Gå til innhold

Skolene er blitt ett nytt episenter for smitte,det er nå gruppa 13–19 år som har flest nye smittede per innbygger.

NorthernLight

Burde skolene stenges der hvor det er mye smitte?  

131 stemmer

1. 1. Burde skolene stenges der hvor det er mye smitte?

• Ja
      100
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

Guile skrev (6 minutter siden):

Ungdommene har uvaksinerte foreldre og besteforeldre som kan bli mye sykere enn dem. Det er problemet. 

Foreldre er et problem, men uvaksineere bestemødre bør ikke oppsøke sosial kontakt akkurat nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Å hive ungdommen under bussen på grunn av at hundre mennesker er på sykehus er galskap. Folk mister helt gangsynet på grunn av korona. Alle disse ødeleggelsene psykisk, helsemessig for de som har andre sykdommer enn korona og ikke får hjelpen og oppfølgingen de burde ha, og økonomisk, kan ikke på noen måte forsvares. Det er langt verre enn noen koronadødsfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Example said:

Litt dumt at man gjorde dette i fjor da. Et godt eksempel på konsekvensene av å dra på for mye når det ikke trengs. Det gjør det vanskelig å gjøre det igjen, gitt de konsekvensene det vil få. 

Jeg vil tro vi kan vente oss harde tiltak i morgen, og det er vi voksne som må tåle å ta hovedbyrden for det. 

Dro på for mye, eller åpnet grensene for tidlig? 
vi fikk jo kontroll. Etter det ble hele showet styrt av NHO. Og vi fikk betale prisen. 
det rette er å spørre de blå om det var verdt å ofre unger og barnefamilier for så å si ja, selvsagt til de store, rike....? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Du kan ha rett her. Utspillene fra Nakstad og Stoltenberg er foruroligende. Jeg hadde faktisk ikke forventet at det skulle skje igjen, men her står vi. Vi får se. 

For å toppe det hele blir det vel utdelt vaksinepass til den eldre garde i sommer. Det har de vel fortjent. 

Jeg trodde heller ikke det. Men de har gang på gang bevist at de ikke gjør det de lover: de skjermer ikke barn og unge. Så med det som er kommet fra dem de siste par dagene, er jeg sikker på at de gjør noe med skolene. Det gjør meg skikkelig forbanna at de ikke har lært noe som helst av det som kom frem etter forrige nedstengning! 

Jeg tror heller ikke det kommer til å ha samme effekt som forrige gang. Ifjor var alle i sjokk. Folk livredde. Noen syntes til og med det var litt stas. Mange møtte ingen andre enn kjernefamilien på ukesvis. Nå kommer ikke foreldre til å holde barn og ungdommer hjemme. De kommer til å la dem være med vennene sine. Foreldre ser at situasjonen preger barna nok som det er, og vil ikke ødelegge dem mer enn nødvendig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Example skrev (Akkurat nå):

Foreldre er et problem, men uvaksineere bestemødre bør ikke oppsøke sosial kontakt akkurat nå. 

Ja, foreldre er et problem. Noen av de som ligger på Ahus med slange ned i halsen er ellers friske folk i 40-åra. Jeg tror ikke du tar innover deg hvor jævla stort problem dette kan bli om smitte skal gå helt berserk i hjemmene til alle skolebarn. Du har låst deg helt på barn og unge, ingenting annet betyr noe. Hjelpes meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi nå, ved å holde skolene åpne, risikerer et rush av innleggelser av foreldrene til de samme ungene, har vi et enda større problem etterhvert......

trafikkork ved den lokale testestasjoner i dag ga meg frysninger.....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rullerusk skrev (14 minutter siden):

Hvis vi nå, ved å holde skolene åpne, risikerer et rush av innleggelser av foreldrene til de samme ungene, har vi et enda større problem etterhvert......

Andel positive tester er 2%, så den testkøen trenger du ikke bekymre deg sånn voldsomt over.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (15 minutter siden):

Ja, foreldre er et problem. Noen av de som ligger på Ahus med slange ned i halsen er ellers friske folk i 40-åra. Jeg tror ikke du tar innover deg hvor jævla stort problem dette kan bli om smitte skal gå helt berserk i hjemmene til alle skolebarn. Du har låst deg helt på barn og unge, ingenting annet betyr noe. Hjelpes meg.

Mye annet betyr noe, men nå er smitte tydeligvis alt. Ingenting annet betyr noe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For store deler av landet kunne man sikkert startet og forebygge smitte i skolen med økt smittevern, og det tror jeg skjer.  Man kan derimot ikke forebygge der smitten sprer seg allerede. Skolene stenges da av seg selv på grunn av utbrudd og fører til hundrevis av syke folk og i andre i karantener. Disse foreldre har også jobber. Noen kan alt ha spredd det videre i samfunnskritiske jobber. Oslo bør stenge ned skolen men ha de mer åpne enn sist for de som trenger det mest. Hvem vet hvilken informasjon helsemyndigheter sitter med nå? Tenk om flere lærere har blitt alvorlig syke nå... i så fall kunne de vel omtrent saksøke staten for brudd på rett til vern mot alvorlige smittsomme sykdommer, som de har stått uten, med gult nivå og  altfor mange nærkontakter . Dessuten veier ordene til sykehus ledelse tungt når de ber om nedstengning i Oslo. Det er de som faktisk vet aller best hva sykehus kan klare... ansatte beordres allerede ut i jobb når de har fri. En for presset situasjon vil slite ut de ansatte slik at de kan bli sykmeldte og det er kritisk når de allerede er for få. Camilla  Stoltenberg er ikke den som lar seg presse til en mening. Hun er for åpne skoler. Hvis hun mener det kanskje ikke går så er det en grunn til det. Jeg tror likevel ikke de stenger skoler der hvor er lite smitte, men starter med økt smittevern der.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (38 minutter siden):

Dro på for mye, eller åpnet grensene for tidlig? 
vi fikk jo kontroll. Etter det ble hele showet styrt av NHO. Og vi fikk betale prisen. 
det rette er å spørre de blå om det var verdt å ofre unger og barnefamilier for så å si ja, selvsagt til de store, rike....? 

Åpnet opp grensene uten karantene fra alle land og ingen testing ved innreise var en stor feil. Vi hadde nok hatt litt smitte uansett men kanskje ikke mer enn an det kunnes holdes i sjakk med tisk og grunnleggende smittevern.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fortauet said:

I byer ja, men Norge består av en god del andre steder enn by. Her jeg bor er det nesten 2 timer til nærmeste videregående. Det er snakk om ca 5000 barneskoleelever i 2 timers avstand til videregående skole. Bare for å gi utsagnet ditt litt perspektiv. 

Skal man la være å gjøre tiltak i Oslo fordi det ikke funker å gjøre akkurat de samme tiltakene der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (55 minutter siden):

Du kan ha rett her. Utspillene fra Nakstad og Stoltenberg er foruroligende. Jeg hadde faktisk ikke forventet at det skulle skje igjen, men her står vi. Vi får se. 

For å toppe det hele blir det vel utdelt vaksinepass til den eldre garde i sommer. Det har de vel fortjent. 

Hørte i hvertfall Nederland gikk inn for vaksine pass i kveld så da kommer vi vel dit også... etter som vi er i EØS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerusk skrev (40 minutter siden):

Det er det man risikerer ja, etter utbruddet i Ulvik vet man det. Og dette var småbarnsforeldre. Risken vil være enda større for foreldre til ungdom. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at skolene bør ikke stenges pga litt over 100 innlagte på sykehus. Må da være bedre å begrense omgang med andre folk utenom skolen. Altså bestemødre etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (26 minutter siden):

Mye annet betyr noe, men nå er smitte tydeligvis alt. Ingenting annet betyr noe. 

Du vil barnas beste men du ser ikke et problem med alvorlige syke foreldre? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (9 minutter siden):

Åpnet opp grensene uten karantene fra alle land og ingen testing ved innreise var en stor feil. Vi hadde nok hatt litt smitte uansett men kanskje ikke mer enn an det kunnes holdes i sjakk med tisk og grunnleggende smittevern.

De må nok godta reising når andre eu land innfører vaksine pass... tror jeg da. VAksineringa går fortere der i enkelte land i hvertfall enn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bente1234 skrev (1 minutt siden):

Enig at skolene bør ikke stenges pga litt over 100 innlagte på sykehus. Må da være bedre å begrense omgang med andre folk utenom skolen. Altså bestemødre etc. 

Alderen på alvorlig syke går ned mutasjonene. Det er problemet... innleggelse var nødvendig for 8 småbarnsforeldre 30-40 år i Ulvik. 8 av ca 50... på Ahus ligger 40 åringer i respirator. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Det er det man risikerer ja, etter utbruddet i Ulvik vet man det. Og dette var småbarnsforeldre. Risken vil være enda større for foreldre til ungdom. 

Samtidig skal man ikke overdramatisere det for mye. Ulvik står fortsatt oppført med null koronarelaterte dødsfall. På det høyeste hadde man fire innlagte med Covid-19. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (2 minutter siden):

Du vil barnas beste men du ser ikke et problem med alvorlige syke foreldre? 

åh så lei av å høre dette..vil du at bestemora de skal dø og osv osv..det der svaret er standard svar til oss som bruker hode og ser lengre enn korona... nei ser ikke problemet ... de har enda ikke sprengt noe her siden mars 2020

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (Akkurat nå):

Alderen på alvorlig syke går ned mutasjonene. Det er problemet... innleggelse var nødvendig for 8 småbarnsforeldre 30-40 år i Ulvik. 8 av ca 50... på Ahus ligger 40 åringer i respirator. 

hvor mange i samme års klasser er smittet og blitt friske og ikke vært alvorlig syke? Dette er i mindre tall men det brukes bra av media.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...