Gå til innhold

samler du på glass/servise?


Gjest gjestt

Anbefalte innlegg

har alltid kjøpt mine kopper og glass på nille mm, men nå har jeg lyst å begynne å samle. men det er jo en fordel at jeg samler på ting som ikke går ut av produksjon.... har lyst på fine vin og vannglass, og konjakkglass i samme serie..tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har alltid kjøpt mine kopper og glass på nille mm, men nå har jeg lyst å begynne å samle. men det er jo en fordel at jeg samler på ting som ikke går ut av produksjon.... har lyst på fine vin og vannglass, og konjakkglass i samme serie..tips?

Beste tipset jeg har er at du sjekker hvor lenge serien er i produksjon, og at du skriver opp navnet på serien. Sitter nemlig her med noen glass jeg ikke aner hvem som har produsert :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Glassmagasinet, Tilbords og lignende forretninger har de helt sikkert katalogen fra Hadeland.

Ta deg en tur innom og hør med de som jobber der. De har sikkert peil på hva som selger godt og hva som kommer til å produseres lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

1. Finn en serie med et mønster som du vil bli lei av etter to år. Om du først skal samle, koster et skikkelig servise litt og da er det dumt å stoppe etter fire kopper fordi du ikke orker krussedullene i mønsteret lenger ;)

2. Serien bør ha "alt" (ulike typer kopper, tallerkener, kaffe/tekanne, serveringsfat etc). Helhet er kjekt når en først skal samle på noe.

3. Serien bør ha vart i noen år, jo lenger jo bedre. Unngå "døgnfluene" som blir borte etter som moten endres. Da får du et problem om du kommer til å knuse noe. Ta en titt på de store som f eks Hadeland og Porsgrunn. Der er det muligheter for å få tak i ting som kanskje ikke er i butikken lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi valgte Manoir fra Villeroy & Boch - litt mønster i selve stenet, men benhvitt. Nettopp for å ikke bli lei av det. Det går til alt av farger og mønster på duker og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker serien TANGEN fra Hadeland Glassverk av designeren Willy Johansson. Den har vært på markedet lenger enn jeg har levd :) Tipper den blir her ei god stund til!

I denne serien finner du også alle typer glass du måtte drømme om, hvit/rød/øl/dram/farris/cognac osv.

Dessuten kan du kombinere de med "alt" siden de ikke har noe mønster...

Endret av Niko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det samme som Niko! Tangen er lekkert anvendelig og tidløst! :)

Og ang. servise så er det mye lekkert å velge mellom, men jeg ville valgt et servise som er enkelt og uten for mye farge og dekor - da er det mer anvendelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...