J.E Skrevet 12. mars 2021 #61 Del Skrevet 12. mars 2021 velociraptor skrev (1 time siden): At noe er nedlatende er vel ikke regelbrudd, jeg har aldri sagt at du burde bli rapportert eller utestengt! Noen av oss som mener enkelte av tiltakene er feil har også satt oss inn i det, og kjenner også helsepersonell som jobber direkte med corona-pasienter. Du må selvsagt fortsette å opplyse om sannheten sånn du ser den, men vær klar over at ikke all uenighet kommer fordi en part har mangel på informasjon. Enkelte har dyppet tåa langt ned i konspi-bassenget og kommer med ting som at testene stort sett er falskt positive, at covid-19 ikke finnes, st bilder og filmer fra andre oand er skuespill og iscenesatt, og jeg har lest alt fra at nasopharynx testen punkterer hjernebarrieren til at corona er forårsaket av 5G... Her er jeg enig i at opplysning er på sin plass. Men å mene at en del av prioriteringene er helt feil, betyr ikke nødvendigvis at man er dårlig opplyst. Til det siste du skriver; rett før målstreken? Nå innrømmer FHI at landet nok ikke blir åpnet før alle ned til 45 er vaksinert, samtidig som AstraZeneca igjen har fucket opp massivt på leveranse, samtidig som vi ikke vet om vaksinen skal brukes mer i det hele tatt (jeg er 99 % sikker på at den vil bli frikjent i den blodpropp-saken - p-piller fører også til blodpropp hos noen veldig få, og da obviously ganske unge, uten at man slutter å bruke dem likevel). https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ikke-apne-for-45-aringene-er-vaksinert/73518532 Ja rett før målstreken ble nok litt optimistisk , men FHI sier jo i løpet sommeren så er folk ned til 45 års alder vaksinert. Så vi nærmer oss i hvert fall. Jeg ser at vi ikke tenker så helt ulikt på alt, selv vi befinner oss på litt forskjellige plan kanskje på hva som blir best fremover. Jeg synes ikke mydighetene har gjort absolutt alt rett, det er mye som må gjennomgås i ettertid. Men ta sjansen på noe i forhold til mutasjonene og sykehus kapasiteten tror jeg ikke ikke er lurt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 12. mars 2021 #62 Del Skrevet 12. mars 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Ja rett før målstreken ble nok litt optimistisk , men FHI sier jo i løpet sommeren så er folk ned til 45 års alder vaksinert. Så vi nærmer oss i hvert fall. Jeg ser at vi ikke tenker så helt ulikt på alt, selv vi befinner oss på litt forskjellige plan kanskje på hva som blir best fremover. Jeg synes ikke mydighetene har gjort absolutt alt rett, det er mye som må gjennomgås i ettertid. Men ta sjansen på noe i forhold til mutasjonene og sykehus kapasiteten tror jeg ikke ikke er lurt. Jeg er på ingen måte for fullt frislipp, men synes prioriteringene på tiltak er feilslått. Butikker burde kunne få holde åpent om de gjorde som polene; ha en ekstra ansatt som står i døråpningen og teller antallet kunder som går inn og ut, og at alle spriter og bruker munnbind. Treningsenterene burde få holde åpent med de smittevernsreglene de har hatt. Breddeidretten burde få holde åpent og heller ha strenge regler for hvor mange man kan være i hver kohort i nærkontakt-idrett (å vente med konkurranser, kamper etc er jeg helt enig med, for da møter man jo selvsagt mennesker utenfor sin faste krets). Restauranter burde få holde åpent og også servere vin til mat, men med strenge regler for avstand mellom bordene. Man burde kunne få gå på konserter, teater og kino så sant man brukte munnbind, og begrenset antall mennesker der man har ledige seter mellom de forskjellige gruppene (1000 personer samlet høres ut som en dårlig ide nå samme om man har munnbind). Hvis jeg kan ha en klemmevenn kan jeg vel også sitte ved siden av klemmevennen på kino eller restaurant, selv om vi ikke er fra samme husstand. Men da heller holde god avstand til alle der som ikke er i vår naturlige omgangskrets. Jeg var forøvrig på en kafe her om dagen, første gang på et år, og der var det tett i tett 😑 Men da tenker jeg en bedre løsning er hyppige kontroller og store bøter til innehaver om de tillater for mange mennesker på for lite areal, heller enn å tvinge alle til å stenge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bttb Skrevet 12. mars 2021 #63 Del Skrevet 12. mars 2021 J.E skrev (7 timer siden): Jeg kommer ikke til og slutte og prøve og få folk til og innse alvoret. Noen setninger kan selvfølgelig provosere noen, særlig hvis man finner på og bruke litt ironi eller slikt. Men litt får man også tåle her. Du skal bare vite hvor mange frekkheter, direkte personangrep med stygge kommentarer og man blir omtalt som splitter pine gal hvis man prøver og gjengi og spre direkte budskap fra helsemyndigheter og andre relevante personer. Flere innlegg har blitt fjernet av KG pga personangrep mot meg. Mine har likevel blitt stående, og aldri blitt utestengt. Tror ikke jeg har et stort problem med frekkhet i svarene da. Noen her har brukt tid til og følge nært pandemien i 1 år , lese og lære, eller kjenner noen i relevante yrker som gjør at man får et annet ståsted enn andre. Det er ikke det at vi vil fremstå som smartere men vi mener bestemt at DE som jobber med pandemien på heltid er de beste som kan løse den, og det er det jeg i hvert fall ønsker og spre. Ikke at jeg vil prøve og fremstå stå smartere. De som mener de kan dette kan det bedre enn alle helsemyndigheter, og selv sitter på selve nøkkelen til og løse pandemien på en helt unik måte er det mange av her. Man ser at forumet har delt seg i to. Også på andre forum. Det er mange nå som virker og gi opp akkurat nå i den særdeles viktige sluttfasen. Det gjør at jeg tror denne bølgen blir verst for Norge og at vi får problemer vi bare har sett før i fra utlandet. Det ønsker jeg og få frem. For mange er det da krisemaksimering. For meg er det realistisk at hvis så mange virker og mange gir opp rett før målstreken , det er da det blir verst. Den erfaringen har andre land gjort før oss. Og vi er heller ikke bedre stilt enn de, og viruset har de samme fysiske egenskaper , her som der. Du antar at siden man er kritiske til deler av det som er sagt - at man slipper opp på målstreken. Jeg er kritisk til enkelte påstander - men har ikke møtt noen utenom egen husstand på 14 dager. Man kan ha to tanker i hodet samtidig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 12. mars 2021 #64 Del Skrevet 12. mars 2021 bttb skrev (20 minutter siden): Du antar at siden man er kritiske til deler av det som er sagt - at man slipper opp på målstreken. Jeg er kritisk til enkelte påstander - men har ikke møtt noen utenom egen husstand på 14 dager. Man kan ha to tanker i hodet samtidig. Jeg antar ingenting egentlig for hver og en her på KG. Supert at du er så flink og mange er det. 😊Men tenker nå i befolkningen er det nokså tydelige at folk er delt, og ikke alle følger tiltakene. Smitten går opp så det er klart mange ikke følger regler osv. Jeg tror denne bølgen blir verst fordi folk gir opp. Så har vi mutasjonene i tillegg hvor også yngre rammes. De fleste er uvaksinerte. Ser ikke spesielt lovende ut dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 12. mars 2021 Forfatter #65 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) J.E skrev (10 minutter siden): Tiltak og antall smittede man får med tiltak er dessverre vanskelig og skjønne for en del. Tiltakene hjelper og da trenger vi de ikke liksom... Ja dette blir en dum sammenligning for helsevesenet makter influensasesongen. Antall døgn på sykehuset er mye færre, og få kommer på intensiv så mindre personal kreves. Det er behandling og få. Likevel skal man overdramatisere influensa i en sesong vi ikke har hatt noe influensa i det hele tatt på grunn av smittervernstiltakene. Ikke bare det, det er nok av forskere som sier at Covid-19 er en skummel sykdom man ikke helt forstår seg på enda og at man er bekymret for senskader. Endret 12. mars 2021 av NorthernLight 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 12. mars 2021 #66 Del Skrevet 12. mars 2021 Robert Koch skrev (14 timer siden): Tall fra TREC (senter for tormboseforskning ved UiT) viser at forekomsten av blodpropp i norge er mellom 100-200 årlige tilfeller pr. 100.000 innbyggere. Et raskt søk i nature reviews cardiology viser at forekomsten internasjonalt er på lignende nivåer. Slik sett er 22 tilfeller fordelt på tre millioner doser ikke spesielt foruroligende. Sannsynligheten taler for at det ikke er noen sammenheng, men vi vet ikke, og derfor er vaksineringen satt på vent til man får undersøkt nærmere om det finnes noen årsakssammenheng. Det er veldig dumt av folk å forhåndskonkludere. Og det er tåpelig av pressen å vinkle det som et sensasjonsoppslag. Enig. Jeg er også bekymret for at folk nå vil la være å ta denne vaksinen når den settes i gang igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 12. mars 2021 #67 Del Skrevet 12. mars 2021 NorthernLight skrev (12 minutter siden): Ikke bare det, det er nok av forskere som sier at Covid-19 er en skummel sykdom man ikke helt forstår seg på enda og at man er bekymret for senskader. Ja ikke minst av den grunn også. Det er jo så mange som får alvorlige senskader eller long covid. Folk som fortsatt er syke etter et år. Det lover ikke godt. Ingen kan vite langtidskonsekvenser av dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. mars 2021 #68 Del Skrevet 12. mars 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene på korona-rommet, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 12. mars 2021 #69 Del Skrevet 12. mars 2021 Guile skrev (23 timer siden): Ett tilfelle. Ikke flere. Ett. https://www.dagbladet.no/nyheter/ett-blodpropp-tilfelle-i-norge/73516097 1 blodpropp i gruppen av vaksinerte er fortsatt lavere en antall blodpropper i gruppen «ikke vaksinerte» vil jeg tro. Tallene for dette er vel ikke klare riktig enda. i tillegg er forekomst av blodpropp høyere i gruppen som til nå er vaksinert en i gruppen som ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 12. mars 2021 #70 Del Skrevet 12. mars 2021 SagaP skrev (32 minutter siden): Enig. Jeg er også bekymret for at folk nå vil la være å ta denne vaksinen når den settes i gang igjen. Har med glede tatt dose 1, og tar selvfølgelig dose 2 når vaksinasjon starter opp igjen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 13. mars 2021 #71 Del Skrevet 13. mars 2021 Flere yngre legges inn nå. Noen er født på 90-tallet. https://www.vg.no/nyheter/i/86Rklx/sykehus-forteller-om-flere-yngre-coronapasienter-vi-har-sett-et-slags-skifte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 13. mars 2021 #72 Del Skrevet 13. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (På 11.3.2021 den 10.42): Så akkurat ett intervju på VG, Nakstad sier at de fleste som legges inn med Covid-19 nå er i 50 årene, men det er også mange i 60 årene og en god del i 40 årene, og noen i 70 årene selvsagt. Han sier også at det kom en studie i går som sier det er 64% mer sjanse for å bli innlagt med den Britiske varianten. Den engelske mutasjonen har mellom 30 og 100 prosent større dødelighet, konkluderer forskerne i en ny studie i British Medical Journal, og de mener den er 40-70% mer smittsom enn tidligere dominerende varianter Det sier jo litt om alvorligheten med den Britiske mutasjonen B.1.1.7 Hvor mange hundre personer snakker vi om da? i dont care anymore. Orker ikke alt det skremmsels propaganda som foregår absolutt hele tiden😁 Endret 13. mars 2021 av Bente1234 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hesmeta Skrevet 13. mars 2021 #73 Del Skrevet 13. mars 2021 NorthernLight skrev (På 11.3.2021 den 10.42): Så akkurat ett intervju på VG, Nakstad sier at de fleste som legges inn med Covid-19 nå er i 50 årene, men det er også mange i 60 årene og en god del i 40 årene, og noen i 70 årene selvsagt. Han sier også at det kom en studie i går som sier det er 64% mer sjanse for å bli innlagt med den Britiske varianten. Den engelske mutasjonen har mellom 30 og 100 prosent større dødelighet, konkluderer forskerne i en ny studie i British Medical Journal, og de mener den er 40-70% mer smittsom enn tidligere dominerende varianter Det sier jo litt om alvorligheten med den Britiske mutasjonen B.1.1.7 Det er utrolig bra at vaksineringen på eldre på 80+ ble gjennomført før det muterte viruset fikk fotfeste. Det hadde blitt helt krise for sykehusene på Østlandet ellers. Er allerde mange innlagte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 13. mars 2021 #74 Del Skrevet 13. mars 2021 Det er jo fordi gamlingene er vaksinert nå. Dermed blir de ikke like syke. Hvis man ser på andel innlagte av totalt antall smittede så er det svært få som legges inn på sykehus. Etter nyttår så er det ca. 1% av de smittede som har blitt innlagt på sykehus. For f.eks. 50-59-åringene er det 2% av de smittede som legges inn på sykehus. Dette er tall på nivå med influensa. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 13. mars 2021 #75 Del Skrevet 13. mars 2021 tom1986 skrev (24 minutter siden): Det er jo fordi gamlingene er vaksinert nå. Dermed blir de ikke like syke. Hvis man ser på andel innlagte av totalt antall smittede så er det svært få som legges inn på sykehus. Etter nyttår så er det ca. 1% av de smittede som har blitt innlagt på sykehus. For f.eks. 50-59-åringene er det 2% av de smittede som legges inn på sykehus. Dette er tall på nivå med influensa. Og dette er utifra bekreftede tilfeller. Det er en haug av tilfeller som har ukjent smittevei da sier det seg selv at mørketallene er store. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 13. mars 2021 Forfatter #76 Del Skrevet 13. mars 2021 Bente1234 skrev (2 timer siden): Hvor mange hundre personer snakker vi om da? i dont care anymore. Orker ikke alt det skremmsels propaganda som foregår absolutt hele tiden😁 Det er ikke lett å overbevise folk som ikke skjønner alvorligheten med den nye Britiske varianten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 13. mars 2021 #77 Del Skrevet 13. mars 2021 NorthernLight skrev (7 minutter siden): Det er ikke lett å overbevise folk som ikke skjønner alvorligheten med den nye Britiske varianten. Ikke lett og overbevise folk om at det meste er hysteri heller. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 13. mars 2021 #78 Del Skrevet 13. mars 2021 Bente1234 skrev (2 minutter siden): Ikke lett og overbevise folk om at det meste er hysteri heller. Ja, kanskje Corona kun er en sør-amerikansk øl-type. Ingenting annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 13. mars 2021 #79 Del Skrevet 13. mars 2021 PITTY skrev (1 minutt siden): Ja, kanskje Corona kun er en sør-amerikansk øl-type. Ingenting annet... kanskje... ikke meg imot det. Skål 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 13. mars 2021 Forfatter #80 Del Skrevet 13. mars 2021 Bente1234 skrev (1 minutt siden): Ikke lett og overbevise folk om at det meste er hysteri heller. Det er lett å si at «ååå viruset er ikke skummelt» fordi vi har hatt strenge tiltak som gjør at Norge ikke har hatt flere tusen døde av Covid-19. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg