Midnattsol Skrevet 23. august 2005 #1 Skrevet 23. august 2005 Har du noen lure "knep" du gjør når du ikke får sove? Mottas med takk!
Midnattsol Skrevet 23. august 2005 Forfatter #2 Skrevet 23. august 2005 Denne skulle forresten ikke postes her, men den blir vel flytta på. *trøtt*
Hu i Svingen Skrevet 23. august 2005 #3 Skrevet 23. august 2005 Ehm.. eneste som virker for meg utenom sovetabletter er varm melk med honning eller kakao. Og så leser jeg på senga...
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #4 Skrevet 23. august 2005 Jepp, lesing er effektivt! Les gjerne noe kjedelig, fag-litteratur/skolebøker, tunge romaner, altså noe som ikke er spennende! En varm kopp te virker også bra for meg. Eller en laaang varm dusj. Lykke til!
Midnattsol Skrevet 23. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2005 Takk! Fikk sove til slutt da.
Midnattsol Skrevet 23. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2005 Ja, men da hadde det vært aller best med en mann også.
Lillesøster Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 Jeg slet i mange år med å få sove. Så prøvde jeg å meditere, prøve å finne roen, samle meg, få tanker ut av hode osv. Det hjalp.
Impala Skrevet 24. august 2005 #9 Skrevet 24. august 2005 Jeg sovner mye, mye raskere nå etter at jeg begynte å trene fast igjen
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #10 Skrevet 24. august 2005 en joggetur to tre timer før legge tid - masse frisk luft!
tøydukke Anna Skrevet 24. august 2005 #11 Skrevet 24. august 2005 Sex hjelper og det gjør en kopp Godnatt-te også. Et lite glass cognac sverger mannen min til. Eller å sitte på KG til øynene faller igjen (som jeg faktisk har gjort noen ganger..)
Fakse Skrevet 24. august 2005 #12 Skrevet 24. august 2005 Jeg leste et råd (tror det var her på KG) om å se for seg at man sitter i en kinosal. På lerretet skal man se for seg tallet 100. Man skal se det så tydelig at man ser om tallet 1 er skrevet med bare en strek eller med en liten "hake" øverst slik som når man skriver på maskin. Så skal man se for seg at tallene teller sakte nedover. Hvert tall skal man se tydelig for sitt indre øye. Om man kommer ut av det tar man fatt igjen der man mistet tellinga. Jeg har prøvd teknikken flere ganger, og den er fin til å få tankene bort fra ting man ligger og grubler på om det er derfor man ikke sovner. Det viktige er at den samler tankene om noe monotont, og at man ikke tenker på problemer eller bekymringer. Har virket om jeg ikke har vært alt for stressa, og da er det lite som hjelper uansett.
Malama Skrevet 24. august 2005 #13 Skrevet 24. august 2005 Det som funker aller best for meg er noe som nbeppe fungerer for noen andre, men jeg snur meg inn mot veggen, ligger på magen, og med hodet ved siden av hodeputa. Da sovner jeg, merkelig nok, svært fot uansett. Så om jeg våkner om morgenen/natta nå, så gidder jeg ikke lenger titte på klokka, snu og vende på meg, jeg bare legger meg i denne posisjonen, og sovner. Dette er noe jeg la merke til etter at jeg en gang lå i nesten en time og vridde meg i alle mulige retningre, og sovna i denne. Prøvde den igjen neste dag, og sovna glatt. Så, da ble jeg litt "overtroisk" og vet at akkurat slik, da får jeg sove. Men ellers så er det å lese på senga til jeg ikke lenger klarer å holde øynene oppe noe jeg gjerne benytter på kveldstid. Eller å fantasere om hva jeg skal gjøre når vi vinner i Lotto på lørdag. Den fungerer også godt til å fjerne bekymringer og rett og slett bare la tankene sveve, og da sovner i alle fall jeg fort. (de fleste av mine bekymriner later til å være knyttet opp mot økonomi for tiden, det er kanskje derfor en slik tanke hjelper så godt)
Ciara Skrevet 25. august 2005 #15 Skrevet 25. august 2005 Et tips som har funket for meg: Ligg på ryggen og slapp av i hele kroppen. Forestill deg at du ikke kan føle de ytterste leddene på kroppen - tær og fingre. Slapp helt av og tenk at de er borte. Når du har overbevist deg selv om at du ikke føler dem, tenker du at neste ledd er borte - legger og underarmer. Tenk på det helt til du ikke føler dem. Slik fortsetter du til kroppen din er borte. Det høres skikkelig sprøtt ut, men dette gjør at jeg slapper så veldig av i kroppen, og det har ikke vært noe problem å få sove etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2005 #17 Skrevet 26. august 2005 Har du noen lure "knep" du gjør når du ikke får sove? Mottas med takk! ← Stå opp tidlig om morgenen, selv om du er trett. Ikke slumre på sofa om dagen ikke tungt måltid om kvelden Ikke kaffe etter kl 18 ikke sitt på nett på natten Gå en lang tur på kvelden. ikke jogg, da får du energi. demp lys, slå av tv og roe ned en time før du legger deg. Sørg for at soverom er luftet ut før du legger deg. det sies at et ryddig rom/seng gjør mye. Ønsker deg en god natt.
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2005 #18 Skrevet 26. august 2005 Jeg er plaget med det samme - men nå er det ikke slik mer! På grunn av at jeg har fått meg en TV på soverommet. Når jeg legger meg ser jeg på videoopptak av gamle serier, eller filmer el.l., og da stresser jeg ikke med søvnen, ser ikke på klokka el.l., og kjenner jeg blir trøtt og sovner etter kort tid.
Midnattsol Skrevet 26. august 2005 Forfatter #19 Skrevet 26. august 2005 ikke sitt på nett på natten ←
Gjest Spacegirl Skrevet 27. august 2005 #20 Skrevet 27. august 2005 For meg hjelper det faktisk å sette på musikk på full styrke. Da ligger jeg og strever for å holde meg våken, slik at jeg ikke sovner fra musikken og den blir stående å spille hele natten. Etter en stund er jeg så trøtt at jeg må skru av musikken, og da sovner jeg med en gang. Høres litt merkelig ut, men av en eller annen grunn funker det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå