Gå til innhold

Hvor sakte kan man kjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommer an på hvor mye trafikk det er. Hvis de som vil kjøre fort har rikelig anledning til å gjøre det i forbikjøringsfeltet skal ikke være problematisk om noen vil kjøre saktere. Med henger skal man vel uansett ikke kjøre mer enn 80 og de har jo også lov å kjøre motorvei med 90+.

Anonymkode: bb40c...842

Nå var det ikke snakk kom kjøring med henger 🙂

Det er en uting at folk kjører sakte på motorveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg strøk nylig på førerprøven fordi jeg kjørte for sakte. Som begrunnelse mente sensor at jeg kunne være til fare for trafikken bak meg. Med sakte mener jeg at jeg kjørte i 30 i 40-sone fordi det er snakk om vinterføre, fotgjengerfelt og fotgjengere som går i veibanen i mangel på fortau. Jeg stoppet også for rundkjøring da jeg lå i høyrefelt og skulle til høyre fordi jeg så konturene av en bil rundt svingen (dette var i en mørk tunnel). Her mente sensor at jeg bare skulle gasse på og ikke irritere de bak.  

Kjørelæreren min mener det motsatte. At jeg absolutt skal kjøre etter forholdene og at det ikke er OK med for høy fart inn til rundkjøringer. Før jeg kjører inn i rundkjøringer må jeg ha avklart eventuelle andre kjøretøy først. 

Anonymkode: 3d581...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du spør om her, er slikt du skal spørre kjørelærer om. Du bør også øvelseskjøre med noen andre enn en av dine foreldre, en venn av de f.eks, onkel eller tante er mye smartere enn foreldre.

Anonymkode: c05d1...faa

Har dessverre ikke mulighet til å øvelseskjøre med noen andre enn foreldrene mine. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg ikke fått lov heller.... (vet, ja, de er sånn) 

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk med hissig temperament har ingenting i trafikken å gjøre. Hva vet du om hvorfor den foran ikke holder fartsgrensa? Og reagerer du i sinne så er det DU som skaper farlige situasjoner. 

Jeg liker ikke fart og kjører sjelden etter fartsgrensa men kjører til sides og slipper forbi. Å kjøre på motorvei som jeg gjør toppen en gang i året er et mareritt, men av og til må man. Ha det i tankene da og ikke opptre som at DU er verdensmester og alle andre er tapere. ( " du" her er altså bilbøller som ikke har forståelse for at ting ikke er svart hvitt)

Anonymkode: 5a477...09e

Takk. Akkurat det jeg mener, men kom ikke tydelig fram da alle mente jeg var idioten og at jeg var frekk med noen av kommentarene her.

 

Anonymkode: 381c5...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg strøk nylig på førerprøven fordi jeg kjørte for sakte. Som begrunnelse mente sensor at jeg kunne være til fare for trafikken bak meg. Med sakte mener jeg at jeg kjørte i 30 i 40-sone fordi det er snakk om vinterføre, fotgjengerfelt og fotgjengere som går i veibanen i mangel på fortau. Jeg stoppet også for rundkjøring da jeg lå i høyrefelt og skulle til høyre fordi jeg så konturene av en bil rundt svingen (dette var i en mørk tunnel). Her mente sensor at jeg bare skulle gasse på og ikke irritere de bak.  

Kjørelæreren min mener det motsatte. At jeg absolutt skal kjøre etter forholdene og at det ikke er OK med for høy fart inn til rundkjøringer. Før jeg kjører inn i rundkjøringer må jeg ha avklart eventuelle andre kjøretøy først. 

Anonymkode: 3d581...ab9

Enig med din kjørelærer her altså. Bedre med for lav enn for høy fart, spesielt i rundkjøringer når man er usikker. Var dette alt, og du strøk?? Det er helt sinnsykt hvis du strøk på bare disse jeg mener ikke engang er feil. Å kjøre etter forholdene er vel individuell vurdering...  og det med rundkjøringen er latterlig.

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig med din kjørelærer her altså. Bedre med for lav enn for høy fart, spesielt i rundkjøringer når man er usikker. Var dette alt, og du strøk?? Det er helt sinnsykt hvis du strøk på bare disse jeg mener ikke engang er feil. Å kjøre etter forholdene er vel individuell vurdering...  og det med rundkjøringen er latterlig.

Anonymkode: 381c5...0c8

Det kan vel heller være at kjøringen totalt sett var for usikker og nølende, ikke aktsom og forsiktig, men uerfaren. Det kan skape farlige situasjoner når er uerfaren sjåfør gjør ulogiske og overforsiktige manøvrer, i stedet for å evne å tilpasse seg trafikkbildet. Da får man heller ta flere kjøretimer før man slippes ut på egenhånd!

Anonymkode: 05910...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan vel heller være at kjøringen totalt sett var for usikker og nølende, ikke aktsom og forsiktig, men uerfaren. Det kan skape farlige situasjoner når er uerfaren sjåfør gjør ulogiske og overforsiktige manøvrer, i stedet for å evne å tilpasse seg trafikkbildet. Da får man heller ta flere kjøretimer før man slippes ut på egenhånd!

Anonymkode: 05910...dbd

Det kan jeg være enig i... Men høy fart i rundkjøring selv når det er ingen er en uting uansett synes jeg.

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan jeg være enig i... Men høy fart i rundkjøring selv når det er ingen er en uting uansett synes jeg.

Anonymkode: 381c5...0c8

Det handlet nok ikke om vedkommende skulle ha høy fart i rundkjøringen, men å unngå unødvendig stopp slik at trafikken glir effektivt. 

Anonymkode: a2886...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, ikke bry deg!

Uansett hvor dårlige sjåfører andre er, så er de alltid verdensmestere!

Jeg kjørte kronisk 10 km/t under fartsgrensen da jeg kjørte opp og jeg bestod.

De fleste lærer seg å bli trygg i bilen når de kjører på egen hånd, uten at det sitter en ved siden som kommer med kommentarer hele tiden.

Anonymkode: 9f1e7...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jeg være enig i... Men høy fart i rundkjøring selv når det er ingen er en uting uansett synes jeg.

Anonymkode: 381c5...0c8

Hvorfor? Jeg lærte å kjøre sakte inn i rundkjøringer av kjørelærer (typ 20 km/t ca). Det går helt fint an å kjøre en del raskere enn det uten å skape farlige situasjoner (litt avhengig av trafikk, plassering etc). 

Anonymkode: 91ba8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS, ikke bry deg!

Uansett hvor dårlige sjåfører andre er, så er de alltid verdensmestere!

Jeg kjørte kronisk 10 km/t under fartsgrensen da jeg kjørte opp og jeg bestod.

De fleste lærer seg å bli trygg i bilen når de kjører på egen hånd, uten at det sitter en ved siden som kommer med kommentarer hele tiden.

Anonymkode: 9f1e7...161

Det er bare å Google så ser man at en av grunnene til stryk er å kjøre for sakte.

Anonymkode: 34728...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 21.33):

Kan noen si meg hvorfor det er farlig å kjøre 70 i 80 sone?

Anonymkode: 381c5...0c8

Kø dannelse. Farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor? Jeg lærte å kjøre sakte inn i rundkjøringer av kjørelærer (typ 20 km/t ca). Det går helt fint an å kjøre en del raskere enn det uten å skape farlige situasjoner (litt avhengig av trafikk, plassering etc). 

Anonymkode: 91ba8...50d

Hvis alle følger trafikkreglene hadde det gått. Men så er det de som ikke blinker eller plasserer seg riktig, så man må alltid sjekke for sikkerhets skyld at det er klart. Da går det ikke med så høy fart.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS, ikke bry deg!

Uansett hvor dårlige sjåfører andre er, så er de alltid verdensmestere!

Jeg kjørte kronisk 10 km/t under fartsgrensen da jeg kjørte opp og jeg bestod.

De fleste lærer seg å bli trygg i bilen når de kjører på egen hånd, uten at det sitter en ved siden som kommer med kommentarer hele tiden.

Anonymkode: 9f1e7...161

Haha, den er så sann. Men som en sa, at folk kjører for sent er en vanlig grunn til at folk stryker. Da vil gjerne vite hva som betegnes som sent... 10km/t under fartsgrensa er ikke så mye når det er 100 sone, men når det er 40 sone er 10 km/t under ganske mye...

Hvordan klarte du å bestå hvis du gjorde det hele tiden?

Er enig i siste setning. Kan av og til bli lei av både kjørelærer og ledsager som skal kommentere ting hele tiden... Er som oftest klar over hva jeg gjør feil rett etter feilen. 

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg strøk nylig på førerprøven fordi jeg kjørte for sakte. Som begrunnelse mente sensor at jeg kunne være til fare for trafikken bak meg. Med sakte mener jeg at jeg kjørte i 30 i 40-sone fordi det er snakk om vinterføre, fotgjengerfelt og fotgjengere som går i veibanen i mangel på fortau. Jeg stoppet også for rundkjøring da jeg lå i høyrefelt og skulle til høyre fordi jeg så konturene av en bil rundt svingen (dette var i en mørk tunnel). Her mente sensor at jeg bare skulle gasse på og ikke irritere de bak.  

Kjørelæreren min mener det motsatte. At jeg absolutt skal kjøre etter forholdene og at det ikke er OK med for høy fart inn til rundkjøringer. Før jeg kjører inn i rundkjøringer må jeg ha avklart eventuelle andre kjøretøy først. 

Anonymkode: 3d581...ab9

What? Jeg kjørte 20 km i 30 - sona, midt i sentrum, men allikevel. I tillegg kjørte jeg 60-70km på landevei og sensor mente jeg kjørte litt for fort i noen av svingene. Kjørte nok 30km i noen 40-soner også. Jeg bestod🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 19.22):

Er under kjøreopplæring. Læreren min sa at jeg kjører for sent. Jeg har kjørt i ca. 6 måneder nå til sammen, i snitt 1 gang i uka.

Kjørte nylig på motorvei, og da mente læreren min at jeg kjørte for sent i 80-sone. De få gangene jeg har øvelseskjørt på motorvei har min ledsager ønsket at jeg helst skal ligge 10 under fartsgrensa, siden jeg fremdeles er under kjøreopplæring og ikke vant til å kjøre i så høy hastighet.

Men 10 under fartsgrensa; det er da ikke så tregt? Forstår at 50 i 80-sone er tregt selvsagt, men å kjøre 70 i 80-sone... Folk kan kjøre forbi om de vil det altså.

Anonymkode: 381c5...0c8

Hvorfor diskuterer du dette på et anonymt forum fremfor å diskutere det med hen du betaler for kjøreopplæring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vigilante8 skrev (7 timer siden):

Hvorfor diskuterer du dette på et anonymt forum fremfor å diskutere det med hen du betaler for kjøreopplæring?

Forum er til for diskusjon.

Vil høre andres meninger også.

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forum er til for diskusjon.

Vil høre andres meninger også.

Anonymkode: 381c5...0c8

Andres meninger er helt irrelevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 17.40):

Enig med din kjørelærer her altså. Bedre med for lav enn for høy fart, spesielt i rundkjøringer når man er usikker. Var dette alt, og du strøk?? Det er helt sinnsykt hvis du strøk på bare disse jeg mener ikke engang er feil. Å kjøre etter forholdene er vel individuell vurdering...  og det med rundkjøringen er latterlig.

Anonymkode: 381c5...0c8

Jeg ble nok litt paff, ja. Jeg kjørte sakte pga vinterføre, svingete vei med fotgjengerfelt "fra intet" og forgjenger i veibanen grunnet mangel på fortau. Sensor reagerte også på at jeg stoppet før rundkjøring i tunnel enda det var bil i selve rundkjøringen... Jeg har blitt veldig usikker og forvirret av dette, og tror faktisk jeg kjører dårligere som følge av det. Jeg har ny oppkjøring om noen dager og har fått bekreftet av vegvesenet om at jeg ikke skal ha samme sensor. Det er lov å håpe.. 

AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 17.48):

Det kan vel heller være at kjøringen totalt sett var for usikker og nølende, ikke aktsom og forsiktig, men uerfaren. Det kan skape farlige situasjoner når er uerfaren sjåfør gjør ulogiske og overforsiktige manøvrer, i stedet for å evne å tilpasse seg trafikkbildet. Da får man heller ta flere kjøretimer før man slippes ut på egenhånd!

Anonymkode: 05910...dbd

Det kan godt være det. Men den samme sensoren mente altså at jeg gjorde feil ved å stanse for fotgjenger på vei inn i fotgjengerfelt. Det var et eks. på at jeg "brøt flyten". Da syns jeg det er i overkant strengt. Kjørelæreren min arresterer meg tvert om jeg ikke passer på i nærheten av fotgjengerfelt, de er nesten "hellige" i trafikken har jeg fått inntrykk av. 

Brimi skrev (På 8.3.2021 den 19.34):

What? Jeg kjørte 20 km i 30 - sona, midt i sentrum, men allikevel. I tillegg kjørte jeg 60-70km på landevei og sensor mente jeg kjørte litt for fort i noen av svingene. Kjørte nok 30km i noen 40-soner også. Jeg bestod🤷‍♀️

Det er nok forskjell på sensorer da i såfall. Jeg tror jeg gir opp dersom jeg stryker enda en gang. Da forstår jeg faktisk ikke hvordan man skal kjøre. 

Anonymkode: 3d581...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg ble nok litt paff, ja. Jeg kjørte sakte pga vinterføre, svingete vei med fotgjengerfelt "fra intet" og forgjenger i veibanen grunnet mangel på fortau. Sensor reagerte også på at jeg stoppet før rundkjøring i tunnel enda det var bil i selve rundkjøringen... Jeg har blitt veldig usikker og forvirret av dette, og tror faktisk jeg kjører dårligere som følge av det. Jeg har ny oppkjøring om noen dager og har fått bekreftet av vegvesenet om at jeg ikke skal ha samme sensor. Det er lov å håpe.. 

Virker som sensor tror du har kjørt den samme veien hver dag eller noe... Når man kjører på en ukjent vei (antar det utfra dine beskrivelser), holder man helst lavere fart fordi man ikke vet hva som kommer foran i en svingete vei...

Det med rundkjøringa, var det sånn at du kunne trille fremfor å bremse? Var det bare en bil kunne du ha senket farten og gasset på rett etter, uten å stoppe helt opp. Det er det man kanskje bør unngå siden man bryter flyten.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan godt være det. Men den samme sensoren mente altså at jeg gjorde feil ved å stanse for fotgjenger på vei inn i fotgjengerfelt. Det var et eks. på at jeg "brøt flyten". Da syns jeg det er i overkant strengt. Kjørelæreren min arresterer meg tvert om jeg ikke passer på i nærheten av fotgjengerfelt, de er nesten "hellige" i trafikken har jeg fått inntrykk av.

Måtte du vente på fotgjengeren? Var fotgjengeren langt unna kan det være at du brøt flyten, men hadde du nesten kjørt på hen om du ikke stoppa, gjorde du riktig ved å stoppe. Ja, opplever også at de er "hellige" i trafikken, og føler det er bedre å stoppe enn å la være uansett.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er nok forskjell på sensorer da i såfall. Jeg tror jeg gir opp dersom jeg stryker enda en gang. Da forstår jeg faktisk ikke hvordan man skal kjøre. 

Ønsker deg masse lykke til

 

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker som sensor tror du har kjørt den samme veien hver dag eller noe... Når man kjører på en ukjent vei (antar det utfra dine beskrivelser), holder man helst lavere fart fordi man ikke vet hva som kommer foran i en svingete vei...

Det med rundkjøringa, var det sånn at du kunne trille fremfor å bremse? Var det bare en bil kunne du ha senket farten og gasset på rett etter, uten å stoppe helt opp. Det er det man kanskje bør unngå siden man bryter flyten.

Måtte du vente på fotgjengeren? Var fotgjengeren langt unna kan det være at du brøt flyten, men hadde du nesten kjørt på hen om du ikke stoppa, gjorde du riktig ved å stoppe. Ja, opplever også at de er "hellige" i trafikken, og føler det er bedre å stoppe enn å la være uansett.

Ønsker deg masse lykke til

 

Anonymkode: 381c5...0c8

Jeg setter alltid ned farten inn til rundkjøringer for å få tid til å skaffe oversikt. Denne gangen trillet jeg rolig inn og stoppet nettopp fordi jeg så en bil inn i selve rundkjøringen. Kjørelærer mener dette er riktig, men sensor likte det ikke. 

Jeg kom kjørende i vanlig fart og stoppet for en fotgjenger som var på vei inn i fotgjengerfeltet. Jeg kjørte i høydefeltet og fotgjengeren kom over en midtdeler og inn i vegbanen fra venstre. Når jeg er fotgjenger selv, så liker jeg ikke at bilder kjører mens jeg er i gang med å gå, så jeg ønsker ikke å kjøre sånn selv. Jeg syns det er aggressivt og lite hensynsfullt. Jeg mener også forskrifta for kjørende og gående trafikk er klar på at fotgjengeren skal ha prioritet i slike tilfeller, men hva vet vel jeg. Dette var et område med skoler, eldrehjem, kjøpesenter, legesenter you name it. Masse barn der og jeg får mareritt av tanken på å kjøre full fres mens de er på fotgjengerfeltet! 

Tusen takk! Føler meg veldig oppgitt og lei, men håper på det beste ❤️ 

Anonymkode: 3d581...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...