Gå til innhold

Flere som ikke sa et pip under fødselen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS her. Takk for alle svar! Interessant at flere opplevde det samme. Jeg har bare aldri hørt om det, på film osv. er det jo aldri noen som føder helt musestille.

Til deg som mener jeg troller: Det er overhodet ikke trolling, og rundt 11 personer her har jo opplevd akkurat det samme. Det er bare en interessant opplevelse. Jeg fødte med epidural, men det var definitivt ikke smertefritt.

Anonymkode: 0f485...03e

Nei helt smertefritt er det jo ikke, men det er en himmelvid forskjell 😄.  Hilsen meg som har prøvd begge deler, og som hadde hylt som "en stukken gris" uten epidural hvis jeg var alene.  (Det ble med noen små klynk ettersom jeg ikke fikser å vise manglende kontroll foran andre...)

Anonymkode: 6173e...760

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også en sånn som egentlig ikke skriker, og går inn i meg selv når jeg føler smerte. Sa ikke et pip frem til 8 cm, men så fikk jeg drypp som ble skrudd opp 3-4 ganger, da fødselen hadde stoppet opp, hadde ingen smertelindring. Det var helt grusomt, så under pressingen var det virkelig ikke mulig å holde igjen, skrek helt ukontrollert. Revnet mye og ble klippet. Det var grusomt! Så kan ikke annet enn å tenke at dere som har være musestille, rett og slett ikke kan ha hatt det like vondt! Håper virkelig på epidural denne gangen. 

Anonymkode: 074fe...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er også en sånn som egentlig ikke skriker, og går inn i meg selv når jeg føler smerte. Sa ikke et pip frem til 8 cm, men så fikk jeg drypp som ble skrudd opp 3-4 ganger, da fødselen hadde stoppet opp, hadde ingen smertelindring. Det var helt grusomt, så under pressingen var det virkelig ikke mulig å holde igjen, skrek helt ukontrollert. Revnet mye og ble klippet. Det var grusomt! Så kan ikke annet enn å tenke at dere som har være musestille, rett og slett ikke kan ha hatt det like vondt! Håper virkelig på epidural denne gangen. 

Veldig uheldig resonnering det der. Bare fordi man ikke lager mye lyd betyr ikke at man ikke har store/sine livs smerter. 

Anonymkode: dc622...188

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Født to ganger, begge styrtfødsler, uten noen form for smertelindring.

Ikke vært naturlig å skrike, men hadde nytte av å si hahummm-lyder i takt med pustingen. 

Har trent kampsport og yoga i mange mange år, og har god trening i å bruke pust og lyd. 

Uaktuelt å motarbeide kroppen ved å nekte meg selv å bruke kropp og pust på den måten som hjelper meg, bare for å ikke lage lyd..

Anonymkode: 7505e...e73

Du mener det er bedre å motarbeide kroppen med å lage mye lyd? 😕 Jeg blant annet fungerer ikke slik som deg. Det blir som å måtte holde en konkret samtale med noen under smertene, det er anstrengende for meg å lage lyd.

Det er ikke noe mål å la være å lage lyd. Det er bare slik mange fungerer under store smerter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig uheldig resonnering det der. Bare fordi man ikke lager mye lyd betyr ikke at man ikke har store/sine livs smerter. 

At de har store smerter, tviler jeg ikke på! Det vil jeg også si jeg hadde, frem til 9 cm (og godt over 24 t med rier). Men riedrypp på maks og stormrier, i flere timer uten smertelindring, da kan jeg bare ikke skjønne at noen kan være stille 😅  Det var altså så hinsides. Da mistet jeg det helt, etter å ha "holdt maska" i vel over ett døgn. Men det er selvfølgelig umulig for noen å si, jeg mente absolutt ikke å si at de som ikke sier noe ikke har vondt, det har de selvfølgelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mener det er bedre å motarbeide kroppen med å lage mye lyd? 😕 Jeg blant annet fungerer ikke slik som deg. Det blir som å måtte holde en konkret samtale med noen under smertene, det er anstrengende for meg å lage lyd.

Det er ikke noe mål å la være å lage lyd. Det er bare slik mange fungerer under store smerter. 

Eh, les en gang til.. jeg skrev det var uaktuelt å ikke følge kroppen bare for å ikke lage lyd.. jrg laget som jeg skrev lyd, for det var det somvarnaturlig for meg, og det var ikke aktuelt å undertrykke det, ogmotarbeide kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrek heller ikke, mest ngggggggg fordi jeg hadde styrtrier og ikke klarte snakke. 

Stoppet på 9 cm og måtte ta hasteks, så vet ikke om jeg hadde hylt under selve pressingen. 

Anonymkode: 3691a...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under første fødsel sa jeg ikke et pip, fordi babyen satt fast og jeg hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle dø (fikk ingen smertelindring) så jeg hadde ikke energi til å lage en lyd. Det eneste jeg klarte å var å viske til mannen min: «Nå dør jeg...» 🤪🙈

Ble litt kritisk der et øyeblikk, men det gikk bra til slutt. 

Anonymkode: f5be6...97c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cer3s skrev (21 timer siden):

Når man får ett helt fødselsforløp pressa inn på 2 timer fra første tegn til ungen er ute uten noe annen smertelindring enn lystgass så skriker man gjerne ☺️ begge deler er like vanlig

Jeg hadde samme fødselsforløp på to timer (med begge barna) og skrek aldri, bare klynket. 😅 Det var inni helvete vondt, men jeg klarer ikke skrike når jeg har smerter. 

Anonymkode: 5529f...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps jeg var ganske stille. Klynket kanskje litt under de værste riene - men ellers bare pustet jeg og var opptatt med mitt 😛 Til alle som snakket til meg svarte jeg bare et stille «jah» - fikk egentlig ikke med meg hva som ble sagt 😂 

Anonymkode: 19a55...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite lyd her, ingen skrik/hyl, banning osv. Laget såklart noen lyder, men var nok av den stille typen ja😆

Anonymkode: c3e03...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Født to ganger, begge styrtfødsler, uten noen form for smertelindring.

Ikke vært naturlig å skrike, men hadde nytte av å si hahummm-lyder i takt med pustingen. 

Har trent kampsport og yoga i mange mange år, og har god trening i å bruke pust og lyd. 

Uaktuelt å motarbeide kroppen ved å nekte meg selv å bruke kropp og pust på den måten som hjelper meg, bare for å ikke lage lyd..

Interessant! Du hadde sikkert en fordel der. Hypnobirthing og denslags er jo veldig populært. Jeg prøvde å øve inn pusteteknikkene, men har kanskje ikke øvd tilstrekkelig for da det ble ordentlig vondt så klarte jeg ikke bruke de.

Anonymkode: 32136...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg bråkte fælt på fødestua😅🙈 Klarte meg veldig bra helt til jeg fikk pressetrang på toppen av en rie. Da var jeg 7-8 cm og på 22 min var babyen ute🤭 Da kom det en del lyder🙈 Husker jeg sa/ropte mamamamamamama for det var det eneste jeg klarte å si for det var så vondt. Og så hylte jeg når jordmora reiv/røsket/tøyet åpningen rett før hodet kom ut🤪 

Anonymkode: b52e9...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å bare føde stille, for jeg er ikke en "skriker". Kroppen tok helt over og det kom noen brøl jeg aldri har hørt hverken før eller siden. Jeg hadde ikke sjans. Så der ble jeg overrasket over meg selv 😅

Anonymkode: 8c6a3...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei helt smertefritt er det jo ikke, men det er en himmelvid forskjell 😄.  Hilsen meg som har prøvd begge deler, og som hadde hylt som "en stukken gris" uten epidural hvis jeg var alene.  (Det ble med noen små klynk ettersom jeg ikke fikser å vise manglende kontroll foran andre...)

Anonymkode: 6173e...760

Klart det er en himmelvid forskjell med og uten epidural.

Anonymkode: 8cd30...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...