Gå til innhold

Klesvask-


lillesky

Anbefalte innlegg

Hvor mange grader vasker dere tøy på?

De fleste steder står det at man skal følge det som står på plagget, men bør ikke undertøy vaskes på mer enn 60 grader? Eller blir det rent ved 60? Blir det ødelagt ved høyere temperatur?

Hva med håndklær og sengetøy? Ok med 90, eller holder det egentlig med 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man vasker klær og sengetøy uten vaskemidler er det ikke noe annet enn 90 som duger...

Men, dagens vaskemidler er så gode at alle bakterier blir borte ved 60 grader. Kokvask er derfor helt bortkastet. Personlig vasker jeg undertøy på 40, fordi jeg har såpass dyrt og fint undertøy at jeg ikke vil ødelegge strikker og liknende på 60 grader. Hadde jeg vært plaget av sopp ville jeg kanskje revurdert det, men det blir rent på 40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forresten komme med en litt morsom observasjon. Har vasket en del på fellesvaskerier i mitt liv, og har lagt merke til at folk er veldig nøye med å ikke vaske klær med høyere temperatur enn det som står på lappen. Også hiver de alle klærne i tørketrommelen som er glovarm :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har en fysisk jobb, så undertøyet hans blir ganske svett. Sokker, t-skjorter og boksere. Vil heller vaske det for mye enn for lite. :ler:

Mine fine klær vasker jeg på 40. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker sengetøy, håndklær og truser på 60 grader, resten vasker jeg på 40.

Klær jeg er redd for vasker jeg for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker sengetøy, håndklær og undertøy på 60 gr. Det er kun dette som også går i trommelen. Resten av klærne går på 40 gr og de henges opp. Jeg bruker dobbel vaskepose til Bh med spiler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker håndklær og sengetøy på 60 grader stort sett - og klær på 40 grader.

Man trenger ikke vaske på mer enn 60 grader, selvom det er snakk om sengetøy/håndklær.

Endret av Kverula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har det vært masse tråder om og ingen blir enige ;) Du får nok ikke noe fasitsvar her. Gjør som du føler er greit selv.

Tøy generelt er undermerket og tåler som regel mer.

Vasker så godt som aldri på 40 grader. Her går alt på 60 og en gang innimellom for maskinen sin skyld kjører jeg en håndklevask/sengetøy på 90 grader.

Funker fint for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Håndklær, kluter, underbukser og sengetøy går på 60 og går også i trommel. Alt annet går på 40 eller håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vaska undertøy, sokka, sengekle,vanlige t-skjorter og håndkle/klutar på 60grader-

Litt "finare" kle vaska eg på 40grader.

Ull vaska eg på ullprogram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det undertøy, håndkler og sengeklær på 60 og resten på 40. Men det hender jeg "slurver" eller rett og slett ikke har nok til en full maskin, og da hender det at jeg tar noe 60graders vask på 40 og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har det vært masse tråder om og ingen blir enige ;) Du får nok ikke noe fasitsvar her.  Gjør som du føler er greit selv.

Tøy generelt er undermerket og tåler som regel mer.

Vasker så godt som aldri på 40 grader. Her går alt på 60 og en gang innimellom for maskinen sin skyld kjører jeg en håndklevask/sengetøy på 90 grader.

Funker fint for meg :)

hei

ikke at jeg har noe med det men sa got som aldri pa førti grader høres voldsomt ut, va med finere tøy og yttertøy da, jeg far altid en del pa førti grader, akrylgensere og lignende taler ikke mer og syntetiske fibre blir rene pa 40 grader bortkastet energi og vaske pa mer, men bommulsfibre bor pa det vert fall en gang i mellom for og bli rent

til tradstarter som jeg sier over er det om trent sann, unga og og kjope klær som åpenbart er undermerket eller ikke kan vaskes, og unga fiberblandinger som ikke blir rent for ekesempel ull/bommull og bommull /acryllik

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet dere, bodde for en tid siden i australia, og der er det helt vanlig at alt blir vasket i kaldt vann. alikevel var det jo ikke slik at man gikk rundt i møkkete tøy?!? nei, vaskemidler er så gode nå om dagen at det er ikke noe problem.

ellers kan jeg jo slenge med at jeg selv vasker nesten alt på 40....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tøy som skal vaskes på 30 grader? Vasker dere det på 30, eller slenger dere det inn sammen med 40-gradersvasken? Må innrømme at jeg er litt sløv. Det hender jeg slenger det inn på 40 grader. Er så kjedelig å vaske ett eller to plagg på 30 grader liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med tøy som skal vaskes på 30 grader? Vasker dere det på 30, eller slenger dere det inn sammen med 40-gradersvasken? Må innrømme at jeg er litt sløv. Det hender jeg slenger det inn på 40 grader. Er så kjedelig å vaske ett eller to plagg på 30 grader liksom.

Jeg vasker heller alt på 30 grader. Klærne jeg bruker er ikke blitt skitne, og skal bare i maskina for å fjerne ev lukt. Bruker såpass mye strøm på oppvarming av varmtvann at det mest miljøvennlige er å vaske på lavere temp. Og har pr dags dato aldri kjørt en vask som ikke er fylt opp. Klarer å vente en ukes tid til jeg har nok å putte i maskina. Å kjøre halvtomme maskiner er iallefall sløsing av ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndklær på 90 grader.

Sengetøy på 60 grader.

Klesplagg går på 40 eller 60 grader, alt etter hva slags tøy det er eller hvor skittent.

Endret av Dita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...