Gå til innhold

Hvorfor er det ulovlig med pitbull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig tåpelig med disse meme`ene. All verdens konstruksjoner av søte bilder og "rørende" tekststrofer endrer ikke på det faktum at alle hunder er DYR med instinkter, og vi har ulike RASER med fremavlede, latente egenskaper. Stor forskjell mellom ulike raser mht. hvor miljøsterke de er, hvor reaktive de er og terskel for angrep og aggresjon. Pitbuller og bullehuder generelt er ikke førstevalget dersom man skal ha en stabil og pålitelig familiehund som man kan ta med i parken på søndagene og føle seg komfortabel med at tåler det meste av stimuli. Finnes så mange pitbuller i USA som har blitt oppdratt som en hvilken som helst vanlig hund, men plutselig har den fått det for seg at den skal angripe. Og som sagt er skadepotensialet enormt.

Hva er vitsen med å ha hund dersom man ender opp med en tikkende bombe som man tror at er så mye mer stabil enn den viser seg å være. For å få en bullehund stabil i hodet kreves det uendelig mengder med trening, noe de færreste eiere har tid eller ord til å nedlegge. I Norge er det x antall kålhuer som skaffer seg staffordshire bullterrierer og skal tøffe seg, også en rase som sjelden er trygg rundt andre hunder og forhåpentligvis snart blir bannlyst. Ja til kompetansebevis for å bli hundeeier! Eventuelt at de mest reaktive rasene som staff, rottweilere, schæfere, maliois og tilsvarende kun eies av personer med særskilte kunnskaper om hund og hundeatferd, type profesjonelle hundetrenere og politi.

Anonymkode: 43cb1...c61

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig tåpelig med disse meme`ene. All verdens konstruksjoner av søte bilder og "rørende" tekststrofer endrer ikke på det faktum at alle hunder er DYR med instinkter, og vi har ulike RASER med fremavlede, latente egenskaper. Stor forskjell mellom ulike raser mht. hvor miljøsterke de er, hvor reaktive de er og terskel for angrep og aggresjon. Pitbuller og bullehuder generelt er ikke førstevalget dersom man skal ha en stabil og pålitelig familiehund som man kan ta med i parken på søndagene og føle seg komfortabel med at tåler det meste av stimuli. Finnes så mange pitbuller i USA som har blitt oppdratt som en hvilken som helst vanlig hund, men plutselig har den fått det for seg at den skal angripe. Og som sagt er skadepotensialet enormt.

Hva er vitsen med å ha hund dersom man ender opp med en tikkende bombe som man tror at er så mye mer stabil enn den viser seg å være. For å få en bullehund stabil i hodet kreves det uendelig mengder med trening, noe de færreste eiere har tid eller ord til å nedlegge. I Norge er det x antall kålhuer som skaffer seg staffordshire bullterrierer og skal tøffe seg, også en rase som sjelden er trygg rundt andre hunder og forhåpentligvis snart blir bannlyst. Ja til kompetansebevis for å bli hundeeier! Eventuelt at de mest reaktive rasene som staff, rottweilere, schæfere, maliois og tilsvarende kun eies av personer med særskilte kunnskaper om hund og hundeatferd, type profesjonelle hundetrenere og politi.

😆😂!! 

Anonymkode: 1373b...0ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine hunderaser med godt gemytt, så velger noen sånne raser. Helt uforståelig. 

Har selv hatt hund som har blitt angrepet av løs staff på 2000-tallet i Oslo. Såvidt han overlevde. 

Anonymkode: 885b1...75b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

typisk sånn sosialist du som skal styre og bestemme over mennesker og ingenting skal være lovli lenger. Hvis jeg vil ha en kamphund som dogo argentino, tosa inu eller pitbull er det faen meg ingenting eller noen som har med det å gjøre. dette er et nisseland, mange land der disse hundene er lovlige og det går som regel fint, skjeldent at andre hunder ypper med disse... da får de faktisk bank ... derfor, eier har kontroll og null problem. disse hundene følger deg i døden om nødvendi. jeg skal ihvertfall ha en tosa eller pitbull når vi kan begynne å reise mye igjen etter coronaen,

Anonymkode: 119f3...f6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også svar på  hvor ca dere bor ,ettersom enkelte har klaget på " kålhodene som tøffer seg med staff".

Må jo være hooligans områder??

Typisk der  ressurssvake folk uten greie på hunder bor?,

Når jeg er i Oslo ser jeg businessmenn,  professorer og førskolelærere med staffer. ALDRI utpreget seg dårlig på noe slags vis.

Er en av de mest populære hundene i Norge nå !😆så LURER på hvor stor del av befolkningen som da ifølge enkelte her er "kålhoder??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Så mange fine hunderaser med godt gemytt, så velger noen sånne raser. Helt uforståelig. 

Har selv hatt hund som har blitt angrepet av løs staff på 2000-tallet i Oslo. Såvidt han overlevde. 

Anonymkode: 885b1...75b

Ja virkelig 🤪.For det er jo ikke et STORT PROBLEM med innalv og knusing av rase etter rase som er SVÆRT uetisk som er du burde fokusert på?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei , jeg er irritert, såret og forbannet pga uforstanden til altfor mange i forhold til dette temaet.

Og flere hadde lagt fra seg den typisk fislete, sosialt handikappede (Beklager, endel nordmenn er det) ,tafatte stilen,  følt og  Ikke minst handlet som jeg og mange andre, så kunne verden blitt et bedre sted.

Lidenskap, engasjert og sterk irritasjon ? Nei Gud så skremmende !😆

Nå skal jeg fokusere på noe viktig- hunder. Takk for meg.

Kan ikke se at noen har blitt skremt? Det er vanskelig få til en seriøs og saklig debatt når tilnærmingen til temaet er såpass følelsesbasert, ispedd usaklige karakteristikker som deles rundhåndet ut til alle som ser uenig. Du feller deg selv som en seriøs debattant. 

Du har i gamle tråder med samme tema omtalt alle som er uenige og nordmenn generelt i lite flatterende ordelag.

Du har din fulle rett til å mene både det og det andre, men hvorfor orker du å diskutere da? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig har alle dyr instinkter, og er avlet for forskjellig bruk. Men egenskapene til flere raser er blitt utnyttet og misbrukt. 

Det store fallet som hente disse hundene var at kriminelle miljøer startet å avle de vilt på 1980 tallet. Da det ble forbud mot hundekamper i alle statene i USA, og hundekamper som da var utdøende blomstret opp igjen kun fordi det da var blitt ulovlig. Når det var lovlig var det jo ikke spennede å drive med 🙄

De kriminelle ga blanke i bra avl. Pitbull gikk ikke løs på mennesket, noe som var ekstremt viktig for å trygt kunne skille de i hundekamper. Men den egenskapen ble ødelagt av uvettig avl. 

De fant også ut hvor utrolig lojale disse hundene er mot eierne sine, og utnyttet også dette for å skaffe seg Pitbull som beskyttelse. 

I stede for å bannlyse raser, så må man få avlen tilbake på rett vei. Å avle hunder for det vi bruker de til i dag, og det skal ikke være kamp og beskyttelse. 

Slutte å avle på disse hundene som har temperament - veldig rasetypisk. For det trenger man å vaske bort. 

Det er så mange raser som er blitt ødelagt pga populæritet. Som Collie med Lassie filmen som ble nervevrak, Dalmantiner med 101 Dalmantinere som fikk en oppsving i svake nerver og aggressivitet, og nå har Bulle hundene fått en håpløs populæritet pga Pitbulls and Parolees. Ett program som skal hjelpe disse hundene, men som får alle her i landet til å ville ha Staff. Uten å ha noen anelse om hva slags rase de skaffer seg. 

Kompetansebevis burde det være på alle hunder. For takk Gud for at alle disse illsinte veskehundene ikke kan gjøre skade. Da hadde vi hatt ett gedigent problem. De er jo totalt ute av kontroll 90% av de. 

Jeg har til gode å se en Staff angripe ut av det blå. Å jeg møter vel rundt 10 om dagen her i Oslo. 

Min Staff er blitt glefset etter av utallige små hunder, bitt i nesa og foten av 2, og eneste han gjør er å trekke seg unna. Om en hund utagerer så går han i bue rundt. 

Han er blitt angrepet av en Border Collie og en Gordon Setter. Heldigvis fikk de bare tak i dekkenet hans, men de ble filler. Ikke da heller angrep han. 

Hadde han ikke hatt allergi, så er det sånne som han som skulle blitt avlet videre på. 

Kriminelle skal ikke ha hunder, uansett rase er min mening. De klarer ikke å dekke hundenes behov. 

Det må bli strengere krav til hvem man selger hunder til, og hunder som ikke skal gå i avl burde kastrere før de er ett år.  Det burde vært lovpålagt. Å det gjelder alle raser. Langt over halvparten av de som har får seg hund aner ikke hva de driver med, og velger rase kun pga utseende. 

Min hund får masse dressur, hjernetrim og mosjon. Han er med på telturer, kanoturer og skogsturer. Vi kjører kickbike, og driver med nose work. Nå jobber vi med Hunger4Words. Han er en brukshund, og må brukes. Noe jeg forteller alle som sier at de vil ha en Staff eller annen Bullehund. Det er ikke en hund for de som aldri har hatt hund. Det er ingen nybegynner rase! 

Men dette hatet mot visse raser synes jeg er trist. Jeg går ikke rundt med ett hat mot de rasene som har flydd på min hund, men sinne mot eierne som ikke har kontroll på hunden sin! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/8/2021 at 3:07 AM, MissPierce said:

Monster faktisk 🙄

Del det tallet der på 328 millioner mennesker, som det er i USA.

Så er det ett drap per  1.15 millioner mennesker. 

Å med det hundeholdet de driver med der borte. Så er det rart de ikke har mange mange flere fra alle raser! 

Vi slipper ikke unna Pitbuller i Norge, det er mange av de allerde. 

Noe som tilsvarer fem stykker i Norge. Det er faktisk ganske mange. 

Anonymkode: be59b...4d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noe som tilsvarer fem stykker i Norge. Det er faktisk ganske mange. 

Anonymkode: be59b...4d1

Det er grusomt trist og tragisk, men måten de holder hund på gjør de  dessverre ektra utsatt for sånne tragedier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (10 timer siden):

Vi får dessverre bare høre om når såkaldte kamphunder (hater det ordet) gjør noe galt. Når Goldenen til familien Hansen skambiter en annen hund, eller Gordon Setterne til Herr Fjell nesten dreper nabo valpen. Da er det ikke interesant å skrive om. Å ja, det er saker som faktisk har hendt. 

Klart det har hendt, men poenget er at det ikke hender like ofte, og når det hender er det sjelden like alvorlig, som frekvens og alvorlighetsgrad av angrep fra skarpere raser som staff, rottweiler, schæfer, husky o.l. Det er jo dette som er problemstillinga. Du har bøller innen alle raser, men noen raser har faktisk flere bøller blant seg enn andre. Har aldri hørt om flere saker her i landet hvor typiske familiehuder som golden eller puddel faktisk "skambiter" andre hunder. Men som nevnt finnes det jo flere saker hvor bullehunder, rottweilere o.l. skambiter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

sophie-gamand-pitbull-flower-power-thumb

Anonymkode: cd867...3e9

Anonymkode: bec9d...23b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 0.03):

Fordi at vi skal unngå at tilfeldige mennesker får ansiktet revet av på spaserturen sin.

https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/man-dies-after-face-ripped-23611691.amp

Anonymkode: 187c5...63f

Dette!

Så forferdelig unødvendig hendelse som kunne ha vært unngått, og grusomt! Han døde rett etter.

Amstaff er fine hunder de, kan være de beste familiehunder og veldig smarte. Men når de kommer inn i kriminelle miljø, kan hva som helst skje, slik som dette. Det er jo for å forebygge slike hendelser at rasen forbys. 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg nesten  like trist,forbannet og oppgitt som når jeg møter hundemishandlere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjør meg nesten  like trist,forbannet og oppgitt som når jeg møter hundemishandlere.

Nabohunden her i gata ble nesten drept av en løs Staff uten eier i fjor. Den bet seg fast i halsen på den og slapp ikke taket, dro og røsket. Rasen den angrep var en fuglehund, og det var bare flaks at den overlevde. Synes du som "hundeelsker" at det er noe greit? Skal ikke vi med andre hunderaser få lov til å uttale oss uten og bli kalt kjønnsorgan og annet?

Anonymkode: 5342e...cb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to naboer med staff, og 1 med rottweiler. Ingen av dem ønsker at hundene deres skal hilse på Goldenen min, det er ikke fordi de tror hundene er slemme, men fordi at om de skulle angripe, er de redde det ender med brutale konsekvenser. Jeg er 100% sikker på at min hund aldri vil finne på å angripe/skade/prøve å drepe noe som helst. Og før folk trekker inn at goldener er på toppen av bitestatistikken; det er fordi alt for mange ignorer signaler, og lar ungene inne herje og leke med hunden på en måte de aldri hadde fått lov til med en hel del andre hunder(raser).

Anonymkode: 3ec4a...76a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hilst på både staffen og rottweileren, har absolutt ikke noe i mot dem. Men når eierene ikke ønsker å la de hilse til tross for at de aldri har gjort noe galt, så sier det litt tenker jeg. Og eierene er ordentlige folk med familie og unger.

Anonymkode: 3ec4a...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (3 timer siden):

Dette!

Så forferdelig unødvendig hendelse som kunne ha vært unngått, og grusomt! Han døde rett etter.

Amstaff er fine hunder de, kan være de beste familiehunder og veldig smarte. Men når de kommer inn i kriminelle miljø, kan hva som helst skje, slik som dette. Det er jo for å forebygge slike hendelser at rasen forbys. 

Det er helt grusomt og totalt unødvendig. Stakkars stakkars mann 😥😥

Men hva gjorde 7 Pittbuller alene på gata! Flokk adferd hod hunder kan gå grusomt galt, og her endte det i tragedie. 

Ja, i riktige hender er de det, og de skal overhode ikke eies av kriminelle. Det skal INGEN hunder. 

Det bor med store stoff problemer ved meg, og han har en Schæfer blanding. Den er helt ødelagt, og ikke til å stole på. Det hadde den mest sannsynligvis ikke vært om den hadde bodd hos andre folk. 

Ett annet sted jeg bodde var det to narkomane som hadde en Husky, han var så snill og god, men de dro fra han i dagevis uten verken mat eller vann. Jeg meldte fra til politiet, og de sammen med Mattilsynet hentet han da de hadde forlatt han i 5dager inne i leiligheten 😢

Jeg er for ett forbud mot at kriminelle og narkomane skal få ha hunder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (På 8.3.2021 den 0.25):

Vel ett barn ble drept av en flokk Polarhunder her i landet. De er fortsatt lovlige. 

Ett barn ble drept av en Husky. 

Ett barn ble drept av en Polarhund

Kanskje vi bare skal forby alle polar hund raser også? 

Det er de rasene som har drept her i landet, men de er fortsatt lovlige 🙄

Det var en hendelse i Buskerud for noen tiår tilbake. Er det denne hendelsen du tenker på? Dette var ikke renrasete polarhunder men, blanding av flere ikke polare raser.

Dette barnet som ble derpt av en Husky. Hordan gikk det til? Kan du redgjøre for det?

Var noen av disse polare hundene løse?

Du fremstiller de polare hunderasen som de var reneste drapsmaskiner. Er du sikker på at det kun er polarehunde raser som har drept? Hvor langt tilbake i tid  hentet du disse datane?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...