AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #1 Del Skrevet 3. mars 2021 Uttrykket «ta vare» - hva er greia? Kjenner jeg irriterer meg veldig. Er det en direkte oversettelse fra engelske «take care»? På norsk heter det «ta vare på deg selv». «Ta vare» sier ingenting. Måtte bare få det ut. Anonymkode: d0bad...c45 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 3. mars 2021 #2 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uttrykket «ta vare» - hva er greia? Kjenner jeg irriterer meg veldig. Er det en direkte oversettelse fra engelske «take care»? På norsk heter det «ta vare på deg selv». «Ta vare» sier ingenting. Måtte bare få det ut. Anonymkode: d0bad...c45 Er jo bare en uskyldig forkortelse. Man skjønner hva som menes. Vi har mange skiftlige forkortelser f.eks. Samme greia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 3. mars 2021 #3 Del Skrevet 3. mars 2021 Er så gammel at jeg ikke har fått med meg "ta vare" er det noe nytt? Hadde stått som en dott hvis noen hadde sagt det til meg. Da kunne de like gjerne heller tatt det på engelsk for min del 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #4 Del Skrevet 3. mars 2021 Har aldri hørt kun "ta vare" brukt. Anonymkode: 2d879...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #5 Del Skrevet 3. mars 2021 loveli skrev (1 minutt siden): Er jo bare en uskyldig forkortelse. Man skjønner hva som menes. Vi har mange skiftlige forkortelser f.eks. Samme greia. Skriftlige forkortelser har en annen funksjon enn muntlige. Muntlige forkortelser er ren latskap. Uttaler du «f.eks.» som du skriver det? «Ta vare» er en ufullstendig setning og sier heller ingenting om videre innhold. Ta vare på deg selv? Ta vare på kvitteringen? Ta vare på øyeblikket? Nei, det funker bare ikke. Anonymkode: d0bad...c45 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #6 Del Skrevet 3. mars 2021 Jeg liker det ikke. Det er som å stoppe midt i en setning. Anonymkode: 1384f...97b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 3. mars 2021 #7 Del Skrevet 3. mars 2021 "Ta vare" ble tatt i bruk når coronaepidemien kom, slik jeg har skjønt det. Og ja, jeg antar det er direkte oversatt fra engelsk, eller bare en forkortelse for "ta vare på hverandre". når en eller annen influenser skriver det / sier det, så skal alle gjøre det visstnok. Jeg har bevisst unngått å bruke forkortelsen, fordi den er ufullstendig og en del av en "trend" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #8 Del Skrevet 3. mars 2021 8 minutter siden, loveli said: Er jo bare en uskyldig forkortelse. Man skjønner hva som menes. Vi har mange skiftlige forkortelser f.eks. Samme greia. Nei. Man kan ikke bare finne på sine egne forkortelser. "Ta vare" er kun latskap. Anonymkode: 98430...e7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #9 Del Skrevet 3. mars 2021 Just now, Sprinkle said: "Ta vare" ble tatt i bruk når coronaepidemien kom, slik jeg har skjønt det. Og ja, jeg antar det er direkte oversatt fra engelsk, eller bare en forkortelse for "ta vare på hverandre". når en eller annen influenser skriver det / sier det, så skal alle gjøre det visstnok. Jeg har bevisst unngått å bruke forkortelsen, fordi den er ufullstendig og en del av en "trend" Leste også et sted at det visstnok var et uttrykk Ari Behn brukte veldig ofte og som hans familie og venner nå har adoptert, så det blir vel en landsdekkende *greie* dette her også nå da Anonymkode: 1384f...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 3. mars 2021 #10 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste også et sted at det visstnok var et uttrykk Ari Behn brukte veldig ofte og som hans familie og venner nå har adoptert, så det blir vel en landsdekkende *greie* dette her også nå da Anonymkode: 1384f...97b Ah - det kan hende det stammer derifra ja! Det har ikke jeg fått med meg. Jeg har bare lagt merke til at diverse venner av meg og influencere bruker dette hyppig. Hver andre innlegg på nyttårsaften hadde "ta vare" i seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Del Skrevet 3. mars 2021 Aldri hørt (eller lest). Anonymkode: 873b2...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 3. mars 2021 #12 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei. Man kan ikke bare finne på sine egne forkortelser. "Ta vare" er kun latskap. Anonymkode: 98430...e7b Selvfølgelig kan man finne på egne forkortelser. Språket er i stadig utvikling og det er nettopp ved fantasi det utvikler seg. Det er ganske vanlig å si "lol" dersom noe er morsomt, selv om det er en skriftlig forkortelse for "laughing out loud". Altså er ikke forkortelsen en gang for norske ord... "Ta vare" er så vanlig å si at ingen i de yngre generasjonene tenker over at det er latskap, det er en enklere måte å si ting på. Forskjell på forenkling og latskap. "Ta vare" funker ypperlig når man allerede har sagt "hade" og man er på vei bort fra hverandre. "Ta vare på deg selv, måtte Gud være med deg" tar for lang tid å si, da har man kommet så langt unna hverandre at man ikke hører hva som blir sagt og så må man stoppe opp og skrike "hæ?", gå nærmere hverandre igjen, få det som ble sagt gjentatt og så tar det hundre år å ta farvel... "Ta vare" funker fjell når man gjør sin siste håndvending og går bort fra hverandre. Enkelt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. mars 2021 #13 Del Skrevet 3. mars 2021 Høres bare dumt ut. Har ikke inntrykk av at det er veldig unge mennesker som sier dette, har hørt/lest det mest fra middelaldrende folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Del Skrevet 3. mars 2021 7 hours ago, loveli said: Selvfølgelig kan man finne på egne forkortelser. Språket er i stadig utvikling og det er nettopp ved fantasi det utvikler seg. Det er ganske vanlig å si "lol" dersom noe er morsomt, selv om det er en skriftlig forkortelse for "laughing out loud". Altså er ikke forkortelsen en gang for norske ord... "Ta vare" er så vanlig å si at ingen i de yngre generasjonene tenker over at det er latskap, det er en enklere måte å si ting på. Forskjell på forenkling og latskap. "Ta vare" funker ypperlig når man allerede har sagt "hade" og man er på vei bort fra hverandre. "Ta vare på deg selv, måtte Gud være med deg" tar for lang tid å si, da har man kommet så langt unna hverandre at man ikke hører hva som blir sagt og så må man stoppe opp og skrike "hæ?", gå nærmere hverandre igjen, få det som ble sagt gjentatt og så tar det hundre år å ta farvel... "Ta vare" funker fjell når man gjør sin siste håndvending og går bort fra hverandre. Enkelt og greit. Nei. Anonymkode: 98430...e7b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 3. mars 2021 #15 Del Skrevet 3. mars 2021 Det er en forkortelse for ta vare på deg selv. Ordet er skapt av utenlandske gjenger og er en del av kebab norsken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Del Skrevet 3. mars 2021 Fordummende og flaut. Sandra Lyng bruker det tydeligvis mye. Anonymkode: 62856...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Del Skrevet 4. mars 2021 Fra Kykelipi, Jan Erik Vold, 1969. TA VARE på vennene, ta VARE på vennligheten, vis gjerne litt selv om du kan, dagen er blå og dagen er grønn, dagen er hvit – det er ikke annet enn livet det her, vi er alle borte – nå eller om litt, take it easy menneske but take it, det er ikke annet enn virkelighet vet du, snart er 101 inne snart er 101 ute – jeg sier: vennlighet varer lenger, ta VARE på vennene – HEI HEI! Ta nå vare på hverandre. Anonymkode: a2f05...421 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra Kykelipi, Jan Erik Vold, 1969. TA VARE på vennene, ta VARE på vennligheten, vis gjerne litt selv om du kan, dagen er blå og dagen er grønn, dagen er hvit – det er ikke annet enn livet det her, vi er alle borte – nå eller om litt, take it easy menneske but take it, det er ikke annet enn virkelighet vet du, snart er 101 inne snart er 101 ute – jeg sier: vennlighet varer lenger, ta VARE på vennene – HEI HEI! Ta nå vare på hverandre. Anonymkode: a2f05...421 Dette er jo ikke relevant. Her fullføres jo setningene selv om de er delt, så man forstår HVA man skal «ta vare» PÅ. Anonymkode: d0bad...c45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fordummende og flaut. Sandra Lyng bruker det tydeligvis mye. Anonymkode: 62856...83f Linnea Myhre også. Anonymkode: d0bad...c45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå