AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Del Skrevet 2. mars 2021 Hvorfor sier mange feil når det kommer til hun og henne? Er det pga dialekt? Anonymkode: 2cec6...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 2. mars 2021 #2 Del Skrevet 2. mars 2021 Typisk underklasse språk. Det heter de eller dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Del Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker både hun og henne, og han og ham. Har forstått at ham er på vei ut???? Neiiii! Hun brukes mye i stedet for henne pga dialekt og slang, i tillegg til latskap som «schylling» i stedet for kylling Anonymkode: 9abc8...11c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Del Skrevet 2. mars 2021 Såvidt jeg vet har ingen dialekter denne feilen. Det er for det meste uvitenhet. Anonymkode: 2c1f9...1bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. mars 2021 #5 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor sier mange feil når det kommer til hun og henne? Er det pga dialekt? Anonymkode: 2cec6...8a0 Hører det ofte blant ungdommen og ser det veldig ofte her også. Tror ikke det er dialekt, men at de ikke forstår når hun og henne skal brukes, gjelder både muntlig og skriftlig. Synes det virker noe fordummende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Del Skrevet 2. mars 2021 Dævendøtte skrev (22 minutter siden): Hører det ofte blant ungdommen og ser det veldig ofte her også. Tror ikke det er dialekt, men at de ikke forstår når hun og henne skal brukes, gjelder både muntlig og skriftlig. Synes det virker noe fordummende Ja, det høres jo fryktelig merkelig ut? Hvordan kan de ikke høre det selv? Anonymkode: 2cec6...8a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. mars 2021 #7 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det høres jo fryktelig merkelig ut? Hvordan kan de ikke høre det selv? Anonymkode: 2cec6...8a0 Fordi de ikke vet bedre og tror det er riktig. Da høres det ikke feil ut. Her retter jeg på tenåringene i huset daglig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 2. mars 2021 #8 Del Skrevet 2. mars 2021 Enda mer vanlig å skrive de når det skal være dem. Den feilen har jeg funnet i NRK-artikler, brev fra skatteetaten og skriv fra læreren til et av barna. Ut i fra det som skrives på Kvinneguiden tipper jeg 9 av 10 ikke kan reglene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Del Skrevet 2. mars 2021 Det går nedenom og hjem med det norske språk, dessverre. Og om man prøver å korrigere noen her på KG, så får man bare til svar at språket er i forandring hele tiden. Bare fordi de ikke orker å lære seg norsk skriftlig 🥺 Anonymkode: 486a4...ece 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Del Skrevet 2. mars 2021 Og det er de samme folka som sier at «utledninger snakker dårlig norsk» 🤣 Anonymkode: 211c0...d39 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #11 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Såvidt jeg vet har ingen dialekter denne feilen. Det er for det meste uvitenhet. Anonymkode: 2c1f9...1bd Jeg har inntrykk av at de fleste bergensere sier hun i stedet for henne. Har alltid tenkt at det sikkert er pga dialekt, men kanskje er det slurv. Har også lagt merke til at mange bergensere sier «har lagt» i stedet for «har ligget» som bøying av verbet «å ligge». Er det noen bergensere her som kan bekrefte om dette er dialekt eller slurv? Anonymkode: fe92f...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #12 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Såvidt jeg vet har ingen dialekter denne feilen. Det er for det meste uvitenhet. Anonymkode: 2c1f9...1bd Her i Troms sier vi "ho" både når vi mener hun og henne. Men jeg følger selvfølgelig rettskrivningsreglene når jeg skriver. Anonymkode: 486a4...ece 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #13 Del Skrevet 2. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har inntrykk av at de fleste bergensere sier hun i stedet for henne. Har alltid tenkt at det sikkert er pga dialekt, men kanskje er det slurv. Har også lagt merke til at mange bergensere sier «har lagt» i stedet for «har ligget» som bøying av verbet «å ligge». Er det noen bergensere her som kan bekrefte om dette er dialekt eller slurv? Anonymkode: fe92f...b0e Jeg er bergenser og sier hun (hon), men skriver henne. Jeg sier ligget men har hørt noen sier lagt. Anonymkode: 0e76c...e80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har inntrykk av at de fleste bergensere sier hun i stedet for henne. Har alltid tenkt at det sikkert er pga dialekt, men kanskje er det slurv. Har også lagt merke til at mange bergensere sier «har lagt» i stedet for «har ligget» som bøying av verbet «å ligge». Er det noen bergensere her som kan bekrefte om dette er dialekt eller slurv? Anonymkode: fe92f...b0e Veldig mange bergensere kan ikke forskjell på verbene å ligge og å legge, jeg oppfatter det nesten som et slags dialekttrekk. Når det kommer til hun og henne virker det som feilene går begge veier, mange bruker bare henne eller bare hun. For eksem «Sa henne det?» eller «Jeg ga den til hun». Begge feil høres dumme ut, men å bruke henne der det skal være hun høres kanskje hakket mer barnslig ut. Anonymkode: 393e5...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capybara Skrevet 2. mars 2021 #15 Del Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor sier mange feil når det kommer til hun og henne? Er det pga dialekt? Anonymkode: 2cec6...8a0 Vi må ikke forveksle dialekt med kunnskapsmangel. Folk er rett og slett korte. NymeriaRhoynar skrev (22 minutter siden): Enda mer vanlig å skrive de når det skal være dem. Den feilen har jeg funnet i NRK-artikler, brev fra skatteetaten og skriv fra læreren til et av barna. Ut i fra det som skrives på Kvinneguiden tipper jeg 9 av 10 ikke kan reglene. Jeg vet! Grusomt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #16 Del Skrevet 2. mars 2021 Får gnagsår i viljen når jeg hører dette. Har selv dialekt, men klarer å høre når det ene skal brukes eller det andre. Anonymkode: b8cc4...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Del Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det går nedenom og hjem med det norske språk, dessverre. Og om man prøver å korrigere noen her på KG, så får man bare til svar at språket er i forandring hele tiden. Bare fordi de ikke orker å lære seg norsk skriftlig 🥺 Anonymkode: 486a4...ece Eller at det er dysleksi. Det er i så tilfelle gjerne selvdiagnostisert. Anonymkode: b4eab...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. mars 2021 #18 Del Skrevet 3. mars 2021 En del dialekter bruker "ho" både i subjekt og objekt. Jeg gjør det selv, men har likevel aldri slitt med å skille mellom hun og henne når jeg skriver bokmål, og kan ikke huske at andre unger gjorde det heller da jeg var barn. Men nå hører jeg det hele tida, begge "varianter", altså folk som kun bruker hun og folk som kun bruker henne. Stort sett unger/ungdommer, men også noen unge voksne. Mine egne unger har dessverre også adoptert det (unger snakker jo ikke dialekt lenger heller her, uvisst hvorfor), prøver å rette på dem, men det er ikke lett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå