Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å skryte av seg selv og sitt utseende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så fort noen merker at jeg elsker hvordan jeg ser ut, og er selvsikker, blir de skremt. Og begynner å bli frekk og truende mot meg. Det er ikke lov å være fornøyd med seg selv uten at andre skal finne alt som er galt med å være fornøyd med seg selv. Og nei jeg er ikke en av de som er overlegen og skryter av meg selv i hytt og pine, men jeg klager aldri over meg selv. Er det janteloven? Blir andre jenter truet på en måte? Noen som har en god forklaring på dette...? 

Anonymkode: 0198b...e98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei er tydeligvis ikke lov å være fornøyd med seg selg uten å være cocky, selvsentrert, egoist osv osv i dagens samfunn. Jeg er fornøyd med det meste om meg selv og bryr meg ikke hva andre synes om den saken.

Antar usikre folk føler seg truet av det finnes selvsikre folk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror sjalusi. For om du ikke skryter, er det ikke janteloven 

Anonymkode: 94923...1c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så fort noen merker at jeg elsker hvordan jeg ser ut, og er selvsikker, blir de skremt. Og begynner å bli frekk og truende mot meg. Det er ikke lov å være fornøyd med seg selv uten at andre skal finne alt som er galt med å være fornøyd med seg selv. Og nei jeg er ikke en av de som er overlegen og skryter av meg selv i hytt og pine, men jeg klager aldri over meg selv. Er det janteloven? Blir andre jenter truet på en måte? Noen som har en god forklaring på dette...? 

Så trist at du først og fremst vurderer deg selv i forhold til hvordan du ser ut. Og det på 8. mars. 

Anonymkode: a53a3...e49

• Liker 26
Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Det er bare å skryte i vei. Særlig sjarmerende er det jo ikke, men det er jo ikke mitt problem.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg at mennesker som er mer beskjedne på sitt ego, er de mest sjarmerende. 

Anonymkode: 94923...1c3

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med meg selv og klager ikke over meg selv, men har aldri merket noe til det du skriver om.

Anonymkode: e31b2...0b7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen som reagerer på folk som ikke klager over seg selv, men det betyr ikke at man går rundt og viser folk at man elsker seg selv, så det er nok noe spesielt du gjør som skaper reaksjoner om du opplever at folk reagerer på oppførselen din ofte. 

Jeg har selv ingen problem med eget utseende, men er opptatt av andre, mer jordnære ting og går ikke rundt og er forelsket i utseendet mitt (er jo ikke narsissist).

Anonymkode: 9e404...636

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så synd folk er sånn mot deg ts. Du har mye å lære andre. Personlig elsker jeg ikke hvordan jeg ser ut, men jeg elsker å være rundt folk som er trygge i seg selv. Den positive energien smitter 

Anonymkode: 7c2cd...881

Skrevet

Så lenge folk ikke hever seg over andre som er "mindre pene" enn dem selv, eller kun bruker utseende som målestokk for skjønnhet, må det vel være greit å være fornøyd med seg selv og gi uttrykk for det. Da er det jo bare attraktivt. Men mange blir jo så klart avstøtt hvis det er narsissistiske tendenser.

Er enig i at det virker som at mange kvinner finner det truende om en attraktiv dame strutter av selvtillit som de selv ikke har. Pene damer med selvtillit får jo mye oppmerksomhet av det motsatte kjønn også. Har selv vært på begge sider av saken. Vi er kanskje litt ekstra preget av janteloven i Norge, men dette fenomenet er nok universelt. Handler vel om konkurranse på det biologiske plan...

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Det spørs jo litt hvordan man er og hva man sier. Ikke alle er like hyggelige. De skal gjerne fremheve seg selv som bedre enn alle andre og er nedlatende mot de som ikke er like pene. Vet ikke om de da alltid har så god selvtillit eller om de bare er høy på seg selv. 

Jeg har møtt på de som er fornøyd med seg selv, men som også er vennlig eller høflig mot andre. Så jeg tror at det kan ha noe med hvordan man er, men noen blir jo sikkert sjalu på de som er pen og fornøyd med seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fornøyd med utseendet, og har heller aldri vært med på det forventede klagekoret som jenter har når de kommer sammen, litt sånn som i Mean Girls. Men jeg skryter heller aldri av meg selv heller. Ingen har blitt skremt, frekke eller truende. Tvert imot så syns folk at det er forfriskende og inspirerende, men også at jeg bygger folk opp. Når en venninne sier at hun er misfornøyd med det ene eller andre så sier jeg at du er nydelig som du er.

Du omgås feil folk. 

Anonymkode: 37b50...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne vært fornøyd med eget utseende...

Anonymkode: 2fbcf...beb

AnonymBruker
Skrevet

Fordi utfordringen er ikke å ha fokus på det overfladiske, men på det indre. Mennesker søker vel kontakt for å få kontakt med sitt indre jeg, overflaten er bare ment som "hjelp". Er forstyrrende å bare fokusere på utseende. Dessuten vil alle bli sett for den de er inni seg, ikke utenpå, vel ...? Talenter, evner, det som gjør alle unike. JAJA.

Anonymkode: 23ec2...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er egentlig "bra". Jeg har litt sånn "Bimbo utseende" som noen kaller det og det er ikke så gøy. Noen tar meg ikke seriøst og snakker til meg som om jeg er dum. Gutter ser på meg som billig eller de prøver ikke for de tror jeg er for kresen og sånn. 

Anonymkode: b50b9...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjetter det er noe med at utseende betyr såpass lite for mange av oss, og vi er allerede nedpepret med bloggere og annet som har et enormt fokus på det overfladiske. Å være fornøyd med seg selv som person er så ufattelig mye bedre, og de som legger så mye i utseende at de "elsker hvordan de ser ut" og ytrer det, blir sett ned på av mange som mener det er på grensen til tullete å være så glad i sitt eget speilbilde.

Det er å være høy på seg selv, men ikke pga. personlige egenskaper eller faglige ferdigheter.

Anonymkode: 8ecbd...280

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pleier du å si noe spesielt, eller bare være selvsikker? Jeg synes det er helt innafor å være fornøyd med seg selv. Egentlig bedre det, enn å vise mistnøye ved små ting ved eget utseende. For dét tror jeg kan få andre til å føle seg verre. 

Men selvskryt er noe litt annet, og det synes jeg ikke er like innafor. Hvis du skryter av noe du har fått til/oppnådd synes jeg det i tillegg gir litt mer mening enn å skryte av utseendet (mer sånn: se på meg, er ikke jeg fin?) 

Anonymkode: 11e10...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å «skryte av seg selv og sitt utseende» fordi folk har forskjellige preferanser. Noen syntes ikke du er særlig pen, og da fremstår du som en idiot når du påstår at du er det. 

Anonymkode: 60247...a93

• Liker 4
Skrevet

Det er vel typisk norsk at man skal være beskjeden og ydmyk på sånt. Eller nærmest snakke ned utseendet sitt - sier du så fin du var i den kjolen, så er det noen som svarer "neeeii... denne gamle saken? Og jeg bommet helt på håret i dag" i stedet for å bare smile stort og si takk. 

Jeg har aldri opplevd at noen har blitt sure og frekke de gangene jeg har på den ene eller andre måten formidlet at jeg er er fornøyd med eget utseende, da. Bortsett fra på KG - her er det skuddpremie på de som kaller seg selv for pene (rart du ikke har fått noe edder og galle enda, faktisk).

Men ellers så er det nå heldigvis iallfall sånn blant mine folk at det er lov å si :) 

Skrevet

Man får tyn for å like eget utseende, ja. Tror det bare er å ikke bry seg om det - akkurat som du har lov til å tenke du er pen, så har andre lov til å tenke at du ikke er det. Er ikke den enkleste løsningen her bare å ikke bringe temaet på bane? Om vennene dine konsekvent har lyst til å ta opp lytene dine må du nesten bare gi dem rett i det dersom det stemmer, men du kan jo også kommunisere at du ikke egentlig bryr deg om å ha den samtalen med dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...