AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker samme vaskemiddel til alle klær, som oftest blanda for fargede klær, men også rema sitt eller om sensitive. Prøver å unngå parfyme i vaskemiddel, og bruker ikke skyllemiddel. Har nesten ingen hvite klær, en hvit skjorte/bluse, og de få gangene den vaskes så vasker jeg den med de lyseste klærne jeg finner, ellers så blander jeg alle farger, har nesten bare mørke klær. Alt vaskes på 40° (av klær, ikke håndklær å sånt....) Føler alle andre har 14 korger de sorterer alle farger og temperaturer i, er det noen andre som gjør det enkelt som meg? Det fungerer jo grei, så hvorfor forandre det?! Anonymkode: b99b6...374 1
Gjest Føsleguri Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker Omo for farget tøy og Milo. Jeg sorterer i mange forskjellige vasker fordi jeg vil holde klærne penest mulig så lenge som mulig. Men det er opp til hver enkelt hvordan man vil vaske klær.
Perelandra Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker Omo Color til det meste, bortsett fra ull som vaskes med Milo. Utenom bunadskjorta har jeg ingen hvite eller lyse klær.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker vaskemiddel for farget tøy til absolutt alt unntatt yttertøy, men jeg sorterer alle klær utfra farger, og tildels stoffer. Ull og fleece går sammen. Skjorter, penkjoler, bluser etc., går sammen. Av farger, så går det litt på nyanser. Mørke farger er mørke farger, så har man rødt, så rosa, så lyst/hvitt, og så sprekere nyanser av blå, grønn og generelt kalde farger. Jeg har forresten to barn, så her finnes alle slags farger. Anonymkode: 19b1a...c45
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Vaskemiddel til hvitvask inneholder blekemiddel. Idag er det ofte slik at hvite klær er farget hvite, og da kan de ikke blekes og bør faktisk vaskes med vaskemiddel for farget tøy. Anonymkode: 230ad...70f 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har bare mørke klær eller lyse klær som tåler og vaskes med de mørke. Vasker på 40 grader med flytende blenda sensitiv. Det eneste jeg sorterer ut er ullklær som kan krympe. Anonymkode: 76e9e...ced
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker også samme til alt tøy, vaskemiddel for farget tøy. Unntatt ull, da bruker jeg det som er beregnet for ull. Anonymkode: aa40b...333
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Inntil nylig vasket vi alt sammen, bortsett fra ull og spesielle klær. Vi sorterte bare på 40 og 60 grader. Bare unntaksvis sorterte vi i lys og mørk, og jeg har fremdeles boksen med blenda hvit fra 2012. Det førte til at lyse klær ble grå. Hvite klær gå jeg opp, for de holdt seg ikke hvite. Vi hadde ikke plass til annet, for vi hadde begrenset plass til klær og skittentøy. Nå er vi etablerte, med vaskerom, store skap og barn. Dermed har vi mulighet til å sortere mer. Antallet sorteringen er økt gradvis, ettersom jeg ser at det er grunnlag for det. Skjorter går på skjorteprogram, da trenger de ikke strykes. 40 sorteres i lyst og mørkt, så lyse klær holder fargen. 60 sorteres i hvit, lys og mørk. Ull selvfølgelig for seg selv med milo. Hvert program vaskes ca annenhver eller hver tredje uke. Barn lager mye klesvask. Anonymkode: 38bb4...042
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Inntil nylig vasket vi alt sammen, bortsett fra ull og spesielle klær. Vi sorterte bare på 40 og 60 grader. Bare unntaksvis sorterte vi i lys og mørk, og jeg har fremdeles boksen med blenda hvit fra 2012. Det førte til at lyse klær ble grå. Hvite klær gå jeg opp, for de holdt seg ikke hvite. Vi hadde ikke plass til annet, for vi hadde begrenset plass til klær og skittentøy. Nå er vi etablerte, med vaskerom, store skap og barn. Dermed har vi mulighet til å sortere mer. Antallet sorteringen er økt gradvis, ettersom jeg ser at det er grunnlag for det. Skjorter går på skjorteprogram, da trenger de ikke strykes. 40 sorteres i lyst og mørkt, så lyse klær holder fargen. 60 sorteres i hvit, lys og mørk. Ull selvfølgelig for seg selv med milo. Hvert program vaskes ca annenhver eller hver tredje uke. Barn lager mye klesvask. Anonymkode: 38bb4...042 Jeg sorterer selvsagt etter farge, men det betyr ikke at jeg bruker forskjellige typer vaskemidler etter farge. Det var vel det som var spørsmålet Anonymkode: aa40b...333
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #10 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker vaskemiddel for farget tøy til absolutt alt unntatt yttertøy, men jeg sorterer alle klær utfra farger, og tildels stoffer. Ull og fleece går sammen. Skjorter, penkjoler, bluser etc., går sammen. Av farger, så går det litt på nyanser. Mørke farger er mørke farger, så har man rødt, så rosa, så lyst/hvitt, og så sprekere nyanser av blå, grønn og generelt kalde farger. Jeg har forresten to barn, så her finnes alle slags farger. Anonymkode: 19b1a...c45 hvilket middel bruke du på barna og hvilken temp vasker du dem på? Anonymkode: fa9c6...cb4
Gjest Nmus Skrevet 2. mars 2021 #11 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hvilket middel bruke du på barna og hvilken temp vasker du dem på? Anonymkode: fa9c6...cb4 Jeg vasker barna på 60 grader, program bomull.
enkefru Skrevet 2. mars 2021 #12 Skrevet 2. mars 2021 Omo Colour, eller Omo White, og det der for ull-/silke... My?
reiseglad Skrevet 2. mars 2021 #13 Skrevet 2. mars 2021 Nmus skrev (1 time siden): Jeg vasker barna på 60 grader, program bomull. Jeg ville brukt skånevask 😉
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #14 Skrevet 2. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hvilket middel bruke du på barna og hvilken temp vasker du dem på? Anonymkode: fa9c6...cb4 Jeg bruker Coop anglamark, eller hvordan det skrives. Veldig nøytralt, og vasker godt. Vanlige klær går på 40 grader, ull og yttertøy 30 grader. Jeg har eget flekkfjerningsprogram på vaskemaskinen om det er vanskelige flekker, og kan da bruke Biotex i tillegg. Den lukter vondt/sterkt, synes jeg, så da går det i vanlig vask etterpå. Anonymkode: 19b1a...c45
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #15 Skrevet 2. mars 2021 Vi sorterer ut ull, og vasker farget og hvitt hver for seg. Vasker også treningstøyet separat. (Men trenger ikke å sortere det ut, det går rett i maskinen når det er brukt.) I tillegg har tenåringen en del klær som helst ikke skal vaskes for varmt, så det vaskes også separat. BH-er og andre sensitive plagg sorteres også ut. Til dette har vi 2 typer vaskemiddel. En type vaskemiddel for ull/finvask, og en type vaskepulver for resten. Vi sorterer altså i 4 kategorier, og vasker i flere, men bare med to typer middel. Har flekkfjerningsmiddel (vanish) som brukes hvis det hvite har fått flekker eller blitt litt grått. Bruker normalt sett Rema sensitive color eller Coop Anglamark color. Det MÅ være parfymefritt, og de fleste klær vi har er fargede. Anonymkode: 0f2fc...189
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #16 Skrevet 2. mars 2021 Bruker Klar sin parfymeri på alt unntatt ull, der bruker jeg Klar sin for ull/silke. Bruker tøymykner for ull på ull, og også på klær jeg liker å ha litt ekstra myke. Klær jeg bryr meg mye om sorteres etter farge og temperatur, alt annet går på 40 unntatt truser, håndklær og kluter som går på 95. Anonymkode: 3fc1c...772
Aragorn ll Elessar Skrevet 2. mars 2021 #17 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruke samme vaskemiddel til alle klær, har aldri opplevd noe problem.
Kamelia83 Skrevet 2. mars 2021 #18 Skrevet 2. mars 2021 Har vaskemaskin som doserer vaskemiddel selv, bare fyller opp kammeret i ny og ne. Så jeg bruker samme vaskemiddel og skyllemiddel til alt. Kan velge selv i programmene hvor mye vaskemiddel og skyllemiddel, så noe klær vaskes innimellom uten skyllemiddel.
Gjest loveli Skrevet 2. mars 2021 #19 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har mange forskjellige vaskemidler, bare fordi. Har OMO pulver for hvitt tøy og farget tøy. Har flytende OMO for hvitt tøy, farget tøy, svart tøy og treningstøy. Bruker mest de to pulvervariantene, enkelt og greit. Merker ikke noe forskjell på det og flytende. Eneste er at tøyet stinker av den treningstøygreia, så vurdert å kaste den, men føler på et miljøansvar og skal bruke den opp. En dag. (Jajaja, burde sikkert ikke bruke OMO når man tenker på miljøet, men hey, det er i det minste svanemerket.)
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #20 Skrevet 2. mars 2021 Jeg bruker vaskemiddel for både kulør og hvitt tøy i samme vaskepulver og det fungerer bra. Anonymkode: a7ae6...95a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå