Gå til innhold

Er Mastiff og Pitbull aggressive og farlige hunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan forklare det? Bør man være forsiktig hvis man ser en Mastiff/Pitbull?

Anonymkode: b2394...f9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som kan forklare det? Bør man være forsiktig hvis man ser en Mastiff/Pitbull?

Mente Amstaff.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det trenger du ikke 😊

Min hund er en Staff og Amstaff mix ( 30 % Staff og 70% Amstaff i følge DNA testen), og snillere og mer tålmodig hund skal man lete lenge etter. Han elsker alt og alle, og små hunder som chihuahua er vel favoritten. Han trøstet så rørende en liten hund hos veterinæren for en tid tilbake, som synes det var veldig skummelt der. 

Når andre hunder oppfører seg ufint, så går han i en bue for å unngår de.

Vi blir ofte brukt som hjelp for passerings trening av andre, fordi han er så rolig uansett hva de andre gjør. 

Mot folk er han så utrolig tålmodig, og med barn er han super flink. Han henter gjerne en leke for at de skal kaste den og leke med han. Å han står helt rolig mens de koser på han. 

Han er sta som ett uvær, furter som en unge, men mild som bare det. Så vi kan ikke annet enn å le av han 😂

Kjenner flere Amstaffer, og alle er snille og gode. Ikke alle liker andre hunder av samme kjønn, men de angriper ikke først. 

Anonymkode: 8b198...3a7

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du oppfører deg som folk og ikke slår, sparker eller provoserer en mastiff eller pitbull så trenger du ikke være forsiktig rundt disse hundene. Samme gjelder puddel, labrador eller hvilken som helst annen hund med mot. 

Endret av Troyamin
  • Liker 5
Skrevet

En trygg mastiff eller bullehund er en flott hund. En utrygg mastiff/bullehund kan være skummel fordi de ofte kan ta offensive valg når de blir usikre, og pga størrelse og muskelmasse så kan de da gjøre stor skade. Noen bullehunder, når de er usikre, har også lav terskel før de eksploderer og kan gå fra 1-100 på veldig kort tid. 

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med «forsiktig»? Er vel ingen grunn til å frykte spesifikke raser,forutsatt at eieren har kontroll på hunden sin? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette er en myte. Har ingenting med rase å gjøre. En hund er ikke født aggressiv. Hundeeier som påvirker dette. Du kan ha en bombe av en Labrador eller en kjempetolerant Mastiff, Pitbull/Amstaff o.l. Mastiff er forøvrig en ganske så laidback rase.

Og forsiktig i hvilken setting? Forbereder du deg på å løpe på andre siden av byen hvis du ser en farlig en?

Endret av PITTY
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at ingen raser er mer aggressive enn andre, det er bare tull. Ingen hunder er født aggressive. 

I belastede miljøer (i både f.eks. USA og Mexico) har disse typer hunder vært brukt til vokting/angrep og "dogfights". De læres da å være aggressiv og gå til angrep mot både andre hunder og mennesker. De er også avlet frem til å kunne gjøre mest mulig skade mtp. styrke og størrelse på kjeve/munn. Derfor kan de gjøre så stor skade om de biter/angriper. 

På en annen side har man sett opp igjennom årene (som et eksempel) masse ungjenter som har chihuahua, som ikke har fått riktig "oppdragelse". Dette er ene og alene eiernes feil. Disse også kan jo være svært voktende, aggressive og generelt usikre, men folk blir stort sett ikke redde fordi de er såpass liten i størrelse og bittene gjør absolutt ikke like stor skade på en voksenperson.  

Man bør alltid være forsiktig rundt fremmede hunder, uavhengig av rase og størrelse - men du trenger ikke å være redd eller bekymret bare fordi en hund er en viss rase. 

Nå er jo ikke alt jeg har skrevet direkte "fakta", men refleksjoner og erfaringer jeg har gjort meg selv opp i gjennom årene. 

Anonymkode: e8f31...a2c

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, PITTY said:

Dette er en myte. Har ingenting med rase å gjøre. En hund er ikke født aggressiv. Hundeeier som påvirker dette. Du kan ha en bombe av en Labrador eller en kjempetolerant Mastiff, Pitbull/Amstaff o.l. Mastiff er forøvrig en ganske så laidback rase.

Og forsiktig i hvilken setting? Forbereder du deg på å løpe på andre siden av byen hvis du ser en farlig en?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at ingen raser er mer aggressive enn andre, det er bare tull. Ingen hunder er født aggressive. 

I belastede miljøer (i både f.eks. USA og Mexico) har disse typer hunder vært brukt til vokting/angrep og "dogfights". De læres da å være aggressiv og gå til angrep mot både andre hunder og mennesker. De er også avlet frem til å kunne gjøre mest mulig skade mtp. styrke og størrelse på kjeve/munn. Derfor kan de gjøre så stor skade om de biter/angriper. 

På en annen side har man sett opp igjennom årene (som et eksempel) masse ungjenter som har chihuahua, som ikke har fått riktig "oppdragelse". Dette er ene og alene eiernes feil. Disse også kan jo være svært voktende, aggressive og generelt usikre, men folk blir stort sett ikke redde fordi de er såpass liten i størrelse og bittene gjør absolutt ikke like stor skade på en voksenperson.  

Man bør alltid være forsiktig rundt fremmede hunder, uavhengig av rase og størrelse - men du trenger ikke å være redd eller bekymret bare fordi en hund er en viss rase. 

Nå er jo ikke alt jeg har skrevet direkte "fakta", men refleksjoner og erfaringer jeg har gjort meg selv opp i gjennom årene. 

Anonymkode: e8f31...a2c

Alle hunder er født med en aggresjons drift. Punktum. Det er en av primær driftene i hunden. Dem har lite/middels/mye avhengig av avl, rase og individ. Aggresjons driften i hunder er avstands regulerende. Det er den grunnleggende egenskapen i driften. Videre så gir den hunden et følelsemessig engament i hva den gjør. Løst oversatt til menneske termer så blir det den biten i deg som får deg til å ta i litt ekstra når du ikke får opp syltetøy glasset. Altså en kontrolert og bevist handling. Om det går så langt at man kaster glasset i veggen så kommer det av brist i det mentale og svikt i nerve systemet. Dette er ikke aggresjon. Problemet er ikke en høy og bra aggresjonsdrift. Problemet blir når man avler på dårlige individer og tror man kan få "lettere" hunder om man fjerner motet til hunden.

Den beste kamphunden er den som tror at den skal dø om den ikke angriper og dreper den andre først. Dette har ikke noe med å være aggresiv å gjøre. Dette er bare ren redsel for å dø. Når man da avler på slike individer over tid så får man en dårlig balanse innad i hunden. Igjen aggresjon er avstands regulerende, en hund som biter gjør det enten i jakt/bytte drift eller en eller annen overslagshandling som kommer fra en brist i det mentale på et eller annet vis. (Kan også vises i dominans) Når hunden først har engasjert seg i situasjonen så vil aggresjonsdriften diktere hvor mye, men den er ikke den utløsende faktoren.

Endret av Min_hund_er_Grå
staveleif.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke mer aggressive enn andre hunder, men når de biter/angriper så kan det være at de ikke slipper. Det ligger til rasen. Det er feks riesenschnauser som er den rasen som har størst kjevetrykk når den biter, bulldog var opprinnelig avlet for å bite seg fast og bli hengende i halsen på okser osv. Noe henger ved raser. 

Anonymkode: 08654...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke skaff deg disse rasene hvis du vil ha en hund som går overens med alt annet av hunder. Det disse opprinnelig ble avlet opp til er fortsatt iboende, og flere naive eiere får "sjokk" for de trodde ikke hunden sin kunne finne på noe sånt. Jeg har selv sett med egne øyne hva f.eks en Staff kan gjøre med en annen hund, helt uprovosert. Pass på.

Anonymkode: 4aca6...f23

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

NEI.NEI ,NEI NEI.

Hvordan jeg vet? Har flere, er fosterhjem,  er involvert i rescues med fokus på pitbull.

FANTASTISKE  hunder, pit og mastiff.

I motsetning til avleggs (!) Norge har man masse hundeparker, kan ta med hunder nær sagt overalt, de er kasterte. 

Ler meg ihjel av molboere som tror ille om disse rasene. 

Anonymkode: 731f7...22c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Disse rasene er de mest torturerte i hele verden.

Våg og kall de kamphunder i mitt nærvær. DET er så avskyelig at jeg har ikke ord. INGEN hunder liker å tortureres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Tabris said:

En trygg mastiff eller bullehund er en flott hund. En utrygg mastiff/bullehund kan være skummel fordi de ofte kan ta offensive valg når de blir usikre, og pga størrelse og muskelmasse så kan de da gjøre stor skade. Noen bullehunder, når de er usikre, har også lav terskel før de eksploderer og kan gå fra 1-100 på veldig kort tid. 

Nei feil. De gjør det bedre enn gjennomsnittet på temperament- tester. Tviler sterkt på at du har mye erfaring med disse hundene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Våg og kall de kamphunder i mitt nærvær. DET er så avskyelig at jeg har ikke ord. INGEN hunder liker å tortureres.

Når jeg ser på Pitbulls and Parolees, så kommer tårene ofte over hvor grusomt disse hundene blir behandlet. De blir mishandlet, brukt og kastet som søppel, og enda er de fortsatt snille og gode mot mennesker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, MissPierce said:

Når jeg ser på Pitbulls and Parolees, så kommer tårene ofte over hvor grusomt disse hundene blir behandlet. De blir mishandlet, brukt og kastet som søppel, og enda er de fortsatt snille og gode mot mennesker. 

👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

FB_IMG_1590262879704.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Noen raser er hybrider som ble avlet frem til kamphunder, sånn er det bare. Det er dessverre deler av verden tillater hundekamper. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt utenfor temaet:)

FB_IMG_1606404564496.jpg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noen raser er hybrider som ble avlet frem til kamphunder, sånn er det bare. Det er dessverre deler av verden tillater hundekamper. 

Det er INGEN hunder som har en iboende trang til å kjempe for å ikke dø. Revet i fillebiter,  fjernet tenner , dopet etc. Ta en kikk på hva avskumet Vick bedrev i USA.

Det er ulovlig de fleste mer eller mindre  siviliserte steder.

Det er er en felon i USA og folk har blitt buret inne i flere tiår når dogfighting rings har blitt tatt.

I mange andre steder er det mer vanlig med blandingshunder enn renrasede.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...