Gå til innhold

Mageøvelser (styrke) og løpesko?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har endelig fått treningsglede, og nå også løpe(jogge)glede. Så nå trenger jeg tips til to ting.

Er det noen som har tips til gode mageøvelser, som gjør at man faktisk blir sterkere i magen når man knapt har kjernemuskelatur? Jeg har en treningsstrikk og to manualer på 4kg, eller null utstyr. 

Og hvilke sko liker dere å løpe med? Løper på sti, litt grus og asfalt. Har sett litt på hoka clifton, er det noen som har erfaring med de? Jeg er dame, om det har noe å si. 

Anonymkode: 5444c...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes masse treningstips og øvelser med strikk. Hvis du er utrent hjelper alt. Søk opp styrketrening for løpere (hvis det er målet ditt). 

Løpesko er veldig individuelt, men Clifton er et greit valg til det du vil bruke den til så lenge den passer din fot. Har hatt et par selv og opplevde den som litt for myk for meg, men romslig til foten. Passer ikke til fartstrening og konkurranse kanskje, men det sier du heller ikke at du skal bruke den til.

Anonymkode: ac4d8...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du burde søke deg litt opp på ulike øvelser med strikk og manualer (og uten), og teste ut. Et tips er å finne noen øvelser som du mestrer godt fra start (gjør riktig og ikke føles for tungt), og så heller utvide/erstatte med flere/vanskeligere øvelser etter hvert (til du føler du får trent den muskulaturen du skal). Noen øvelser synes jeg f.eks. er skikkelig gørr etter en stund uten å ha trent styrke, men er ikke noe problem etter å ha gjort andre øvelser en stund først (push-ups trenger f.eks. en del kjernestyrke, og ikke bare armstyrke). Noen øvelser føler jeg også ikke er noe for meg i det hele tatt, og får lite ut av de.

Om du føler at det er vanskelig å finne ut av på nett, burde du kontakte PT. Da kan du få hjelp til å sette opp program ut ifra det du har til rådighet, og de kan se at du gjør øvelsene riktig i alle fall. (Man kan fint finne ut av ting selv, uten PT, men tror man vil få lettere progresjon og mindre sannsynlighet for skader dersom man bruker dette i starten når man er ganske blank på treningsfronten.) 

Med sko så kan jeg ikke anbefale en spesifikk type/merke (må være riktig for din fot), sliter selv med å finne nye løpesko hver gang jeg trenger nye, da modellene skifter for hvert år. Håpløst! Men vil anbefale deg å kjøpe noen med relativt god demping for at du skal kunne løpe på asfalt, og ikke for glatt såle for at du skal løpe på grus. Jeg kjøpte f.eks. noen sko som hadde super demping på asfalt, men på grus/skogsterreng går det så utrolig mye saktere, da jeg ikke får skikkelig fraspark pga dårlig spor og gummiblanding/skum (i tillegg til at dempingen gjør at det går saktere fra før). Etter å ha funnet en mengdetreningssko, så kan du kjøpe deg et par med mindre demping som du kan løpe raskere med. Veldig deilig følelse å kjenne hvor fort man faktisk kan løpe, men ikke bra å bruke mye og ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til mageøvelser jeg synes tar godt, og vender tilbake til i en eller annen form hver uke: 

Russian Twist

Foldekniven

Båten

Pikes i slynge (kan også gjøres med ball)

Google dem hvis du ikke vet hvordan de er. Disse kan kanskje oppleves litt tunge i starten, men gjør det du kan i starten. Planken sverger mange til, men den har jeg aldri helt fått dreisen på. Føler ikke den tar på de rette stedene, men det er nok min teknikk eller noe som svikter der. 

Når det gjelder sko så er det veldig individuelt, Clifton er en ok sko til rolige turer, litt for mye såle for min del, føler jeg mister kontakten med underlaget, men super demping. En type terrengsko er super hvis du løper mye på sti og delvis grus, du får mye bedre fotfeste, jeg liker Altra Superior til det, evt. VJ Rock (disse har lite demping, men er superlette og sitter som støpt på glatt berg).  En annen type sko på asfalt, mer mengdetreningssko. Her finnes mange gode sko, f.eks. Brooks, Mizuno, Asics og Adidas har alle gode varianter her.  Veldig lurt å variere litt på underlaget du løper, og å bytte sko av og til.  

Ta deg en tur i en sportsbutikk og prøv litt forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...