Gå til innhold

Eksperter lurer på hva regjeringen driver med. Hva venter de på?

NorthernLight

Anbefalte innlegg

NorthernLight skrev (4 timer siden):

Var det ikke FHI som sa munnbind ikke hadde noe for seg i Norge og de tvilte på at det hadde effekt? De har sagt ganske mye rart i denne pandemien for de som har fulgt med. 

Det ble sagt fra alle de øverste damer og herrer det. Munnbind var ikke til hjelp når de ikke var å få rak i, men etter noen måneder når de fantes overalt, DA var plutselig til enorm nytte 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (6 timer siden):

Det var ikke FHI vedkommende sa at ikke er epidemiologer, men den hysteriske nedstengnings-gjengen som har skrevet utallige ganger om at hundretusener kommer til å dø i Norge om vi ikke stenger alt.

Gunnar Hasle, Mads Gilbert, Steinar Westin og den gjengen der.

Ok. Leste gjennom tråden på nytt. Da ble kommentaren feil. Men ser ikke grunn til og  betvile disse høyt utdannete menneskene. Faktisk så finnes det veldig mange andre fagpersoner også som har vært bekymret lenge over håndteringen av mutasjonene. De ønsker nok at man burde se mer til studier og erfaringer fra utlandet mens FHI gjerne vil skaffe seg erfaringer og kunnskaper selv. Hvem som får rett i om det er nok slik vi nå gjør får vi snart vite...Nå har jo mange land gjort feil da og ingen har lært av hverandre. Men mange land gjør mye mer enn Norge, fordi de ser farene med mutasjonene. Norge følger ikke en gang who i mange saker. Så jeg tror Westin, Gilbert, Hasle og også Svanæs, Klein og Andersen har veldig mange gode poenger. Andersen og Klein er  Norges eneste professorer i smittevern. Nå har ikke Anders Tegnell lykkes særlig godt. Det finnes en egen nettside til og med over alt han har uttalt som ikke ikke slo til. Så og være epidemiolog er ikke akkurat selve oppskriften  alene for og lykkes. Mange kunnskapsrike folk der ute som har andre ting og tilføye på sitt felt. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (8 timer siden):

På samme måte som FHI ikke aner hva de prater om? Reelle eksperter som jobber hver dag med de beste og mest systematiske data vi har i Norge... Yeah right.

Nei FHI stusser jeg på som først ikke skulle gi den vaksinen med 60% beskyttelse til de over 65. Nå skal de gis til de over 65...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BlkEr0/intensivsjef-i-oslo-aldri-sett-slike-smittetall

Regjeringen er tydeligvis ikke så bekymret for situasjonen på norske sykehus heller. Situasjonen på sykehusene er en  grunn til at de kanskje burde strammet inn enda hardere. Langtidskonsekvensene etter covid er over vil jo bli store  etterslep med operasjoner og fall i den norske folkehelsen. Både folk med senskader av Corona  men også mange andre som vil få sine operasjoner utsatt som de kanskje trenger for og være i arbeid. Det kan bli et skred av langtidssykemeldte og uføre etter hvert. Dessuten er stort frafall av ansatte i helsevesenet. De blir utbrent, utslitt og kanskje sykmeldte selv. Og mange slutter kanskje i yrket. Det virker veldig kortsiktig tenkt at vi bare skal bremse smitten og ikke slå ned som i mars i fjor. Regjeringen er flinke til i fra før til og nedprioritere helsevesenet slik at vi har nesten færrest intensiv plasser i Europa. Da burde de egentlig sitte med rimelig kalde føtter nå istedenfor og ta en råsjanse. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (10 timer siden):

Virker ikke som du har fulgt særlig med. De sier omtrent det samme nå som de sa før pandemien. Les litt mer enn Dagbladet, så får du kanskje med det hva de faktisk mener.

Hvor mange studier sitter du selv og leser? Hvilke nettsider er du på ?  Lagt merke til at omtaler mange fagpersoner som hysteriske osv, veldig nedlatende kommentarer. Det sier en del om deg faktisk. Folk som stiller seg over fagpersoner og ser på de som udugelige er rimelige spesielt. Andre enn FHI kan ha bra ting og tilføye også. Ingen  som lever nå har opplevd en lignende pandemi. Ingen er eksperter på Corona enda, et helt nytt virus... Bare eksperter i sitt felt. Derfor bra at mange kan komme med innspill. FHI består av mange eksperter i sitt felt der også. Derfor oppstår uenigheter mellom fagpersoner sikkert til og med innenfor FHI også og mellom FHI og Helsedirektoratet og eksperter utenfra. Ingen kan vite nå før i ettertid hvem som får mest rett. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (16 minutter siden):

Det er utrolig mange som blir innlagt pga influensa! Og det til tross for at mange vaksineres hvert år...Selv har jeg aldri hatt det, men har hørt fra andre at de har aldri vært så syke som da de fikk influensa...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

Det var ikke FHI vedkommende sa at ikke er epidemiologer, men den hysteriske nedstengnings-gjengen som har skrevet utallige ganger om at hundretusener kommer til å dø i Norge om vi ikke stenger alt.

Gunnar Hasle, Mads Gilbert, Steinar Westin og den gjengen der.

Er de hysterikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (9 timer siden):

FHI har 250 ansatte i smitteberedskap og de jobber med statistikk om smittesituasjonen.  Du finner all info på fhi.no. Og ingen er epidemiologer... ? Klart de har det i FHI . Sjekk selv. 

Nå er det vel ikke nødvendigvis sånn at bare du er epidemiolog, så tar du de smarteste avgjørelsene helt automatisk.

Anders Tegnell...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagslunch skrev (1 minutt siden):

Er de hysterikere?

Jeg vet ikke hva det er å være en hysteriker, men de virker hysteriske i forhold til covid-19. 

Man må skille mellom personkarakteristikker og beskrivelse av adferden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagslunch skrev (4 minutter siden):

Nå er det vel ikke nødvendigvis sånn at bare du er epidemiolog, så tar du de smarteste avgjørelsene helt automatisk.

Anders Tegnell...

Ja helt enig med deg. Anders Tegnell er et eksempel på det. Jeg tror pandemien løses best hvis personer innenfor sitt felt får bidra. Ingen er eksperter på Corona enda. Bare i sitt felt og da er det mye lurere og støtte seg på flere fagfolk.

Endret av J.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det er å være en hysteriker, men de virker hysteriske i forhold til covid-19. 

Man må skille mellom personkarakteristikker og beskrivelse av adferden.

Slik jeg oppfatter dem, er de fagpersoner med enormt mye kompetanse og erfaring, også fra helseproblematikk utenfor Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (1 minutt siden):

Ja helt enig med deg. Anders Tegnell er et eksempel på det. Jeg tror pandemien løses best hvis personer innenfor sitt felt får bidra. Ingen er eksperter på Corona enda. Bare i sitt felt og da er det mye lurere og støtte seg på flere fagfolk.

Ja! Hehe, misforstod litt det svaret jeg siterte deg på, men så så jeg de andre svarene og så skjønte jeg jo at vi var enige 😉

Endret av Fredagslunch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har kanskje endelig begynt å forstå at de har dratt dette ALT for langt.      700 000 nordmenn har søkt om dagpenger siden mars ifjor. 200 000 er ledige pr idag. De ledige får så lite utbetalt at de må skru ned strømmen så de fryser og ikke har råd til mat. Men for all del, de slapp å være i syke i noen dager da. Det ironiske er at land med store sosiale forskjeller og problemer med fattigdom er de landene som er rammet desidert hardest (USA, England). Nå kjører vi samfunnet vårt i akkurat denne retningen som åpenbart byr på store problemer for fremtiden. 

Jeg tror de forsøkte noen runder med propaganda i avisene for å skru det enda hardere til. Men så har nok undersøkelser vist at det ikke hjalp på holdningen i befolkningen. Det går en grense for hvor mange ganger man kan rope at ulven kommer, og den er nådd nå. Kanskje har det også kommet regjeringen for øre at folket driver innsamlingsaksjon for søksmål mot myndighetene. Det er dårlig nytt i et valgår. 

Tipper at oppvasken begynner i april. Det blir nok stygt for regjeringen og helsemyndigheter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagslunch skrev (5 minutter siden):

Slik jeg oppfatter dem, er de fagpersoner med enormt mye kompetanse og erfaring, også fra helseproblematikk utenfor Norge.

Fredagslunch skrev (7 minutter siden):

Ja! Hehe, misforstod litt det svaret jeg siterte deg på, men så så jeg de andre svarene og så skjønte jeg jo at vi var enige 😉

Vi er helt enige ja😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (10 timer siden):

Hvis FHI ønsker å nå ut til folket, bør de forholde seg til landsdekkende medier. 

Det gjør de. Men det er ikke FHIs skyld at mediene stadig vekk tar kontakt med såkalte "eksperter", som ikke er epidemiologer engang, for å få mange klikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norge er jo mer enn Oslo. Det er kommuner som ikke har hatt smitte på lang tid eller i det hele tatt.  Her jeg bor venter vi på oppmykninger av tiltak, særlig innen barneidrett. Det er bra at kommunene selv kan sette tiltak etter smittetrykket i den enkelte kommune.  

Ja, jeg vet det er flere steder enn Oslo det er utbrudd nå, men store deler av landet har ikke mer enn noen få tilfeller, selv om medias dekning kan få det til å se annerledes ut. 

Hadde det kommet enda strengere tiltak her hvor jeg bor, tror jeg det hadde blitt vanskelig etterhvert, da de ville ha virket meningsløse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekkapekka skrev (31 minutter siden):

Det er utrolig mange som blir innlagt pga influensa! Og det til tross for at mange vaksineres hvert år...Selv har jeg aldri hatt det, men har hørt fra andre at de har aldri vært så syke som da de fikk influensa...

Norsk helsevesen takler influensasesongen  helt fint. Folk kommer sjelden på intensiv , har færre døgn på sykehus enn med covid. Mens covid pasienter opptar plass i ukesvis. 

tom1986 skrev (9 minutter siden):

Det gjør de. Men det er ikke FHIs skyld at mediene stadig vekk tar kontakt med såkalte "eksperter", som ikke er epidemiologer engang, for å få mange klikk.

Der kom det igjen ! « såkalt ekspert «. Hva slags ekspert er du selv da, som fordømmer og latterliggjør fagpersoner sin kompetanse. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresskaret skrev (7 minutter siden):

Norge er jo mer enn Oslo. Det er kommuner som ikke har hatt smitte på lang tid eller i det hele tatt.  Her jeg bor venter vi på oppmykninger av tiltak, særlig innen barneidrett. Det er bra at kommunene selv kan sette tiltak etter smittetrykket i den enkelte kommune.  

Ja, jeg vet det er flere steder enn Oslo det er utbrudd nå, men store deler av landet har ikke mer enn noen få tilfeller, selv om medias dekning kan få det til å se annerledes ut. 

Hadde det kommet enda strengere tiltak her hvor jeg bor, tror jeg det hadde blitt vanskelig etterhvert, da de ville ha virket meningsløse.

Ja, Norge er mer enn Oslo (og området rundt). De fleste plasser i landet har ganske god kontroll igjen. Jeg håper på strenge tiltak rundt påskeferie. Reiserestriksjoner fra områder med høy smitte? Nasjonal stenging i påskeuken av aktiviteter som kan føre til utbrudd. Vi som har kontroll på smitten kan klare oss en uke eller to med slike stramme tiltak som Oslo og omegn,om det er prisen for å beholde kontrollen under ferien. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, NorthernLight said:

Regjeringen innførte ikke strengere tiltak nå, og flere eksperter lurer på hva de venter på. Vi har en raskt stigende smitte i Norge

Vi har stigende smitte lokalt en del plasser, men absolutt ikke over hele Norge. Derfor er det ikke nasjonale tiltak man bør fokusere på, men lokale. Områder med mye smitte må kanskje ta i bruk sterkere virkemidler, men ikke resten av landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...