Gjest Virvel Skrevet 27. september 2002 #1 Del Skrevet 27. september 2002 Hei dere o-store og kloke KG-vankere :D Jeg går siste året på videregående, og tviler sterkt på at jeg kommer til å orke å gå rett på universitet/høyskole etter at jeg er ferdig... Så nå vurderer jeg veldig sterkt å dra til Sør-Amerika for å jobbe med gatebarn eller noe i den duren. Mitt spørsmål er som følger: Er det noen her som har gjort noe lignende? Som kunne fortelle meg litt om hvordan det var? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Fishy Skrevet 28. september 2002 #2 Del Skrevet 28. september 2002 I flere land i Sør- og Mellom-Amerika finnes det språkskoler som også arrangerer humanitært arbeid. Dette innebærer at du først går en måned på skole for å lære språket, og så blir sendt ut for å arbeide på prosjekter som f.eks. arrangere aktiviteter i kvinnefengsler, jobbe med gatebarn, plante trær i regnskogen o.l. Du får selv velge prosjekt, men ulempen er at det koster penger. Jeg husker ikke helt hva prisen er, men det er neppe mer enn det du ville brukt på klær og kino hjemme i Norge på samme tid. Se f.eks. http://www.simon-bolivar.com/html/volunteer.html, eller http://www.amerispan.com/volunteer_intern/ eller gjør et søk på "volunteer + south america" så får du opp drøssevis av treff du kan prøve ut selv! Lykke til ! Hilsen Sia :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 28. september 2002 #3 Del Skrevet 28. september 2002 Mmmjo, takk for det, men egentlig var jeg ute etter å høre folks erfaringer med dette da... Faktaene er det ikke noe problem å få tak i, men jeg skulle gjerne hørt fra noen som har gjort det, og som kunne fortelle meg hvordan de opplevde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sia (ikke pålogget) Skrevet 30. september 2002 #4 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg har jobbet frivillig med å plante trær o.l. på et regnskogsprosjekt, og det blir jo ganske annerledes enn å jobbe med gatebarn... Jeg hadde opprinnelig lyst til å jobbe med gatebarn, men etter å ha gått en måned på språkskole i Quito, skjønte jeg at jeg ikke hadde psyke til det. Det krydde av skitne, sultne barn med store, bedende øyne. De hang i skjørtene mine og ropte mer etter vannflasken min enn etter penger. Det var så deprimerende at jeg rett og slett ikke orket å face det... Så jeg rømte ut i jungelen isteden, og bidro med noe meningsfylt som gjorde at jeg likevel kunne beholde humøret... kanskje egoistisk.. jeg vet ikke... Jeg tror gatebarn-prosjektene er den desidert tøffeste måten du kan jobbe frivillig på, og anbefaler deg derfor å tenke nøye over om du er sterk nok til det. Mange av dem som gikk på samme språkskole som meg, avbrøt faktisk prosjektene sine halvveis. Hilsen Sia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 30. september 2002 #5 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg vet at det er tøft, og at det sannsynligvis kommer til å bli tusen ganger tøffere enn jeg kan forestille meg, så jeg er absolutt ikke overbevist om at jeg kan takle det, men jeg sa gatebarn fordi det var det jeg kom på, og da skjønner alle hva jeg mener. Oversatt: Jeg vil ikke nødvendigvis jobbe med gatebarn, eller AIDS-syke barn eller slike ting, jeg har bare lyst til å reise (helst til et spansktalende land), se litt andre sider ved livet og verden, og ikke minst: Gjøre noe meningsfylt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sia igjen Skrevet 30. september 2002 #6 Del Skrevet 30. september 2002 .. men da anbefaler jeg deg som sagt å lese litt på de linkene jeg sendte deg. Der ligger det info om ulike prosjekter som er mulig. Min erfaring er at det kan være greit å jobbe frivillig en stund (f.eks 4-6 uker), men at man fort blir litt lei... Jeg var i hvert fall glad da jeg var ferdig og kunne begynne på den "ordentlige reisen" rundt i Sør Amerika. Jeg ville ikke vært foruten de ukene jeg hadde i regnskogen med frivillig arbeid, men det ble litt ensformig på sikt. Årsaken til dette var nok også at jeg etter noen uker følte jeg hadde fått nok av å leve 100 % primitivt, og ble også ganske lei av dem jeg jobbet sammen med. Dessuten får man liksom ikke sett så mye når man står i skogen dag ut og dag inn... Det var først da jeg reiste som backpacker at jeg følte jeg fikk se og oppleve Sør Amerika.. Men det varierer sikkert veldig med hvilket prosjekt man er på , og hva man interesserer seg for. Ei jeg kjenner jobbet med utrydningstruede dyrearter i regnskogen, og befant seg milevis fra den siviliserte verden. Hun traff knapt et menneske utenom dem hun jobbet på prosjekt med, men elsker dyr og stortrivdes hele tiden. Et tips er altså: Dersom du er rastløs og liker å ha kontakt med sivilisasjonen, bør du unngå prosjekter som sender deg til gokk. Velg da isteden prosjekter i tilknytning til byene, f.eks. jobbe i fengsel eller på barnehjem e.l. Hilsen Sia :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #7 Del Skrevet 5. oktober 2002 Kanskje noen tips her: ]http://www.andoyposten.no/-/126?sak=1012103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå