Gå til innhold

Jentenavnet Orla

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere om det? Synes det er fint, men vet ikke om det hadde fungert så veldig godt i Norge. Hva mener dere?

Anonymkode: 2bb36...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Første jeg tenkte var Orkla.

Anonymkode: b7d19...0e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i England, her er det et veldig populært navn - og jeg synes det er veldig fint også. Men er enig med deg - vet ikke hvor godt det fungerer på norsk?

Anonymkode: 536a0...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff ja, den forbindelsen til Orkla er jo mildt sagt uheldig! 😅 Det tenke jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er litt dialekt avhengig. Her vil nok r-en bli kutta så det blir Ola, mens andre plasser vil der være tydelig r. 

Anonymkode: 3704c...0fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det er litt dialekt avhengig. Her vil nok r-en bli kutta så det blir Ola, mens andre plasser vil der være tydelig r. 

Ja, jeg bor på vestlandet og har rulle-R, så i midt hode blir det Orla, i hvert fall. Men det hadde nok funket ganske dårlig i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser for meg at på østlandet vil det uttales Årla (Åla), mens på vestlandet blir det Orrrrla (med skarre-r). Minner meg forøvrig om designermerket Orla Kiely.

Anonymkode: 52579...1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det dansk guttenavn. 

Anonymkode: 5a7f6...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenke også Orkla.

Skal ikke kalle barnet Prior eller Gilde i samme slengen? Eller hva med å dra den helt ut og kalle den vesle jenta for Rema 1000? 😂

Orla, hva skjer med foreldre som skal prøve å gi barna mobbenavn?

Anonymkode: 9b7c9...55d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til ei som heter det, og hun er ei flott dame. Navnet uttales "årla"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Når jeg ser navnet på papiret og forsøker å uttale det, forsvinner r-en veldig, så det vil høres ut som Ola. (Altså, r og l går i hverandre, og gir mer en tykkere L eller en L med mer trykk.) 
Tenker derfor at det fungerer litt dårlig i hverdagen mange steder i Norge.

Anonymkode: 0338b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Chiubi skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner til ei som heter det, og hun er ei flott dame. Navnet uttales "årla"

Vet du om hun er norsk, eller har hun irsk eller britisk avstamning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Orla vil fort bli tolket som "Ola" med tykk /l/ på østlandsk (r+l). Med "hørbar" r-lyd synes jeg uansett at navnet høres strengt og tungt ut dessverre. Ville definitivt styrt unna.

Anonymkode: 9a9aa...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker du har lest Jorun Thørrings krimbøker dra Paris.

Anonymkode: 46cf2...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orla vil fort bli tolket som "Ola" med tykk /l/ på østlandsk (r+l). Med "hørbar" r-lyd synes jeg uansett at navnet høres strengt og tungt ut dessverre. Ville definitivt styrt unna.

Anonymkode: 9a9aa...157

Ja, vi kommer garantert til å styre unna, haha. Det blir nok litt for spesielt, og er ikke særlig tilpasset norsk talemåte. Uansett greit å få bekreftet at det ikke bare er jeg som synes det, selv om det er et navn jeg egentlig liker. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker du har lest Jorun Thørrings krimbøker dra Paris.

Anonymkode: 46cf2...1bc

Det har jeg nok ikke 😄 Har bare vært for mye i Irland og latt meg fascinere av enkelte navn der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fint navn. Dumt å spørre her hva andre syns om navnet, for det er så mange som tenker at man for guds skyld ikke skal tenke nytt om navn! Navn er en smaksak, og ikke alle liker det samme. Sånn vil det alltid være, og alle navn kan bli mobbenavn. Gamle som nye minner de aller fleste navn om noe eller rimer på noe man ikke vil assosieres med. 

Anonymkode: 61c6d...c3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fint navn. Dumt å spørre her hva andre syns om navnet, for det er så mange som tenker at man for guds skyld ikke skal tenke nytt om navn! Navn er en smaksak, og ikke alle liker det samme. Sånn vil det alltid være, og alle navn kan bli mobbenavn. Gamle som nye minner de aller fleste navn om noe eller rimer på noe man ikke vil assosieres med. 

Anonymkode: 61c6d...c3c

Det har du rett i, men tror ikke jeg er "vågal" nok til å ikke bry meg. På en annen side finnes det jo uendelig mange vanlige navn også som jeg ikke kunne gitt et barn fordi det minner meg om folk jeg vet om eller kjenner til som jeg ikke nødvendigvis ønsker å assosiere barnet med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vet du om hun er norsk, eller har hun irsk eller britisk avstamning? 

Hun er helnorsk. Jeg vet ikke om hun var oppkalt etter noen, eller om foreldrene var forut for sin tid med å finne et sjeldent og unikt navn. Hun er rundt 60 år i dag. 

I følge SSB:

Det er 16 kvinner som har Orla som første fornavn

Det er 5 menn som har Orla som første fornavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grusomt! Tenker umiddelbar på ORAL....

Anonymkode: d5e8f...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...