, selv om de ikke utgjør mesteparten. 

Spørs hva du mener med en del. En svært liten andel og hvis de sikkert har blitt vurdert til og ha en ekstra robust helse, og antagelig da hjemmeboende eldre. Men Oslo kommune har jo også lagt inn eldre på eget helsehus og de kommer ikke med over tallene på innlagte på sykehus. Å flytte sykehjem pasienter for og legge de på intensiv på sykehus er ikke særlig hensiktsmessig. De på sykehjem er som regel i livets sluttfase og mange på sykehjem er ofte veldig skrøpelige . Det er 50 årene som er median alder på sykehus. Så spørs om sykehusene merker kjempe forskjell med at 80 og 90 åringer nå er vaksinert. Det var liksom poenget mitt . For mange her tror at 80 og 90 åringer opptar alle sykehus plassene og da er liksom alt med kapasitet løst nå som de er vaksinert. Det er jo ikke slik, all den tid median alder er mye yngre, og det er flest 40 -70 åringer som er innlagt. 

Endret av J.E
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (15 minutter siden):

Det er ikke mange. Av 134 smittede (som vi vet om), så havnet 8 stk på sykehus. Hvor lenge lå de der? Hvor syke ble de? Trengte de intensivbehandling? 
Bor selv på et lite sted. Her er terskelen lav for å legge inn covid smittede. 
Hvorfor får hele Norge et problem av at Ulvik hadde 8 stk innlagte covid pasienter? 
Hvis du så «Debatten», så fikk du kanskje med deg at fagfolk sliter med å forklare corona-strategien. 

Nå er jo Ulvik en liten bygd, og tross alt ble ikke dette mange mennesker til sammen. Har du tenkt over disse tallene i forhold til at 8 og 50 ble innlagt....hvis det skulle smittes tusenvis i Norge hver dag og det viser seg at så unge mennesker skal trenge innleggelse I TILLEGG til 40-70 åringer. Særlig da i Oslo hvor sykehusene allerede merker presset... nei jeg synes ikke fagfolk sliter med og forklare strategien. Legen ved Ahus forklarte det nøye hva som er problemet her. Synes FHI Helsedirektoratet , kommune overleger, i tillegg har vi kjente leger som ikke er i helsemyndigheter som uttaler seg og alle er ganske samstemte. Uenig i noen tiltak men alle sier at det er nødvendig med tiltak .

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (47 minutter siden):

Det har også vært en del 80- og faktisk 90-åringer på intensiv, selv om de ikke utgjør mesteparten. 

Hvis disse er på sykehjem havner de svært sjelden på sykehus. En tommelfinger regel. En tykk en til og med. Respiratoren og andre kostbarheter forblir på sykehuset. De trilles ikke inn over dørterskelen til sykehjemmene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (21 minutter siden):

Nå er jo Ulvik en liten bygd, og tross alt ble ikke dette mange mennesker til sammen. Har du tenkt over disse tallene i forhold til at 8 og 50 ble innlagt....hvis det skulle smittes tusenvis i Norge hver dag og det viser seg at så unge mennesker skal trenge innleggelse I TILLEGG til 40-70 åringer. Særlig da i Oslo hvor sykehusene allerede merker presset... nei jeg synes ikke fagfolk sliter med og forklare strategien. Legen ved Ahus forklarte det nøye hva som er problemet her. Synes FHI Helsedirektoratet , kommune overleger, i tillegg har vi kjente leger som ikke er i helsemyndigheter som uttaler seg og alle er ganske samstemte. Uenig i noen tiltak men alle sier at det er nødvendig med tiltak .

Det er dissens mellom fagfolk. De er ikke like samstemte som du gir utrykk for. 
Problemet med Oslo er at sykehusene har for lite kapasitet - 10 intensivplasser på Ahus er svært lite. 
Nå har dette pågått i snart ett år, og du må huske at det testes og spores over en lav terskel. Det er derfor urealistisk at scenarioet i Ulvik skulle oppstå i hver eneste bygd i landet vårt. 
Uansett så har det vært lite informasjon rundt disse innleggelsene i Ulvik. Hvor lenge lå disse på sykehus? Hvor syke var de? Kan det tenkes at terskelen for sykehusinnleggelse er lavere ute i bygdene? 
Hvorfor skulle en drøss med unge mennesker plutselig bli syke av noe annet parallelt med disse innleggelsene i Ulvik? Urealistisk. De fleste unge er lite på sykehus. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 time siden):

Men av ca 50 unge barneforeldre  mellom 30 og 40 år trengte 8 stk innleggelse. Det er høy andel av innlagte. Det er bekymringsfullt hvis så unge mennesker skal trenge innleggelse i tillegg til 40-70 åringer. Man får jo håpe det var litt tilfeldig at det ble så mange ble innlagt i dette utbruddet, ellers får Norge fort et problem.

77 000 registrerte smittede i Norge. Det reelle tallet er selvsagt mye høyere. Av de registrerte har i underkant av 60 000 av disse vært i alderen 0-50 år, og totalt 10 dødsfall i den samme alderssammensetningen. 

Så vil man kanskje si at det muterte viruset er mer farlig, og at det er forskjell på innleggelser dødelighet. Det stemmer det og, men jeg tror man skal være forsiktig med å bruke Ulvik som eksempel. 

Det er nå dette viruset som dominerer mange steder i Norge, og man ser ikke disse tallene på innleggelser. Vi ser en økning, ja, men det henger også sammen med høyere smittetall. Hvis tallene fra Ulvik er representativt for hvor mange innleggelser man får, ville vi merket det veldig tydelig allerede. 

Man kan sammenligne det med Sandefjord kommune for eksempel, hvor det britiske viruset tidlig fikk fotfeste. De har hatt rett i underkant av 500 tilfeller i 2021, og en del stor andel britisk variant. Ett dødsfall - eldre. Totalt på Sykehuset i Vestfold ligger det 12 personer nå, og her må man ta høyde for at mange også kommer fra Tønsberg, Færder, Larvik og Horten, som har og har hatt store utbrudd den siste tiden. 

Hvis tallene fra Ulvik blir de samme i Vestfold vil kapasiteten knele rimelig fort. Sykehuset har forøvrig grønt beredskapsnivå enda. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (19 minutter siden):

77 000 registrerte smittede i Norge. Det reelle tallet er selvsagt mye høyere. Av de registrerte har i underkant av 60 000 av disse vært i alderen 0-50 år, og totalt 10 dødsfall i den samme alderssammensetningen. 

Så vil man kanskje si at det muterte viruset er mer farlig, og at det er forskjell på innleggelser dødelighet. Det stemmer det og, men jeg tror man skal være forsiktig med å bruke Ulvik som eksempel. 

Det er nå dette viruset som dominerer mange steder i Norge, og man ser ikke disse tallene på innleggelser. Vi ser en økning, ja, men det henger også sammen med høyere smittetall. Hvis tallene fra Ulvik er representativt for hvor mange innleggelser man får, ville vi merket det veldig tydelig allerede. 

Man kan sammenligne det med Sandefjord kommune for eksempel, hvor det britiske viruset tidlig fikk fotfeste. De har hatt rett i underkant av 500 tilfeller i 2021, og en del stor andel britisk variant. Ett dødsfall - eldre. Totalt på Sykehuset i Vestfold ligger det 12 personer nå, og her må man ta høyde for at mange også kommer fra Tønsberg, Færder, Larvik og Horten, som har og har hatt store utbrudd den siste tiden. 

Hvis tallene fra Ulvik blir de samme i Vestfold vil kapasiteten knele rimelig fort. Sykehuset har forøvrig grønt beredskapsnivå enda. 

Det er lettere og oppdage smitten på et mindre sted og den kommer i utbrudd som importsmitte og slås ned igjen. Men Ulvik viste oss at også unge mennesker kan trenge innleggelse og det var nokså mange av de 50. I byene får smitten spre seg mer under radaren og det er store mørketall. Hvis smitten ikke slås ned kan særlig Oslo sykehusene slite men Kalnes har jo stadig høyt trykk også. Knappheten med intensiv plasser er bekymringsfull og folk forstår ikke det. Greit og bruke eksemplet fra Ulvik sånn sett synes jeg. Folk tar ikke alvoret inn over seg hva det vil si og ha et helsevesen i knestående. Vi må også tenke på forsinkelsen fra smitte til alvorlig sykdom. Det er det mange her som ikke får med seg. Vi vet ikke nå hvor mange av de nysmittede som blir alvorlig syke.

Endret av J.E
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Guile said:

Totalt var det snakk om 22 tilfeller på 3 millioner. Jeg syns det lukter mer tilfeldigheter enn noe annet, det vil jo alltid være noen som får blodpropp, men for all del, fint at de sjekker det ut. 

Tall fra TREC (senter for tormboseforskning ved UiT) viser at forekomsten av blodpropp i norge er mellom 100-200 årlige tilfeller pr. 100.000 innbyggere. Et raskt søk i nature reviews cardiology viser at forekomsten internasjonalt er på lignende nivåer.

Slik sett er 22 tilfeller fordelt på tre millioner doser ikke spesielt foruroligende. Sannsynligheten taler for at det ikke er noen sammenheng, men vi vet ikke, og derfor er vaksineringen satt på vent til man får undersøkt nærmere om det finnes noen årsakssammenheng.

Det er veldig dumt av folk å forhåndskonkludere. Og det er tåpelig av pressen å vinkle det som et sensasjonsoppslag.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 timer siden):

Spørs hva du mener med en del. En svært liten andel og hvis de sikkert har blitt vurdert til og ha en ekstra robust helse, og antagelig da hjemmeboende eldre. Men Oslo kommune har jo også lagt inn eldre på eget helsehus og de kommer ikke med over tallene på innlagte på sykehus. Å flytte sykehjem pasienter for og legge de på intensiv på sykehus er ikke særlig hensiktsmessig. De på sykehjem er som regel i livets sluttfase og mange på sykehjem er ofte veldig skrøpelige . Det er 50 årene som er median alder på sykehus. Så spørs om sykehusene merker kjempe forskjell med at 80 og 90 åringer nå er vaksinert. Det var liksom poenget mitt . For mange her tror at 80 og 90 åringer opptar alle sykehus plassene og da er liksom alt med kapasitet løst nå som de er vaksinert. Det er jo ikke slik, all den tid median alder er mye yngre, og det er flest 40 -70 åringer som er innlagt. 

PITTY skrev (2 timer siden):

Hvis disse er på sykehjem havner de svært sjelden på sykehus. En tommelfinger regel. En tykk en til og med. Respiratoren og andre kostbarheter forblir på sykehuset. De trilles ikke inn over dørterskelen til sykehjemmene.

Jeg hører dere sier det. 

Flere av de fra det sykehjemmet i Eidsvoll (Var det Skaar det het) var nå i hvert fall der.

At det ikke er særlig hensiktsmessig er jeg helt enig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere og oppdage smitten på et mindre sted og den kommer i utbrudd som importsmitte og slås ned igjen. Men Ulvik viste oss at også unge mennesker kan trenge innleggelse og det var nokså mange av de 50. I byene får smitten spre seg mer under radaren og det er store mørketall. Hvis smitten ikke slås ned kan særlig Oslo sykehusene slite men Kalnes har jo stadig høyt trykk også. Knappheten med intensiv plasser er bekymringsfull og folk forstår ikke det. Greit og bruke eksemplet fra Ulvik sånn sett synes jeg. Folk tar ikke alvoret inn over seg hva det vil si og ha et helsevesen i knestående. Vi må også tenke på forsinkelsen fra smitte til alvorlig sykdom. Det er det mange her som ikke får med seg. Vi vet ikke nå hvor mange av de nysmittede som blir alvorlig syke.

Det gjør de nok. De er bare villige til å ta sjangsen. Du er nødt å slutte med den nedlatende holdningen om at alle som er uenige med deg «ikke forstår». 

Knappheten på intensivplasser er selvsagt bekymringsfull, der er vi enige. Vi er bare ikke nødvendigvis enige om at løsningen er å sørge for at hele samfunnet kollapser av tiltakene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Det gjør de nok. De er bare villige til å ta sjangsen. Du er nødt å slutte med den nedlatende holdningen om at alle som er uenige med deg «ikke forstår». 

Knappheten på intensivplasser er selvsagt bekymringsfull, der er vi enige. Vi er bare ikke nødvendigvis enige om at løsningen er å sørge for at hele samfunnet kollapser av tiltakene.

Da hadde det vært interessant å vite hva din løsning er. Og hvor fortsatt målet er å ikke legge igjen covid pasienter på gaten..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (4 minutter siden):

Er det noe som tyder på at sengeplassene blir oppbrukt her i landet, egentlig? Betaler gjerne mer skatt om sykehusene kunne blitt oppgradert, men de blir dessverre nedgradert hvert år. Innkvartering hos meg ville medført litt vin og kos men dårlig med respiratorer hos meg altså 😄

A-hus(B-hus som jeg kaller det,) har startet videresending til OUS. Det spres litt tanker i korridorene der nå. Godt forslag "looking", litt rødvin intravenøst kunne kanskje smake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (11 minutter siden):

Er det noe som tyder på at sengeplassene blir oppbrukt her i landet, egentlig? Betaler gjerne mer skatt om sykehusene kunne blitt oppgradert, men de blir dessverre nedgradert hvert år. Innkvartering hos meg ville medført litt vin og kos men dårlig med respiratorer hos meg altså 😄

Tenk hvor mye man kunne oppgradert sykehusene med disse pengene :

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

Da hadde sykehusene fått mye bra utstyr osv gitt..

Endret av NorthernLight
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Tenk hvor mye man kunne oppgradert sykehusene med disse pengene :

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

Da hadde sykehusene fått mye bra utstyr osv gitt..

Helt enig! Det er så sinnsyke prioriteringer...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Helt enig! Det er så sinnsyke prioriteringer...

Den artikkelen er fra mars ifjor og hør her: Siden det året Erna Solberg ble statsminister, har staten brukt 280 milliarder kroner på bistand. Altså på noen få år.. hvor sykt er ikke det??

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (10 minutter siden):

Den artikkelen er fra mars ifjor og hør her: Siden det året Erna Solberg ble statsminister, har staten brukt 280 milliarder kroner på bistand. Altså på noen få år.. hvor sykt er ikke det??

Vanvittig. Men hun er ikke den første. Var vel Gro som startet ballet og siden har de andre fulgt opp. Null kontroll om pengene går til korrupsjon eller i lommene til diplomater og statsledere etc. Det viktigste er at de selv får en toppjobb i en internasjonal organisasjon som gjenytelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (Akkurat nå):

Vanvittig. Men hun er ikke den første. Var vel Gro som startet ballet og siden har de andre fulgt opp. Null kontroll om pengene går til korrupsjon eller i lommene til diplomater og statsledere etc. Det viktigste er at de selv får en toppjobb i en internasjonal organisasjon som gjenytelse.

Ja det er vanvittig... Skulle ønske det kom noen nye politiske partier..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Justlooking skrev (19 minutter siden):

Denne artikkelen er litt over 3 mnd gammel

https://www.nrk.no/osloogviken/sa-mye-har-koronakrisen-kostet-norge-1.15263283

Der står det at Regjeringen estimerer at de vil bruke 131 milliarder på koronatiltak i 2020, viser ferske tall.

Det er 149 milliarder mindre enn det staten har brukt på bistand siden Erna ble statsminister..

Endret av NorthernLight
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (7 timer siden):

Jeg kommer ikke til og slutte og prøve og få folk til og innse alvoret. Noen setninger kan selvfølgelig provosere noen, særlig hvis man finner på og bruke litt ironi eller slikt.  Men litt  får man også tåle her. Du skal bare vite hvor mange frekkheter,  direkte personangrep med stygge kommentarer og man blir omtalt som splitter pine gal hvis man prøver og gjengi og spre direkte budskap fra helsemyndigheter og andre relevante personer. Flere innlegg har blitt fjernet av KG pga personangrep mot meg. Mine har likevel blitt stående, og aldri blitt utestengt. Tror ikke jeg har et stort problem  med frekkhet i svarene da. 

Noen her har brukt tid til og følge nært pandemien i 1 år , lese og lære, eller kjenner noen i relevante yrker som gjør at man får et annet ståsted enn andre. Det er ikke det at vi vil fremstå som smartere men vi mener bestemt at DE som jobber med pandemien på heltid er de beste som kan løse den, og det er det jeg i hvert fall ønsker og spre. Ikke at jeg vil prøve og fremstå stå smartere. De som mener de kan dette kan det bedre enn alle helsemyndigheter, og selv sitter på selve nøkkelen til og løse pandemien på en helt unik måte er det mange av her. Man ser at forumet har delt seg i to. Også på andre forum. Det er mange nå som virker og gi opp akkurat nå i den særdeles viktige sluttfasen. Det gjør at jeg tror denne bølgen blir verst for Norge og at vi får problemer vi bare har sett før i fra utlandet. Det ønsker jeg og få frem. For mange er det da krisemaksimering. For meg er det realistisk at hvis så mange virker og mange gir opp rett før målstreken , det er da det blir verst. Den erfaringen har andre land gjort før oss. Og vi er heller ikke bedre stilt enn de, og viruset har de samme fysiske egenskaper , her som der. 

Endret av J.E
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til og slutte og prøve og få folk til og innse alvoret. Noen setninger kan selvfølgelig provosere noen, særlig hvis man finner på og bruke litt ironi eller slikt.  Men litt  får man også tåle her. Du skal bare vite hvor mange frekkheter,  direkte personangrep med stygge kommentarer og man blir omtalt som splitter pine gal hvis man prøver og gjengi og spre direkte budskap fra helsemyndigheter og andre relevante personer. Flere tråder har blitt fjernet av KG pga personangrep mot meg. Mine har likevel blitt stående, og aldri blitt utestengt. Tror ikke jeg har et stort problem  med frekkhet i svarene da. 

Noen her har brukt tid til og følge nært pandemien i 1 år , lese og lære, eller kjenner noen i relevante yrker som gjør at man får et annet ståsted enn andre. Det er ikke det at vi vil fremstå som smartere men vi mener bestemt at DE som jobber med pandemien på heltid er de beste som kan løse den, og det er det jeg i hvert fall ønsker og spre. Ikke at jeg vil prøve og fremstå stå smartere. De som mener de kan dette kan det bedre enn alle helsemyndigheter, og selv sitter på selve nøkkelen til og løse pandemien på en helt unik måte er det mange av her. Man ser at forumet har delt seg i to. Også på andre forum. Det er mange nå som virker og gi opp akkurat nå i den særdeles viktige sluttfasen. Det gjør at jeg tror denne bølgen blir verst for Norge og at vi får problemer vi bare har sett før i fra utlandet. Det ønsker jeg og få frem. For mange er det da krisemaksimering. For meg er det realistisk at hvis så mange virker og mange gir opp rett før målstreken , det er da det blir verst. Den erfaringen har andre land gjort før oss. Og vi er heller ikke bedre stilt enn de, og viruset har de samme fysiske egenskaper , her som der. 

At noe er nedlatende er vel ikke regelbrudd, jeg har aldri sagt at du burde bli rapportert eller utestengt! 

Noen av oss som mener enkelte av tiltakene er feil har også satt oss inn i det, og kjenner også helsepersonell som jobber direkte med corona-pasienter. Du må selvsagt fortsette å opplyse om sannheten sånn du ser den, men vær klar over at ikke all uenighet kommer fordi en part har mangel på informasjon. 

Enkelte har dyppet tåa langt ned i konspi-bassenget og kommer med ting som at testene stort sett er falskt positive, at covid-19 ikke finnes, st bilder og filmer fra andre oand er skuespill og iscenesatt, og jeg har lest alt fra at nasopharynx testen punkterer hjernebarrieren til at corona er forårsaket av 5G... Her er jeg enig i at opplysning er på sin plass.

Men å mene at en del av prioriteringene er helt feil, betyr ikke nødvendigvis at man er dårlig opplyst.

Til det siste du skriver; rett før målstreken? Nå innrømmer FHI at landet nok ikke blir åpnet før alle ned til 45 er vaksinert, samtidig som AstraZeneca igjen har fucket opp massivt på leveranse, samtidig som vi ikke vet om vaksinen skal brukes mer i det hele tatt (jeg er 99 % sikker på at den vil bli frikjent i den blodpropp-saken - p-piller fører også til blodpropp hos noen veldig få, og da obviously ganske unge, uten at man slutter å bruke dem likevel). 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ikke-apne-for-45-aringene-er-vaksinert/73518532

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 timer siden):

Jeg kommer ikke til og slutte og prøve og få folk til og innse alvoret. Noen setninger kan selvfølgelig provosere noen, særlig hvis man finner på og bruke litt ironi eller slikt.  Men litt  får man også tåle her. Du skal bare vite hvor mange frekkheter,  direkte personangrep med stygge kommentarer og man blir omtalt som splitter pine gal hvis man prøver og gjengi og spre direkte budskap fra helsemyndigheter og andre relevante personer. Flere tråder har blitt fjernet av KG pga personangrep mot meg. Mine har likevel blitt stående, og aldri blitt utestengt. Tror ikke jeg har et stort problem  med frekkhet i svarene da. 

Jeg har som du innsett alvoret. Tror det er mange som ser potensialet og faresignalene med dette viruset men som likevel har begynt å veie det ene opp mot det andre. Vi har inntil nylig ristet på hodet av USA og Sverige med sine manglende tiltak. Forøvrig var det i starten ganske enkelt for våre myndigheter å stå på talerstolen og si "nei nei nei, nå stenger vi..  Ikke så avansert uttalelse det. Nå kreves det mer. Logistikk for vaksine, støtteordninger og annen økonomi m.m. Da sliter man med gehør og troverdighet når det i større og større grad mumles når de blir konfrontert eller direkte motsagt.

Det synes å være med på og bidra til at vi kan tenkes å havne i tilsvarende situasjon som USA. For å si det litt teit; 50/50 for eller i mot pandemi. Vi har en leder i Brasil som går ut å kjefter på folket sitt og ber de slutte å sutre over corona. Holdningen der borte gjør at vi igjen får en variant/mutasjon som i følge tidlige beskrivelser har de verst tenkelige egenskaper. Når hver nye variant gjør et stort skritt i ugunstig retning for oss lurer jeg på hvordan forskere og produksjon av vaksiner skal klare å holde tritt med virusets utviklingstempo og aggressive egenskaper. Jeg klarer i alle fal ikke å se enden på visa enda. Men mange andre gjør visst det..

Endret av PITTY
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...