Tunique Skrevet 6. mars 2021 #21 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) Bente1234 skrev (11 minutter siden): De elsker bare å skrive skremmelspropaganda... den artikkelen i dag om 1 år med korona... tok bare for seg de som har mistet ett eldre familie medlem..en som ble alvorlig syk og en som ikke kjente noe. Ei med sosial angst som ønsket korona tiltak hjertelig velkommen og aldri hatt det så bra...Henne som elsket hjemmekontor for da fikk de tid til familien mer.. jeg tviler på alle er der...så positive... Hva med å få frem ett litt mer helhetlig bilde av samfunnet? Hva med de som står i fare for å miste hus og hjem, de som har mistet jobb, de som er permitterte, de som aldri fikk noe korona støtte, mens andre juksa seg til korona støtte, hva med de som ikke fikk ha far på besøk under fødsel, hvordan har barna det etter 1 år med korona, har mentalt syke hatt det verre? Er så mange spørsmål jeg skulle sett belyst ikke hvor fantastisk fint det har vært med korona tiltak hele tiden. Jeg kjenner flere som har slitt som følge av tiltakene. Kjenner ingen som har blitt alvorlig syke MED korona. Så ja, mediene kan bli flinkere å frem flere sider/konsekvenser av korona og dens tiltak Endret 6. mars 2021 av Tunique 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 6. mars 2021 #22 Del Skrevet 6. mars 2021 Tunique skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner flere som har slitt som følge av tiltakene. Kjenner ingen som har blitt alvorlig syke MED korona. Så ja, mediene kan bli flinkere å frem flere sider/konsekvenser av korona og dens tiltak Problemet er at man blir hengt ut fort hvis man er den ene journalisten som tør å skrive noe kritisk, en ser jo hva Kari Jaquesson har gjennomgått fordi hun er en av få som tør å si folket midt i mot... ikke så bra. Ingen tar henne seriøst. Så kan skjønne hvorfor ingen journalist tør å begi seg ut på den galeien da... så da blir det jo kun ensidig nyheter om korona og korona tiltak. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 6. mars 2021 #23 Del Skrevet 6. mars 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): Problemet er at man blir hengt ut fort hvis man er den ene journalisten som tør å skrive noe kritisk, en ser jo hva Kari Jaquesson har gjennomgått fordi hun er en av få som tør å si folket midt i mot... ikke så bra. Ingen tar henne seriøst. Så kan skjønne hvorfor ingen journalist tør å begi seg ut på den galeien da... så da blir det jo kun ensidig nyheter om korona og korona tiltak. Sporet litt av men tilbake til sykehuset...12 intensiv plasser for 600 000 er fryktelig lite..hvor mye blir det i prosent lissom? Hvorfor har ikke regjeringa gjort noe med det?De har hatt 1 år på seg. Her står det om ett sykehus som er fullt mens andre sykehuset i nærheten har kapasitet og langt nær fullt...sto det noe om det i artikkelen? Poenget var å skremme folk at nå er det alvorlig i gjen og dette sykehus er sprengt allerede... huff det er nesten på grensen til det komiske da men. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 6. mars 2021 #24 Del Skrevet 6. mars 2021 4 hours ago, Bente1234 said: Problemet er at man blir hengt ut fort hvis man er den ene journalisten som tør å skrive noe kritisk, en ser jo hva Kari Jaquesson har gjennomgått fordi hun er en av få som tør å si folket midt i mot... ikke så bra. Ingen tar henne seriøst. Så kan skjønne hvorfor ingen journalist tør å begi seg ut på den galeien da... så da blir det jo kun ensidig nyheter om korona og korona tiltak. Men Kari Jaquesson kommer jo med utsagn som er helt borti natta. Jeg så den ene videoen hun la ut, som Wasim Zahid kommenterte. Hun sa noe sånt som at "det er visstnok pandemi, men det er jo ingen som ligger døde på gata". Nei, de som blir alvorlig syke av Covid19 rekker å gå og legge seg i senga eller bli lagt inn på sykehus. Hun har total mangel på forståelse for det enkle faktum at helsevesenet vil bli overbelastet hvis vi ikke har kraftige nok smittevernstiltak. Nå som den britiske mutasjonen har bredt seg på Østlandet ser det ut, i hvert fall per nå, til at vi likevel kan komme i den situasjonen. Det er selvsagt ikke noe argument for ikke å ha tiltak; uten noen som helst tiltak ville vi hatt enorm smittespredning, overbelastet helsevesen og mye større sjanse for at det utvikla seg en mutasjon som var mer smittsom og/eller mer dødelig. Kanskje verden ville ha fryktet "den norske mutasjonen". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. mars 2021 #25 Del Skrevet 6. mars 2021 Man kan ikke dimensjonere helsevesenet for å takle alle typer kriser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 6. mars 2021 #26 Del Skrevet 6. mars 2021 5 minutter siden, Brunello said: Man kan ikke dimensjonere helsevesenet for å takle alle typer kriser. Nei, det er jeg helt enig i. Men det er stor forskjell på å ha nesten 100% belegg i en normalsituasjon og å ha såpass ekstra kapasitet at man i en normalsituasjon har f. eks. ca. 85% belegg, slik at man har ekstrakapasitet hvis noe ekstraordinært skulle skje. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. mars 2021 #27 Del Skrevet 6. mars 2021 Collan skrev (Akkurat nå): Nei, det er jeg helt enig i. Men det er stor forskjell på å ha nesten 100% belegg i en normalsituasjon og å ha såpass ekstra kapasitet at man i en normalsituasjon har f. eks. ca. 85% belegg, slik at man har ekstrakapasitet hvis noe ekstraordinært skulle skje. Problemet er at det ikke bare gjelder intensivplasser. Det gjelder alle avdelinger på sykehusene. Alle kunne hatt bedre kapasitet. Og det blir fryktelig dyrt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 6. mars 2021 #28 Del Skrevet 6. mars 2021 De har mer enn 10 intensivplasser. "I dag får 11 coronapasienter intensivbehandling ved sykehuset. I tillegg har Ahus 10 andre pasienter som trenger intensivbehandling. Mæland mener den siste tidens utvikling i smittetrykket skaper utfordringer for sykehuset." Intensivkapasiteten på Ahus: – En presset situasjon – VG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 6. mars 2021 #29 Del Skrevet 6. mars 2021 34 minutter siden, Brunello said: Problemet er at det ikke bare gjelder intensivplasser. Det gjelder alle avdelinger på sykehusene. Alle kunne hatt bedre kapasitet. Og det blir fryktelig dyrt. Ja, det blir selvsagt en avveining. Det er forskjell på å ha 10% ekstra sengeplasser på Ahus, som gjør vanlige ting, versus høyspesialiserte avdelinger på Rikshospitalet. Det er selvsagt på de mer vanlige plassene samt intensivplassene der kapasiteten bør økes. Jeg satte dessverre ikke bokmerke på den artikkelen, men jeg leste en artikkel denne uka der det sto at vi er et stykke ned i den nedre halvdelen i Europa når det gjelder sykehuskapasitet. Akkurat hvor vi ligger husker jeg ikke nøyaktig, men jeg er ikke overrasket. Mye av årsaken ligger i foretaksmodellen. Den har uheldige utslag som at hvert foretak ansetter folk til å sjonglere med innleggelser for å optimere hvor mye sykehusene får i tilskudd. Siden alle sykehusene konkurrerer om samme pott skaper det ikke det grann mer behandling nasjonalt sett, men vi får sysselsatt folk til å sjonglere med behandlingsregnskapet. Dette leste jeg for en del år siden i en lørdagsartikkel i Dagens Næringsliv, så jeg husker ikke detaljene så godt, men det er sånn det er. Et eksempel: Jeg skulle en gang legges inn for en enkel liten operasjon. Jeg ble innkalt på en fredag, hadde en kort samtale med legen og fikk så permisjon, før jeg ble operert på mandag. Dermed teller lørdagen og søndagen som pasientdøgn, og sykehuset får mer penger. Dette skaper ikke noe mer behandling på nasjonalt nivå, men skaper mer bryåkrati i helseforetakene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 6. mars 2021 #30 Del Skrevet 6. mars 2021 Collan skrev (55 minutter siden): Men Kari Jaquesson kommer jo med utsagn som er helt borti natta. Jeg så den ene videoen hun la ut, som Wasim Zahid kommenterte. Hun sa noe sånt som at "det er visstnok pandemi, men det er jo ingen som ligger døde på gata". Nei, de som blir alvorlig syke av Covid19 rekker å gå og legge seg i senga eller bli lagt inn på sykehus. Hun har total mangel på forståelse for det enkle faktum at helsevesenet vil bli overbelastet hvis vi ikke har kraftige nok smittevernstiltak. Nå som den britiske mutasjonen har bredt seg på Østlandet ser det ut, i hvert fall per nå, til at vi likevel kan komme i den situasjonen. Det er selvsagt ikke noe argument for ikke å ha tiltak; uten noen som helst tiltak ville vi hatt enorm smittespredning, overbelastet helsevesen og mye større sjanse for at det utvikla seg en mutasjon som var mer smittsom og/eller mer dødelig. Kanskje verden ville ha fryktet "den norske mutasjonen". Altså det med ingen døde folk i gata ser jeg på at hun mente d ikke er kaos og likbil køer som Italia .. hun setter ting på spissen for å få frem et poeng men jeg har ikke sett videoene hennes så aner ikke. Hun har nå ikke dødd av korona enda i hvertfall 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 6. mars 2021 #31 Del Skrevet 6. mars 2021 2 minutter siden, Bente1234 said: Altså det med ingen døde folk i gata ser jeg på at hun mente d ikke er kaos og likbil køer som Italia .. hun setter ting på spissen for å få frem et poeng men jeg har ikke sett videoene hennes så aner ikke. Hun har nå ikke dødd av korona enda i hvertfall Nei, hun er ikke blitt Covid19-syk selv om hun driver og klemmer folk. Det skyldes i all hovedsak den lave smittespredningen vi har i Norge (på Europeisk nivå er vi blant de 2-3 landene med minst smitte). Hadde den vært høyere ville det vært mye større sjanse for at hun ble smittet. Hun, som er noe sånt som 60 år, er ikke akkurat i høyrisikogruppa, men hun er ikke i lavrisikogruppa heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 6. mars 2021 #32 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) Det er forskjell på å komme med velbegrunnet kritikk og å spre desinformasjon, løgner og fantasiteorier som ikke har rot i virkeligheten slik KJ gjør. Hun har blitt satt på plass av Washim Zahid og Gunnar Tjomlid gjentatte ganger. Slike som henne bare ødelegger for de seriøse.. Endret 6. mars 2021 av Anonymus1986 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 6. mars 2021 #33 Del Skrevet 6. mars 2021 Ukjent. skrev (21 timer siden): I denne artikkelen fra mars ifjor står det at de har justert opp til 23 intensivplasser, planlegger for 33 i første omgang og totalt 65 ved krise. Kan noen fortelle meg hvor de 12 de hadde ifjor er blitt av? Siden de nå ikke klarer mer enn 11? https://sykepleien.no/2020/03/intensivkapasiteten-er-nesten-sprengt-men-de-svenske-vikarene-kommer-fortsatt Det er forøvrig nok av ledige plasser på OUS, så det er ingen krise selv om VG gjerne vil fremstille det sånn. De hadde nok hatt mulighet til å ha flere plasser enn 11 på AHUS nå hvis det hadde vært krise, dvs hvis det hadde vært fullt på alle sykehusene i området. Men da måtte folk blitt omdirigert fra andre avdelinger. I og med at det er plass på andre sykehus, er det ikke nødvendig nå, og det er sikkert bedre for pasientene å bli behandlet på vanlig intensivavdeling på et annet sykehus enn en kriseplass på AHUS. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 6. mars 2021 #34 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) Paramount skrev (18 timer siden): Nei, hvorfor stemmer dere på dem da? Men det gjelder jo alle partier. De lover men ingen ting skjer. De har vel alle sittet i regjering/regjeringssamarbeid de siste mange tiårene. Endret 6. mars 2021 av Justlooking Tiårene ble tårene 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 6. mars 2021 #35 Del Skrevet 6. mars 2021 Mmmwhatever skrev (17 minutter siden): De hadde nok hatt mulighet til å ha flere plasser enn 11 på AHUS nå hvis det hadde vært krise, dvs hvis det hadde vært fullt på alle sykehusene i området. Men da måtte folk blitt omdirigert fra andre avdelinger. I og med at det er plass på andre sykehus, er det ikke nødvendig nå, og det er sikkert bedre for pasientene å bli behandlet på vanlig intensivavdeling på et annet sykehus enn en kriseplass på AHUS. Det er 21 pasienter innlagt på intensivavdelingen til Ahus nå, la ut link til dette lenger opp. "I dag får 11 coronapasienter intensivbehandling ved sykehuset. I tillegg har Ahus 10 andre pasienter som trenger intensivbehandling. Mæland mener den siste tidens utvikling i smittetrykket skaper utfordringer for sykehuset." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 6. mars 2021 #36 Del Skrevet 6. mars 2021 Ukjent. skrev (23 timer siden): I denne artikkelen fra mars ifjor står det at de har justert opp til 23 intensivplasser, planlegger for 33 i første omgang og totalt 65 ved krise. Kan noen fortelle meg hvor de 12 de hadde ifjor er blitt av? Siden de nå ikke klarer mer enn 11? https://sykepleien.no/2020/03/intensivkapasiteten-er-nesten-sprengt-men-de-svenske-vikarene-kommer-fortsatt Det er forøvrig nok av ledige plasser på OUS, så det er ingen krise selv om VG gjerne vil fremstille det sånn. De plassene ble nok aldri noe av. 10 er smertegrensen og den er nådd hver vinter. En krise med 10 syke av 600000 er ingen krise, men en skandale. Legge ned Ullevål hadde de planer om, det er mange tomme rom i det bygget. Aker ble nedlagt, og det meste av Ski sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 6. mars 2021 #37 Del Skrevet 6. mars 2021 Fjugur skrev (1 time siden): Det er 21 pasienter innlagt på intensivavdelingen til Ahus nå, la ut link til dette lenger opp. "I dag får 11 coronapasienter intensivbehandling ved sykehuset. I tillegg har Ahus 10 andre pasienter som trenger intensivbehandling. Mæland mener den siste tidens utvikling i smittetrykket skaper utfordringer for sykehuset." De 10 andre pasientene har de sikkert ryddet unna på postoperativen. Siden så mange planlagte (men nødvendige) operasjoner er avlyst er det litt plass der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 7. mars 2021 #38 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) 19 hours ago, Brunello said: Man kan ikke dimensjonere helsevesenet for å takle alle typer kriser. Når man har fått internasjonale rapporter som sier at neste pandemi kommer og sånn og slik er ikke forberedt, så er det for at man skal kunne planlegge. I dette tilfellet ser man at en 20 % økning i antall intensivsykepleier utdannet hadde hjulpet voldsomt mye alene. Der ikke slik at en Intensivsykepleier MÅ overarbeides til daglig. Det finnes sikkert de som syns det hadde vært fint med 80% stilling. før pandemien brøt ut var det mye snakk om en beredskapsminister. Hva drev hun med? Hvilke rapporter leste hun? Det ble ikke akkurat bedre. Vi stilte totalt uforberedt. Men Helge Ingstad smalt inn. Det var et annet budsjett, så pytt sann. Var ikke dette en båt i beredskap? helsevesenet kan dimensjonere for å takle pandemier. Så absolutt. Men det bør også lan tjenester til både dyr og mennesker. På lik linje med at forsvaret forbereder seg på krig i åresvis uten at vi står i det til daglig, ør helsevesenet og laboratorietjenestene noe som må være klar til å takle slike utfordringer. Det burde være åpenbart kun pga klimaendringer og at vi har nye patogene agens som står og banker på døra. Istede har man bygd ned veterinærimstituttet, FHI og sykehuskapasitet i en årrekke. Blå blå blå Endret 7. mars 2021 av Rullerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 7. mars 2021 #39 Del Skrevet 7. mars 2021 Føler de 600 000 som sokner til dette sykehuset seg virkelig i godt ivaretatt slik det er nå? Med 10 ekstra intensivplasser? Høres skummelt ut syns jeg da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. mars 2021 #40 Del Skrevet 7. mars 2021 Bente1234 skrev (1 time siden): Føler de 600 000 som sokner til dette sykehuset seg virkelig i godt ivaretatt slik det er nå? Med 10 ekstra intensivplasser? Høres skummelt ut syns jeg da. At det ikke er flere intensivplasser bekymrer meg ikke så mye i forhold til alt annet denne pandemien bringer med seg. Det er langt mer alvorlig at resten av helsevesenet går på sparebluss. Mange fler som kommer til å dø av at andre sykdommer som ikke blir behandlet enn som dør grunnet lav kapasitet på intensiv. For ikke å snakke om hvilke konsekvenser det har for psykiatrien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg