Gå til innhold

Hvor sakte kan man kjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Morten1 skrev (4 timer siden):

Da håper jeg du aldri står på oppkjøring, det er ikke alle steder man kan trygt kjøre forbi, du har derfor plikt å kjøre til siden. Denne plikten har du selv om du kjører i fartsgrensen.

Nei. Bare, nei.

Anonymkode: 91ba8...50d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Bare, nei.

Jo. Bare, jo.

Mener du man kan ligge i fartsgrensen og blokkere begge felt på motorvei? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skilt som viser fartsgrense er faktisk påbudsskilt. Dvs, skal du kjøre her må du kjøre i hastigheten som står på skiltet dersom føret er bra nok. 

Om du ikke vil kjøre i denne hastigheten, må du kjøre en annen vei. 

Anonymkode: deed1...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skilt som viser fartsgrense er faktisk påbudsskilt. Dvs, skal du kjøre her må du kjøre i hastigheten som står på skiltet dersom føret er bra nok. 

Om du ikke vil kjøre i denne hastigheten, må du kjøre en annen vei. 

Rettelse: det tok jeg feil. Det er i klassen forbudsskilt faktisk. Men uansett. Er det 80, kjør i 80. Om du synes det er ubehagelig er det noe man venner seg til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo en grunn til at kjørelæreren sier dette til deg da

Anonymkode: e591a...b22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Morten1 skrev (22 timer siden):

Jo. Bare, jo.

Mener du man kan ligge i fartsgrensen og blokkere begge felt på motorvei? 

Hvor lenge er det siden dere som svarer her har hatt oppkjøring egentlig? Det er ikke lov å finne på egne regler slik det passer deg, og det er i hvert fall dumt å videreformidle dem som en sannhet. 

Det er faktisk ikke lov å kjøre over fartsgrensen uansett. Selv ikke ved forbikjøring, eller i venstre felt. Det er dog ganske akseptert og vanlig, men man risikerer bot ved fartskontroll, fordi man bryter loven. 

På motorvei er det ofte greit for allr pga to felt, men kjører man f.eks 80 på landevei har man overhodet ikke plikt til å slippe noen forbi deg fordi de ønsker å bryte loven. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Rettelse: det tok jeg feil. Det er i klassen forbudsskilt faktisk. Men uansett. Er det 80, kjør i 80. Om du synes det er ubehagelig er det noe man venner seg til. 

Nettopp - det er forbudt å kjøre over 80, ikke påbudt å kjøre 80. Sistnevnte hadde faktisk vært galskap, og umulig å overholde, ettersom man plikter å kjøre etter forholdene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge er det siden dere som svarer her har hatt oppkjøring egentlig? Det er ikke lov å finne på egne regler slik det passer deg, og det er i hvert fall dumt å videreformidle dem som en sannhet. 

Det er faktisk ikke lov å kjøre over fartsgrensen uansett. Selv ikke ved forbikjøring, eller i venstre felt. Det er dog ganske akseptert og vanlig, men man risikerer bot ved fartskontroll, fordi man bryter loven. 

På motorvei er det ofte greit for allr pga to felt, men kjører man f.eks 80 på landevei har man overhodet ikke plikt til å slippe noen forbi deg fordi de ønsker å bryte loven. 

Nettopp - det er forbudt å kjøre over 80, ikke påbudt å kjøre 80. Sistnevnte hadde faktisk vært galskap, og umulig å overholde, ettersom man plikter å kjøre etter forholdene. 

Det er ikke det tråden handler om. Den handler om å kjøre saktere enn 80 km/t i 80-sone og da har man plikt til å slippe trafikken forbi. 

Anonymkode: a2886...e22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det tråden handler om. Den handler om å kjøre saktere enn 80 km/t i 80-sone og da har man plikt til å slippe trafikken forbi. 

Anonymkode: a2886...e22

Ja, og jeg svarer på noen feilaktige utsagn som har dukket opp i tråden. Har tidligere svart mer direkte på TS sin problemstilling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har egentlig ikke et stort problem nå som jeg har prøvd litt. Prøvde i dag på motorvei igjen, og det gikk bedre.

Prøvde å holde fartsgrensa, men det er ikke lett altså. Nå er jeg ikke lenger "skremt" av å holde fartsgrensa akkurat, men jeg slipper gassen ved svinger på motorveien. Altså ingen skarp sving selvsagt, men en liten fordi ledsager ba meg. Og noen ganger synker farten litt mye, og da må jeg gasse på igjen. Synes det er vanskelig å tilpasse gassen slik at jeg holder fartsgrensa. I vårt langstrakte land er det mange bakker i forskjellige størrelser, så hender jeg bikker over og under fartsgrensa...

Ledsager lar meg nå kjøre i fartsgrensa, men i noen tilfeller vil h*n at jeg skal senke farten pga. sikt eller evt. steder markert med kamera. Ser at dette kommer dårlig frem i tråden. Folk her er så opptatte av at jeg alltid skal holde fartsgrensa. I byen er jo dette umulig. Ingen skilt i sentrum vil vel si 50? Og det kan man jo ikke kjøre! Heller ikke mellom kryssene... 

I tillegg irriterer jeg meg over folk som passerer meg på motorveien når jeg kjører i fartsgrensa (kanskje 77-80 i 80-sone), men når disse skal tilbake i høyre fila, gjør de det altfor tidlig slik at jeg må slippe gassen og holde 3 sekunderen. Er en av grunnene til at jeg plutselig havner i 70 pga. dette, som gjør at enda flere vil ta igjen.

Anonymkode: 381c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten er det helt vanlig at du ikke klarer å holde jevn fart og alltid følge fartsgrensa. Men dette er noe du blir vant med. Du får tilegnet deg erfaring med hvordan det føles å kjøre i 80km/t og du vil etterhvert og da automatisk tilpasse farten uten at du aktivt må følge med.

Men i starten må du følge med for å få erfaringen. Er og derfor det er så viktig at du faktisk gjør det fra dag en så du tidligst mulig klarer å gjøre dette automatisk.

I tillegg vil jeg advare deg mot å endre hastighet for mye på unaturlige steder. Om du ligger i fartsgrensa så vil det å redusere hastigheten fremfor en fotoboks være en dårlig uvane og noe som kan skape farlige situasjoner. Det er ingen grunn til at du trenger å kjøre godt under fartsgrensa bare fordi det er en fotoboks - med mindre du ikke vet fartsgrensa men da er det det du må jobbe med, ikke tilegne deg vane med å kjøre saktere der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nomore82 skrev (16 minutter siden):

I starten er det helt vanlig at du ikke klarer å holde jevn fart og alltid følge fartsgrensa. Men dette er noe du blir vant med. Du får tilegnet deg erfaring med hvordan det føles å kjøre i 80km/t og du vil etterhvert og da automatisk tilpasse farten uten at du aktivt må følge med.

Den er grei.

Men i starten må du følge med for å få erfaringen. Er og derfor det er så viktig at du faktisk gjør det fra dag en så du tidligst mulig klarer å gjøre dette automatisk.

Ja, må følge med på speedometeret ganske ofte for å klare å holde fartsgrensa.

I tillegg vil jeg advare deg mot å endre hastighet for mye på unaturlige steder. Om du ligger i fartsgrensa så vil det å redusere hastigheten fremfor en fotoboks være en dårlig uvane og noe som kan skape farlige situasjoner. Det er ingen grunn til at du trenger å kjøre godt under fartsgrensa bare fordi det er en fotoboks - med mindre du ikke vet fartsgrensa men da er det det du må jobbe med, ikke tilegne deg vane med å kjøre saktere der.

Enig i den. Ledsager vil jeg skal kjøre 10 under fartsgrensa nettopp pga dette, men jeg gjorde det ikke. ;) Så lenge jeg var et par under grensa så sa jeg at det ikke vil være noe mulighet for å få bot uansett.

Verdt å merke seg at jeg synes det er lett å holde fartsgrensa når det er 40, 50 og 60. Det er når det blir 70, 80 og 90 jeg sliter litt. Kanskje det har noe med at jeg ikke er så vant med høy fart, og at jeg bare må trene mer i høyere fart. Men der sikt er dårlig pga. sving og det er merket 70 senker jeg jo selvsagt farten. Langt farligere ting kan oppstå med høy fart enn lav fart når jeg er nybegynner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 21.33):

Kan noen si meg hvorfor det er farlig å kjøre 70 i 80 sone?

Hvis du ikke vet dette er du ikke moden til å ta førerkort.. Vent noen år! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 21.42):

Jeg gir blanke. Kjør forbi. 

Andres ansvar å holde minst 3 sekunder bak meg.

Har ikke lappen, er under opplæring.

Håper ikke du får lappen i det heletatt med slik tankegang, slik tankegang, skjønner ikke at kjørelæreren gidder å kjøre med deg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vet dette er du ikke moden til å ta førerkort.. Vent noen år! 

Er da under 18 år gammel  fremdeles... så kan ikke det enda uansett.

knulleGuden666 skrev (1 time siden):

Håper ikke du får lappen i det heletatt med slik tankegang, slik tankegang, skjønner ikke at kjørelæreren gidder å kjøre med deg 

Håper du aldri får lappen tilbake, knulleguden666, farlig å leke i parkeringsplass som en typ råner. Spydig kommentarer du kommer med i hele forumet, ser det hele tiden!

Er sikkert umoden som du sa, vil nok ta tid for meg å få trafikkforståelse. Men å håpe at jeg aldri får lappen er direkte frekt... Har ikke kjørt lenge og er ikke 18 engang enda om du ikke har fått med deg det. Du oppfører deg som umoden i dette forumet, kan ikke se for meg hvordan du kan ha vært da du var ung...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er da under 18 år gammel  fremdeles... så kan ikke det enda uansett.

Håper du aldri får lappen tilbake, knulleguden666, farlig å leke i parkeringsplass som en typ råner. Spydig kommentarer du kommer med i hele forumet, ser det hele tiden!

Er sikkert umoden som du sa, vil nok ta tid for meg å få trafikkforståelse. Men å håpe at jeg aldri får lappen er direkte frekt... Har ikke kjørt lenge og er ikke 18 engang enda om du ikke har fått med deg det. Du oppfører deg som umoden i dette forumet, kan ikke se for meg hvordan du kan ha vært da du var ung...

Når en råner forteller deg at du ikker er klar, da er du faktisk ikke klar. En ting er når vanlige oppegående mennesker sier at du ikke er klar, spesielt med holdningen du har, men når en som forpester forumet med hvor ræva politiet og staten er for å tatt noens førerkort, forteller deg at du ikke er klar eller moden nok for førerkortet, da er det virkelig på tide å våkne opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal ikke kjøre under fartsgrensen. Fartsgrensen er der for en grunn, den er ikke tilfeldig satt. Det ligger nøye utregninger bak. Føler du deg ikke komfortabel med å kjøre i fartsgrensen må du ha mer kjøreopplæring. 

Anonymkode: 34f68...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
dillyduzit skrev (1 minutt siden):

Når en råner forteller deg at du ikker er klar, da er du faktisk ikke klar. En ting er når vanlige oppegående mennesker sier at du ikke er klar, spesielt med holdningen du har, men når en som forpester forumet med hvor ræva politiet og staten er for å tatt noens førerkort, forteller deg at du ikke er klar eller moden nok for førerkortet, da er det virkelig på tide å våkne opp. 

Det du skrev nå gir absolutt null mening. Har jeg noen gang hevdet at jeg er klar? Jeg er ikke engang ferdig med opplæringen/kjøretimene engang, og den beste måten å bli klar på er jo å øve.

Du har garantert ikke lest det jeg skriver tydelig nok. Ser ut som du bare skummer. Men jeg har aldri hevdet at jeg er klar eller moden ennå for førerkortet heller...

Og det mest morsomme er at du faktisk forventer at jeg skal høre på en råner som har mista førerkortet sitt og forpester politiet og staten. Noen gang hørt om kildekritikk? Det er som om jeg skal høre deg som forteller meg alle trafikkreglene, kun fordi du har kjørt i 30år+ og har erfaring. Gjør deg ikke noe mer troverdig av den grunn. Hører heller på trafikklærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal ikke kjøre under fartsgrensen. Fartsgrensen er der for en grunn, den er ikke tilfeldig satt. Det ligger nøye utregninger bak. Føler du deg ikke komfortabel med å kjøre i fartsgrensen må du ha mer kjøreopplæring. 

Livsfarlig med de som kjører under fartsgrensen, skaper farlige situasjoner og har ingen ting på veien å gjøre.

Anonymkode: 34728...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/5/2021 at 9:38 PM, AnonymBruker said:

For det første så gjør du andre folk forbanna 

for det andre vil andre ta deg igjen fort, det kan føre til brå nedbremsing som igjen kan skape farlige situasjoner bakover 

for det tredje, klarer du ikke å ligge i fartsgrensen når vær og føre tillater det så lever fra deg lappen 

Anonymkode: 0c2e7...34c

Har du hørt om 3-sekunders-regelen? Den skal dekke sviktoppførsel fra ytre hold.

Synes du skal ta det i ditt tempo, TS, hjelper ikke på at kjørelæreren maser på deg. Det er jobben hans å være tålmodig.

Anonymkode: 9f1e7...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Derfor har jeg mer kjøreopplæring... 🤦‍♂️🤦‍♀️

Ser at folk i dette forumet er svært dårlig til å lese tråden før det kommenteres og at folk glemmer at de selv en gang var nybegynner i kjøreopplæringen... Trist at folk viser så lite forståelse for det jeg prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...