Gå til innhold

Elbil, hva koster det faktisk pr kilometer?


Gjest Mr Bergen

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Bergen

Elbiler slipper moms, har lavere bompenger og rimelige i bruk.

Er det noen som har hatt elbil som har regnet hva det faktisk kostet? F eks, kjøpte ny eller brukt elbil for xxx kr, solgte for xxx kr og regnet ut hva verditapet ble pr kilometer? 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, nevn gjerne hvilken bilmodell du har hatt

Endret av Mr Bergen
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mr Bergen
knulleGuden666 skrev (2 minutter siden):

Det er vesentlig høyere enn en dieselbil

Har en mistanke om det, men savner konkrete eksempler. Det er først når verditap regnes inn at faktisk kostnad med å ha en bil kan regnes ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verditapet varierer fra bil til bil, så det er fasit på det. 

Men jeg betaler vel 3600,- i året for strøm til 20.000 kilometer. Det er det eneste jeg betaler faktisk. Litt her og der av parkering og bom kanskje. 

Min spesifikke bil kostet 780.000 da den var ny i 2018. Verditapet nå er ca 180.000. 

Jeg hadde høyere månedlige kostnader på den gamle dieselbilen enn på den splitter nye elbilen. 

Dette er en nobrainer. 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Verditapet varierer fra bil til bil, så det er fasit på det. 

Men jeg betaler vel 3600,- i året for strøm til 20.000 kilometer. Det er det eneste jeg betaler faktisk. Litt her og der av parkering og bom kanskje. 

Min spesifikke bil kostet 780.000 da den var ny i 2018. Verditapet nå er ca 180.000. 

Jeg hadde høyere månedlige kostnader på den gamle dieselbilen enn på den splitter nye elbilen. 

Dette er en nobrainer. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Jeg er ikke ute etter de månedlige kostnader, de er lette å regne ut. Men folk som har eid elbil og så solgt og husker summene som vil regne det ut. Jeg synes ikke det er en nobrainer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Bergen skrev (7 minutter siden):

Har en mistanke om det, men savner konkrete eksempler. Det er først når verditap regnes inn at faktisk kostnad med å ha en bil kan regnes ut

Jeg er en elbil hater, jeg vet bare at elbiler rent teknisk er billigere å kjøre og lade hjemme, må du ofte lade på hurtigladestasjoner er diesel billigere. Elbiler holder seg snart svært dårlig i pris pga nye modeller kommer i hytt og pine, nyere diesel og bensinbil vil være svært populære blandt mange når de om få år ikke er lett å få tak i. Er fortsatt veldig mange som på død og liv ikke skal ha elbil inkl meg. 

Service og reparasjoner på elbiler er også hinsides høyt priset, det sies at elbiler skal være enkle og reparere men prisen er ikke god. 

Batteriene ryker etter garantien er ute, det koster nesten like mye som bilen. Elbiler blir også vraket etter små skader som ikke lar seg reparere som igjen gjør forsikringen svindyrt, det ødelegger også for oss med normal bil. 

Og ikke minst så er en elbil ubrukelig på bygda med masse bakker og svært kalde vintre, da mister du fort 50% av rekkevidden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mr Bergen
knulleGuden666 skrev (Akkurat nå):

Jeg er en elbil hater, jeg vet bare at elbiler rent teknisk er billigere å kjøre og lade hjemme, må du ofte lade på hurtigladestasjoner er diesel billigere. Elbiler holder seg snart svært dårlig i pris pga nye modeller kommer i hytt og pine, nyere diesel og bensinbil vil være svært populære blandt mange når de om få år ikke er lett å få tak i. Er fortsatt veldig mange som på død og liv ikke skal ha elbil inkl meg. 

Service og reparasjoner på elbiler er også hinsides høyt priset, det sies at elbiler skal være enkle og reparere men prisen er ikke god. 

Batteriene ryker etter garantien er ute, det koster nesten like mye som bilen. Elbiler blir også vraket etter små skader som ikke lar seg reparere som igjen gjør forsikringen svindyrt, det ødelegger også for oss med normal bil. 

Og ikke minst så er en elbil ubrukelig på bygda med masse bakker og svært kalde vintre, da mister du fort 50% av rekkevidden 

Hører det er nok av minus med elbil😉 Men dette ned dyrere forsikring for folk uten elbil, jeg trodde at hvis f eks Kia Soul ofte hadde skyld i ulykker eller var spesielt dyr å reparere, så var det Kia Soul som fikk høyere pris på forsikring og ikke alle andre biler også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mr Bergen skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter de månedlige kostnader, de er lette å regne ut. Men folk som har eid elbil og så solgt og husker summene som vil regne det ut. Jeg synes ikke det er en nobrainer

Da tror jeg du må finne en tilsvarende fossilbil til elbilen og se på statistikken. For det varierer veldig fra bil til bil. Men min har ikke lidd av nyere modeller de siste to årene, så er ikke veldig stresset. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Bergen skrev (2 minutter siden):

Hører det er nok av minus med elbil😉 Men dette ned dyrere forsikring for folk uten elbil, jeg trodde at hvis f eks Kia Soul ofte hadde skyld i ulykker eller var spesielt dyr å reparere, så var det Kia Soul som fikk høyere pris på forsikring og ikke alle andre biler også? 

Hver skade går ut over alle som er forsikret, men forsikringen stiger mer på de som ofte har problemer enn de uten. Det har dessverre en dominoeffekt på alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (4 minutter siden):

Jeg er en elbil hater, jeg vet bare at elbiler rent teknisk er billigere å kjøre og lade hjemme, må du ofte lade på hurtigladestasjoner er diesel billigere. Elbiler holder seg snart svært dårlig i pris pga nye modeller kommer i hytt og pine, nyere diesel og bensinbil vil være svært populære blandt mange når de om få år ikke er lett å få tak i. Er fortsatt veldig mange som på død og liv ikke skal ha elbil inkl meg. 

Feil. Det kan være dyrere å hurtiglade, men det er i ekstremeksemplene. 

Feil #2. Elbiler selges fint brukt. Det kommer nyere modeller av fossilbiler og uten at det går ut over bruktmarkedet.  

knulleGuden666 skrev (4 minutter siden):

Service og reparasjoner på elbiler er også hinsides høyt priset, det sies at elbiler skal være enkle og reparere men prisen er ikke god. 

Feil #3. Dette er ikke elbilen sin skyld, men leverandøren som feks Møller. De tar seg betalt uansett om det er en q5 eller etron. 

knulleGuden666 skrev (4 minutter siden):

Batteriene ryker etter garantien er ute, det koster nesten like mye som bilen. Elbiler blir også vraket etter små skader som ikke lar seg reparere som igjen gjør forsikringen svindyrt, det ødelegger også for oss med normal bil. 

Feil #4. Du fremstiller det som at batteriene ryker rett etter garantien har gått ut. Det stemmer ikke. Det finnes elbiler som har klokket en million kilometer uten et eneste problem med batteriet. 

knulleGuden666 skrev (4 minutter siden):

Og ikke minst så er en elbil ubrukelig på bygda med masse bakker og svært kalde vintre, da mister du fort 50% av rekkevidden 

Feil #4. Da har du ikke lest deg opp på hvordan et batteri fungerer. Man må planlegge litt og rekkevidden går ned ja, men scenariet du setter opp der stemmer ikke om man har 5% peil. 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil. Det kan være dyrere å hurtiglade, men det er i ekstremeksemplene. 

Feil #2. Elbiler selges fint brukt. Det kommer nyere modeller av fossilbiler og uten at det går ut over bruktmarkedet.  

Feil #3. Dette er ikke elbilen sin skyld, men leverandøren som feks Møller. De tar seg betalt uansett om det er en q5 eller etron. 

Feil #4. Du fremstiller det som at batteriene ryker rett etter garantien har gått ut. Det stemmer ikke. Det finnes elbiler som har klokket en million kilometer uten et eneste problem med batteriet. 

Feil #4. Da har du ikke lest deg opp på hvordan et batteri fungerer. Man må planlegge litt og rekkevidden går ned ja, men scenariet du setter opp der stemmer ikke om man har 5% peil. 

Anonymkode: fdc94...8b0

Det er alltid dyrere å hurtiglader enn å fylle bensin og diesel til samme distanse. 

Prøv å selg en 5-6 år gammel elbil nå å se hvor mye du får, det tapet er ekstremt pga de t har blitt lengre rekkevidde på de nyere.

En Q5 er billigere å reparere hos møller enn en elbil, det gjelder også alle andre.

Nei det gjør jeg ikke, men mange gjør det etter en stund etter garantien er ute, samtlige av batteriene taper seg også mye, altså går distansen ned. 

Jeg har både lest og hørt, bakker, kulde, henger, mange personer i osv er terror mot elbilen, rekkevidden faller som en stein... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg skal kjøpe ny firmabil i bedriften min, og etter lang tid grubling har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny fossil til ca 500k.

1)mva refusjon

2)forutsigbarhet

3)måtte benyttet mye hurtiglading, noe som visstnok er dyrt(stress og, stå i kø og skal rekke ferge)

så jeg er ikke i den gruppen ts etterspør, men jeg finner ikke elbil-fordelene store nok.

Anonymkode: e3622...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mr Bergen skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ute etter de månedlige kostnader, de er lette å regne ut. Men folk som har eid elbil og så solgt og husker summene som vil regne det ut. Jeg synes ikke det er en nobrainer

Det er det selvsagt "noen" som har regnet ut. Leste dette i et blad så har ingen link. Men regn med ca 4.kr pr,km for biler mellom 250 - 350. og  5kr pr.km for biler til rundt 500. Der har du omtrent hvor det ligger ved 12.000km pr.år

Greit at man slipper moms, men det gjør den som kjøper bruktbilen din og, det er regnet med. Du slipper bompenger og drivstoff. Men mange betaler lite i bompenger og drivstoffutgjør kun 12-15% av kostnaden ved å eie bil. Totalt sett

El.Bil er momsfritt så det betyr billigere inngang for dyr bil. Men det er når den selges igjen du kan begynne å regne.

Rivende utvikling, lenger rekkevidde osv . Betyr at din el.bil allerede om 2 år er forrige generasjon. Og mange konkurrenter kommer på markedet Det gjør din investering mer usikker og hvis det ikke plutselig oppstår mangel på biler så kan verditapet bli større enn ved diesel. I fjor var kun 6% nye biler diesel og for de som vil kjøpe 2-3 år gamle dielsebiler er det ikke mye å velge blant. De selges raskt. 2-3 år gamle forrige generasjon El-Bil er ikke like lettsolgte = høyere verditap.

Anonymkode: c9e5a...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (4 timer siden):

Det er alltid dyrere å hurtiglader enn å fylle bensin og diesel til samme distanse.

Da vet du så lite om elbiler at jeg anbefaler deg å lese deg opp. Kanskje du skjønner at det er feil.  

Prøv å selg en 5-6 år gammel elbil nå å se hvor mye du får, det tapet er ekstremt pga de t har blitt lengre rekkevidde på de nyere.

Nei. 

En Q5 er billigere å reparere hos møller enn en elbil, det gjelder også alle andre.

Hvor mye koster det å bytte feks en registerreim på en q5.hos Møller? Hvor mye koster samme reparasjon på en etron?

Nei det gjør jeg ikke, men mange gjør det etter en stund etter garantien er ute, samtlige av batteriene taper seg også mye, altså går distansen ned. 

Mange fossilbiler opplever problemer etter garantien og. Eneste forskjell er at en typisk bil har garanti som ikke er i nærheten av batteriet på en elbil. Og nei, batteridegrenasjon er et svært lite problem. Jeg har mistet 3km på snart 3 år på min. 

Jeg har både lest og hørt, bakker, kulde, henger, mange personer i osv er terror mot elbilen, rekkevidden faller som en stein... 

Hva skjer med rekkevidden om du kjører en kald dieselbil i dårlig vær med henger og masse folk i bilen? 

 

 

 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk at det fins folk som uten å bryte ut i latterkrampe kaller seg selv for "elbilhater", og som bruker timesvis på Kvinneguiden, av alle plasser, for å agitere mot en bestemt type fremdriftssystem i bil. Utrolig underlig hobby!

Bare for å slenge inn noen reelle tall mellom alle tullingene: Vi kjøpte en brukt Leaf for halvannet år siden. Den har blitt brukt lite i koronatiden, men til gjengjeld har den heller ikke tapt noe særlig i verdi. Jeg ser at optimistene på FINN legger ut den samme typen bil med samme SOH og km.stand til samme pris for halvannet år siden. Her er de reelle kostnadene fra Excel-filen min:

Elbilkostnader.png.1390fff4b1e92c244a959057497c883e.png

Da er alt med, verditap ("kmkostn forv verditap" hvor jeg har satt verdien lavere enn FINN tilsier i dag), strøm, væsker, reparasjoner (og vi har hatt noen, som vi for det meste fikser selv) inkl. vedlikehold. Har bl.a. kjøpt seks nye dekk. Forsikring og diverse avgifter og bompenger er også med. Du ser, @Mr Bergenat kilometerkostnaden ender da på 3,2 kr/km. Det er ikke rekordbillig (vi har hatt mange eldre bensinbiler på mellom 2,9-4,5 kr/km; statens sats for refusjoner er 4 kr/km), men det er blant de rimeligste bilene vi har hatt (#3 av 11 de siste 15 årene). Og hver nye kilometer vi kjører er så billig at den amortiserer de store kostnadene vi har hatt med vedlikehold og delekjøp ganske greit.

Regnskapet ser annerledes ut med en helt ny bil, selvsagt. Men det skal godt gjøres å kjøpe, eie, kjøre en relativt ny bil med såpass lave kostnader om den ikke går på strøm. Inntil videre i alle fall. :) Tl;dr - elbil er billig i drift og eie, noe som overrasker...ingen.

Anonymkode: 16f37...42b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 15.53):

Tenk at det fins folk som uten å bryte ut i latterkrampe kaller seg selv for "elbilhater", og som bruker timesvis på Kvinneguiden, av alle plasser, for å agitere mot en bestemt type fremdriftssystem i bil. Utrolig underlig hobby!

Bare for å slenge inn noen reelle tall mellom alle tullingene: 

Anonymkode: 16f37...42b

Ja, og tenk at det finnes folk som forguder noe søppel som er helt ubrukelig og atpå til er svindyrt.. Forstå det den som kan.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (13 timer siden):

Ja, og tenk at det finnes folk som forguder noe søppel som er helt ubrukelig og atpå til er svindyrt.. Forstå det den som kan.... 

Tror penger her var at elbil er ikke for alle. For bønder var ikke de første bilene for alle heller. På samme måte er ikke fossilbiler for alle heller. Men folk hater ikke fossilbiler av den grunn. 

Man skal være ganske trangsynt for å hate noe fordi det ikke passer en selv. 

Anonymkode: fdc94...8b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan vi fortsette diskusjonen om hvor mye el bil koster per km☺️synes billkonomi er interessant!

personlig har jeg ingenting i mot elbiler, men kjører fossil pga jeg har ikke mulighet til hjemmelading.

men svært interessant å lære om kontrastene, være seg økonomisk eller praktisk, mellom el og fossilt😊

Anonymkode: e3622...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 15.53):

Tenk at det fins folk som uten å bryte ut i latterkrampe kaller seg selv for "elbilhater", og som bruker timesvis på Kvinneguiden, av alle plasser, for å agitere mot en bestemt type fremdriftssystem i bil. Utrolig underlig hobby!

Bare for å slenge inn noen reelle tall mellom alle tullingene: Vi kjøpte en brukt Leaf for halvannet år siden. Den har blitt brukt lite i koronatiden, men til gjengjeld har den heller ikke tapt noe særlig i verdi. Jeg ser at optimistene på FINN legger ut den samme typen bil med samme SOH og km.stand til samme pris for halvannet år siden. Her er de reelle kostnadene fra Excel-filen min:

Elbilkostnader.png.1390fff4b1e92c244a959057497c883e.png

Da er alt med, verditap ("kmkostn forv verditap" hvor jeg har satt verdien lavere enn FINN tilsier i dag), strøm, væsker, reparasjoner (og vi har hatt noen, som vi for det meste fikser selv) inkl. vedlikehold. Har bl.a. kjøpt seks nye dekk. Forsikring og diverse avgifter og bompenger er også med. Du ser, @Mr Bergenat kilometerkostnaden ender da på 3,2 kr/km. Det er ikke rekordbillig (vi har hatt mange eldre bensinbiler på mellom 2,9-4,5 kr/km; statens sats for refusjoner er 4 kr/km), men det er blant de rimeligste bilene vi har hatt (#3 av 11 de siste 15 årene). Og hver nye kilometer vi kjører er så billig at den amortiserer de store kostnadene vi har hatt med vedlikehold og delekjøp ganske greit.

Regnskapet ser annerledes ut med en helt ny bil, selvsagt. Men det skal godt gjøres å kjøpe, eie, kjøre en relativt ny bil med såpass lave kostnader om den ikke går på strøm. Inntil videre i alle fall. :) Tl;dr - elbil er billig i drift og eie, noe som overrasker...ingen.

Anonymkode: 16f37...42b

Syntes oppsettet ditt er grundig og bra. Synligjør kostnadene på en fin måte. Usikkerheten ligger selvsagt i hva du får solgt den for. Optimister på Finn finnes alltid. Pr. Idag ligger det 1200 leaf på Finn.no. Så det er ikke akurat selgers marked.

Jeg kjører en eldre dieselbil med 0.4 i forbruk. Siden ingen vile ha diesel (dengangen) fikk jeg den for 30.000kr. Har kjørt den 60.000km og regner med å selge den for 15. 

Så mine km. kostnader blir totalt sett meget lave.  Sitter egentlig og på gjerdet og venter på at "rekkevidde" bilene kommer såpass ned i pris at jeg mener det er verdt det. I mitt tilfelle er ca 35 mil på (mildt) vinterføre et krav. Kjører den strekningen relativt ofte og ønsker ikke å ladestopp på vegen.

ikke elbilhater, men ulempene for elbiler i den prisklassen jeg ønsker å kjøpe bil i er fremdeles for store.

Anonymkode: c9e5a...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...