AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #141 Del Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg setter alltid ned farten inn til rundkjøringer for å få tid til å skaffe oversikt. Denne gangen trillet jeg rolig inn og stoppet nettopp fordi jeg så en bil inn i selve rundkjøringen. Kjørelærer mener dette er riktig, men sensor likte det ikke. Senker også farten jeg når det kommer rundkjøring, hvis ikke går det galt, selv om man ikke ser noen biler der også. Det er mange ting som spiller inn om du skulle stoppe eller ikke. Det viktigste er at du har vikeplikt for bilen inni rundkjøringa, så du må uansett havne bak den. Skynder du deg og prøver å havne foran bilen bryter du jo vikeplikten og det kan gå veldig galt mtp. hvis bilen skal skifte felt og ta av, så krasjer dere. Det er rart at sensor ikke likte det... AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kom kjørende i vanlig fart og stoppet for en fotgjenger som var på vei inn i fotgjengerfeltet. Jeg kjørte i høydefeltet og fotgjengeren kom over en midtdeler og inn i vegbanen fra venstre. Når jeg er fotgjenger selv, så liker jeg ikke at bilder kjører mens jeg er i gang med å gå, så jeg ønsker ikke å kjøre sånn selv. Jeg syns det er aggressivt og lite hensynsfullt. Jeg mener også forskrifta for kjørende og gående trafikk er klar på at fotgjengeren skal ha prioritet i slike tilfeller, men hva vet vel jeg. Dette var et område med skoler, eldrehjem, kjøpesenter, legesenter you name it. Masse barn der og jeg får mareritt av tanken på å kjøre full fres mens de er på fotgjengerfeltet! Tusen takk! Føler meg veldig oppgitt og lei, men håper på det beste ❤️ Anonymkode: 3d581...ab9 Høydefelt er en sånn fartsdump antar jeg? Hvis de er på midtdelen idet du passerer så mener jeg du skal stoppe. Idet du ser fotgjengere fra lang avstand mener jeg man bør senke farten og forberede seg på å stoppe, eller så kan man bare trille om man er heldig. Rar sensor det der. Hvis dette bare var de eneste "feilene" dine, så synes jeg det er rart at du ikke besto... Håper du klarer det på neste oppkjøring. Ser ikke ut som at du gjorde noen feil her altså, men hva vet vel jeg Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 11. mars 2021 #142 Del Skrevet 11. mars 2021 Kjør etter forholdene uavhenging hva reglene sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #143 Del Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Senker også farten jeg når det kommer rundkjøring, hvis ikke går det galt, selv om man ikke ser noen biler der også. Det er mange ting som spiller inn om du skulle stoppe eller ikke. Det viktigste er at du har vikeplikt for bilen inni rundkjøringa, så du må uansett havne bak den. Skynder du deg og prøver å havne foran bilen bryter du jo vikeplikten og det kan gå veldig galt mtp. hvis bilen skal skifte felt og ta av, så krasjer dere. Det er rart at sensor ikke likte det... Høydefelt er en sånn fartsdump antar jeg? Hvis de er på midtdelen idet du passerer så mener jeg du skal stoppe. Idet du ser fotgjengere fra lang avstand mener jeg man bør senke farten og forberede seg på å stoppe, eller så kan man bare trille om man er heldig. Rar sensor det der. Hvis dette bare var de eneste "feilene" dine, så synes jeg det er rart at du ikke besto... Håper du klarer det på neste oppkjøring. Ser ikke ut som at du gjorde noen feil her altså, men hva vet vel jeg Anonymkode: 381c5...0c8 Enig i det første der. Jeg stopper ikke for å stoppe ved rundkjøringer jeg heller, men man har tross alt vikeplikt for andre biler i selve rundkjøringen og det må man ta høyde for. Dersom jeg er usikker så stopper jeg for å avklare, heller det enn å ta sjanser. Dessuten er det ikke alle som kommunisere tydelig med plassering eller blinklys hvor de skal ut, og da blir det fort krøll om farten er for stor. Med høyrefelt mener jeg at jeg kjørte i høyre kjørefelt og forgjengeren kom fra venstre. Personen var på en midtdeler og skulle til å sette foten i kjørebanen på fotgjengerfeltet. Jeg kunne nok ha rukket å kjøre hvis jeg bare ga gass men jeg syns det er å ta sjanse på en gående og det er ufint. Sensor mente det var helt OK og jeg ble ganske paff. Takk for lykkeønskninger ❤️ Revenmann29 skrev (1 time siden): Kjør etter forholdene uavhenging hva reglene sier. Da må i såfall du og sensor avklare hva som menes med det. Jeg kjørte etter forholdene på oppkjøring mens strøk fordi sensor målte forholdene annerledes enn meg. Min lærdom at dette: står det 60 på skiltet så skal jeg kjøre i 60. Åkke som. Anonymkode: 3d581...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Revenmann29 Skrevet 11. mars 2021 #144 Del Skrevet 11. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Enig i det første der. Jeg stopper ikke for å stoppe ved rundkjøringer jeg heller, men man har tross alt vikeplikt for andre biler i selve rundkjøringen og det må man ta høyde for. Dersom jeg er usikker så stopper jeg for å avklare, heller det enn å ta sjanser. Dessuten er det ikke alle som kommunisere tydelig med plassering eller blinklys hvor de skal ut, og da blir det fort krøll om farten er for stor. Med høyrefelt mener jeg at jeg kjørte i høyre kjørefelt og forgjengeren kom fra venstre. Personen var på en midtdeler og skulle til å sette foten i kjørebanen på fotgjengerfeltet. Jeg kunne nok ha rukket å kjøre hvis jeg bare ga gass men jeg syns det er å ta sjanse på en gående og det er ufint. Sensor mente det var helt OK og jeg ble ganske paff. Takk for lykkeønskninger ❤️ Da må i såfall du og sensor avklare hva som menes med det. Jeg kjørte etter forholdene på oppkjøring mens strøk fordi sensor målte forholdene annerledes enn meg. Min lærdom at dette: står det 60 på skiltet så skal jeg kjøre i 60. Åkke som. Anonymkode: 3d581...ab9 Er det veldig glatt ute og fartsgrensa er 80, så må du ikke holde 80. Da vet du at det er glatt og da må du ta dine forhåndsregler for å være trygg. Så dvs, da ville jeg heller kjørt i 70 en 80. Er det dårlig sikt, så kjører man saktere en det man normalt ville gjort. Dette er noe sensor vil si til deg også. Det står også i boka, kjør etter forholdene. Fartsgrensa er en indikasjon på hvor fort du har lov å kjøre, det betyr ikke at du MÅ. Men om det er fint vær og værforholdene er fine, så selvføgelig kjører du i 80. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #145 Del Skrevet 11. mars 2021 Revenmann29 skrev (42 minutter siden): Er det veldig glatt ute og fartsgrensa er 80, så må du ikke holde 80. Da vet du at det er glatt og da må du ta dine forhåndsregler for å være trygg. Så dvs, da ville jeg heller kjørt i 70 en 80. Er det dårlig sikt, så kjører man saktere en det man normalt ville gjort. Dette er noe sensor vil si til deg også. Det står også i boka, kjør etter forholdene. Fartsgrensa er en indikasjon på hvor fort du har lov å kjøre, det betyr ikke at du MÅ. Men om det er fint vær og værforholdene er fine, så selvføgelig kjører du i 80. Jeg er helt enig, men jeg strøk jo nettopp fordi jeg gjorde dette. Anonymkode: 3d581...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #146 Del Skrevet 11. mars 2021 Det er ofte vanskelig å forstå hvor offensivt man kjører før man har fått mer erfaring og ser tilbake på det. Klart, det er bedre med en veldig forsiktig nybegynner enn en veldig tøff en - men, det går nok en grense. Selv om det for sjåføren kan oppleves som riktig eller nødvendig å stoppe der, bremse så mye der, og kjøre et stykke under fartsgrensa der, så kan totalen for sensor oppfattes som at man er overnervøs og utrygg. Betyr jo ikke man er en veldig dårlig sjåfør, eller har gjort alvorlige feil, men kanskje har godt av enda litt mer øving for å bli tryggere. Kanskje også for egen del, for det kan være litt skummelt å plutselig kjøre alene (jeg fikk selv lappen litt før jeg kanskje burde, gjorde mye riktig uten å være trygg). Kan også handle noe om å lese trafikken. Er du flink til å se langt frem trenger du mye sjeldnere å stoppe helt opp før en rundkjøring eller lyskryss f.eks. Det er det siste som faller på plass, etter å klarer å kjøre bra teknisk, og etter å klare å løse situasjoner rett foran deg. Anonymkode: 91ba8...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #147 Del Skrevet 11. mars 2021 Hvor sakte kan man kjøre? Kjør etter værforholdene/kjørebane. Jeg kjører vanligvis akkurat på fartsgrensen, men er det glatt veibane + svinger da sakker jeg ned, og det gjør de fleste andre også. Er det strak vei og glatt så kjører jeg i fartsgrensen og sakker ned når jeg kommer til en sving. Må du på død og liv ligge 10 km under fartsgrensen på fint føre, så børr du benytte en hver mulighet til å kjøre ut av veien slik at du ikke hindrer trafikk/skaper farlige situasjoner. Har selv kjørt i 20-30 km/t i en 100 sone, var snøstorm og så vidt jeg så sidene av veien, sikt på noen meter. Alle kjørte i denne farten da noe mer hadde vært farlig. Anonymkode: 0538d...595 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #148 Del Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 20.29): Enig i det første der. Jeg stopper ikke for å stoppe ved rundkjøringer jeg heller, men man har tross alt vikeplikt for andre biler i selve rundkjøringen og det må man ta høyde for. Dersom jeg er usikker så stopper jeg for å avklare, heller det enn å ta sjanser. Dessuten er det ikke alle som kommunisere tydelig med plassering eller blinklys hvor de skal ut, og da blir det fort krøll om farten er for stor. Ja, fullt enig. Stopper også hvis jeg er usikker. Har tatt sjanser et par ganger, og da ble jeg tutet på. 😅 Så nå tar jeg aldri sjanser, kjører bare når jeg er 100% sikker, men er heller ikke for forsiktig. Og folk klarer ikke å bruke blinklys av og til, så da står jeg og venter selv når jeg kunne kjørt... Og noen bruker blinklys feil. AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 20.29): Med høyrefelt mener jeg at jeg kjørte i høyre kjørefelt og forgjengeren kom fra venstre. Personen var på en midtdeler og skulle til å sette foten i kjørebanen på fotgjengerfeltet. Jeg kunne nok ha rukket å kjøre hvis jeg bare ga gass men jeg syns det er å ta sjanse på en gående og det er ufint. Sensor mente det var helt OK og jeg ble ganske paff. Takk for lykkeønskninger ❤️ Ja, skjønte den første beskrivelsen din. Selvsagt skal du stoppe. Har opplevd flere ganger som fotgjenger at noen bare gasser på i akkurat slike tilfeller, og jeg kan trygt si at om jeg hadde gått litt fortere, så hadde jeg blitt påkjørt. Derfor bør man stoppe. Og som sjåfør ser jeg aldri på fotgjengere som "samarbeidsvillige i trafikken" om du skjønner. Forbereder meg alltid på at de gjør noe dumt og som kan være til fare. AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 20.29): Da må i såfall du og sensor avklare hva som menes med det. Jeg kjørte etter forholdene på oppkjøring mens strøk fordi sensor målte forholdene annerledes enn meg. Min lærdom at dette: står det 60 på skiltet så skal jeg kjøre i 60. Åkke som. Anonymkode: 3d581...ab9 Der det er svinger må man jo selvsagt senke farten...? Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #149 Del Skrevet 13. mars 2021 MEN: Hvordan gikk oppkjøringa, Anonymkode: 3d581...ab9 ? Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #150 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): MEN: Hvordan gikk oppkjøringa, Anonymkode: 3d581...ab9 ? Anonymkode: 381c5...0c8 Jeg strøk på nytt og er i ferd med å gi opp. Det er for mange omreguleringer, uavklarte skilt og unntak fra reglene her at jeg klarer ikke å kjøre plettfritt hvor som helst. Anonymkode: 3d581...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #151 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg strøk på nytt og er i ferd med å gi opp. Det er for mange omreguleringer, uavklarte skilt og unntak fra reglene her at jeg klarer ikke å kjøre plettfritt hvor som helst. Anonymkode: 3d581...ab9 Åh, den er kjip Hva strøk du på denne gangen? Og hva mener kjørelærer? Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #152 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Åh, den er kjip Hva strøk du på denne gangen? Og hva mener kjørelærer? Anonymkode: 381c5...0c8 Sensor ramset opp flere ting og jeg har ikke lest gjennom lista jeg har fått tilsendt ennå. Men jeg hadde et vikeplistsbrudd, tror jeg. Ellers kjørte jeg for fort og hadde ujevn fartstilpasning. Han var heller ikke fornøyd med ryggeoppgaven. Kjørelærer mener jeg skal melde meg opp til ny førerprøve med en gang og at jeg er klar for å kjøre alene. Han mener også at sensor høres i overkant pirkete ut og at jeg tross alt ikke skal kjøre feilfritt på oppkjøringa. Anonymkode: 3d581...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #153 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sensor ramset opp flere ting og jeg har ikke lest gjennom lista jeg har fått tilsendt ennå. Men jeg hadde et vikeplistsbrudd, tror jeg. Ellers kjørte jeg for fort og hadde ujevn fartstilpasning. Han var heller ikke fornøyd med ryggeoppgaven. Nå kjørte du for fort plutselig? Du sa vel du kjørte for sent første gangen? AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjørelærer mener jeg skal melde meg opp til ny førerprøve med en gang og at jeg er klar for å kjøre alene. Han mener også at sensor høres i overkant pirkete ut og at jeg tross alt ikke skal kjøre feilfritt på oppkjøringa. Anonymkode: 3d581...ab9 Du hadde 2 sensorer som var relativt like mener jeg... Og kjørelærer mener du gjør det bra. Enter har du hat skikkelig uflaks, eller så er det noe som ikke stemmer her med kjøringa. Men ønsker deg lykke til og håper at du får det til til slutt. Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #154 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå kjørte du for fort plutselig? Du sa vel du kjørte for sent første gangen? Du hadde 2 sensorer som var relativt like mener jeg... Og kjørelærer mener du gjør det bra. Enter har du hat skikkelig uflaks, eller så er det noe som ikke stemmer her med kjøringa. Men ønsker deg lykke til og håper at du får det til til slutt. Anonymkode: 381c5...0c8 Nei, det nevnte jeg ikke. Jeg nevnte ikke at jeg allerede har strøket. Føler jeg fått litt passet påskrevet da, lell om jeg selvsagt hadde svart om sensor spurte. Jeg syns også at noe skurrer her, men jeg skjønner ikke helt hva. Kjørelærer er jo betalt da, så kan jo hende han stryker meg litt medhårs? Ellers er det mange som klager på vanskelig og uoversiktlig trafikkbilde her jeg bor, det er mange ulykker (spesielt med sykkel) og lokalavisa er ofte fulle med klager fra sinte bilister. Flere venner mener at de hadde strøket dersom de skulle ta lappen i dag. Nei, jeg vet rett og slett ikke. Jeg har høy utdannelse og er vant til å lære meg nye ting, men lappen ser det ikke ut til at jeg klarer. Mastergrad og krevende jobb, ja. Men ikke førerkort. Syns det virker rart selv også. Anonymkode: 3d581...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #155 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det nevnte jeg ikke. Jeg nevnte ikke at jeg allerede har strøket. Føler jeg fått litt passet påskrevet da, lell om jeg selvsagt hadde svart om sensor spurte. Jeg syns også at noe skurrer her, men jeg skjønner ikke helt hva. Kjørelærer er jo betalt da, så kan jo hende han stryker meg litt medhårs? Ellers er det mange som klager på vanskelig og uoversiktlig trafikkbilde her jeg bor, det er mange ulykker (spesielt med sykkel) og lokalavisa er ofte fulle med klager fra sinte bilister. Flere venner mener at de hadde strøket dersom de skulle ta lappen i dag. Nei, jeg vet rett og slett ikke. Jeg har høy utdannelse og er vant til å lære meg nye ting, men lappen ser det ikke ut til at jeg klarer. Mastergrad og krevende jobb, ja. Men ikke førerkort. Syns det virker rart selv også. Anonymkode: 3d581...ab9 Synes fortsatt ikke du skal gi opp. Du har fått til det aller meste og har livet på stell slik jeg ser det, og lappen er noe de aller fleste som klarer. Kanskje øve enda mer før ny oppkjøring? Anonymkode: 381c5...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #156 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes fortsatt ikke du skal gi opp. Du har fått til det aller meste og har livet på stell slik jeg ser det, og lappen er noe de aller fleste som klarer. Kanskje øve enda mer før ny oppkjøring? Anonymkode: 381c5...0c8 Ja, det må jeg nok. Så fremt at jeg har råd til flere kjøretimer... Kanskje jeg kan ha førerprøve ved annen trafikkstasjon også, der det er litt mer landlig. Ellers takk for støtten Anonymkode: 3d581...ab9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #157 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det må jeg nok. Så fremt at jeg har råd til flere kjøretimer... Kanskje jeg kan ha førerprøve ved annen trafikkstasjon også, der det er litt mer landlig. Ellers takk for støtten Anonymkode: 3d581...ab9 Kom med oppdateringer innimellom om hvordan ting går! Anonymkode: 381c5...0c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 14. mars 2021 #158 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) . Endret 14. mars 2021 av EnKoppTe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #159 Del Skrevet 14. mars 2021 EnKoppTe skrev (30 minutter siden): . ? Anonymkode: 381c5...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poldark Skrevet 14. mars 2021 #160 Del Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sensor ramset opp flere ting og jeg har ikke lest gjennom lista jeg har fått tilsendt ennå. Men jeg hadde et vikeplistsbrudd, tror jeg. Ellers kjørte jeg for fort og hadde ujevn fartstilpasning. Han var heller ikke fornøyd med ryggeoppgaven. Kjørelærer mener jeg skal melde meg opp til ny førerprøve med en gang og at jeg er klar for å kjøre alene. Han mener også at sensor høres i overkant pirkete ut og at jeg tross alt ikke skal kjøre feilfritt på oppkjøringa. Anonymkode: 3d581...ab9 Det å være sensor er jo til en viss grad en subjektiv jobb, men likevel ikke veldig. Om jeg ikke husker feil, så deles vel feil opp i alvorlighetsgrad 1, 2 og 3? Virker som om de har et visst system å forholde seg til. Med forbehold om at det er noe jeg har drømt, og mulig det er endret på eller at du ikke har sett liste over dine feil etter oppkjøring, men mener å huske at jeg fikk det i alle fall for noen år siden. Poenget er, noen feil er så alvorlige (1) at det er automatisk stryk. Som jeg, på første oppkjøring, som ikke fikk med meg et stopp-skilt. Brudd på vikeplikt og for høy fart (hvert fall om man faktisk kjører over fartsgrensa, det er jo ulovlig - å kjøre for fort i henhold til forholdene blir en mer subjektiv opplevelse, men også noe sensor har langt mer erfaring med å vurdere) er nok ansett som ganske store feil, sikkert 2, om ikke 1 til og med. Å ikke være fornøyd med ryggingen kan også være alvorlig hvis det oppleves som at du er for uforsiktig og ikke har tilstrekkelig oversikt. Om det bare er at man er litt klønete og overforsiktig derimot, da gjør det nok ikke så mye. Hvis du selv føler at du har kjørt slik du pleier og likevel stryker to ganger med ulike sensorer, da hadde jeg nok kjørt litt mer først. Men hvis du føler at du var veldig stressa, og gjorde feil du normalt ikke gjør, da kan det godt hende det går bedre en rask neste gang. Lykke til med oppkjøring etterhvert 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå