Gå til innhold

Du som er redd MR

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som er redd for MR, kan du prøve å forklare meg hvorfor? Og hva måtte til for at du skulle klare å gjennomføre? 

Min mormor skulle absolutt tatt en MR, men har utsatt det stadig. Selv har jeg hatt MR flere ganger, og prøver å fortelle at det er ingenting å være redd for. Nå må jeg prøve en annen innfallsvinkel, prøve å forstå hva som er skummelt og hvordan jeg kan hjelpe. 

På forhånd takk 🙂

Anonymkode: e895a...9c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg synes det er ubehagelig å ligge i MR med hodet først fordi jeg liker ikke at det er trangt. Måtte ha en tung plate på brystet sist og følte jeg ikke fikk puste. Så det som hjalp var å lukke øynene og fokusere på å puste inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Jeg gjennomfører alt som har med helsen min å gjøre uansett hvor ekkelt jeg synes det er, men jeg har nok en mye større tendens til å hoppe i ting og tenker ikke at det å avlyse eller utsette ikke er et alternativ. Jeg har også en veldig god evne til å ikke få panikk og greier å holde meg selv rolig. 

Det er bare så enkelt at om en vil finne ut hva som feiler en så må en bare ta seg sammen og gå på undersøkelsen. Man dør ikke av å være redd. 

Anonymkode: e1223...53f

AnonymBruker
Skrevet

Det er trangt som f!!

Anonymkode: a4f10...453

AnonymBruker
Skrevet

MR er helt ok. Jeg synes at CT er skumle greier. 

Anonymkode: 20b7d...bb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er bare så enkelt at om en vil finne ut hva som feiler en så må en bare ta seg sammen og gå på undersøkelsen. Man dør ikke av å være redd. 

Så forståelsesfull du er da 🙄

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er trangt som f!!

Anonymkode: a4f10...453

Det er jeg klar over, men det er jo ikke farlig. Er det klaustrofobi som gjør det skummelt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

MR er helt ok. Jeg synes at CT er skumle greier. 

Kan jeg spørre hvorfor? 🙂 CT er jo over på noen minutter, mens MR tar lang tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Følte det som veldig trangt. Fikk panikk og måtte avbryte. Neste gang gikk det bedre😊

Anonymkode: 35326...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg redd for å ta MR, men selv jeg som ikke har klaustrofobi synes det er ubehagelig trangt. Også tar det tid, som ikke hjelper om man er redd fra før. Også bråker det veldig. 

Noen kan også være så redd for hva resultatet blir at de velger å ikke dra. Bedre å ikke vite, liksom.

Anonymkode: 4e848...bda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor? 🙂 CT er jo over på noen minutter, mens MR tar lang tid. 

Stråling 🤮

Skrevet

Det er trangt og sterke krefter i sving i maskinen. Jeg er alltid redd for at det skal skje noe galt og jeg skal bli sugd fast i maskinen eller at jeg får støt eller noe. I tillegg så lager den høye, skumle lyder.

jeg gjennomfører likevel og fokuserer på å puste og synger for meg selv. Har også måtte ta flere beroligende for å klare det.

Angst er irrasjonell frykt og kan vel ikke forklares fullt ut, det oppleves enormt skummelt selv om man innerst inne vet at det ikke er farlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så forståelsesfull du er da 🙄

Det er jeg klar over, men det er jo ikke farlig. Er det klaustrofobi som gjør det skummelt? 

Aldri hørt at det er mulig å ikke være forståelsesfull ovenfor seg selv. 

Men javel; om jeg er lite forståelsesfull fordi jeg tenker jeg må ta meg sammen så ok. Da er det isåfall en god egenskap å være lite forståelsesfull ovenfor seg selv hva enn det betyr.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gjerne en form for unnvikelsesatferd grunnet frykt for hva resultatene vil vise eller klaustrofobi. Det kan jo selvsagt være en annen overbevisning, men det er vel mer uvanlig. 

Jeg har tatt MR av hodet et par ganger, og jeg synes det var helt uproblematisk. Jeg har også tatt CT av hodet og av abdomen. Synes også det var helt ok. Men jeg kan skjønne at andre synes det er ekkelt. 

Anonymkode: a4569...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke sprøyteskrekk da? 

Anonymkode: 3e405...332

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tatt på sengen under min første MR. Vet at jeg har litt klaustrofobi, men trodde ikke det skulle bli noe problem siden det bare var å lukke øynene. Men mens jeg lå der ble jeg så redd for at jeg skutte åpne øynene, og fikk skikkelig angst! Mått virkelig konsentrere meg for å ikke få panikkanfall, fokuserte på en eller annen sangtekst i hodet.

Så når jeg skulle inn på MR nr. 2 noen uker etter, grudde jeg meg veldig! Men jeg tok med meg sovemasken til dattera mi! Den gjorde susen! Så nå går det helt fint å ta MR😊

Anonymkode: 786bf...f51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble tatt på sengen under min første MR. Vet at jeg har litt klaustrofobi, men trodde ikke det skulle bli noe problem siden det bare var å lukke øynene. Men mens jeg lå der ble jeg så redd for at jeg skutte åpne øynene, og fikk skikkelig angst! Mått virkelig konsentrere meg for å ikke få panikkanfall, fokuserte på en eller annen sangtekst i hodet.

Så når jeg skulle inn på MR nr. 2 noen uker etter, grudde jeg meg veldig! Men jeg tok med meg sovemasken til dattera mi! Den gjorde susen! Så nå går det helt fint å ta MR😊

Anonymkode: 786bf...f51

Dette skjedde meg også. Ble liggende inni maskinen under en hode-MR, og ble redd for å åpne øynene. Jeg gjorde også det litt fordi jeg ikke klarte å la være, og det endte med panikkanfall. Jeg fullførte MR'en selv om jeg fikk panikkanfall.

Jeg anbefaler å få tildekket øynene slik at du slipper å "utfordre" deg selv eller kjempe for å holde øynene igjen. Dem legger da en klut over øynene, og du kan slappe av. 

En annen gang skulle jeg ta MR av rygg, og måtte ha på meg en vest. Jeg var på forhånd rolig for MR'en, men midt i scannen så ble vesten noe jævlig varm, og den føltes tung å ha på. Dette var jeg ikke klar over kunne skje. Og vesten ble så varm at jeg slet med å puste, som igjen skapte et nytt panikkanfall. Jeg måtte ut av maskinen fort. Satt så å pustet meg ut av det og kjølte ned, for så fortsette igjen. Gikk bra helt til vesten ble varm på nytt, og jeg følte jeg kveltes igjen. Men heldigvis var det siste bilde, så jeg fullført og ble trillet ut midt i det siste anfallet. 

Etter dette har jeg ikke tatt MR. 

Anonymkode: d0250...213

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for MR og har egentlig ikke klaustrofobi heller, men når jeg ligger der så er jeg alltid redd for hva de finner denne gangen. Så begynner jeg å tenke på barnet mitt og hva som skjer om jeg dør osv. Så blir stressa, er sjelden i ro men i en MR  maskin må vi ligge helt i ro og tenke, og det blir bare for mye. Verste plassen man kan ha noe er i hodet altså, man kan ikke leve uten det,

Ellers så fortrekker jeg MR av kne for da er det bare kneet som må ligge inni en MR i miniatyr. 😄 

Anonymkode: c88c9...76a

• Liker 1
Skrevet

MR er ikke favoritten, foretrekker røntgen hos tannlegen bedre.. 

For min del går det på alle lydene i maskina, at det er trangt og klaustrofobisk samt at jeg ikke har kontroll. Får litt panikk av tanken på at jeg KANSKJE har glemt å ta ut en ørering elns 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får pustebesvær og føler at jeg MÅ røre på meg. Kaldsvetter og syns det er guffent. Mulig fordi det både er trangt, og at man må ligge helt musestille for at bildene skal bli tydelige. 

Anonymkode: 39c50...88f

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen kan være redd for det.  Jeg sovner hver gang jeg tar MR. Blir skikkelig trøtt av den lyden.

Skrevet

For meg er det lyden som gjør det ubehagelig. At det er trangt gjør det ikke bedre heller. Sist jeg tok MR så hadde jeg så store smerter at jeg spente hele kroppen. Jeg fikk ett lite rykk i ene foten omtrent midt i undersøkelsen som gjor at jeg måtte ligge 15 min lenger. Da hadde jeg lagt i 20 min allerede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...