Gjest Violetta Skrevet 27. august 2005 #21 Skrevet 27. august 2005 Jeg hadde dette problemet for noen år siden, og fikk hjelp av legen med å finne et opplegg for å kunne sove igjen. Jeg husker ikke alt, men måtte i hvert fall skrive dagbok over hvor lenge jeg sov i en eller to uker (husker ikke helt). Jeg sov i gjennomsnitt fem timer hver natt, men så sov jeg 1-2 timer om dagen også (ikke lurt!). Så fikk jeg beskjed om jeg bare skulle sove disse fem timene om natten i en uke, all soving på dagtid var forbudt, og jeg måtte legge meg og stå opp til helt faste tider. Etter hvert klarte jeg å sove lenger og lenger, til jeg var oppe i åtte timer og ingen soving på dagen. Det hjalp altså! Noe annet som jeg vet hjelper er når det er høst og jeg blir sløv hele døgnet fordi jeg ikke får nok dagslys. Da bruker jeg en "dagslyslampe" en halv time hver morgen klokken syv (eller et annet tidspunkt som passer, men det må være tidlig på dagen for å våkne) i fjorten dager. Man sitter foran lyset i en halv time og f.eks. leser en avis. Legen sa at det ikke hjelper om man bruker det i mer enn to uker. Dette gir meg et stort overskudd, fordi kroppen er helt klart avhengig av nok dagslys.
lillesky Skrevet 27. august 2005 #22 Skrevet 27. august 2005 Jeg har lånt en bob på biblioteket som heter Den lille søvnboken av Atle Dyregrov. Synes den er kjempefin. Vurderer å kjøpe den, sånn at jeg kan ha den hele tida.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå