Gå til innhold

Overvekt i samfunnet


Gjest Mr Bergen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er overvektig fordi jeg er kronisk syk, er derfor i ganske lite bevegelse. Og spiser jeg 1500 kalorier om dagen, så går jeg opp i vekt. Må under 1000 for å gå ned i vekt. Nå har jeg bare bmi på 27. Men jeg går jo opp og ned i vekt hele tiden. For jeg sulter meg i perioder, går da sakte ned i vekt. Blir normalvektig, er så drittlei av å ikke kunne spise noe godt, så da koser jeg meg og går opp i vekt. Har bedt om hjelp fra helsevesenet flere ganger. Men jeg har for lav bmi til å få hjelp.

Anonymkode: e8144...1cb

Går du på noen faste medisiner? Enkelte kan ha overraskende bivirkninger. 🤔 Lykke til. Du er uansett ikke mer overvektig enn de fleste og innenfor om man tenker helse.

Anonymkode: 6cb5f...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir stadig overrasket over hvor lite kunnskap folk har om dagligvarer.  At vanlig gulost har 27% fett, at en bolle har ca 250 kcal, en ss olje har 100 kcal. en neve smågodt 400 kcal.  De tror de ikke legger på seg av slike utskeielser men det er jo nettopp bollen og snopet til hverdags som kan forårsake at du veier 20 kg mer enn du burde. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg vil ha tilbake spisspose!!!!

Anonymkode: 6cb5f...e84

Det var ikke plass til mer enn 10 smågodt i en slik pose, ikke rart vi var en gjeng med spinkle/normalvektige unger.  Aldri brus, kjeks, godteri, is, smoothie osv midt i uka.  Det var lørdagen som gjalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
Peonjenta skrev (3 timer siden):

Det var ikke plass til mer enn 10 smågodt i en slik pose, ikke rart vi var en gjeng med spinkle/normalvektige unger.  Aldri brus, kjeks, godteri, is, smoothie osv midt i uka.  Det var lørdagen som gjalt.

Enig. Jeg tror mye ville vært annerledes om lørdagsgodtet ble gjeninnført. Synes det hele tiden snakkes om at vi skal kose oss. Og uten unntak inkluderer kos en haug med kalorier. Da er det neimen ikke rakettforskning at vekten kun går en vei. Et sørgelig faktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Bergen skrev (10 minutter siden):

Enig. Jeg tror mye ville vært annerledes om lørdagsgodtet ble gjeninnført. Synes det hele tiden snakkes om at vi skal kose oss. Og uten unntak inkluderer kos en haug med kalorier. Da er det neimen ikke rakettforskning at vekten kun går en vei. Et sørgelig faktum

Enig i det. Jeg aner ikke hvordan man koser seg uten å involvere mat, det er sånn jeg er oppdratt. 

Anonymkode: dc2ac...276

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i det. Jeg aner ikke hvordan man koser seg uten å involvere mat, det er sånn jeg er oppdratt. 

Anonymkode: dc2ac...276

Det tror jeg gjelder de fleste unge mennesker. Kos er blitt mer hverdagslig, og ikke knyttet til spesielle anledninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

skjønner ikke åssen folk blir overvektig, er jo ikke så vanskelig å spise litt sundt og holde seg i en eller annen form for aktivitet iløpet av uka

Anonymkode: 48298...f48

Nei tenk hvor dumme alle overvektige er som ikke skjønner det? Tror du ikke at de fleste overvektige har lest side opp og side ned om kosthold og slanking? Kanskje det faktisk er noe annet som gjør det. Det er jo ikke slik at det mennesker har blitt dummere, fått mindre viljestyrke, blitt latere som rase bare sånn over natta. Da alle var tynne på 70 tallet. Det er nok noe annet som trigger det. Tror ikke det er så enkelt å bare gi de overvektige skylden selv. Det er jo ikke noe gøy å være tjukk liksom og de fleste ville gjort noe med det om det var så enkelt. 

Anonymkode: 23939...93c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er faktisk flere enn 50% som er overvektige i Norge, mellom 60 og 70%.

Det må kunne konkluderes med at belæringen og fokuset som har vært de siste tiårene helt klart ikke har fungert mot overvekt. På tide å endre tilnærming, men hvordan? Å gjøre det dyrt/dyrere å være usunn blir dumt, det vil bare gjøre at de som ikke har mye penger nok en gang blir urettferdig behandlet. Dette er et folkehelseproblem, og ingen burde kunne betale seg ut av det.

Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 6f56d...99e

Kanskje det er det nye "normale"?

Anonymkode: 47971...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er det nye "normale"?

Anonymkode: 47971...6b7

Utvilsomt, bare å se rundt seg på butikken eller bussen. Kanskje en konsekvens av lettvinte løsninger, minste motstands vei? At der vi tidligere gikk tar vi nå bilen, enten pga tidspress eller rein makelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei tenk hvor dumme alle overvektige er som ikke skjønner det? Tror du ikke at de fleste overvektige har lest side opp og side ned om kosthold og slanking? Kanskje det faktisk er noe annet som gjør det. Det er jo ikke slik at det mennesker har blitt dummere, fått mindre viljestyrke, blitt latere som rase bare sånn over natta. Da alle var tynne på 70 tallet. Det er nok noe annet som trigger det. Tror ikke det er så enkelt å bare gi de overvektige skylden selv. Det er jo ikke noe gøy å være tjukk liksom og de fleste ville gjort noe med det om det var så enkelt. 

Anonymkode: 23939...93c

Alle var ikke tynne på 1970-tallet. Folk ble fete av inaktivitet og for mye mat dengang også .

Anonymkode: 3526f...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 15.16):

skjønner ikke åssen folk blir overvektig, er jo ikke så vanskelig å spise litt sundt og holde seg i en eller annen form for aktivitet iløpet av uka

Anonymkode: 48298...f48

Hadde det vært så enkelt, da hadde vel ingen vært overvektige, for jeg tror veldig få er overvektige med vilje.

Jeg har vokst opp i en tid da mange fortsatt hadde S/H TV og Internett eksisterte bare som ei skisse i ei notatblokk hos en forsker. Vi var mye ute, syklet, badet, sparket fotball, gikk i skogen og var aktive nesten all vår våkne tid. Spiste vanlig mat som brød og hjemmelaget middag. Godteri og snacks var bare på lørdager og heller ikke da i store mengder. Allikevel var jeg lubben allerede på barneskolen, og siden har det bare blitt verre. Det er frustrerende at jeg sliter med dette mens mine brødre, som er oppvokst på samme tid, i samme hus, og med samme kosthold, er slanke som modeller, og har alltid vært det. 

Jeg har forsøkt ulike kurer, gått ned litt, og så opp igjen. Sultet meg ned 30 kg på et halv år for 3 år siden. Nå er det meste av det på plass igjen, for jeg klarer ikke leve over tid med konstant sult. Trening synes jeg er pyton, så det driver jeg ikke med. Går heller til tannlegen enn å bli tungpustet. 

Ja, du kan si at jeg må ta meg sammen, men det er pokker så vanskelig. Det er mulig i noen uker, men motstanden er så stor at jeg faller tilbake til gamle rutiner ganske fort. Jeg har ikke nubbesjans, rett og slett. Aner ikke hvordan dette skal gå. 

Nå har jeg nettopp fått litt ny motivasjon og forsøker å legge om kostholdet til mindre kaloritette matvarer som metter lenger, slik at jeg kan unngå småspising mellom måltider fordi kroppen hyler etter mat en halvtime etter hvert måltid. 

Jeg vil ned i vekt, og jeg prøver, gang på gang, men det går jo for pokker ikke!! Men kanskje denne gangen??

Anonymkode: 992b0...2b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mer og mer på bybussen at mange damer er så store at bare rumpa deres tar hele midtgangen. Noen menn har det på magen. 
Jeg ser at folk er generelt større nå enn før ja. Og når jeg ser igjen de jeg gikk i klasse med så tror jeg faktisk at vi kun er 3 igjen som ikke har blitt overvektige. 3 av 25. 
Det er egentlig ikke mitt problem for jeg passer på meg selv. 
Men jeg irriterer meg over denne body positive bølgen som skal drive å fremheve hvor flott det er å være feit. Body positivity er et ord de bruker fordi det skal høres fint ut, men egentlig så er det late folk som vil gjøre overvektig til normalen fordi selvbildet deres ikke takler å se slanke mennesker. 
Man ser jo i motebransjen og.: deprimerende med alle disse overvektige «modellene» som ødelegger jobbene til de ekte modellene. Beklager, men det er ikke like fint å se på. 

Anonymkode: 38e0d...fed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser mer og mer på bybussen at mange damer er så store at bare rumpa deres tar hele midtgangen. Noen menn har det på magen. 
Jeg ser at folk er generelt større nå enn før ja. Og når jeg ser igjen de jeg gikk i klasse med så tror jeg faktisk at vi kun er 3 igjen som ikke har blitt overvektige. 3 av 25. 
Det er egentlig ikke mitt problem for jeg passer på meg selv. 
Men jeg irriterer meg over denne body positive bølgen som skal drive å fremheve hvor flott det er å være feit. Body positivity er et ord de bruker fordi det skal høres fint ut, men egentlig så er det late folk som vil gjøre overvektig til normalen fordi selvbildet deres ikke takler å se slanke mennesker. 
Man ser jo i motebransjen og.: deprimerende med alle disse overvektige «modellene» som ødelegger jobbene til de ekte modellene. Beklager, men det er ikke like fint å se på. 

Anonymkode: 38e0d...fed

Slike uttalelser som dette kan være dødelige, bokstavelig talt!! 

Overvektige som allerede sliter med eget selvbilde, som hver time og hver dag kjemper en kamp mot seg selv, sine psyke, mot kiloene og med mørke tanker om å ikke være noe verd fordi de, tross et brennende ønske om det og hundrevis av forsøk, ikke klarer å gå ned i vekt. Overvektige som har slitt med mobbing og trakassering i årevis på grunn av den kroppen som de er innestengt i. Når disse får høre, fra slike som deg, at de er late og stygge og har "rumper som tar hele midtgangen", da kan det i verste fall være dråpen som får det til å tippe over, og ende med selvmord. Og det var kanskje du som dyttet dem over kanten.

Jeg tenker at om du ikke har noe hyggelig å si til folk, eller om folk, så er bedre at du ikke sier noe.

Anonymkode: 992b0...2b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser mer og mer på bybussen at mange damer er så store at bare rumpa deres tar hele midtgangen. Noen menn har det på magen. 
Jeg ser at folk er generelt større nå enn før ja. Og når jeg ser igjen de jeg gikk i klasse med så tror jeg faktisk at vi kun er 3 igjen som ikke har blitt overvektige. 3 av 25. 
Det er egentlig ikke mitt problem for jeg passer på meg selv. 
Men jeg irriterer meg over denne body positive bølgen som skal drive å fremheve hvor flott det er å være feit. Body positivity er et ord de bruker fordi det skal høres fint ut, men egentlig så er det late folk som vil gjøre overvektig til normalen fordi selvbildet deres ikke takler å se slanke mennesker. 
Man ser jo i motebransjen og.: deprimerende med alle disse overvektige «modellene» som ødelegger jobbene til de ekte modellene. Beklager, men det er ikke like fint å se på. 

Anonymkode: 38e0d...fed

Kroppspositivisme handler ikke om å "normalisere" overvekt, det handler om at de som ikke passer inn i samfunnets mal for hvordan man skal se ut, også skal kunne føle seg vel i egen kropp. Det gagner ingen at overvektige går rundt og hater sin egen kropp. Selv om det virker som mange tror det, så vil ikke dette selvhatet føre til at de slanker seg.

Anonymkode: dc2ac...276

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kroppspositivisme handler ikke om å "normalisere" overvekt, det handler om at de som ikke passer inn i samfunnets mal for hvordan man skal se ut, også skal kunne føle seg vel i egen kropp. Det gagner ingen at overvektige går rundt og hater sin egen kropp. Selv om det virker som mange tror det, så vil ikke dette selvhatet føre til at de slanker seg.

Anonymkode: dc2ac...276

Jeg kjenner overvektige som takler det helt fint. Jeg er bare redd denne body positivity greia fører til at de slapper av med å være overvektige, så blir alle av oss større. 

Anonymkode: 38e0d...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kjenner overvektige som takler det helt fint. Jeg er bare redd denne body positivity greia fører til at de slapper av med å være overvektige, så blir alle av oss større. 

Anonymkode: 38e0d...fed

Hvorfor er du redd for det? Påvirker det deg på noe vis?

Anonymkode: dc2ac...276

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du redd for det? Påvirker det deg på noe vis?

Anonymkode: dc2ac...276

Det er ikke pent, gir økt belastning på helsevesenet, gir økt sjans for sykdom, muskel/skjelettplager, uføre, mange unge blir mobbet fordi de er tykke, det hemmer mange i hverdagen. Nevn en positiv ting med å være overvektig/feit? 

Anonymkode: aef87...e70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke pent, gir økt belastning på helsevesenet, gir økt sjans for sykdom, muskel/skjelettplager, uføre, mange unge blir mobbet fordi de er tykke, det hemmer mange i hverdagen. Nevn en positiv ting med å være overvektig/feit? 

Anonymkode: aef87...e70

Så fordi du ikke synes det er pent så er det negativt? Det er flere ting i samfunnet som kan gi økt belastning på helsevesenet; alkohol, å kjøre fort og/eller uvørent, å ikke bruke bilbelte, å ikke bruke brodder på isføre, osv. Er du like plaget av alt? 

Om det er noe positivt med å være overvektig er vel ikke relevant, hvorfor skal jeg legge meg borti at noen er det? Jeg legger meg sjelden borti hvordan folk lever livet sitt så lenge de ikke plager andre.

Anonymkode: dc2ac...276

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 15.30):

Overvekt er også et tegn på at vi ikke har kontroll over oss selv. Veldig mange som har endt opp som småfete har alltid hatt troen på at de er sunne og spiser riktig, og uten at de selv har lagt merke til det har de vokst seg store og runde. Når de er der litt opp i 40 åra, så har de mistet motivasjon for å gjøre noe med livet. Det dreier seg mest om å få litt hygge et par timer på kvelden før man sovner inn til nok en dag med stress. Først når partneren forlater de, sånn rett etter at barna har flyttet ut, så kommer de seg på et treningssenter for å kunne tiltrekke seg en ny partner som de klamrer seg fast til, i frykt for å møte døden alene. Et hjerteinfark i en overvektig kropp.

Anonymkode: e84ec...775

Det var jo et litt vel melodramatisk scenario 

Anonymkode: 010fb...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fordi du ikke synes det er pent så er det negativt? Det er flere ting i samfunnet som kan gi økt belastning på helsevesenet; alkohol, å kjøre fort og/eller uvørent, å ikke bruke bilbelte, å ikke bruke brodder på isføre, osv. Er du like plaget av alt? 

Om det er noe positivt med å være overvektig er vel ikke relevant, hvorfor skal jeg legge meg borti at noen er det? Jeg legger meg sjelden borti hvordan folk lever livet sitt så lenge de ikke plager andre.

Anonymkode: dc2ac...276

Holkeføre er innimellom vanskelig å unngå. Man kan falle selvom man bruker brodder. De fleste hoftebruddene jeg behandler faller innendørs. Gjerne i badematta. Røyking er idiotisk.  Å ikke bruke bilbelte er idiotisk. Det som er greia er at de fleste overvektige overforer og feilforer ungene sine til å bli akkurat like dessverre. 

Anonymkode: aef87...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...