AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #41 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ser mer og mer på bybussen at mange damer er så store at bare rumpa deres tar hele midtgangen. Noen menn har det på magen. Jeg ser at folk er generelt større nå enn før ja. Og når jeg ser igjen de jeg gikk i klasse med så tror jeg faktisk at vi kun er 3 igjen som ikke har blitt overvektige. 3 av 25. Det er egentlig ikke mitt problem for jeg passer på meg selv. Men jeg irriterer meg over denne body positive bølgen som skal drive å fremheve hvor flott det er å være feit. Body positivity er et ord de bruker fordi det skal høres fint ut, men egentlig så er det late folk som vil gjøre overvektig til normalen fordi selvbildet deres ikke takler å se slanke mennesker. Man ser jo i motebransjen og.: deprimerende med alle disse overvektige «modellene» som ødelegger jobbene til de ekte modellene. Beklager, men det er ikke like fint å se på. Anonymkode: 38e0d...fed Du kan ikke ha det godt med deg selv heller, når du må rakke ned på andre for å føle deg vel. Jobb først med dine komplekser før du uttaler deg om andre Anonymkode: 010fb...9b1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 10. mars 2021 #42 Del Skrevet 10. mars 2021 Peonjenta skrev (På 7.3.2021 den 16.45): Jeg blir stadig overrasket over hvor lite kunnskap folk har om dagligvarer. At vanlig gulost har 27% fett, at en bolle har ca 250 kcal, en ss olje har 100 kcal. en neve smågodt 400 kcal. De tror de ikke legger på seg av slike utskeielser men det er jo nettopp bollen og snopet til hverdags som kan forårsake at du veier 20 kg mer enn du burde. Det går jo helt fint så lenge du bytter ut bolle med kveldsmat eller tar en bolle innom problem er når det blir en daglig rutine å ha den bollen hver dag i tillegg til alle måltider. Jeg og venninna mi elsker en type softis og milkshake. Hvis jeg spiser den, kutter jeg gjerne ut middag den dagen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #43 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Holkeføre er innimellom vanskelig å unngå. Man kan falle selvom man bruker brodder. De fleste hoftebruddene jeg behandler faller innendørs. Gjerne i badematta. Røyking er idiotisk. Å ikke bruke bilbelte er idiotisk. Det som er greia er at de fleste overvektige overforer og feilforer ungene sine til å bli akkurat like dessverre. Anonymkode: aef87...e70 Mens de fleste håndleddsbrudd er pga fall på isen om vinteren. Uten brodder eller lignende hjelpemidler. Jeg lurer fortsatt på hvorfor du skal plages av at noen er overvektige, annet enn at det tydeligvis irriterer deg. Noe som understreker fettfobien som ligger i samfunnet. Folk blir sett ned på bare på grunn av overvekt. Anonymkode: dc2ac...276 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #44 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er du redd for det? Påvirker det deg på noe vis? Anonymkode: dc2ac...276 Vi forkuserer da så på miljøet for tiden, og større mennesker vil kreve mer ressurser! Større klær og etter hvert må hus, biler, fly og klær lages større! Kankske det ikke påvirker MEG, men generasjonene etterpå. Nå er det ikke bare overvekt som viser dette, men at skjelettene våre blir større og. Vi blir høyere, mer kraftig bygget. Noen av oss må jo prøve å stoppe denne utviklinga Anonymkode: 38e0d...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #45 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi forkuserer da så på miljøet for tiden, og større mennesker vil kreve mer ressurser! Større klær og etter hvert må hus, biler, fly og klær lages større! Kankske det ikke påvirker MEG, men generasjonene etterpå. Nå er det ikke bare overvekt som viser dette, men at skjelettene våre blir større og. Vi blir høyere, mer kraftig bygget. Noen av oss må jo prøve å stoppe denne utviklinga Anonymkode: 38e0d...fed Dagens Unge er ikke høyere enn på 1980-tallet.... Anonymkode: 3526f...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #46 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dagens Unge er ikke høyere enn på 1980-tallet.... Anonymkode: 3526f...01d Jo jeg ser mange flere kvinner på 180+ Anonymkode: 38e0d...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #47 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke pent, gir økt belastning på helsevesenet, gir økt sjans for sykdom, muskel/skjelettplager, uføre, mange unge blir mobbet fordi de er tykke, det hemmer mange i hverdagen. Nevn en positiv ting med å være overvektig/feit? Anonymkode: aef87...e70 Jeg har 3 (!) kollegaer som har problemer både med knær og ankler/føtter fordi de er/har vært veldig overvektige. 2 er kneoperert. 2 andre har blitt slankeoperert men har nesten blitt like store igjen, hu ene spiser "hele" dagen på jobb. Anonymkode: f340c...619 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #48 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi forkuserer da så på miljøet for tiden, og større mennesker vil kreve mer ressurser! Større klær og etter hvert må hus, biler, fly og klær lages større! Kankske det ikke påvirker MEG, men generasjonene etterpå. Nå er det ikke bare overvekt som viser dette, men at skjelettene våre blir større og. Vi blir høyere, mer kraftig bygget. Noen av oss må jo prøve å stoppe denne utviklinga Anonymkode: 38e0d...fed Genetisk har vi visst høydetoppen i Norge nå. Ser også mange høye jenter om dagen, men tror ikke de er så mye høyere enn på 80 tallet. Bittelitt i gjennomsnitt kanskje. Anonymkode: f340c...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #49 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 15.31): Det er rett og slett tragisk når overvekt blir normalen. Folk er blitt late og skal ha det komfortabelt og det må gå kjapt. De kjører til jobb når de kunne ha syklet eller gått. Så må de på helsestudio om ettermiddagen for å være aktive. 🤪 (satt litt på spissen). Smågodtposene på størrelse med brødposer osv. Anonymkode: 1763f...2b2 Det eneste tragiske her, er slike holdninger som du viser til. Er det gjort noen forskning som viser hvorfor mange lider av alvorlig fedme? Tror neppe at årsakene er latskap. I noen tilfeller, garantert, men i de fleste? Absolutt ikke. Spiseforstyrrelser som fører til fedme er tabulagt, og mange som er overvektige sliter også med det mentale og har følelser og problemer de bearbeider med mat. Om du ser på My 600-lb Life så vil du se at ingen av personene som er med, har hatt en normal og kjærlig oppvekst. Alle har underliggende problemer som har gjort dem til den de er i dag. Alle har sine grunner til at de har valgt å ty til maten. Nå er ikke overvektproblemet i Norge så stort, det er nok ikke så mange som er over 250 kg. Men det er en urovekkende mengde som lider av fedme, ja. Det er lite jeg og du kan gjøre med det annet enn å ta vare på vår egen helse, og støtte våre nærmeste om de ønsker å redusere sin vekt. Å shame fremmede mennesker og håpe på at det hjelper de ned i vekt er ikke veien å gå. Det er også rart hvordan folk gjør seg opp en mening om fremmede menneskers helse og livsstil. Det har ingenting å si for deg. Joda, skattepengene dine går til å behandle de som har selvpåførte hjerte- og karsykdommer, men de går også til å hjelpe narkomane som gang på gang kjører livet sitt i grøfta, alkoholikere som sprekker, røykere som røyker på seg kols og pedofile som må sitte i fengsel. Anonymkode: 45c25...449 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #50 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke pent, gir økt belastning på helsevesenet, gir økt sjans for sykdom, muskel/skjelettplager, uføre, mange unge blir mobbet fordi de er tykke, det hemmer mange i hverdagen. Nevn en positiv ting med å være overvektig/feit? Anonymkode: aef87...e70 Og av alle de tingene du lister så mener du at "det er ikke pent" er den viktigste grunnen, siden du skriver det først? Mitt inntrykk er at de som roper høyest om at fedme er så farlig som det er, er ofte de som er i besittelse av lite kunnskap og som også påpeker at det ikke er pent/attraktivt. Mer opptatt av fasade enn helse. Som om mennesker her på jorden er til stede for å være attraktive for deg. Smakløst. Om en person er tjukk og lykkelig burde hen få leve livet slik akkurat slik hen vil. Anonymkode: 45c25...449 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #51 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så fordi du ikke synes det er pent så er det negativt? Det er flere ting i samfunnet som kan gi økt belastning på helsevesenet; alkohol, å kjøre fort og/eller uvørent, å ikke bruke bilbelte, å ikke bruke brodder på isføre, osv. Er du like plaget av alt? Om det er noe positivt med å være overvektig er vel ikke relevant, hvorfor skal jeg legge meg borti at noen er det? Jeg legger meg sjelden borti hvordan folk lever livet sitt så lenge de ikke plager andre. Anonymkode: dc2ac...276 Bare det med at ikke alle bruker brodder på isføre vil koste helsevesenet millioner av penger hvert år. Benbrudd og skader relatert til fall er kjempe dyrt å behandle. Et veldig godt eksempel på store utgifter for staten. Anonymkode: 45c25...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #52 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 16.36): Jeg er overvektig fordi jeg er kronisk syk, er derfor i ganske lite bevegelse. Og spiser jeg 1500 kalorier om dagen, så går jeg opp i vekt. Må under 1000 for å gå ned i vekt. Nå har jeg bare bmi på 27. Men jeg går jo opp og ned i vekt hele tiden. For jeg sulter meg i perioder, går da sakte ned i vekt. Blir normalvektig, er så drittlei av å ikke kunne spise noe godt, så da koser jeg meg og går opp i vekt. Har bedt om hjelp fra helsevesenet flere ganger. Men jeg har for lav bmi til å få hjelp. Anonymkode: e8144...1cb En BMI på 27 er på ingen måter helseskadelig eller livstruende, det er ganske innlysende hvorfor du ikke får hjelp, ettersom du strengt talt ikke trenger det. Innlegget ditt viser også at dette med overvekt har gått til hode på folk. Å være lettere overvektig er uproblematisk - å ha flere titalls kilo for mye er ikke bra. Om en person som er 50 kg overvektig, går ned "bare" 20 kg, så er det i seg selv en enorm helsegevinst. For de som lider av svært alvorlig fedme vil det være bra nok å "bare" gå ned til fedme. De som lider av alvorlig fedme klarer gjerne aldri å bli slanke/normalvektige. Samtlige av dere i tråden bør lese dette: https://www.aleris.no/overvektsklinikken/pa-tide-a-lare-mer-om-overvekt/ Anonymkode: 45c25...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #53 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bare det med at ikke alle bruker brodder på isføre vil koste helsevesenet millioner av penger hvert år. Benbrudd og skader relatert til fall er kjempe dyrt å behandle. Et veldig godt eksempel på store utgifter for staten. Anonymkode: 45c25...449 Jepp, men det er ingen som flyr i flint av den grunn. Anonymkode: dc2ac...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #54 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo jeg ser mange flere kvinner på 180+ Anonymkode: 38e0d...fed AnonymBruker skrev (1 time siden): Genetisk har vi visst høydetoppen i Norge nå. Ser også mange høye jenter om dagen, men tror ikke de er så mye høyere enn på 80 tallet. Bittelitt i gjennomsnitt kanskje. Anonymkode: f340c...619 Er nok flere jenter over 180cm men også flere under 160cm , så gjennomsnittshøyden er ikke økt! Anonymkode: 3526f...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #55 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jepp, men det er ingen som flyr i flint av den grunn. Anonymkode: dc2ac...276 Det er vel fordi det å være overvektig og å lide av fedme er skambelagt, og sett på som uattraktivt. Det er derfor jeg sitter med et inntrykk av at de fleste som snakker om at folk må slanke seg, ofte har et overfladisk utgangspunkt og egentlig ikke bryr seg katten om helsen til vedkommende. Det er mange som er overvektig men som likevel har god helse. Men å ha god helse er vanskelig når du har en helseskadelig vekt, men en helseskadelig vekt er mer enn å være overvektig på BMI skalaen. Da er det snakk om fedme, og alvorlig fedme. Det er ulike kategorier for hver vekt, og ulike forutsetninger. Samtidig er helsen vår veldig sammensatt. Du er ikke automatisk sunn om du er slank. Jeg har sett slanke mennesker som drikker nesten daglig, røyker daglig, spiser godteri og har et dårlig kosthold daglig. Kom ikke her å si at den personen er sunnere enn en som er overvektig men som ikke røyker, ikke drikker og har et variert kosthold, samt holder seg i form. Jeg er enig med de som sier at du ikke kan se på kroppen til en person og samtidig si om personen har god helse eller ikke. Men om en person er sykelig undervektig eller sykelig overvektig, så kan man som oftest det. Problemet er bare at folk tror vanlig overvekt er sykelig overvekt, men det stemmer jo ikke. Kan du se hvem som er sunnest av kvinnene under? Kan du se hvem som røyker? Kan du se hvem som trøstespiser? Kan du se hvem som sulter seg? Kan du se hvem som bruker narkotika? Kan du se hvem som er veganer, spiser lavkarbo eller carnivore? Kan du si noe som helst om hva de spiser eller hva de drikker? Kan du si noe om hvilken aktivitet de utøver? Svaret er nei. Anonymkode: 45c25...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 10. mars 2021 #56 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan du si noe om hvilken aktivitet de utøver? Svaret er nei. Anonymkode: 45c25...449 Nr 2, 4 og 6 trener nok til å ha god holdning, definerte skuldre og synlige magemuskler på tross av at de ikke er magre, så antakelig styrketrening. Såpass kan man se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #57 Del Skrevet 10. mars 2021 Krakilsk skrev (19 minutter siden): Nr 2, 4 og 6 trener nok til å ha god holdning, definerte skuldre og synlige magemuskler på tross av at de ikke er magre, så antakelig styrketrening. Såpass kan man se. Det er dine antagelser. Det er ikke en fasit, for alt du vet trener ingen av de styrketrening. Så nei, såpass kan man ikke se. Anonymkode: 45c25...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 10. mars 2021 #58 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er dine antagelser. Det er ikke en fasit, for alt du vet trener ingen av de styrketrening. Så nei, såpass kan man ikke se. Anonymkode: 45c25...449 Mener du at det er umulig å se om noen er veltrent? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #59 Del Skrevet 10. mars 2021 Krakilsk skrev (30 minutter siden): Nr 2, 4 og 6 trener nok til å ha god holdning, definerte skuldre og synlige magemuskler på tross av at de ikke er magre, så antakelig styrketrening. Såpass kan man se. Det er ikke magemuskler, jeg har en slik "definert" mage selv. Er ribbein og fordi det meste av fettet er samlet midt på magen. Jeg er slank med min bmi på 21 for all del men har to gode valker når jeg sitter for det. For at en kvinne skal ha synlige magemuskler må hun som regel ha mye mindre kroppsfett enn disse kvinnene. Men enig i at de ser ut som om de trener. Anonymkode: f340c...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #60 Del Skrevet 10. mars 2021 Alle 6 kvinnene rett ovenfor her er i "godt hold" .... Anonymkode: 3526f...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå